werken in Thailand

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: werken in Thailand

#16 Bericht door Tonboy » vrijdag 23 juni 2017, 19:26

stevenl schreef: Sorry Tonboy,. maar illegale oplossing. Als je in Thailand werkt heb je hier een werkvergunning nodig. Die heb je niet, dus illegaal. Ben het met je eens dat er in de praktijk niets aan de hand is, maar legaal: nee.
Ik zie dat echt anders.
Ik werk niet in Thailand, en werk niet voor Thaise bedrijven, en ik pik geen baan van een Thai, en mijn inkomsten zijn volledig afkomstig van Nederlandse bron, ingeschreven bij de kvk in NL. Ik draag verder IB en OB af in Nederland. Zowel de Thaise ambassade en Immigratie zijn beide, al ten tijde van de aanvraag tbv het visum, hiervan op de hoogte en belangrijk, per mail bevestigd gekregen.

Ik zie niet in dat ik derhalve niet zou voldoen aan de Thaise wet.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: werken in Thailand

#17 Bericht door stevenl » zaterdag 24 juni 2017, 00:32

Tonboy schreef:
stevenl schreef: Sorry Tonboy,. maar illegale oplossing. Als je in Thailand werkt heb je hier een werkvergunning nodig. Die heb je niet, dus illegaal. Ben het met je eens dat er in de praktijk niets aan de hand is, maar legaal: nee.
Ik zie dat echt anders.
Ik werk niet in Thailand, en werk niet voor Thaise bedrijven, en ik pik geen baan van een Thai, en mijn inkomsten zijn volledig afkomstig van Nederlandse bron, ingeschreven bij de kvk in NL. Ik draag verder IB en OB af in Nederland. Zowel de Thaise ambassade en Immigratie zijn beide, al ten tijde van de aanvraag tbv het visum, hiervan op de hoogte en belangrijk, per mail bevestigd gekregen.

Ik zie niet in dat ik derhalve niet zou voldoen aan de Thaise wet.
Eerder schreef je "Heb sinds een aantal jaren een bedrijfje (eenmanszaak) in Nederland waar ik,remote, in Thailand voor werk."
Dus je werkt wel degelijk in Thailand. De rest is niet van belang. Om in Thailand te werken is een werkvergunning vereist. In de praktijk zal het werk wat je doet niet tot problemen leiden, maar je mond vol hebben van 'geen illegale oplossingen', sorry, dat is belachelijk want je werkt illegaal.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: werken in Thailand

#18 Bericht door wanadee » zaterdag 24 juni 2017, 01:25

stevenl schreef:
Tonboy schreef:
stevenl schreef: Sorry Tonboy,. maar illegale oplossing. Als je in Thailand werkt heb je hier een werkvergunning nodig. Die heb je niet, dus illegaal. Ben het met je eens dat er in de praktijk niets aan de hand is, maar legaal: nee.
Ik zie dat echt anders.
Ik werk niet in Thailand, en werk niet voor Thaise bedrijven, en ik pik geen baan van een Thai, en mijn inkomsten zijn volledig afkomstig van Nederlandse bron, ingeschreven bij de kvk in NL. Ik draag verder IB en OB af in Nederland. Zowel de Thaise ambassade en Immigratie zijn beide, al ten tijde van de aanvraag tbv het visum, hiervan op de hoogte en belangrijk, per mail bevestigd gekregen.

Ik zie niet in dat ik derhalve niet zou voldoen aan de Thaise wet.
Eerder schreef je "Heb sinds een aantal jaren een bedrijfje (eenmanszaak) in Nederland waar ik,remote, in Thailand voor werk."
Dus je werkt wel degelijk in Thailand. De rest is niet van belang. Om in Thailand te werken is een werkvergunning vereist. In de praktijk zal het werk wat je doet niet tot problemen leiden, maar je mond vol hebben van 'geen illegale oplossingen', sorry, dat is belachelijk want je werkt illegaal.
Misschien is werken wel de hobby van tonboy en werkt hij dus niet maar houdt zich met zijn hobby bezig. Kennelijk zien de ambasade en immigration dat ook als hobby. Een hele mondvol maar als je even doordenkt niet zo belachelijk. :crazy:

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: werken in Thailand

#19 Bericht door wpdl » zaterdag 24 juni 2017, 02:00

Werken in Thailand als buitenlander zonder vergunning is verboden wanadee en andere heren in het gunstigste geval kan je het gedoog beleid noemen omdat veel ambtenaren ook wel zien dat het regelmatig in het 'grijze vlak' zit.
Wat men weet hoeft men niet te gebruiken handig is het natuurlijk wel.
Aangeboden link door mij is daar duidelijk in net als de officiele immigratie link.
Het kan dus wel echt legaal maar dat heeft iets meer nodig.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: werken in Thailand

