Autoproblemen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Autoproblemen

#1 Bericht door wanadee » vrijdag 21 april 2017, 11:06

Een lang verhaal en ik ben wel wat gewend in thailand maar vandaag is me de bek toch weer open gevallen.
Ik heb een Isuzu, 2 jaar oud en sinds een paar maanden heb ik problemen met de dieselmeter. Als ik vol tank kreeg ik tot een paar maanden terug te zien dat mijn Range, voor ik weer moet tanken gemiddeld rond de 1000 km ligt. Maar dat is veranderd, nu na vol tanken ligt dat rond de 800 en de eerste 200 km blijft dat ook zo en soms gaat het zelfs omhoog. Na 200 km gaat de indicator ook pas zakken. Na de eerste 200 km werkt alles weer normaal.

Ik ben al diverse keren terug geweest, de laatste maanden elke week wel een keer en in het begin probeerden ze me wijs te makenndat dit normaal is, dat het fluctueert. We praten hier niet over een klein winkeltje maar een grote Isuzu garage.

Maar deze farang accepteert dit niet dus ze zijn al tig keren met de elektronica bezig geweest, de sensor in de tank vervangen enz, maakt geen verschil. Twee weken terug hebben ze gevraagd of ik fotos wilde maken van de standen dus dat heb ik gedaan. Die zouden ze dan naar het hoofdkantoor in Bangkok sturen en overleggen wat er fout kon zijn.
Onderweg naar Bangkok gestopt een paar keer, nadat ik vol getankt had en 170 km had gereden had ik een bereik van 220 km meer dan toen ik begon met een volle tank. Absurd dus.

Terug naar de garage, na Songkran zouden ze contact opnemen. Dat heb ik dus maar zelf gedaan gisteren en een afspraak gemaakt voor vanmorgen. Eerst zijn ze met de elektronica bezig geweest een paar uur en toen kwam de manager er bij. Zevhaddenncontact gehad met het hoofdkantoor en ditbwas normaal, het fluctueert een beetje. En om dat te bewijzen had het hoofdkantoor voorgesteld om een stuk te gaan rijden met een gelijkwaardige auto.

Dus vanmiddag in de auto, de manager reed, de hoofdmoteur zat er bij en ik met de vrouw. Zelfde type en motor alleen een jaartje nieuwer. Dus eerst tanken en vervolgens een uur of twee gereden. En elke 10 km stoppen om een foto te maken van de gereden km en het verloop. En uiteraard na 10 km rijden gaf de Range ook 10 km minder aan. Uiteindelijk hebben we ruim 100 km gereden en de Range is ook geleidelijk 100 km gezakt, zoals het hoort dus. Ze waren echt verbaasd die twee want ze waren er van overtuigd dat ze mijn ongelijk gingen aantonen, dat dit normaal was.

Hier snap ik dus echt geen zak van. Iedereen weet toch dat dit is zoals het hoort? Dat de manager en hoofdmonteur dit niet weet snap ik niks van. Je hoeft geen techneut te zijn om te snappenndat met het verstrijken van de km dat metertje moet zakken. En dat hun vraagbaak het hoofdkantoor in Bangkok zegt dat dit normaal is? Schaamteloos. Dit moeten ze weten maar ze willen zich er volgens mij niet aan branden. In nederland zou men alles op alles zetten om die klant weer tevreden te maken, beroepsethiek.

En het vervolg? Morgen gaan we datzelfde ritje weer maken maar dan met mijn auto. Dezelfde man rijdt, eerst voltanken en dan steeds fotos maken. Terwijl ze mijn fotos van twee weken geleden hebben. Zouden ze denken dat ik elke 20/30 km eertst bijgetankt heb en dan een foto gemaakt? Omdat ik het leuk vind om elke week in de garage rond te hangen.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Autoproblemen

#2 Bericht door Joep » vrijdag 21 april 2017, 11:13

Denk dat zo'n computer met gemiddelde werkt.

Met mijn Honda op benzine die gemiddeld 1 op 10 rijdt geeft ie een range aan van 400km
Als we lange afstanden rijden rijdt ie 1 op 15.
Dan gaat ie herbereken en komt op een andere range.
Dan lijkt het alsof je de tank vol rijdt, maar door een ander gemiddelde krijg je een andere range.
Maak mij er nooit zo druk om.
Als het lampje gaat branden kan ik nog ongeveer 100 km en dan g aik bij het eerste en beste tankstation tanken.

