Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit......?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#16 Bericht door Ben » vrijdag 14 augustus 2015, 10:09

Herbergier schreef:Ik vind het erg vervelend dat de meeste Thai, 's avonds als de zon net onder is en het begint te schemeren, zo lang mogelijk wacht met het aanklikken van hun auto/motorverlichting, je moet dan bij het oversteken van een weg goed uitkijken of er toevallig nog iets aankomt, men zegt wel eens dat de Thai bang zijn dat het bij hun elektriciteit rekening wordt bijgeschreven en soms denk ik dat dat niet zomaar een verhaaltje is maar werkelijkheid.
Een Thai is wijsgemaakt dat als je verlichting brand hij meer brandstof verbruikt ,en dat is belangrijker dan zijn veiligheid.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#17 Bericht door Herbergier » vrijdag 14 augustus 2015, 10:13

greenthaiway schreef:
Herbergier schreef:Ik vind het erg vervelend dat de meeste Thai, 's avonds als de zon net onder is en het begint te schemeren, zo lang mogelijk wacht met het aanklikken van hun auto/motorverlichting, je moet dan bij het oversteken van een weg goed uitkijken of er toevallig nog iets aankomt, men zegt wel eens dat de Thai bang zijn dat het bij hun elektriciteit rekening wordt bijgeschreven en soms denk ik dat dat niet zomaar een verhaaltje is maar werkelijkheid.
Ja, vreemde gewoonte is dat...
Wat zou erachter zitten?
Dat van die electriciteit rekening lijkt mij een broodje aap verhaal.
Lampje zo lang mogelijk mee laten gaan, dat zal het wel zijn.
Hier in The Philippines hetzelfde, de tegenhanger van de Tuktuk, Trycicle heten die hier, hebben regelmatig totaal geen verlichting aan...
Het zou doden schelen als men verplicht wordt gesteld om de verlichting altijd aan te hebben bij het rijden, ook overdag.
Ik was een jaar of vijftien geleden nog op Boracay en daar reden toen 's avonds alleen nog maar fiets trycicle's, ik kreeg dan soms, zittend in het zijspan, een zaklamp in mijn handen gedrukt die ik afentoe moest aan klikken.
Alles van waarde is weerloos.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#18 Bericht door ron » vrijdag 14 augustus 2015, 14:02

Mijzelf aanpassen aan de eeuwige troep die de Thai om en in zijn/haar huis verzamelen,lijkt mij trouwens ook niks........
Een ieder die er al langer woont,"ziet" het waarschijnlijk niet eens meer,in het motto van:"alles went".......... :Whistle:

Afbeelding

Soms zie je met de dag een klein hoopje groeien,aangezien een ieder zijn aandeel daarin kwijt wil.......

Afbeelding

Ben heus wel wat gewend hoor,aangezien mijn werk ook weleens bij prive-personen moet uitgevoerd worden,en daar kom je soms ook wel situatie,s tegen die op z,n zachts gezegd "vies" zijn.......
In Nederland hebben ze een serie daar over,van vuilverzamelaars die niet eens meer in hun huis kunnen lopen,zo vol staat het met troep........
In Thailand zie ik bijna bij elk Thais huis wel rommel voor de deur,waarvan ik denk:"wat moet je er mee"..... :?:

Afbeelding

Nee.....,zou mij hier niet aan kunnen aanpassen, helaas.....dus niet inburgeren!?

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#19 Bericht door driver » vrijdag 14 augustus 2015, 14:44

nbreeker schreef:Arie even een vraag heeft niks met het forum van doen,wie zich daaraan ergert mijn excuses daarvoor,kijk je wel naar de MotoGP.of volg je dat niet,ik weet dat je een voetbalgek bent maar dan lijkt me de GP toch spannender.

gr.Nick.
Nick even off topic blijven nog om op jouw vraag te reageren ......MotoGP volg ik niet echt meer sinds Jack Middelburg is overleden.Rond zijn periode en bijv. Barry Sheene vondt ik het nog wel leuk en ging ik ook wel naar Assen/Franchorchamps en landelijke wedstrijden .Alles wat erna is geweest ook met Wil en Boet vondt ik niet zo interessant en naar bijv. de TT ga ik ook nooit meer.
Ik kijk soms wel op tv en Rossi is natuurlijk ook een held maar ik laat het allemaal wat langs me heen gaan .
Misschien dat ik Sukanya nog eens meeneem naar een race om haar te laten zien hoe dan de entourage is ervoor , tijdens een race en erna .
Voetbal vindt ik zeker nog leuk maar naar Ajax ga ik ook niet meer sinds ze de Meer uit zijn gegaan eigenlijk.
Dat had overigens ook een reden vanwege de Arena ect.