#20 Bericht door wanadee » zaterdag 24 juni 2017, 03:15

wpdelange schreef:Werken in Thailand als buitenlander zonder vergunning is verboden wanadee en andere heren in het gunstigste geval kan je het gedoog beleid noemen omdat veel ambtenaren ook wel zien dat het regelmatig in het 'grijze vlak' zit.
Wat men weet hoeft men niet te gebruiken handig is het natuurlijk wel.
Aangeboden link door mij is daar duidelijk in net als de officiele immigratie link.
Het kan dus wel echt legaal maar dat heeft iets meer nodig.
We weten niet wat voor contact hij met ambassade en immigratie heeft gehad. Misschien heeft hij wel gevraagd of hij hier een werkvergunning voor moet aanvragen en hebben ze geantwoord dat dit niet hoeft in zijn geval.

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: werken in Thailand

#21 Bericht door Tonboy » zaterdag 24 juni 2017, 09:10

stevenl schreef:Eerder schreef je "Heb sinds een aantal jaren een bedrijfje (eenmanszaak) in Nederland waar ik,remote, in Thailand voor werk."
Dus je werkt wel degelijk in Thailand. De rest is niet van belang. Om in Thailand te werken is een werkvergunning vereist. In de praktijk zal het werk wat je doet niet tot problemen leiden, maar je mond vol hebben van 'geen illegale oplossingen', sorry, dat is belachelijk want je werkt illegaal.
Hoe kom je er nou bij dat ik in Thailand werk ? Lees misschien eens de uitleg die de Thaise overheid geeft aan de definitie van werken in Thailand. Zolang "het op afstand en digitaal werken in een ander land (dan thailand)' niet uitdrukkelijk opgenomen staat als werkzaamheden in Thailand zelf, hoef ik mij, evenals heel veel Digital Nomads, geen zorgen te maken.
Illegaal is iets dat verboden is, toon dat aan en ik hou mij grote mond.
Tot die tijd, hou jij je mond over illegaal en ga maar lekker verder met jaloers zijn.

En aan Wanedee, inderdaad "Zowel de Thaise ambassade en Immigratie zijn beide, al ten tijde van de aanvraag tbv het visum, hiervan op de hoogte en belangrijk, per mail bevestigd gekregen. "

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: werken in Thailand

#22 Bericht door stevenl » zaterdag 24 juni 2017, 13:47

wanadee schreef:
wpdelange schreef:Werken in Thailand als buitenlander zonder vergunning is verboden wanadee en andere heren in het gunstigste geval kan je het gedoog beleid noemen omdat veel ambtenaren ook wel zien dat het regelmatig in het 'grijze vlak' zit.
Wat men weet hoeft men niet te gebruiken handig is het natuurlijk wel.
Aangeboden link door mij is daar duidelijk in net als de officiele immigratie link.
Het kan dus wel echt legaal maar dat heeft iets meer nodig.
We weten niet wat voor contact hij met ambassade en immigratie heeft gehad. Misschien heeft hij wel gevraagd of hij hier een werkvergunning voor moet aanvragen en hebben ze geantwoord dat dit niet hoeft in zijn geval.
Noch ambassade noch immigratie gaat daar over, dat is de labour office. Werken in Thailand vereist officieel een werkvergunning, punt.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: werken in Thailand

#23 Bericht door stevenl » zaterdag 24 juni 2017, 13:54

Tonboy schreef:
stevenl schreef:Eerder schreef je "Heb sinds een aantal jaren een bedrijfje (eenmanszaak) in Nederland waar ik,remote, in Thailand voor werk."
Dus je werkt wel degelijk in Thailand. De rest is niet van belang. Om in Thailand te werken is een werkvergunning vereist. In de praktijk zal het werk wat je doet niet tot problemen leiden, maar je mond vol hebben van 'geen illegale oplossingen', sorry, dat is belachelijk want je werkt illegaal.
Hoe kom je er nou bij dat ik in Thailand werk ? Lees misschien eens de uitleg die de Thaise overheid geeft aan de definitie van werken in Thailand. Zolang "het op afstand en digitaal werken in een ander land (dan thailand)' niet uitdrukkelijk opgenomen staat als werkzaamheden in Thailand zelf, hoef ik mij, evenals heel veel Digital Nomads, geen zorgen te maken.
Illegaal is iets dat verboden is, toon dat aan en ik hou mij grote mond.
Tot die tijd, hou jij je mond over illegaal en ga maar lekker verder met jaloers zijn.

