Thailand....".The day after"

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Thailand....".The day after"

#1 Bericht door ron » dinsdag 24 juni 2014, 11:12

Thailand '' The day after"

voorwoord.

Toen wij in Maart-April 2012 besloten hadden om te gaan proberen om van Thailand ons woonland te gaan maken,was daar natuurlijk wel enige aanleiding toe geweest.
Voor de mensen die niet weten hoe onze gezinssamenstelling er uit zag destijds:Jeab mijn vrouw van 32 jaar,sinds 2001 woonachtig in Amsterdam,Kevin onze zoon van 7 jaar,geboren te Amsterdam en mijn persoontje met de leeftijd van 55 jaar,zelfstandig ondernemer in de asbest-verwijderingsbranche en de laatste jaren vooral bezig met inovatieve oplossingen te creëren voornamelijk voor de asbestverwijdering in Europa en de U.S.A.

De familie van Jeab is geheel onafhankelijk van ons,aangezien deze gelukkig ruimschoots hun geld verdienen in Thailand met diverse middelgrote ondernemingen vanaf supermarkten,worstenmakerijen,aannemersbedrijven,architecten-bureau en eigenaars van een paar middelgrote appartementen-complexen in Pattaya,Jomtien en Udon-Thani.

Tevens zijn er natuurlijk ook een paar familieleden die zich met kleinere zaakjes bezig houden,zoals een paar eettentjes in Pattaya,en wat marktstallen in Korat,waar zij genoeg mee verdienen,inplaats van de welbekende hand op te houden bij een toevallig aangetrouwde farang.

Dit even ter inleiding om de situatie destijds wat duidelijker te maken.
Iedere gezinssamenstelling is nu eenmaal anders,en ik wil trachten om mijn verhaal zo duidelijk mogelijk uiteen te zetten,om mischien andere mensen die van plan zijn Nederland om te ruilen voor Thailand als woonland,enig idee te geven hoe wij dit hebben ervaren.

Zoals ik in het begin van dit epistel al schreef,was er enige aanleiding toe om het maar eens te gaan proberen in Thailand en niet om direkt de grote stap te gaan wagen door alle schepen in Nederland achter ons te verbranden.
Ik denk dat we zo,n beetje een dertig keer op vakantie zijn geweest naar Thailand variërend van gemiddeld 4-6 weken.

De langste aaneensluitende tijd in Thailand was zo,n 10 weken,en toen dacht ik bij mezelf dat het geen verkeerd land zou zijn om ons hier later te gaan vestigen....
Ik denk dat veel vakantiegangers zo zullen denken,en alvast de mogelijkheden gaan bestuderen wanneer zij die stap mogelijkerwijs zullen gaan zetten.

Het financiele plaatje wordt veelal het meest bestudeerd,en als dat eenmaal rond is denkt men heerlijk van de oude dag te kunnen gaan genieten in het paradijs van hun dromen.
Helaas blijkt later dat hun voormalig vakantieland,ineens er heel anders uit kan gaan zien als dit werkelijk hun woonland is geworden,en dat het land waar hun eigenlijke roots liggen er ineens een stukje groener uit ziet dan bij hun vertrek uit dat "regeltjes-land".

Wordt vervolgd.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Thailand....".The day after"

#2 Bericht door ron » dinsdag 24 juni 2014, 11:12

Thailand '' The day after"

De overweging voor vertrek (uit NL)

Reden 1

Wij zijn dus twee jaar geleden vertrokken richting Thailand om diverse redenen.
Reden 1 was waarschijnlijk dat ik er een beetje genoeg van had om hier elke keer de straat op te moeten gaan als Kevin tijdens het spelen op straat weer eens z,n fiets had laten jatten,of z,n bal of wederom in elkaar te zijn getrapt door een select ploegje Marokkaantjes en last but not least door zo,n ploegje in het gezicht te worden gespuugd...........

Dat laatste gebeurde medio April 2012,waarna ik voor de zoveelste keer maar weer eens verhaal ging halen op het Johan Cruyf-veldje wat hier op de hoek speciaal is aangelegd voor de kinderen.
Zoals altijd liep het schorem al weer snel weg toen ze mij met Kevin aan zagen komen.

Een paar grotere gasten van rond de 17-18 jaar welke waarschijnlijk familieleden waren kwamen naar mij toe,en vroeg wat ik van die jongens moest.
Mijn verhaal vertellende van de dagelijkse shit die mijn kind meemaakt,deed die gasten lachen en kreeg ik het antwoord dat ik dan maar moest verhuizen.......

