Testen rijbewijs

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Testen rijbewijs

#1 Bericht door wanadee » vrijdag 17 maart 2017, 11:36

Mijn vrouw heeft vandaag haar motorrijbewijs laten verlengen en was nogal bang voor de diepte inschatting bij de ogentest. Het apparaat waar je twee verticale stokjes op gelijke hoogte moet krijgen. Twee jaar terug bij de verlenging van haar autorijbewijs had ze daar 5 pogingen voor nodig terwijl drie het maximale toegestane is. Maar ze kan best haar op de tanden hebben als het nodig is dus die vijf keer heeft ze doorgedramd.
Dus terwijl ze op haar beurt stond te wachten heb ik die machine goed in de gaten gehouden en het is simpel om de boel te beduvelen. Tel tot 3,5 seconden vanaf de start en ze staan precies op gelijke hoogte. Sommige mensen doen het in twee of meer keren dus ik heb er wel een paar moeten observeren die in een keer doorgingen. Soms te ver maar dan kon ik toch tellen.
Dus ze is vandaag bij de eerste keer al geslaagd :crazy:

herman69
kenner
kenner
Berichten: 116
Lid geworden op: vrijdag 14 juli 2017, 00:46

Re: Testen rijbewijs

#2 Bericht door herman69 » zondag 01 oktober 2017, 10:10

Ja mijn ega heeft een rijbewijs gehaald 5300 bath, 1 blad papier met wat borden erop instuderen en een paar maal rondrijden
op een groot plein.

Hoe kan men verdomd nu leren rijden op die manier, gewoon belachelijk als u maar betaald de rest is bijzaak.

In Thailand kan men alles kopen, zelf een diploma.

Thailand heeft educatie en opvoeding nodig dat weet ik, en zeer dringend.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Testen rijbewijs

#3 Bericht door dutch » zondag 01 oktober 2017, 10:35

Ik heb al vanaf mijn jeugd problemen met dat inschatten.
Medisch gezien is er geen enkele reden om dat een ount te laten zijn om je medisch af te keuren.
Moet over een oaar maanden weer en ook ik maak me zorgen om dat onderdeel.
( ik zelf kwam er achter toen ik een keuring voor parachute springen moest ondergaan en me dit vertelt werd en het was overigens geen punt )
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Testen rijbewijs

#4 Bericht door KhunSugar » zondag 01 oktober 2017, 10:45

Of wij hebben te veel educatie en opvoeding. Wanneer je in Thailand bent vergeet je best het westers denken.
Het moet ergens in de jaren ‘60 geweest zijn toen ze in BE het rijbewijs uitgevonden hebben. Gewoon gaan afhalen bij de gemeente. Of je al een auto van dicht bij gezien had maakte niet uit. Die generatie kom je vandaag nog steeds op onze wegen tegen.
Geef de Thai tijd. Cha cha.
De meesten hebben niet eens een rijbewijs laat staan een verzekering.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

herman69
kenner
kenner
Berichten: 116
Lid geworden op: vrijdag 14 juli 2017, 00:46

Re: Testen rijbewijs

#5 Bericht door herman69 » woensdag 04 oktober 2017, 12:20

KhunSugar schreef:Of wij hebben te veel educatie en opvoeding. Wanneer je in Thailand bent vergeet je best het westers denken.
Het moet ergens in de jaren ‘60 geweest zijn toen ze in BE het rijbewijs uitgevonden hebben. Gewoon gaan afhalen bij de gemeente. Of je al een auto van dicht bij gezien had maakte niet uit. Die generatie kom je vandaag nog steeds op onze wegen tegen.
Geef de Thai tijd. Cha cha.
De meesten hebben niet eens een rijbewijs laat staan een verzekering.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja ok, allemaal goed en wel vergeet het westers denken, wel als men dat doet op de wegen bestel dan maar 6 planken.
Hier kan men niet zeggen nu ga ik even een rustig autoritje maken, men komt hier vanalles tegen op de wegen van idioterij.