En aan Wanedee, inderdaad "Zowel de Thaise ambassade en Immigratie zijn beide, al ten tijde van de aanvraag tbv het visum, hiervan op de hoogte en belangrijk, per mail bevestigd gekregen. "
Lees de definitie van werken eens en kom dan weer terug. Waar je je vergoeding voor het werk ontvangt en of je vergoeding ontvangt doet niet ter zake, voor werk in Thailand is een werkvergunning vereist.
In de praktijk hoef je je als je niet te hoog van de toren blaast niet druk te maken, net als andere digital nomads dat doen, maar legaal, nee. En niet legaal en illegaal is hetzelfde.
Ik zal je helpen met de definitie van werk in Thailand:
"According to Thai labor law, the definition of work is "exerting effort" and "employing knowledge", "whether or not for wages or other benefits"."

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: werken in Thailand

#24 Bericht door wanadee » zaterdag 24 juni 2017, 14:10

Kennelijk ziet de ambassade en de immigratie die definitie anders dan jij.
En ik kan me daar wel iets bij voorstellen, zijn werk heeft helemaal niets met thailand te maken, het beinvloed de thaise economie op geen enkele wijze, het is ook geen vrijwilligerswerk, een thai kan het niet doen enz.
Uiteindelijk is belangrijk wat de thaise autoriteiten er voor definitie aan geven. En dat heeft hij op papier

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: werken in Thailand

#25 Bericht door stevenl » zaterdag 24 juni 2017, 15:19

wanadee schreef:Kennelijk ziet de ambassade en de immigratie die definitie anders dan jij.
En ik kan me daar wel iets bij voorstellen, zijn werk heeft helemaal niets met thailand te maken, het beinvloed de thaise economie op geen enkele wijze, het is ook geen vrijwilligerswerk, een thai kan het niet doen enz.
Uiteindelijk is belangrijk wat de thaise autoriteiten er voor definitie aan geven. En dat heeft hij op papier
Tuurlijk is de mening van de ambassade wat als werk wordt gezien belangrijk :cheesy: .

Het zijn gewoon feiten: wat heet werk in Thailand en wat doet Tonboy. En ook dat is makkelijk, dat is werk conform de definitie hier.

Maar fgoed, ik ben weg hier, ik heb duidelijk gemaakt hoe het is, niet hoe ik denk dat het is.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: werken in Thailand

#26 Bericht door KhunSugar » zaterdag 24 juni 2017, 15:46

Ik lees dat Tonboy een O.A visum heeft verkregen mits het voorleggen van alle gevraagde bewijzen & mits duidelijk te stellen dat hij remote werkt.

Zouden ze op de ambassade dan hun eigen regelgeving voor dit type visum negeren, of voor deze persoon een uitzondering maken.
Employment of any kind is strictly prohibited
Sorry, maar ik geloof niet dat de Thaise ambassade weet heeft van zijn werk(bezigheid) als DN. Ik geloof wel dat de nodige papieren er zijn om dit type visum te krijgen.

Zoals ik eerder schreef is het type visum van belang. Heb je een O-A kan je beter zwijgen over je DN bezigheden. Heb je een toeristenvisum gaat men er geen drama rond maken maar kan je best uw tijd beperken tot 6 maand, ik zou zelfs liever 90 dagen schrijven.

Misschien deze tekst eens lezen (liefst tot het eind). Het geeft een realistische kijk op de problematiek, een goede verstaander zal concluderen dat veel onheil in handen ligt van de gemoedstoestand van de immigratie officer.

Onderstaande zin zou ik maar serieus nemen:
"An immigration officer can come out on Monday and say that working online is fine and on Tuesday they can say that it’s not okay and that you’re being deported for working illegally".

Voor mij stopt het welles nietes debat bij deze ook.
Met de oplossing die de vraagsteller van mij kreeg ben je niet afhankelijk van de immigratie ambtenaar zijn/haar humeur.

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: werken in Thailand

#27 Bericht door De Beweerder » zaterdag 24 juni 2017, 16:57

Wil je die aan mij ook sturen, mag per pb maar liever openbaar. Vast bedankt.
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: werken in Thailand

#28 Bericht door Tonboy » zaterdag 24 juni 2017, 18:04

KhunSugar schreef:
Misschien deze tekst eens lezen (liefst tot het eind). Het geeft een realistische kijk op de problematiek, een goede verstaander zal concluderen dat veel onheil in handen ligt van de gemoedstoestand van de immigratie officer.
Leuk en duidelijk artikel. Mij valt vooral de volgende zin op :
"There is no specific law that says working online or being a digital nomad in Thailand is permitted. There is also no law saying that it is not permitted."