Aan mijn "vriendelijke" blik zagen die gasten wel dat ik daar wel anders over dacht,en vroegen of ik nog wat anders te melden had....
Met de waarschuwing dat het de volgende keer anders zal aflopen als er weer wat gebeurt met m,n zoon,liep ik weg bij die galbakjes.
Je komt maar op ouwe,werd er achter me aan geroepen.........

De volgende dag was het zover............Kevin was nog geen half uur op straat toen die jongen aanbelde en vertelde dat z,n nieuwe schoenen waren afgenomen en wederom klappen had gehad..........

Ik ben via de andere kant naar het plein gelopen en pakte twee van die knapen in hun nek.
Binnen no-time had ik een gropep van zeker twintig Marokkaantjes om me heen,al schreeuwend wat ik van die jongens moest.
Ook het groepje welke ik de dag daarvoor had gesproken kwamen erbij en trokken hun grote bek naar me open........
Of ik naar m,n K-zooitje wilde lopen en maken dat ik weg kwam,want anders......

Bij het woordje anders pakte ik de grootste hufter gelijk in z,n kladden waarbij de rest als kakkerlakken op me doken.........
Was een lekker robbertje vechten,en ik kwam niet geheel ongeschonden uit de strijd ,maar had wel mijn standpunt duidelijk gemaakt.
Wie er nog nooit een Marokkaan met blauwe ogen heeft gezien,had toen kunnen komen kijken,want er liepen er wel drie.....

De politie-macht die na een minuut of 10 in grote getale aanwezig was,trok de menigte wat uit elkaar en er werden wat mensen gevraagd wie er was begonnen en waarom.........
Ook mijn verhaal werd gehoord,onderwijl door een paar jochie,s roepend....is niet waar,is niet waar,met een grote grijns op hun porem.........

Een agent liep een beetje met mij op naar m,n huis,en vroeg of ik aangifte wilde doen,maar raadde mij dat eigenlijk af om de gemoederen te bedaren...........hahaha....wat een land.
Niet alleen dit is de oorzaak geweest om naar Thailand te gaan,maar heeft mij destijds eigenlijk wel er toe bewogen om twee weken later het vliegtuig te pakken met mijn gezin.

wordt vervolgd.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Thailand....".The day after"

#3 Bericht door ron » dinsdag 24 juni 2014, 11:13

Thailand '' The day after"

De overweging voor vertrek (uit NL)

Reden 2

Sinds 2008 is de economische crisis flink te voelen in Asbestland,en werden de opdrachten 50% minder.
Niet alleen bij ons bedrijf,maar de gehele markt had hier last van ,en om maar aan het werk te kunnen blijven met je vaste personeel werd tegen kostprijs de werkzaamheden uitgevoerd en zelfs waren er veel bedrijven die grote klussen maar met verlies aan namen.

Of je vast personeel hun maandsalaris nu betaalt zonder dat er werkzaamheden tegenover stonden,of dat je hen een klus met verlies liet uitvoeren,betalen moest je toch,dus de tweede optie werd dan ook gedaan........
Ruim 40% van de bedrijven heeft dit onderhand de kop gekost,en zitten al deze mensen thuis imet een uitkering,of spelen vrijwilliger met behoud van uitkering.

Ik zag de bui al hangen,en ben meer werk gaam maken van innovatieve oplossingen voor de asbestbranche,waar ik trouwens al een tijdje spelenderwijs mee bezig was,maar zag het meer als een hobby.

Aangezien Thailand natuurlijk tot een laag-loon land kan worden gerekend,bedacht ik mij dat het mischien wel een mooie combinatie zou kunnen zijn als ik in Thailand mijn ideeen zou kunnen laten ontwikkellen en een perfecte combinatie zou zijn om in Thailand te kunnen gaan wonen en tegelijkertijd er toch ook een boterham te kunnen verdienen...........de puzzel leek compleet.

Jeab spreekt goed Nederlands en natuurlijk Thai en wat Engels.
Waar ik echter geen rekening mee had gehouden,was de volhardende laksheid van het volk,alhoewel mij dit natuurlijk wel eerder was opgevallen op onze reizen.
Ik dacht dat als ik twee of drie keer het dagloon zou betalen,er wel gedreven mensen zouden zijn om het produkt tot een successtory te kunnen maken en ook mee zouden kunnen delen in de winstmarge van de Europese markt.

Helaas,dit was een misvatting waar ik volledig de plank heb misgeslagen.
Heeft bij elkaar een aardige som geld gekost,maar als ik het niet geprobeerd zou hebben zou ik altijd gedacht hebben dat ik een kans heb laten lopen.
(Ik kom hier in een later stukje op terug,aangezien het ook deels met ons vertrek naar NL te maken heeft)

Mijn gemiddelde vaste lasten per maand.