Ik rij op mijn manier, en als het mogelijk is zonder verkeersovertredingen, wat zo moeilijk is met sommige idioten op de wegen.

Ga regelmatig naar khonkaen bij mijn nederlandse vriend en dat is ongeveer 80 km dat ik moet rijden.
Wel ik tel de stommeteiten op de weg op van die thaien en ik kom op de 25 en dan nog gevaarlijke.
En dat is ieder maal zo.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Testen rijbewijs

#6 Bericht door KhunSugar » woensdag 04 oktober 2017, 13:30

herman69 schreef:
KhunSugar schreef:Of wij hebben te veel educatie en opvoeding. Wanneer je in Thailand bent vergeet je best het westers denken.
Het moet ergens in de jaren ‘60 geweest zijn toen ze in BE het rijbewijs uitgevonden hebben. Gewoon gaan afhalen bij de gemeente. Of je al een auto van dicht bij gezien had maakte niet uit. Die generatie kom je vandaag nog steeds op onze wegen tegen.
Geef de Thai tijd. Cha cha.
De meesten hebben niet eens een rijbewijs laat staan een verzekering.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja ok, allemaal goed en wel vergeet het westers denken, wel als men dat doet op de wegen bestel dan maar 6 planken.
Hier kan men niet zeggen nu ga ik even een rustig autoritje maken, men komt hier vanalles tegen op de wegen van idioterij.

Ik rij op mijn manier, en als het mogelijk is zonder verkeersovertredingen, wat zo moeilijk is met sommige idioten op de wegen.

Ga regelmatig naar khonkaen bij mijn nederlandse vriend en dat is ongeveer 80 km dat ik moet rijden.
Wel ik tel de stommeteiten op de weg op van die thaien en ik kom op de 25 en dan nog gevaarlijke.
En dat is ieder maal zo.
...en denk je nu dat die idiote Thai zich moeten aanpassen omdat jij naar Thailand migreert ?
Het zijn wij die ons aan de gebruiken van het gastland dienen aan te passen en niet andersom.

Ben het met je eens dat het Thai rijgedrag enorm verschilt met het onze.
Mijn partner gaat werken met de wagen en heeft zich drastisch moeten aanpassen aan ons verkeer.
Nadat men haar enkele boetes had uitgedeeld (en ze die zelf moest betalen) heeft ze snel geleerd hoe het hier werkt.
Als ze nu opnieuw in Thailand achter het stuur kruipt moet ze de knop omdraaien of er gebeuren ongelukken.
Ga je daar rijden zoals in de lage landen dan ben je pas een idioot, gezien door de bril van de Thai hé.

Daarom heb ik in Thailand leren rijden als een Thai, ik wou niet langer als een idiote farang versleten worden. Nu heb ik het niet over dronken rijden doch eerder over bijvoorbeeld hun voorrangsregels, signaal geven bij het inhalen en zo zijn er nog een aantal gebruiken die je best aanleert.

Ginds rijden zoals hier is om moeilijkheden vragen, omgekeerd is dat zeker zo.

herman69
kenner
kenner
Berichten: 116
Lid geworden op: vrijdag 14 juli 2017, 00:46

Re: Testen rijbewijs

#7 Bericht door herman69 » donderdag 05 oktober 2017, 00:39

Jongen, ik moet niets aanleren heb 40 jaar ervaring met moto en auto en heb zo wat altijd de verkeerswetten
gerespekteerd, en dat is het veiligste om u op de weg te begeven.
En zo breng ik mijn eigen niet in gevaar en andere mensen.

Hier in Thailand rijden zij als gekken, en dit zonder te weten wat zij doen, of wat zij kunnen aanrichten van ravage
op de weg.
Er vallen meer verkeersdoden in Thailand in 1 jaar of in heel Europa, hoe komt dat denk je.
Hun idiote gedrag op de weg daar gaat het er hem over.

Als ik een maneuver moet uitvoeren ga ik inschatten, een thai niet gas geven en tut tut.
U weet wel dat een thai niet kan nadenken, zij doen maar naar eigen goeddenken, voor de rest hebben zij geen flauw
benul wat zij doen.