Was het maar waar dat je de tank kon vol rijden :cheesy: :cheesy:

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Autoproblemen

#3 Bericht door wpdl » vrijdag 21 april 2017, 11:23

Misschien dat je aan diverse leden even kan vragen waar de leuke evenementen zijn bij jouw in de regio voor morgen. ;)
Ga ook maar net als Joep van het lampje uit op het dashboard en de indicatie streepjes uiteraard voor dat het lampje gaat branden. :Whistle:
Mannen hebben vrijwel allemaal een universitaire oplijding trouwens. :thumbsup:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Autoproblemen

#4 Bericht door wanadee » vrijdag 21 april 2017, 11:56

Joep schreef:Denk dat zo'n computer met gemiddelde werkt.

Met mijn Honda op benzine die gemiddeld 1 op 10 rijdt geeft ie een range aan van 400km
Als we lange afstanden rijden rijdt ie 1 op 15.
Dan gaat ie herbereken en komt op een andere range.
Dan lijkt het alsof je de tank vol rijdt, maar door een ander gemiddelde krijg je een andere range.
Maak mij er nooit zo druk om.
Als het lampje gaat branden kan ik nog ongeveer 100 km en dan g aik bij het eerste en beste tankstation tanken.

Was het maar waar dat je de tank kon vol rijden :cheesy: :cheesy:
Hij werkt ook met gemiddelden dus fluctueert een beetje. Maar als ik de tank vol gooi en hij zegt dat ik 780 km kan rijden, en als hij na 200 km rond de 130/140 op de snelweg zegt dat ik nog 1000 km kan rijden dan klopt er echt iets niet. Als ik dan na nog een km of 50 nog 700 kan rijden dan is het overduidelijk dat er iets fout is. De indicator hoe vol de tank is begint ook pas na 200 km te zakken.

Dat ding is fout dat stast als een paal boven water maar ik snap de reacties van de garages niet.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Autoproblemen

#5 Bericht door Arietwee » vrijdag 21 april 2017, 12:01

Het is een probleem met de berekening tussen de tank en de brandstofinjectie. (computer) Het kan ook nooit helemaal kloppen en moet iedere keer corrigeren. Maar hoe leger je tank, hoe zuiverder de berekening wordt. Gaat je lichtje branden dan heb je altijd nog 10 liter over. En dat is het belangrijkste.

Niet te veel op letten dus. Iedere auto heb dat. De ene ff meer dan de ander. :neus:

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Autoproblemen

#6 Bericht door Arietwee » vrijdag 21 april 2017, 12:03

wanadee schreef:
Joep schreef:Denk dat zo'n computer met gemiddelde werkt.

Met mijn Honda op benzine die gemiddeld 1 op 10 rijdt geeft ie een range aan van 400km
Als we lange afstanden rijden rijdt ie 1 op 15.
Dan gaat ie herbereken en komt op een andere range.
Dan lijkt het alsof je de tank vol rijdt, maar door een ander gemiddelde krijg je een andere range.
Maak mij er nooit zo druk om.
Als het lampje gaat branden kan ik nog ongeveer 100 km en dan g aik bij het eerste en beste tankstation tanken.

Was het maar waar dat je de tank kon vol rijden :cheesy: :cheesy:
Hij werkt ook met gemiddelden dus fluctueert een beetje. Maar als ik de tank vol gooi en hij zegt dat ik 780 km kan rijden, en als hij na 200 km rond de 130/140 op de snelweg zegt dat ik nog 1000 km kan rijden dan klopt er echt iets niet. Als ik dan na nog een km of 50 nog 700 kan rijden dan is het overduidelijk dat er iets fout is. De indicator hoe vol de tank is begint ook pas na 200 km te zakken.

Dat ding is fout dat stast als een paal boven water maar ik snap de reacties van de garages niet.
Gezichtsverlies natuurlijk. Ze kunnen het niet uitleggen. Want je hebt natuurlijk gelijk. Maar de volgende keer een BMW X5 kopen. :neus:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Autoproblemen

#7 Bericht door wanadee » vrijdag 21 april 2017, 12:05

Arietwee schreef:Het is een probleem met de berekening tussen de tank en de brandstofinjectie. (computer) Het kan ook nooit helemaal kloppen en moet iedere keer corrigeren. Maar hoe leger je tank, hoe zuiverder de berekening wordt. Gaat je lichtje branden dan heb je altijd nog 10 liter over. En dat is het belangrijkste.