Voor de goedkoopte hoef je niet naar Thailand te verhuizen,als je tenminste een normaal huis wil bewonen,airco kan gebruiken en een private school voor je kinderen wil.(let op;dit is geen International school!)
Over de ziektekosten wil ik het in dit topic niet hebben,aangezien er genoeg over in het TF staat geschreven,maar hou met een gezin wel rekening dat je 100 euro per persoon per maand moet wegsparen om eventuele calamiteiten te kunnen opvangen,tenminste dat is mijn conclusie als je geen passende verzekering wil betalen welke nog wel eens de pan uit rijst en meestal niet alles dekt.
700 euro voor een huis per maand is geen uitzondering maar eerder gewoon,tenminste in Pattaya.
300 euro electra,tv-internet en watergeld.
600 euro autohuur.
100 euro schoolgeld per kind
N.B.Natuurlijk koop je een auto en een huis als je van plan bent om onvoorwaardelijk in Thailand blijft wonen,reken dan 100.000 euro voor een redelijk huis en 25.000 voor een redelijke auto)

Als ik dan de boodschappen gewoon in de winkel haal is er geen verschil met Nederland,eerder duurder.
Brandstof zoals diesel ligt op 50% van Nederlandse prijzen....
Electrische produkten zijn gelijkwaardig geprijsd of iets goedkoper,maar zijn veel sneller kapot.

Conclusie m.i:Voor de goedkoopte hoef je het niet te doen,wil je in een grotere stad wonen.
Natuurlijk kan je ook voor 150 euro iets huren,maar alles heeft z,n prijs en kwaliteit.

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Thailand....".The day after"

#4 Bericht door ron » dinsdag 24 juni 2014, 11:14

Thailand '' The day after"

De overweging voor vertrek (uit NL)

Reden 3

Filosoferend over wat de beste toekomst voor mijn gezin zou zij na mijn dood,lag de keuze tussen Thailand en Nederland natuurlijk voor de hand.
De voorgaande twee redenen welke ik heb beschreven speelden welliswaar ook een rol,maar niet als beslissende factor.
De grote stap die gezet zou gaan worden bracht natuurlijk wel consequentie,s met zich mee voor Kevin,welke al moeilijk mee kon komen op school en waarschijnlijk wat minderbegaafd is dan zijn leeftijdsgenootjes.
Kevin zit dan ook op een school waar de groepen al kleiner zijn,waar de leerkrachten meer tijd kunnen besteden aan de kinderen.

Kevin is daarom ook steeds het middelpunt geweest van onze beslissingen,zowel het vertrek naar Thailand alsook de terugkeer naar Nederland.
Toen wij een jaar of drie geleden een vakantie van ongeveer 10 weken hadden om ons iets beter te oriënteren wat de mogelijkheden waren,zowel als scholing en huisvesting,ging Kevin gewoon naar een Thaise school.
Op dat moment beviel het die jongen wel,maar ik merkte dat de leerstof niet te vergelijken was met wat er in Nederland op het programma stond.

Aangezien Kevin dus een zeer langzame leerling is,en de Thaise school wat achter loopt,dacht ik dat het eigenlijk wel een goede match zou kunnen zijn.........helaas ben ik geen deskundige op dit gebied,maar wel nuchter denkend.
Tijdens en na die vakantie hebben we veel gepraat met elkaar als gezin,over wat een ieder ervan zou vinden om het in Thailand te gaan proberen..........
We hebben Kevin het natuurlijk wel heel duidelijk gemaakt dat het niet inhield dat we dezelfde dingen iedere dag zouden gaan doen zoals we dat gewoon zijn als we vakantie hadden,maar dat hij gewoon dagelijks naar school moest en de uniformplicht daar ook bij hoorde.
Kevin vond het prachtig dat hij nu dagelijks al zijn familie om zich heen zou hebben,met zijn neefjes en nichtjes.............

Het idee om Nederland te gaan verlaten,en Thailand als woonland te gaan maken,nam steeds heldere vormen aan.......
De economie lag hier grotendeels op z,n reet,en in Thailand leek nog alles mogelijk te zijn om een eigen bedrijf op te starten voor Jeab,zodat haar toekomst en die van Kevin verzekerd zou zijn na mijn eventuele vroeg overlijden.
Ons leeftijdsverschil geeft mij simpel genoeg de gedachte dat ik hopelijk wel als eerste het tijdelijke voor het eeuwige zal omwisselen,toch?!

