Obesitas

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Obesitas

#1 Bericht door wanadee » zaterdag 24 juni 2017, 10:04

We weten allemaal dat obesitas er voor zorgt dat je sneller dood gaat. Buiten dat heb je grote kans op allerlij nare ziektes die je leventje behoorlijk negatief kunnen beinvloeden. En als je wat bourgondisch leeft dan zul je toch regelmatig lichaamsbeweging nodig hebben om je gewicht op peil te houden.

En das nou net het probleem. Het grootste deel van het jaar is het simpelweg te warm om smiddags even een uurtje te gaan fietsen, voor mij althans. Dus ik sta smorgens om 6 uur op om een goed uur te gaan trainen en evengoed komt er in die 8 maanden thailand wat kilootjes bij. Maar in de 4 maanden nederland heb ik meer lichaamsbeweging en zijn die er weer af en begin ik braaf opnieuw.
Helaas is mijn meissie een top kokkie daar kan ik geen nee tegen zetten :happyno:

Hoe lossen jullie dat op? In stedelijke gebieden heb je natuurlijk sportscholen met airco maar op het platteland niet.

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Obesitas

#2 Bericht door De Beweerder » zaterdag 24 juni 2017, 10:10

Ik heb een loopband en een hometrainer en een airco en met die combi hoef ik niet speciaal vroeg op te staan. :giggle:

Maar loop en fiets als het niet al te warm is ook vaak echt buiten hoor.
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Obesitas

#3 Bericht door wanadee » zaterdag 24 juni 2017, 10:34

Mijn apparaten staan buiten in de sala dus geen airco. Als het boven de dertig graden is heb ik geen enkele zin meer in lichamelijke inspanning. Heb wel overwogen om een kamer hier voor in te richten met airco maar inmde buitenlucht midden in het groen heeft toch wel mijn voorkeur.
Knap als je met 35 graden nog gaat rennen.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Obesitas

#4 Bericht door wanadee » zaterdag 24 juni 2017, 10:45

Bij mij gaat het verrekte snel. 78 is mijn goede gewicht maar na 8 maanden zit ik toch op 84. Bier heb ik beperkt tot 1 per dag behalve op feestjes. Maar dat lekkere eten he.....
In nederland train ik smorgens ook maar daarnaast fiets ik smiddags regelmatig een uur of twee en dat merk ik hier wel.
En uiteraard is met zijn tweetjes oefenen heeel gezellig :crazy:

hanshu

Re: Obesitas

#5 Bericht door hanshu » zaterdag 24 juni 2017, 11:01

:crazy:
Laatst gewijzigd door hanshu op zondag 02 juli 2017, 01:15, 1 keer totaal gewijzigd.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Obesitas

#6 Bericht door wanadee » zaterdag 24 juni 2017, 12:10

hanshu schreef:
wanadee schreef:Bij mij gaat het verrekte snel. 78 is mijn goede gewicht maar na 8 maanden zit ik toch op 84. Bier heb ik beperkt tot 1 per dag behalve op feestjes. Maar dat lekkere eten he.....
In nederland train ik smorgens ook maar daarnaast fiets ik smiddags regelmatig een uur of twee en dat merk ik hier wel.
En uiteraard is met zijn tweetjes oefenen heeel gezellig :crazy:
Maar ik ben ook nog een stuk jonger dan jij, daar zal het in zitten.
:cheesy: :cheesy: :cheesy:

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: Obesitas

#7 Bericht door Tonboy » zaterdag 24 juni 2017, 18:09

Ben nu 14 weken in Thailand en heb eindelijk een geschikte weegschaal gekocht. Was er zomaar ten opzichte van 8 maart bijna 7 kilo af. Huh? Eet maar 1 keer per week brood, daarnaast veel thais. Denk dat het daar toch gedeeltelijk aan ligt.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Obesitas

#8 Bericht door wanadee » zondag 25 juni 2017, 00:51

Sport je daarnaast ook? 7 kilo afvallen zomaar? Je hebt toch niks onder de leden hoop ik? :happyno:

Ik eet smorgens en smiddags brood, smorgens met jam en smiddags met 2 saucijzen. Tenzij ik buiten de deur ert natuurlijk. Mijn meisje vind brood ook erg lekker dus....