Ik wil echt op legale manier in Thailand verblijven en heb naar mijn mening, zowel door open communicatie per email met de Thaise Ambassade in Den Haag als Immigration in BKK, de valkuilen afgedekt. Op basis van mijn inkomsten, mijn huwelijk met een Thai, mijn kvk inschrijving in Nederland, en mijn leeftijd heb ik OP ADVIES VAN de thaise ambassade Multiple entre O-A Visum aangevraagd en gekregen. Er is hier pakweg 3 maanden aan praten vooraf gegaan. Op een gegeven moment zelfs 2 maal (door mijn vrouw) met de Thaise Ambassadeur in de tempel te Waalwijk. Mijn vrouw heeft 24 jaar in Nederland gewoond dus kende nogal wat personen die dit mogelijk gemaakt hebben.

Overigens het citaat dat je gebruikt "Employment of any kind is strictly prohibited" is overduidelijk.
De letterlijke vertaling van Employment is Aanstelling.
Wikipedia geeft als uitleg "Employment is a relationship between two parties, usually based on a contract where work is paid for, where one party, which may be a corporation, for profit, not-for-profit organization, co-operative or other entity is the employer and the other is the employee."
Is er sprake bij mijn werk van Employment in Thailand, of een werkrelatie tussen mij en een thaise onderneming . ? Nee dus.

Beter kan ik het niet uitleggen. Zolang de thaise wet dus mijn werkzaamheden niet letterlijk verbied, lijkt mij er geen sprake van illegaal werk.

Marien
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 38
Lid geworden op: donderdag 11 juni 2009, 21:26

Re: werken in Thailand

#29 Bericht door Marien » zaterdag 24 juni 2017, 21:27

Ik schrijf schoolboeken voor Ned. uitgevers, heb dat ook vaak in Thailand gedaan als ik langere tijd daar was. Zou een mooie boel zijn, als dat niet mocht. Computer dichthouden, verboden woorden typen in Word?!

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: werken in Thailand

#30 Bericht door wanadee » zondag 25 juni 2017, 01:00

Tonboy schreef:
KhunSugar schreef:
Misschien deze tekst eens lezen (liefst tot het eind). Het geeft een realistische kijk op de problematiek, een goede verstaander zal concluderen dat veel onheil in handen ligt van de gemoedstoestand van de immigratie officer.
Leuk en duidelijk artikel. Mij valt vooral de volgende zin op :
"There is no specific law that says working online or being a digital nomad in Thailand is permitted. There is also no law saying that it is not permitted."

Ik wil echt op legale manier in Thailand verblijven en heb naar mijn mening, zowel door open communicatie per email met de Thaise Ambassade in Den Haag als Immigration in BKK, de valkuilen afgedekt. Op basis van mijn inkomsten, mijn huwelijk met een Thai, mijn kvk inschrijving in Nederland, en mijn leeftijd heb ik OP ADVIES VAN de thaise ambassade Multiple entre O-A Visum aangevraagd en gekregen. Er is hier pakweg 3 maanden aan praten vooraf gegaan. Op een gegeven moment zelfs 2 maal (door mijn vrouw) met de Thaise Ambassadeur in de tempel te Waalwijk. Mijn vrouw heeft 24 jaar in Nederland gewoond dus kende nogal wat personen die dit mogelijk gemaakt hebben.

Overigens het citaat dat je gebruikt "Employment of any kind is strictly prohibited" is overduidelijk.
De letterlijke vertaling van Employment is Aanstelling.
Wikipedia geeft als uitleg "Employment is a relationship between two parties, usually based on a contract where work is paid for, where one party, which may be a corporation, for profit, not-for-profit organization, co-operative or other entity is the employer and the other is the employee."
Is er sprake bij mijn werk van Employment in Thailand, of een werkrelatie tussen mij en een thaise onderneming . ? Nee dus.

Beter kan ik het niet uitleggen. Zolang de thaise wet dus mijn werkzaamheden niet letterlijk verbied, lijkt mij er geen sprake van illegaal werk.
Zo is dat Tonboy. En je hebt dat ook nog eens schriftelijk bevestigd gekregen dus jou kan niks gebeuren.
Maar er zijn nu eenmaal mensen die als ze een bepaalde richting hebben gekozen nooit meer op hun schreden terug keren.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”