Wat ook een belangrijke reden was,is dat Jeab hier natuurlijk geen familie heeft wonen en dat zij die mogelijk zou missen............
Dat dit zeker niet het geval is,bleek later wel..........en na onze thuiskomst zeker niet!!
Verkeerde inschatting mijnerzijds........

wordt vervolgd.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Thailand....".The day after"

#5 Bericht door ron » dinsdag 24 juni 2014, 11:47

Thailand....".The day after"

Voorbereiding voor het vertrek

De kogel was door de kerk,en werd er door ons naar de mogelijkheden gekeken om naar Thailand te vertrekken.
Zelf ben ik wel gehard door het leven en heb door schade en schande wel geleerd dat belangrijke beslissingen niet over 1 nacht ijs mogen gaan,anders verzuip je.
Dus niet de oude schoenen weggooien,als je niet zeker weet dat de nieuwe je wel zullen passen...........

Eerst maar eens proberen voor een jaar,dan zien we wel hoe het ons bevalt,was mijn idee.
Al heel veel gelezen van mensen die de stap al jaren geleden hadden gezet,maar eigenlijk niet een vergelijkbare situatie kunnen ontdekken welke ik als leidraad zou kunnen gebruiken.
Zoveel mensen,zoveel wensen......zo is het nu eenmaal.

Zakelijk zou ik de boel aan mijn compagnon kunnen overlaten,en deze zag ook de mogelijkheden om het nieuwe produkt in Thailand te laten ontwikkelen.
Wij doen nu eenmaal 50-50 en zullen verlies en winst ten alle tijden delen.
Dat er kostenposten ontstaan bij een jaar Thailand zal wel duidelijk zijn,aangezien alle vaste lasten in Nederland doorgaan,zoals huur,electra,watergeld etc.

Doordat Kevin natuurlijk leerplichtig was,en de bedoeling was om minimaal 1 jaar naar Thailand te gaan,zullen Kevin en Jeab bij vertrek uitgeschreven moeten worden bij de Gemeentelijke Basis Administratie (G.B.A.)
Dit houdt dan ook in dat zij niet meer ziekenfonds verzekerd zijn en er daarvoor een andere oplossing gezocht moest worden in Thailand.

Dat dit een heel eng gevoel is,kan ik U garanderen!Probeer voor Uw vertrek dit soort dingen goed te regelen,of hou iedere maand genoeg geld appart om eventuele calamiteiten op te vangen.
Ikzelf kwam daar al vlug achter,maar daarover later.

Ons plan bestond er in ieder geval uit dat wij samen zouden vertrekken en huisvesting zouden gaan regelen,een passende school voor Kevin in de buurt zouden vinden en nieuwe inrichting zouden aanschaffen voor ons nieuwe (huur-)huis.
Ik zou eerst voor zes weken meegaan om dit te realiseren en daarna naar Nederland terugkeren om de lopende zaken af te handelen,welke een paar maanden in beslag zouden nemen.
Dat plannen wel eens heel anders kunnen uitpakken,zal blijken in het vervolg.

wordt vervolgd.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Thailand....".The day after"

#6 Bericht door ron » donderdag 26 juni 2014, 11:28

Thailand....".The day after"

Voorbereiding voor het vertrek 2

Zorgverzekering.

Eigelijk wilde ik de eerste maanden gewoon de Nederlandse zorgverzekering aanhouden met onze doorlopende reisverzekering,maar liep tegen het feit aan dat Jeab en Kevin uitgeschreven moesten worden,aangezien Kevin leerplichtig was,en wij moeilijkheden zouden ondervinden met de leerplichtwet............zo werd dat mij destijds verteld door de leerplicht-ambtenaar in Amsterdam.

Eigenlijk zou ik nu (achteraf bekeken) dat risico dan maar hebben genomen,want men zou dan hooguit met een boete kunnen komen,en ik zou kunnen bewijzen dat Kevin gewoon naar school ging..........maar ja,dat is achteraf! :Whistle:
Had ik ons gewoon een maand of 5 niet bezorgd te hoeven maken aangaande de zorgverzekering,mocht er ook maar iets gebeuren,financieel bedoel ik dan.

Eenmaal uitgeschreven bij het GBA voel je jezelf ineens " kaal en onbeschermd".........
Ik had wel het TF goed nagelezen voor eventuele passende verzekeringen in Thailand voor Jeab en Kevin,maar vond het maar een warrige bedoening,en besloot later ter plaatse maar eens te kijken wat voor hen de beste verzekering zou zijn,maar ook betaalbaar was.

