Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#16 Bericht door brake034 » vrijdag 06 november 2015, 14:53

Om voor een workpermit in aanmerking te komen is het (officieel....) nodig om het kapitaal te storten.
Marcel

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#17 Bericht door stevenl » zaterdag 07 november 2015, 01:23

prajak schreef:Moet dat kapitaal van de Co.Ltd (geheel) volgestort worden en is het stortingsbewijs nodig bij de registraties?
De helft moet gestort worden, en daar wordt tegenwoordig op gecontroleerd. Dat is voor het openen van de company, ik weet niet hoe de huidige situatie is als hij geen company opent maar een niet-company' op naam van zijn vrouw.

Er is geen relatie tussen deze storting en workpermit, dat zijn andere instanties die volledig onafhankelijk van elkaar werken.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#18 Bericht door brake034 » zaterdag 07 november 2015, 04:06

Mijn vrouw en ik hebben al jaren een lege Thaise Co. Ltd. met 2 miljoen kapitaal, niet gestort.

Ik kan pas een workpermit aanvragen als 1 miljoen gestort is, daar wordt in Chiang Rai op gecontroleerd.
Daarnaast moet de Ltd een aantal Thaise werknemers hebben, uit mijn hoofd dacht ik 5 per workpermit.
In deze constructie het aantal workpermits is gelimiteerd tot 10.

Er zijn andere constructies, per 50 Thaise werknemers 1 workpermit, deze constructie kent geen limiet aan het aantal workpermits.

Waarschijnlijk ga ik het allemaal meemaken als we de lege Co. Ltd. leven in gaan blazen, midden december gaan we dat beslissen.
We gaan dan waarschijnlijk voor 3 workpermits.
Marcel

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#19 Bericht door stevenl » zaterdag 07 november 2015, 04:15

brake034 schreef:Mijn vrouw en ik hebben al jaren een lege Thaise Co. Ltd. met 2 miljoen kapitaal, niet gestort.

Ik kan pas een workpermit aanvragen als 1 miljoen gestort is, daar wordt in Chiang Rai op gecontroleerd.
Daarnaast moet de Ltd een aantal Thaise werknemers hebben, uit mijn hoofd dacht ik 5 per workpermit.
In deze constructie het aantal workpermits is gelimiteerd tot 10.

Er zijn andere constructies, per 50 Thaise werknemers 1 workpermit, deze constructie kent geen limiet aan het aantal workpermits.

Waarschijnlijk ga ik het allemaal meemaken als we de lege Co. Ltd. leven in gaan blazen, midden december gaan we dat beslissen.
We gaan dan waarschijnlijk voor 3 workpermits.
Er wordt (waarschijnlijk) in Chiang Rai voor de workpermit niet gecontroleerd of de 1 mio gestort is, maar er wordt gecontroleerd of de company legaal is. En om legaal te zijn moet de 1 mio gestort zijn. Eis is 4 werknemers voor 1 workpermit, en voor iedere workpermit moet de company 2 mio kapitaal hebben.

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#20 Bericht door Tonboy » zaterdag 09 april 2016, 13:18

het onderwerp staat hier een beetje stil geloof ik, maar weet niet waarom.

Ook ik heb plannen om te gaan wonen in Thailand, tesamen met mijn Thaise vriendin waar ik reeds 8 jaar een relatie heb (met samenlevingscontract). Zij woont overigens al 20 jaar in Nederland, heeft ook een nederlands paspoort en spreekt goed Nederlands.

Ik heb de laatste 5 jaar een ict bedrijf opgebouwd, eenmanszaak, en bouw websites, webshop en geef advies over automatisering.
Ik heb een vaste klantenkring en daarnaast krijg ik veel werk via via.
Zit eigenlijk zo'n 10 tot 12 uur te werken op een dag, 6 dagen per week, zonder zelfs maar 1 klant gezien te hebben. Alles gaat per mail en telefoon.

Een perfecte situatie dus om ergens op een onbewoond eiland te zitten en de rest van de tijd te genieten van het leven. Goed, Thailand is dan niet onbewoond, maar wel een oase van rust.
En ik ben al lang verliefd op Thailand en dat is tijdens mijn laatste trip nog eens bewezen.

We willen gaan wonen in de omgeving van Khorat of Phimai, mede omdat ze daar nog familie heeft. Waarschijnlijk in eerste instantie een huurhuis, en dan direct een huis bouwen op reeds in bezit van mijn partner zijnde grond. Aangezien ik gedurende mijn loopbaan (ben 53) zowel in de constructie, bouw als electra heb gezeten, kan ik veel zelf doen. Ik weet af van bouw vergunningen en verder te verkrijgen vergunningen omtrent de bouw. Dat komt wel goed dus.

MAAR, hoe zit het nu met mijn werkzaamheden die ik in Thailand wil gaan doen, en de vergunning, de visa, de belastingen ?
Naast mijn ICT werk (alles met behulp van de PC dus) wil ik ook voor andere buitenlanders toezicht gaan houden op bouw en onderhoud van hun woningen.

kan iemand mij kort uitleggen waar rekening mee te houden ?

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#21 Bericht door stevenl » zaterdag 16 april 2016, 05:37

ICT werk is officieel illegaal, tenzij je een bedrijfje wilt opzetten en 2 Thais in dienst nemen, dan kan het legaal.

hetzelfde geldt eigenlijk voor de constructie, ook het eigen huis: om dat legaal te doen moet je een bedrijf opzetten, op naam van je vrouw kun je volstaan met 2 man in dienst nemen.

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#22 Bericht door Tonboy » zondag 16 oktober 2016, 00:17

stevenl schreef:ICT werk is officieel illegaal
De bedoeling is dat ik dat ICT alleen doe voor mijn nederlandse firma en voor nederlandse klanten. Ik werk dus niet voor Thaise bedrijven. Dat kan toch niet illegaal zijn dan ? Ik ontneem toch geen enkele thaise ingezetene een werkplek ?

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#23 Bericht door stevenl » zondag 16 oktober 2016, 00:56

Tonboy schreef:
stevenl schreef:ICT werk is officieel illegaal
De bedoeling is dat ik dat ICT alleen doe voor mijn nederlandse firma en voor nederlandse klanten. Ik werk dus niet voor Thaise bedrijven. Dat kan toch niet illegaal zijn dan ? Ik ontneem toch geen enkele thaise ingezetene een werkplek ?
Je werkt in Thailand, dus officieel is een werkvergunning vereist.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Werken en iets opzetten in Thailand, hoe te doen?

#24 Bericht door brake034 » zondag 16 oktober 2016, 05:26

Tonboy schreef: Ik werk dus niet voor Thaise bedrijven.
Ik ontneem toch geen enkele Thaise ingezetene een werkplek ?
Het gaat er niet om of je voor een Thais bedrijf werkt of een Thai een arbeidsplaats ontneemt.
Waar het om gaat is dat je in Thailand "arbeid" gaat verrichten, daarvoor is altijd een werkvergunning nodig.

Als je in Thailand geen arbeid verricht, bijvoorbeeld door alleen in het buitenland te werken (veel mensen die hier wonen werken offshore) dan is er geen werkvergunning nodig.

Dan is er nog het grijze gebied, als je in je Thaise woning op een laptop bezig bent, is dat dan arbeid?
Theoretisch gezien ja, maar praktisch is dat bijna niet te controleren.
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”