Kijk naar sommige wagens, versleten banden, pickup te hoog en te zwaar gelaten, vrachtwagens waar zij gewoon van achter
een stuk gaan bij zetten om meer te kunnen vervoeren, enz......... gewoon te gek voor woorden wat ik al gezien heb.

Hier rijden in Thailand is het reinste zelmoord.

Ik hou het liever bij mijn beschaafd europees denken en doen op de weg en ander zaken.
Heb hier al genoeg domme ongelukken gezien die normaal niet zou moeten gebeuren.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2884
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Testen rijbewijs

#8 Bericht door wpdl » donderdag 05 oktober 2017, 00:54

De buren hadden pas bezoek.
Misschien iets hummertje.



Afbeelding

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Testen rijbewijs

#9 Bericht door stevenl » donderdag 05 oktober 2017, 01:04

herman69 schreef:Jongen, ik moet niets aanleren heb 40 jaar ervaring met moto en auto en heb zo wat altijd de verkeerswetten
gerespekteerd, en dat is het veiligste om u op de weg te begeven.
En zo breng ik mijn eigen niet in gevaar en andere mensen.

Hier in Thailand rijden zij als gekken, en dit zonder te weten wat zij doen, of wat zij kunnen aanrichten van ravage
op de weg.
Er vallen meer verkeersdoden in Thailand in 1 jaar of in heel Europa, hoe komt dat denk je.
Hun idiote gedrag op de weg daar gaat het er hem over.

Als ik een maneuver moet uitvoeren ga ik inschatten, een thai niet gas geven en tut tut.
U weet wel dat een thai niet kan nadenken, zij doen maar naar eigen goeddenken, voor de rest hebben zij geen flauw
benul wat zij doen.

Kijk naar sommige wagens, versleten banden, pickup te hoog en te zwaar gelaten, vrachtwagens waar zij gewoon van achter
een stuk gaan bij zetten om meer te kunnen vervoeren, enz......... gewoon te gek voor woorden wat ik al gezien heb.

Hier rijden in Thailand is het reinste zelmoord.

Ik hou het liever bij mijn beschaafd europees denken en doen op de weg en ander zaken.
Heb hier al genoeg domme ongelukken gezien die normaal niet zou moeten gebeuren.
Dit soort veralgemeniseren doet je argumenten geen goed. Daar komt dan nog bij dat je jezelf ophemelt, ook dat doet je argumentatie geen goed, en je badinerend toontje 'jongen...' al helemaal niet.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Testen rijbewijs

#10 Bericht door KhunSugar » donderdag 05 oktober 2017, 04:50

Veel succes in het Thais verkeer Herman69 en hou je bloeddruk onder controle.
Inderdaad, een man met zo’n ervaring zal zich wel redden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

herman69
kenner
kenner
Berichten: 116
Lid geworden op: vrijdag 14 juli 2017, 00:46

Re: Testen rijbewijs

#11 Bericht door herman69 » donderdag 05 oktober 2017, 09:47

stevenl schreef:
herman69 schreef:Jongen, ik moet niets aanleren heb 40 jaar ervaring met moto en auto en heb zo wat altijd de verkeerswetten
gerespekteerd, en dat is het veiligste om u op de weg te begeven.
En zo breng ik mijn eigen niet in gevaar en andere mensen.

Hier in Thailand rijden zij als gekken, en dit zonder te weten wat zij doen, of wat zij kunnen aanrichten van ravage
op de weg.
Er vallen meer verkeersdoden in Thailand in 1 jaar of in heel Europa, hoe komt dat denk je.
Hun idiote gedrag op de weg daar gaat het er hem over.

Als ik een maneuver moet uitvoeren ga ik inschatten, een thai niet gas geven en tut tut.
U weet wel dat een thai niet kan nadenken, zij doen maar naar eigen goeddenken, voor de rest hebben zij geen flauw
benul wat zij doen.