Veel aangeboden verzekeringen dekken niet alles,of zijn eigenlijk onbetaalbaar.....tenminste voor een normaal inkomen.
Een reservering maken van 5000 euro voor eventuele ziekenhuiskosten voor de periode van een jaar,bleek later geen verkeerde beslissing te zijn en voel je het minder als je voor ogen hebt om met een bepaald budget per maand het Thailand-avontuur tegemoet te gaan.

Aangezien het mijn bedoeling was om na zes weken terug te gaan,en om de 6-8 weken twee weekjes naar Thailand te gaan voor het eerste half jaar,heb ik mijn verzekering uiteraard wel aangehouden.

Huisvesting

Een ieder droomt ervan om een eigen huis te bezitten in Thailand,ook al zal hij/zij dat huis voorlopig alleen maar gebruiken tijdens de vakantie.
Ik was jaren geleden al van plan om een huis te laten bouwen,maar kon nog niet duidelijk beslissen waar dat zou moeten komen te staan.
Voelde mij altijd wel lekker in Udon Thani,maar had dat ook in het groenere Chiang Mai.

De prijzen lagen m.i. tussen de twee plaatsen niet ver uit elkaar,en hebben destijds veel nieuwbouw-projekten bezocht.
De manier van bouwen,de snelle verloedering van een huis,en verhalen van vertrekkende expats uit Thailand,deden mij besluiten om later eventueel eerst maar eens iets te gaan huren,voordat deze grote aankoop zou worden gedaan.
Tevens is ook hier weer aan de orde,dat ergens voor vast wonen,of er een tijdje tijdens je vakantie verblijven,een verschil is tussen dag en nacht.

Onze keus was nu echter op Pattaya gevallen,om verschillende redenen.
*Passende school voor Kevin.
*Veel familie van Jeab die daar hun bedrijven hebben.
*Zee en strand.

*Veel diverse supermarkten die op ferang gericht zijn.
*Mijn produkt had ik al eerder daar bij een bedrijfje laten maken,en Bangkok dichtbij als ik wat wilde laten verschepen.
***Ik zou mij daar trouwens minder vervelen als in Udon Thani,was Jeab haar relaas..... ;)

Okee,de keuze was gemaakt,en waren wij al langere tijd bezig om een passende woonruimte te zoeken op internet.
Prachtige woningen met zwembad voor een mooie prijs,flitsten voorbij en werd contact gelegd met de eigenaar.
Aangezien Pattaya veel groter is dan menigeen zou denken,moet je wel weten waar een bepaald huis staat,en waar Kevin zijn school zich bevindt.
Die jongen zal toch iedere dag naar school moeten worden gebracht en opgehaald.

Veel adverteerders blijken vaak een mooi huis te huur aan te bieden,maar als je er op reageert is het NET verhuurd,maar heeft die man/vrouw toevallig nog wel iets anders te huur staan .....
Lokkertjes dus.........
Wij hadden voor vertek in ieder geval wel een stuk of 10 optie,s om te gaan bekijken,en daar zou er toch wel 1 tussen zitten die ons beviel,en aan onze eisen voldeed..........

Dat viel vies tegen,maar wat het meest opviel was dat de getoonde foto,s meestal met een aparte lens waren genomen waardoor kamers,tuinen en zwembaden er ineens stukken groter uitzagen dan ze in werkelijkheid waren........
Let dus op,dat je niet vooraf afspraken maakt of eventueel geld vooruit stort,want dan zit je er aan vast.
Wees niet bang dat je "dakloos" zult zijn,er is keuze zat,en neem daar je tijd voor.
Ook hier telt wederom:zoveel mensen,zoveel wensen.

wordt vervolgd.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Thailand....".The day after"

#7 Bericht door ron » zaterdag 19 juli 2014, 13:23

Thailand....".The day after"

Aankomst

Zoals eerder geschreven,hadden wij een stuk of 10 mogelijke huizen op het oog waar wij ons zouden kunnen vestigen in Pattaya.
Ook de toekomstige school voor Kevin was al duidelijk in beeld geweest,nadat wij van familieleden van Jeab in Pattaya te horen had gekregen dat dit een goede keuze zou zijn,en dat er veel ferang-kinderen op deze school zaten.
Na Jeab en Kevin te hebben laten uitschrijven bij de G.B.A en Kevin z,n afscheidsfeestje op school had gegeven,kon de daadwerkelijke stap worden genomen en werd er afgereisd naar Thailand.