Actief motorrijden wat ik zelf doe vindt ik nog steeds mijn leukste hobby en hopelijk kan ik dat nog wat jaartjes blijven doen.

gr Arie

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#20 Bericht door jumbo » zaterdag 15 augustus 2015, 02:46

Ik denk dat aanpassing waar mogelijk of soms noodzakelijk een deel is van de inburgering die je ondergaat als je hier komt wonen?
Of serveert je vrouw het voedsel nog steeds op de grond als je gasten krijgt in Amsterdam?

Iedereen past zich dus altijd wel aan naar de normen die er bestaan..
Als het buiten je eigen normen treedt en het stoort niet met de principes van het land kan je altijd zelf de beslissing nemen, daar zijn we volwasssenen voor (hoewel)
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#21 Bericht door jumbo » zaterdag 15 augustus 2015, 02:50

Ben schreef:
Herbergier schreef:Ik vind het erg vervelend dat de meeste Thai, 's avonds als de zon net onder is en het begint te schemeren, zo lang mogelijk wacht met het aanklikken van hun auto/motorverlichting, je moet dan bij het oversteken van een weg goed uitkijken of er toevallig nog iets aankomt, men zegt wel eens dat de Thai bang zijn dat het bij hun elektriciteit rekening wordt bijgeschreven en soms denk ik dat dat niet zomaar een verhaaltje is maar werkelijkheid.
Een Thai is wijsgemaakt dat als je verlichting brand hij meer brandstof verbruikt ,en dat is belangrijker dan zijn veiligheid.
Wel Ben, je weet dat ik verre van een techneut ben, maar een 'echte techneut' heeft me een keer verteld of wellicht op de mouw gespeld dat het inderdaad, als is het maar aan druppels, brandstiof kost omdat de stroom van de accu komt en die opgeladen wordt door de motor en die dus weer brandstof verbruikt????
Zit zelfs voor een leekachtige a-techneut wel wat in
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#22 Bericht door Herbergier » zaterdag 15 augustus 2015, 04:15

Gewoon de auto of motorbike wat meer laten staan en die 500 m lopen of fietsen en de airco niet zo veel gebruiken en te koud zetten in de auto, dat scheelt nog veel meer brandstof, maar maak dat de Thai maar eens wijs.
Alles van waarde is weerloos.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#23 Bericht door Hua Thale » zaterdag 15 augustus 2015, 06:31

Een Thai is wijsgemaakt dat als je verlichting brand hij meer brandstof verbruikt ,en dat is belangrijker dan zijn veiligheid.
Puntje 7 Heren ja het klopt maar het is wel muggenziften

Bron Licht-aan-overdag

:giggle: Je ben slecht ingeburgerd Herbergier.
Zie vele hier voor dertig meter de moto saai nog pakken.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#24 Bericht door driver » zaterdag 15 augustus 2015, 06:50

Ben schreef:Ik heb tot 10 leren tellen en geduld bewaren ,de rest levert je alleen maar ergernis op en dat is het me niet waard
met de instelling en mentaliteit hier .
Ik draai de rollen om tegenwoordig ik laat de Thai op mij wachten :cheesy:
Daar heb je ook gelijk in Ben dat tot 10 tellen en de ergernis.
Dat probeer ik ook wel maar meestal haal ik de 3 nog niet en dan komt mijn kassa 2 in beeld en zou dat niet helpen ga ik gewoon de winkel uit en koop dan niks want ik ga dan niet in rij 1 aansluiten mocht die er zijn.
Niet goed dat weet ik en ook wat afhankelijk van hoe ik me op dat moment voel maar het gebeurt me nu eenmaal dus ik heb daar verder weinig moeite mee maar voor Suk bijv. is dan wat minder leuk als die erbij is.

gr driver

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#25 Bericht door Herbergier » zaterdag 15 augustus 2015, 11:46