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Obesitas

#9 Bericht door wpdl » zondag 25 juni 2017, 03:13

Zolang Ton geen 'start' gewicht opgeeft kan je het als stevig omschrijven maar niks meer.
Punt is wel dat de omschakeling van Europees eten naar Thais eten en het klimaat flink van invloed kan zijn op je fysieke gesteldheid.
En dat hoeft in eerste instantie nog geen eens gewichtverlies te zijn.
Heb in mijn begin jaren hier ook medische problemen gehad die toch wel naar buiten hadden gekomen maar sneller getriggert werden door de bovengenoemde reden.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Obesitas

#10 Bericht door wanadee » zondag 25 juni 2017, 06:10

wpdelange schreef:Zolang Ton geen 'start' gewicht opgeeft kan je het als stevig omschrijven maar niks meer.
Punt is wel dat de omschakeling van Europees eten naar Thais eten en het klimaat flink van invloed kan zijn op je fysieke gesteldheid.
En dat hoeft in eerste instantie nog geen eens gewichtverlies te zijn.
Heb in mijn begin jaren hier ook medische problemen gehad die toch wel naar buiten hadden gekomen maar sneller getriggert werden door de bovengenoemde reden.
Begrijp alleen niet wasr hij dan zo van afgevallen is. Aan eennsneetje brood zal dat niet liggen want in plaats daarvan eet je toch iets anders. Ik ben nog nooit afgevallen hier.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Obesitas

#11 Bericht door wpdl » zondag 25 juni 2017, 06:34

Voedingswaarde en voedingspatroon ligt hier anders als in Nederland.
Thai eet heel de dag door, veelal kleine hapjes en veel in aantal.
Ik inmiddels ook.
Nederland op vaste tijden en stevige prak letterlijk en figuurlijk.
Ben in het begin ook meerdere kilo's afgevallen wat er daarna gedeeltelijk weer is aangekomen.

Spreek ik over negen jaar terug [2008] toen was er hier buiten de stad nog geen pak melk of brood te koop.
Gingen speciaal naar de The Mall voor mij en dan nog was het zoeken of je scheel betalen.
Weinig tot geen 'westers voedsel' nu zijn alle bekende zaken hier te vinden [tesco 7/11 big C en vele onbekende kruideniers] met vaak een aanbod waar mee te leven valt.
De combinatie rijst en [weinig] groente met klein beetje vlees meestal is prima maar as ie altijd van dik hout gewend ben is het even wennen.

Persoonlijke situatie gewicht leeftijd leefpatroon voedingspatroon allemaal van invloed lijk mij.
Meeste 'nieuwelingen' drinken ook VEEL te WEINIG en dan heb ik het over water en geen genotsdrankjes.

Wie weet ligt Ton zelf wat van de sluier op :Whistle:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Obesitas

#12 Bericht door elst99 » zondag 25 juni 2017, 08:38

Indien je KHA (koolhydratenarm) eet kun je in korte tijd flink afvallen, geen brood, rijst, pasta's. Alles waar minder dan 5% koolhydraten per 100gr. Inzit is geoorloofd. Wel veel meer eieren en 1,5% van je lichaamsgewicht aan vetten en 1% aan eiwitten gebruiken geen suikers en dus ook geen zoet fruit. 2 liter water en ach dan gaat het vanzelf!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: Obesitas

#13 Bericht door Tonboy » zondag 25 juni 2017, 09:50

wpdelange schreef: Wie weet ligt Ton zelf wat van de sluier op :Whistle:
In Nederland zat ik de hele dag achter de PC, werkdagen van 8 tot 02u waren geen uitzonderingen. Tussen ontbijt met brood in de ochtend, in de middag weer brood, en in de avond 2-3 keer per week eten via Thuisbezorgd.nl en de rest zelf vaak stampot zoals met andijvie, peen en ui, spruitjes, snijbonen. en daarnaast een goed stuk vlees, vaak 250 gram biefstuk, entrecote of karbonade. Snoepen deed ik niet veel, maar als er een keer een zak chips lag was die de volgende dag verdwenen.

In Thailand zit ik gemiddeld 8 uur achter de pc, smorgens tussen 8 en 12, en 's avonds tussen 9 en 01u. Ik ga regelmatig winkelen, stappen, of gewoon genieten.
Nu in Thailand eet ik 1 keer per week "europees", dat wil zeggen vaak bij Mamories zoals kroketten, varkenshaas met roomsaus (en patatten), maar ook bij een Engelse tent in het dorp entrecote, ribeye of hamburger. Daarnaast vooral Thais, rijst met omelet, kip met cashewnoten, rijstnoedels. Weinig echte stukken vlees. Ik eet nog maar 2 keer per dag. In de ochtend 1 croissantje met ham en kaas, en dan pas weer rond 18-19 u.

Waar het nou precies aan ligt dat ik gewicht kwijt raak ? Geen idee.

Heb wel veel minder stress dan in Nederland, maar ja, was ook niet echt een stress-eter.
Wel meer sex, maar dat is weer een heel ander verhaal ;-)
Overigens, alcohol drink ik al sinds 1996 niet meer, alleen water, koffie en Zero Cola

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”