Zes weken zou ik meegaan om alle dingen in Pattaya samen met Jeab te gaan regelen,en daarna zou ik naar Nederland terug gaan voor een paar maanden om een paar lopende projecten af te sluiten.
Na de school te hebben bezocht hadden we alle drie wel een goed gevoel hierbij,en besloten we Kevin hier in te schrijven.
Kevin zou na twee weken starten,na een korte vakantie in de Isaan waar wat familieleden werden bezocht.

De huizen die wij uitgezocht hadden via house-sites,bleken voor 50% al verhuurd te zijn,maar de eigenaren hadden "toevallig" nog wel wat anders.........
Kortom:niets was eigenlijk naar onze gading,en zijn wij eigenlijk maar op de bonnefooi verschillende moo-baans binnen gereden en zagen dat er veel.....ja heeeeel veel te huur stond,aan de borden te zien die op de entreepoorten bevestigd waren.
Zijn er mensen die dezelfde plannen hebben,zowel kort-als lang-verblijf!?.....ga gewoon met de auto of motobike de woongebieden af,je zult versteld staan wat er allemaal te huur is.

Wij waren na twee dagen rondrijden eigenlijk al geslaagd voor een huis,nadat wij eerst alle optie,s hadden bezocht die wij eigenlijk via advertentie,s hadden geselecteerd destijds in Nederland,waar dus niets voor ons bij zat.
School en huis waren dus snel geregeld,en gingen wij eens kijken hoe de andere expats in Pattaya verzekerd waren voor eventuele ziekten en ongevallen.........

Met heel veel mensen met verschillende nationaliteiten gesproken over een verzekering,en merkte al vlug dat men daar niet graag over sprak.........dat bevreemde mij wel een beetje!?
Veel later zou ik er pas achter komen dat de meesten NIET verzekerd zijn,en zich daar klaarblijkelijk voor geneerden om zichzelf en hun gezin eigenlijk geheel onbeschermd te laten rondlopen,maar dat de centen er gewoonweg niet voor aanwezig zijn,en dus iedere dag maar een gok is of je deze dag ongeschonden uit de strijd komt..............dit is echt no-nonsense!

Twee weken later zou een dame die ook een zoontje op Kevin,s school had,ons een "passende" verzekering komen aanbieden bij een huisbezoek van haar............
Na een langdurig gesprek met haar en haar assistente,waarbij alle mogelijke verzekeringen werden besproken met Jeab,(welke het aan mij vertaalde) kwamen de premie,s aan de orde........

Het was een Franse verzekeringsmaatschappij,maar alles stond in het Thai opgesteld,wat mij eigenlijk wel bevreemde.......... :roll:
Op mijn vraag of ik de voorwaarden in het Engels zou kunnen krijgen,werd ontkennend beantwoord,maar ik moest er maar van uitgaan dat het wel okee was,aangezien zijzelf ook verzekerd was bij deze maatschappij...........jaja,ook hier keurt de slager waarschijnlijk z,n eigen vlees.

Mondeling werd wel uitgelegd dat wij de eerste drie maanden niets zouden mogen/kunnen claimen alhoewel er wel premie zou moeten worden betaald...........
De premie voor Jeab en Kevin zou zo,n slordige 500 euro per maand gaan bedragen,en als ik mij later ook zou laten verzekeren nogmaals 450 euro,waarbij ik wel eerst een onderzoek zou moeten laten ondergaan,om eventuele "kwaaltjes" uit te kunnen sluiten.......... :Whistle:
Ik heb later besloten om ook maar "de gok" te nemen,en 5000 euro voor een jaar te reserveren als "ongevallen/ziekte-pot".

De weinige meubels die in het grote huis stonden,werden aangevuld met nieuwe bedden,matrassen en alles wat erbij hoort.
De vieze oude wasmachine die bij de huishuur zat inbegrepen werd door ons vervangen door een nieuwe,en eigenlijk alles wat je maar in een huishouden nodig hebt werd aangeschaft.
Dat dit alles bijelkaar toch nog wel in aanzienlijke bedragen kan lopen,zelfs in het "goedkope" Thailand,kan ik de lezer bevestigen.
Ook een motobike is minimaal nodig als vervoermiddel,en schaf daarvoor het liefst een nieuwe aan.
Gemiddelde prijs voor een goed automaatje tussen de 40.000-50.000thb.

Meeste verhuurders van huizen willen twee maanden borg plus de maand huur vooruit,het is maar dat je het weet en hier rekening mee kunt houden.
Fotografeer bij een eventuele huurovereenkomst het huis en z,n eventuele gebreken,dat zal je later wel eens goed van pas kunnen komen wanneer je de huur beeindigd........