Hua Thale schreef:
Een Thai is wijsgemaakt dat als je verlichting brand hij meer brandstof verbruikt ,en dat is belangrijker dan zijn veiligheid.
Puntje 7 Heren ja het klopt maar het is wel muggenziften

Bron Licht-aan-overdag

:giggle: Je ben slecht ingeburgerd Herbergier.
Zie vele hier voor dertig meter de moto saai nog pakken.
Ik wilde er 100 m van maken, maar ik nam 500 m, omdat ik niet wilde overdrijven en de meeste farang hier ook nog geen 500 m kan of wil lopen, die zetten hun auto ook het liefst bij de Big C binnen naast de kassa. :Whistle:
Alles van waarde is weerloos.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#26 Bericht door ron » zaterdag 15 augustus 2015, 11:55

Herbergier schreef:
Hua Thale schreef:
Een Thai is wijsgemaakt dat als je verlichting brand hij meer brandstof verbruikt ,en dat is belangrijker dan zijn veiligheid.
Puntje 7 Heren ja het klopt maar het is wel muggenziften

Bron Licht-aan-overdag

:giggle: Je ben slecht ingeburgerd Herbergier.
Zie vele hier voor dertig meter de moto saai nog pakken.
Ik wilde er 100 m van maken, maar ik nam 500 m, omdat ik niet wilde overdrijven en de meeste farang hier ook nog geen 500 m kan of wil lopen, die zetten hun auto ook het liefst bij de Big C binnen naast de kassa. :Whistle:
Kan overal gebeuren.........van hoog tot laag..... :giggle:

Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#27 Bericht door Herbergier » zaterdag 15 augustus 2015, 12:15

Kijk dat bedoel ik nou, typisch een farang, een Thai zet tenminste nog zijn schoenen voor de deur, iets dat ik hier zag toen hier de Big C pas open was. :giggle:
Alles van waarde is weerloos.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#28 Bericht door driver » zaterdag 15 augustus 2015, 12:41

Herbergier schreef:Kijk dat bedoel ik nou, typisch een farang, een Thai zet tenminste nog zijn schoenen voor de deur, iets dat ik hier zag toen hier de Big C pas open was. :giggle:
Hij,s leuk..

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zondag 11 november 2012, 02:44

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#29 Bericht door bontje » zaterdag 15 augustus 2015, 14:47

ron schreef: Kan overal gebeuren.........van hoog tot laag..... :giggle:

Afbeelding

Hier in khon kaen hebben we sinds kort een drive trough Mac Donald en binnen een paar weken ook een drive trough KFC......Nu is het wachten op een drive trough Tesco zoals op de foto.

herman69
kenner
kenner
Berichten: 116
Lid geworden op: vrijdag 14 juli 2017, 00:46

Re: Aanpassen aan Thaise gewoonten/gebruiken/mentaliteit....

#30 Bericht door herman69 » vrijdag 30 maart 2018, 00:45

Bijzonder leuke dag voor mij, ga naar de school met mijn dochtertje en vrouw, zij moet daar iets opvoeren.
Wat hou ik toch van mijn kleine meid, het is mijn zonnestraal in Thailand, geef mij steeds de moed om hier
te verblijven.

Bon, ik wil er optima forma uitzien, zodat mijn kleine meid en mijn vrouw zich trots kunnen begeven onder de mensen.
Zij zeggen in belgie een oude kappel moet versierd worden, dus moet ik de nodige tijd voor mijzelf nemen hahhahaa
Allleee oud, 62 jaar , ik zie er NOG best goed uit, mijn vrouw zegt altijd, mooie man.

Heb gisteren al van mijn ega de opdracht gekregen om de auto te poetsen enz...dat heb ik dan gedaan , wat eigelijk niet
nodig was.

Nu was het deze morgen 6 uur, ik zit mijn koffie drinken met een sigaretje, kom zij bij, darling de auto buiten zetten.
ik zeg het is verdorie 6 uur in de morgen.man man man, u zou van minder de diaree krijgen.

In belgie zeggen wij, wij zijn getrouwd met eem buldozers, en die zijn ook in belgie aanwezig hoor, en dat is niet specifiek
in thailand alleen.

Ik ben getrouwd met een thaise generaal, orders geven kan zij als de beste, dat is nu wel eigen aan haar. :crazy: :crazy: :crazy:

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”