Niet te veel op letten dus. Iedere auto heb dat. De ene ff meer dan de ander. :neus:
Hi Arie,
Dit is pas een maand of twee bezig, tot dan toe werd het prima berekent. En het belangrijkste, hij heeft nu nog garantie. Met het huidige probleem is wel te leven maar als het erger wordt en hij is volgend jaar uit de garantie kan ik het zelf betalen. Bovendien ben ik eerlijk gezegd een pietje precies, als je een goeie auto hebt moet alles kloppen.
In nederland heb ik een ouwe bak staan omdat ik daar toch maar een paar maanden ben en daar is van alles mis mee maar dat maakt me niet uit. 12 jaar oud of zo.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Autoproblemen

#8 Bericht door wanadee » vrijdag 21 april 2017, 12:06

Arietwee schreef:
wanadee schreef:
Joep schreef:Denk dat zo'n computer met gemiddelde werkt.

Met mijn Honda op benzine die gemiddeld 1 op 10 rijdt geeft ie een range aan van 400km
Als we lange afstanden rijden rijdt ie 1 op 15.
Dan gaat ie herbereken en komt op een andere range.
Dan lijkt het alsof je de tank vol rijdt, maar door een ander gemiddelde krijg je een andere range.
Maak mij er nooit zo druk om.
Als het lampje gaat branden kan ik nog ongeveer 100 km en dan g aik bij het eerste en beste tankstation tanken.

Was het maar waar dat je de tank kon vol rijden :cheesy: :cheesy:
Hij werkt ook met gemiddelden dus fluctueert een beetje. Maar als ik de tank vol gooi en hij zegt dat ik 780 km kan rijden, en als hij na 200 km rond de 130/140 op de snelweg zegt dat ik nog 1000 km kan rijden dan klopt er echt iets niet. Als ik dan na nog een km of 50 nog 700 kan rijden dan is het overduidelijk dat er iets fout is. De indicator hoe vol de tank is begint ook pas na 200 km te zakken.

Dat ding is fout dat stast als een paal boven water maar ik snap de reacties van de garages niet.
Gezichtsverlies natuurlijk. Ze kunnen het niet uitleggen. Want je hebt natuurlijk gelijk. Maar de volgende keer een BMW X5 kopen. :neus:
Zal ik net de pech hebben dat de X er af valt :crazy:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Autoproblemen

#9 Bericht door driver » vrijdag 21 april 2017, 16:04

Je hebt in mijn ogen gewoon gelijk dat het goed moet functioneren.
Als hun auto wel goed afleesbaar is zoals je schrijft dan moet de jouwe dat ook doen.
Nu weet ik eigenlijk niet of er bij autoos iets van een nivo meter/sensor oid in/bij de tank zit om aan te geven hoeveel brandstof er nog in zit.
Zoja..kan daar het probleem wel eens zitten misschien ?.

Dit gebeurt nl bij mijn oudere Ducati motor ook:

Als ik daarmee vol tank ..Stukje rij kan het maar zo gebeuren dat alle streepjes in de display verdwijnen en hij aangeeft inclusief brandend lampje ...Empty :mrgreen:
Bekend karakter ? probleem bij deze Duc en nu ik het weet maak ik me er niet druk meer om en rij ik op de dagteller .
Oplossing die ze aangeven is een nieuwe sensor oid maar ook als dat beurt kan het zo zijn dat de indicatiemeter weer aangeeft..Empty weet ik van iemand.
Hoever ik nog rijden kan ect werkt ook nooit betrouwbaar dat golft echt alle kanten op dus dat stukje heb ik al in het vergeethoekje gegooid. ;)

Bij mijn andere Ducati van nu 9 mnd oud werkt alles wel naar behoren maar zou daar ook dit probleem van jou mee beginnen sta ik net als jou ook bij de dealer om het opgelost te krijgen.
Zeker binnen de garantie tijd.
Ben benieuwd hoe ze het gaan oplossen voor je..

gr driver

hanshu

Re: Autoproblemen

#10 Bericht door hanshu » zaterdag 22 april 2017, 00:40

Ik heb ook zo,n systeempje op mijn Nissan.
Ik kijk er nooit op dus ik heb geen idee of het werkt of niet. Overbodig spul voor mij.
Ik heb ook geen tijd als ik hier rij om op het dashboard te gaan zitten letten.
Btw....ik tank als de tank leeg is :Whistle: :Whistle:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Autoproblemen

#11 Bericht door wanadee » zaterdag 22 april 2017, 02:42

driver schreef:Je hebt in mijn ogen gewoon gelijk dat het goed moet functioneren.
Als hun auto wel goed afleesbaar is zoals je schrijft dan moet de jouwe dat ook doen.
Nu weet ik eigenlijk niet of er bij autoos iets van een nivo meter/sensor oid in/bij de tank zit om aan te geven hoeveel brandstof er nog in zit.
Zoja..kan daar het probleem wel eens zitten misschien ?.