Wordt vervolgd.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Thailand....".The day after"

#8 Bericht door genesis » donderdag 24 juli 2014, 21:31

Misschien moet ik eerst de zoekfunctie gebruiken en mijn best doen om me in te lezen......

Maar op het risico van een "uitbrander", toch maar deze vraag waar een ja of nee op mogelijk is, denk ik....

Als wij beiden in Nederland zijn ingeschreven en verzekerd voor ziektekosten, dan ben je m.i. tovh daar ook voor verzekerd in Thailand?

Genesis

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Thailand....".The day after"

#9 Bericht door elst99 » donderdag 24 juli 2014, 21:34

Ja! Kijk wel hoelang je naar het buitenland mag! Vaak gebonden aan 6 maanden.
Zou als je naar Thailand gaat wel een reisverzekering afsluiten.

Dit is Ron zijn topic, mag verplaatst worden 'wonen, werken of emigreren naar...'
Laatst gewijzigd door elst99 op donderdag 24 juli 2014, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Thailand....".The day after"

#10 Bericht door KhunSugar » donderdag 24 juli 2014, 21:35

genesis schreef:Misschien moet ik eerst de zoekfunctie gebruiken en mijn best doen om me in te lezen......

Maar op het risico van een "uitbrander", toch maar deze vraag waar een ja of nee op mogelijk is, denk ik....

Als wij beiden in Nederland zijn ingeschreven en verzekerd voor ziektekosten, dan ben je m.i. tovh daar ook voor verzekerd in Thailand?

Genesis
Misschien uw vraag stellen in een relevant topic !

KS

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Thailand....".The day after"

#11 Bericht door genesis » donderdag 24 juli 2014, 22:12

elst99 schreef:Ja! Kijk wel hoelang je naar het buitenland mag! Vaak gebonden aan 6 maanden.
Zou als je naar Thailand gaat wel een reisverzekering afsluiten.

Dit is Ron zijn topic, mag verplaatst worden 'wonen, werken of emigreren naar...'
Bedankt voor je antwoord ik weet genoeg
Zal me niet meer schuldig maken aan verdere " bevuiling" van Ron zijn topic ;) :angel:

Genesis

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Thailand....".The day after"

#12 Bericht door ron » donderdag 24 juli 2014, 22:23

genesis schreef:
elst99 schreef:Ja! Kijk wel hoelang je naar het buitenland mag! Vaak gebonden aan 6 maanden.
Zou als je naar Thailand gaat wel een reisverzekering afsluiten.

Dit is Ron zijn topic, mag verplaatst worden 'wonen, werken of emigreren naar...'
Bedankt voor je antwoord ik weet genoeg
Zal me niet meer schuldig maken aan verdere " bevuiling" van Ron zijn topic ;) :angel:

Genesis
http://www.thailandforum.nl/viewtopic.php?f=24&t=823291 :thumbsup:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Thailand....".The day after"

#13 Bericht door ron » zaterdag 18 april 2015, 06:38

Ta ti ta toe........de ambulance kwam onze straat in Amsterdam binnen scheuren,waarna de ambulancebroeders met hun koffer naar boven kwamen rennen,waar ik met m,n voet bezig was om hem te koelen.............
Tja,dit was nou net weer 1 van de redenen waarom wij uit Thailand waren vertrokken:GEVAAR!!
Thailand is nu eenmaal gewoon een gevaarlijk land,waar het woordje veiligheid niet in de woordenboeken staat,of dat gevaarlijke omstandigheden net zoals bij ons in de opvoeding worden meegegeven.

De Thai ZIET het gevaar nu eenmaal niet,daar ben ik eigenlijk al lang al achter.
Kleine kinderen die met medicijnen lopen te slepen,als waren het doosjes met snoep...niemand kijkt er naar om!
Hete thee op een tafel neerzetten,waar kleine kinderen in de rondte lopen,of het tolereren van diezelfde kleine dreumesen in de keuken waar met grote hete pannen wordt gewerkt...........

Tijdens mijn verblijf in Thailand viel mij wel op dat het niet specifiek bij mij in huis gebeurde,maar dat het een gewoontetrek is van de Thai in het algemeen.
Niet doordenken over de mogelijke gevolgen van een gevaarlijke situatie die gecreëerd wordt door henzelf..........
Je ziet het bijvoorbeeld al aan de gezichten vol ongeloof,als er een paar familieleden onder het laken op de snelweg liggen na een dodelijk ongeval,waarbij de bestuurder ladderzat achter het stuur was gekropen............ongeloof in de zin van:hoe kon dit in Budah,s naam nu gebeuren!!