Kijk naar sommige wagens, versleten banden, pickup te hoog en te zwaar gelaten, vrachtwagens waar zij gewoon van achter
een stuk gaan bij zetten om meer te kunnen vervoeren, enz......... gewoon te gek voor woorden wat ik al gezien heb.

Hier rijden in Thailand is het reinste zelmoord.

Ik hou het liever bij mijn beschaafd europees denken en doen op de weg en ander zaken.
Heb hier al genoeg domme ongelukken gezien die normaal niet zou moeten gebeuren.
Dit soort veralgemeniseren doet je argumenten geen goed. Daar komt dan nog bij dat je jezelf ophemelt, ook dat doet je argumentatie geen goed, en je badinerend toontje 'jongen...' al helemaal niet.
Ho ja jongen, sorry ik ben een belg uit vlaanderen wij hebben nu eenmaal andere uitdrukkingen en schrijfgewoonte he.
Heb trouwens familie in holland, Vlissingen, altijd graag geweest in mijn jeugt.

En in Thailand 1 belg en 6 Hollanders als vriend.

Krijg even toch 2 Hollanders maandelijks over de vloer, en dan lekker ouwehoeren met een vris Heineken.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Testen rijbewijs

#12 Bericht door jomel17 » donderdag 05 oktober 2017, 11:24

Een Belg die heineken drinkt???
Niet te geloven ga toch echt bier drinken jongen.....
หลงรัก

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Testen rijbewijs

#13 Bericht door driver » donderdag 05 oktober 2017, 11:27

jomel17 schreef:Een Belg die heineken drinkt???
Niet te geloven ga toch echt bier drinken jongen.....
:mrgreen:

Janthai
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: woensdag 04 januari 2012, 14:39

Re: Testen rijbewijs

#14 Bericht door Janthai » donderdag 05 oktober 2017, 13:32

De eerste reactie bij een aanrijding "" Heb geen geld "" waar men maar mee wil zeggen, niks geen schadeverhaal , gaat toch niet lukken. Mijn ervaring is toch een beetje anders.
Ten eerste denkt de politie, O een buitenlander we gaan de zaak rekken dan is na enige tijd zijn visum wel verlopen en klaar is de zaak.
Als je met een Thais rijbewijs voor de dag komt veranderd de houding wel een beetje en kan er plots een verbaal of zoiets opgemaakt worden. Heb je een ID card of geel boekje en is je visa in orde dan begrijpen ze wel dat de papieren geen aanleiding kan zijn om de hele zaak maar in de prullenbak te laten verdwijnen.
Ook even je advocaat bellen en dan de politie agent die de zaak behandeld even de telefoon geven om aan te geven dat het een zaak is.
In mijn geval, met auto op zijn kop in de sloot door een foute inhaal actie van een tegenligger. Mevr. was all risk verz.volgens haar maar dat bleek maar tot 400.000 bth te zijn. De verz. heeft mijn auto laten repareren, duurde 4 maanden, plus de kosten van ziekenhuis voor drie personen ,vervangende auto enz. werd de verz. waarde ruim overschreden, dus ze mag het verschil aan mij gaan betalen.
Dan komen we weer op "" geen geld "" nou daar dacht de rechter iets anders over, je verkoopt je auto maar, ja die was van de bank ,dan regel je dat maar met de bank.
Ik wil met dit schrijfseltje maar aangeven dat met het roepen van "" geen geld "" niet wil zeggen "" laat maar zitten "" Misschien leren de thaise mensen dat je niet ongestraft maar allerlei levensgevaarlijke capriolen kan uithalen.

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 557
Lid geworden op: maandag 18 juni 2007, 21:01
Locatie: Wachtebeke/Lopburi

Re: Testen rijbewijs

#15 Bericht door mooatje » donderdag 05 oktober 2017, 14:31

jomel17 schreef:Een Belg die heineken drinkt???
Niet te geloven ga toch echt bier drinken jongen.....
Ongelooflijkkkkkkkkk....
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”