Dit gebeurt nl bij mijn oudere Ducati motor ook:

Als ik daarmee vol tank ..Stukje rij kan het maar zo gebeuren dat alle streepjes in de display verdwijnen en hij aangeeft inclusief brandend lampje ...Empty :mrgreen:
Bekend karakter ? probleem bij deze Duc en nu ik het weet maak ik me er niet druk meer om en rij ik op de dagteller .
Oplossing die ze aangeven is een nieuwe sensor oid maar ook als dat beurt kan het zo zijn dat de indicatiemeter weer aangeeft..Empty weet ik van iemand.
Hoever ik nog rijden kan ect werkt ook nooit betrouwbaar dat golft echt alle kanten op dus dat stukje heb ik al in het vergeethoekje gegooid. ;)

Bij mijn andere Ducati van nu 9 mnd oud werkt alles wel naar behoren maar zou daar ook dit probleem van jou mee beginnen sta ik net als jou ook bij de dealer om het opgelost te krijgen.
Zeker binnen de garantie tijd.
Ben benieuwd hoe ze het gaan oplossen voor je..

gr driver
De sensor hebben ze een paar weken geleden vernieuwd, daar ligt het dus niet aan. En die meters hebben altijd perfect gefunctioneerd tot een paar maanden geleden.
Snap alleen niet dat zij dat niet snapen :neus:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Autoproblemen

#12 Bericht door wanadee » zaterdag 22 april 2017, 02:48

hanshu schreef:Ik heb ook zo,n systeempje op mijn Nissan.
Ik kijk er nooit op dus ik heb geen idee of het werkt of niet. Overbodig spul voor mij.
Ik heb ook geen tijd als ik hier rij om op het dashboard te gaan zitten letten.
Btw....ik tank als de tank leeg is :Whistle: :Whistle:
Haha, ik heb tijd over dus dan moet je toch wat te doen hebben :crazy:
Om 10 uur een afspraak om met mijn auto te gaan rijden, voltanken en dan kijken wat er gebeurd. Zul je net zien dat het probleem opgelost is want ze zijn gisteren nog wel een paar uur met de elektronica aan het knoeien geweest. :oops:

En of je het nu wel of niet gebruikt, mijn irritatie komt van het feit dat die gasten kennelijk niet weten waar ze het over hebben. Zelfs niet op het hoofdkantoor van Isuzu. De auto van gisteren werkte perfect, 60 km gereden, de Range ook 60 km lager. Dat kan dan wel wat fluctueren maar niet ipv 60 km lager 100 km hoger.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Autoproblemen

#13 Bericht door wpdl » zaterdag 22 april 2017, 02:58

Zul je net zien dat het probleem opgelost is want ze zijn gisteren nog wel een paar uur met de elektronica aan het knoeien geweest
Daar ging het je toch om eind goed al goed en niet vergeten om ze netjes te bedanken ;)

Gelukkig ben ik al jaren uit de garantie hoewel ik wel de neiging heb om eens goed naar dat spul te kijken bij een volgende lange rit, bedankt hoor. :(

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Autoproblemen

#14 Bericht door wanadee » zaterdag 22 april 2017, 03:07

wpdelange schreef:
Zul je net zien dat het probleem opgelost is want ze zijn gisteren nog wel een paar uur met de elektronica aan het knoeien geweest
Daar ging het je toch om eind goed al goed en niet vergeten om ze netjes te bedanken ;)

Gelukkig ben ik al jaren uit de garantie hoewel ik wel de neiging heb om eens goed naar dat spul te kijken bij een volgende lange rit, bedankt hoor. :(
Graag gedaan :Whistle:

Maar voor die sensor ben ik dus drie keer naar de garage geweest.
Eerst had ik een afspraak zouden ze die sensor controleren. Maar na een kwartiertje of zo kwamen ze me vertellen dat ik beter een nieuwe afspraak kon maken want ze hadden geen sensor. En het zou toch het beste zijn dat als hij niet goed was ze hem direct konden vervangen.
De week daarop een nieuwe afspraak, na een klein half uurtje of zo kwamen ze me vertellen dat de tank te vol was en dat ze niets hadden om dat allemaal in te pompen. Dus de tank moedt ik eerst minimaal half leeg rijden.
Ik bedoel maar, dat ik dat op mijn oude dag nog mag meemaken :crazy:

hanshu

Re: Autoproblemen

#15 Bericht door hanshu » zaterdag 22 april 2017, 03:33

Je hebt toch niks te doen....ga gezellig een stukje toeren met de mannen
of: neem een hond en ga wandelen.

ps... ik snap het wel..nieuwe auto dus het moet werken zoals het hoort te werken.Ik let er niet op maar als ik zou weten dat het niet werkt krijg ik ook de kolere in, hehe

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”