Het niet kunnen inschatten bijvoorbeeld van de snelheid van naderend verkeer,bij het oversteken van de straat is hier ook een groot voorbeeld van.
Iedere dag vallen door het verkeerd inschatten onnodige doden in het verkeer.
Helaas wordt het verkeerd inschatten ook door de kinderen overgenomen, en zal dit een blijvend gebeuren zijn in het mooie Thailand.

Ja,het specifiek creëren van gevaarlijke situatie,s is de Thai een topper in,en zal je moeilijk af kunnen leren,in ieder geval niet zonder dat men beledigd is,terwijl je alleen maar het goede wil leren.........
Wordt vaak gezien als bemoeizucht,aangezien de ferang altijd ALLES denk te weten..........
Ik hou al heel vaak m,n mond maar dicht,om bepaalde kwade gezichten maar te vermijden, en hoop er maar het beste van......
Gevaarlijke situatie,s in pretparken in Thailand,zal een ieder wel eens tegengekomen zijn lijkt mij.

Net voor dat we terug gingen naar NL waren we ook in een pretpark,waar we zo9,n zes meter met een trap naar beneden moesten lopen.
Ik ging voorop en rotte bijna naar beneden toen de verrotte houten leuning afbrak,en beneden op de grond stortte.
Dat gebeurde s,morgens om een uur of 10.
Toen wij daar uren later weer voorbij kwamen lag de leuning nog op de grond en was de toegang niet afgesloten........men bekijkt het maar!!

Dezelfde nonchalance is waarschijnlijk mee naar Nederland meegereisd,daar kwam ik al snel achter.......... :Whistle:
Jeab stond kippepootjes/vleugels in zo,n grote zware rode BK-pan halfvol met olie te braden/frituren.
Onderwijl dat ik even in de badkamer was,heeft zij de pan van het gas gehaald,en op het voorbalkon neergezet,precies bij de deuropening.
Ik wilde een sigaretje gaan roken op het balkon,en stapte met m,n rechtervoet in de bloedhete pan met olie....... [|(
Na een schreeuw,die de hele buurt wel zal hebben gehoord hinkte ik meteen terug naar de badkamer en begon met de douchekop zoveel mogelijk lauw water over m,n voet te laten lopen.onderwijl meteen 112 te bellen.
Het vel vanaf 20-cm van m,n been vanaf m,n enkel en mijn hele voet zijn derde graads verbrand,alhoewel het Rode Kruis-ziekenhuis te Beverwijk mooi werk heeft verricht met een huidtransplantatie vanaf mijn dijbeen,hulde aan dat team!

Toch meent Jeab dat de fout bij mij ligt,als ik haar vertel dat ze dat de volgende keer niet meer moet doen,of tenminste de pan in de uiterste hoek moet zetten met het deksel erop.en de deurop slot voor onze kinderen.......
Met een eigewijs gezicht vertelt ze:Jij stapt er toch in!!.........stommeling!!

Tja,daar heeft zij wel een punt,niet dan?! :roll:
Als er iets met die twee kleine jongens was gebeurd,had deze madamme er niet zo van afgekomen,dreunt het constant door m,n kop.terwijl ik 4 weken liggend op de bank heb doorgebracht,terwijl de werkzaamheden door moesten gaan om brood op de plank te krijgen.......
Ook dat besef zit er niet in..........dat men moet werken om te overleven.

Fijn weekend,Ron. :thumbsup:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Thailand....".The day after"

#14 Bericht door serpay » zaterdag 18 april 2015, 06:58

:thumbsup: sterkte en beterschap.
Alfisti rebeli

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Thailand....".The day after"

#15 Bericht door Hua Thale » zaterdag 18 april 2015, 07:07

Leuk dat je je visie over het dagelijkse leven met soms een Thai lander erbij WEER even toelicht gaat zo door Ron.
Natuurlijk is het een beetje dom om een bekende Nederlander even na te praten.
Ten eerste is roken slecht en moet je dat niet doen en ten tweede niet kijken waar je je voetjes neer zet is ook niet slim.
Iets wat mij niet zal overkomen er ligt hier maar ook daar van alles op de grond waar ik niet mee in aanraking wil komen.
Veelal dood organisch materiaal maar zeker hier met regelmaat leven spul ook iets om over nat denken.
Eigenlijk is het deze keer je eigen 'domme' schuld.

Water is slecht trouwens voor dat soort zaken had je geen EHBO kit thuis die iedere werknemer van je in zijn auto hoort te hebben met brandzalf en deken. :Whistle:

Sterkte maar weer met die ongenoegen.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”