De politie is je beste vriend...

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

De politie is je beste vriend...

#1 Bericht door Tonboy » maandag 25 september 2017, 16:33

Hier eens een positief verhaal over de Thaise politie, na alle nare verhalen van discriminatie, omkoping, corruptie en zo verder.

Afgelopen donderdag rond 13 u reed ik op een drukke weg richting Chiang Mai centrum en naderde ik een grote kruising welke met stoplichten beveiligd was. Zoals gebruikelijk hier splitst de weg zich dan in twee rijvlakken, pakweg 300 meter vóór de kruising. Op het meest rechtse rijvak stonden al een aantal auto's te wachten voor het stoplicht en het linker rijvlak was nagenoeg leeg. Dus stak ik mijn richtingaanwijzer uit, keek een aantal keer in mijn spiegels, liet twee voortrazende brommers voorbij en ging toen richting linkervlak. Het volgende dat ik hoor was een boem en het toen volgende dat ik zag was een brommer die tegen de stoeprand aanreed en over de kop sloeg. Afijn, de brommer was dus tegen de zijkant van mijn auto aangebotst en vervolgens tegen de stoeprand, zo moest ik concluderen.
Snel uitgestapt, de brommerrijder had gelukkig een helm op maar lag wel wat vreemd over zijn brommer heen. Hem op de been geholpen en op het eerste gezicht leek het gelukkig allemaal mee te vallen. Hij stond weer en ik bood uiteraard, nog naschuddend van de schrik, mijn excuses aan. Omstanders kwamen erbij en een vrouw die het gezien had en een beetje engels sprak stelde mij ook een beetje gerust en sprak met de brommerrijder.
Het duurde niet lang alvorens er een motorrijder bij kwam die van de politie was, vervolgens kwam er nog een politieman (sprak ook engels) en begon mij te ondervragen. Tevens wilde hij mijn paspoort en rijbewijs hebben. Na mij uitgehoord te hebben (onderhand was er ook een ambulance aan gekomen) en een briefje met zijn naam , rang en telefoonnummer gegeven te hebben, bekommerde hij zich verder om de situatie. De man werd goed onderzocht door het ambulance personeel , vervolgens werd zijn schaafwond aan de hand van hem behandeld, zijn been gespaakt en vervolgens op een brancard vastgebonden (de man). En afgevoerd. Drama alom want ik dacht al "nu ben ik het haasje".
Afijn, de man afgevoerd, de brommer opgehaald met een politie pickup, en gelukkig kwam mijn vrouw toen aan (zij is thais). Die heeft nog even gesproken met de jonge politieagent die vertelde dat hij nu direct naar het ziekenhuis zou gaan om aldaar een verklaring van de man op te nemen. Het wachten was nog even op iemand van mijn verzekering (ik heb all-risk) en toen die gekomen was en de situatie uitgelegd te hebben en foto's genomen te hebben, zijn we vertrokken naar het provinciale politieburo.

Daar aangekomen werd ik nogmaals ondervraagd, ditmaal door een hoge commandant van het buro. Uitgelegd aan de hand van een tekening hoe een en ander gebeurd is. Toen kwam ook de jonge politieagent binnen, die al bij het ziekenhuis was geweest. Hij rapporteerde dat de verwondingen nogal meevielen en dat het slachtoffer zelfs al op weg was naar het politieburo om een aanklacht in te dienen. Oja? Oooooo. Pfff.

Het wachten was toen op het slachtoffer. Toen die aankwam nam de hoge politiecommandant hem eerst apart, legde mijn tekening voor, vroeg om uitleg, en toen werd ik er bij geroepen (samen met mijn vrouw). De politieman sprak niet of weinig engels dus mijn vrouw vertaald alles wat ik toen zei.
Ik heb ook aangegeven dat ik meende fout te zijn aangezien dat in Nederland altijd het geval is bij dit soort situaties.

Maar de politieman dacht even na, en zei toen dat beide fout zijn volgens hem en dat beiden dan maar hun eigen schade voor rekening moeten nemen. De brommerrijder nam daar echter geen genoegen mee en werd nogal kwaad. Wat er daarna precies gezegd werd tegen hem door de politieman weet ik niet geheel na te vertellen, maar in ieder geval bond de man in. Vervolgens werd hij naar de wachtruimte gestuurd en ging het gesprek verder met mijn vrouw. Die zei tegen mij dat de man geld wilde, 10.000 baht, en dan zou afzien van een stap naar de rechter.
Uiteindelijk, nadat ook de verzekeringsman zich er mee bemoeide naar de politeman toe, is er een akkoord bereikt dat zou betekenen dat ik de schade aan de brommer zou betalen en dat de brommerrijder dan af zou moeten zien van verdere stappen.
Daar ging in eerste instantie de brommerrijder mee akkoord. Hij haalde vervolgens iemand van een brommerwinkel erbij en die taxeerde de schade op.... 9800 baht. Dit rapport werd overlegd aan de politieman die op zijn beurt boos werd en zei dat dit bedrag belachelijk hoog was. En stelde voor een bevriende zakenrelatie met een brommerzaak te laten taxeren. Zo gezegd, zo gedaan.
Die kwam vervolgens uit op 4500 baht.
Dit schade verslag werd toen overlegd aan de brommerrijder die zo'n beetje uit zijn vel schoot.
Afijn, we zaten toen al zo'n 5 uur op het buro (het was onderhand tegen 19 uur) en wilde er eigenlijk wel vanaf.

Maar goed, de man werd weer apart genomen door de politieman en uiteindelijk ging hij akkoord.
Na nog een half uur gewacht te hebben, werd er door een soort klerk een verklaring opgesteld dat de man van verdere stappen afzag tegen betaling van 4500 baht, JA, nee dus, de politieman corrigeerde dat door te zeggen dat de aanrijdingsschade hersteld zou worden door zijn bevriende zakenrelatie.
De man kreeg dus geen cent, behalve dat zijn brommer dus hersteld werd.

Al met al met een sisser afgelopen, mede door en wellicht wel geheel dankzij deze politieman.
Na ondertekening kreeg ik mijn paspoort en rijbewijs weer terug en tevens een bewijs van de verzekeringsmaatschappij voor het repareren van mijn auto (een paar krassen slechts dus ik wacht nog even)

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”