Vriendin en ons kind naar Nederland voor 6wk vakantie

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
esnaidero
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: zaterdag 08 augustus 2015, 08:48

Vriendin en ons kind naar Nederland voor 6wk vakantie

#1 Bericht door esnaidero » zaterdag 08 augustus 2015, 09:53

Ik woon min of meer permanent op Koh Samui met een bedrijf geregistreerd in Nederland waarmee ik online mijn geld verdien. Nu heb ik sinds 2,5 maand een zoon samen met mijn Thaise vriendin. Zij zorgt voor de kleine en heeft geen inkomen of onroerend goed.

Mijn paspoort verloopt in mei 2016. Aangezien de kleine man alleen nog in het bezit is van een Thais paspoort en de erkenning via een Thaise rechtbank een crime is, bedachten we om in november naar Nederland te gaan voor familiebezoek en het aanvragen van de benodigde documenten. Mijn vriendin, onze zoon en ik.

Ik ben het internet aan het afspeuren om de juiste info te krijgen en heb door de enorme berg papierwerk heen een aantal vragen:

- ik sta nog in Nederland ingeschreven vanwege mijn bedrijf. Ik kan niet even naar de gemeente om de garanties te regelen. Mijn vader kan garant staan voor hen. Hoe bewijs ik dat ik niet in Nederland zit en dat we al 2 jaar samenwonen? Stempels in mijn paspoort? Huurcontract? Aankoop met financiering van de auto (wel op haar naam)? Zijn dat documenten die het aannemelijk maken dat we hier samen wonen? Ik overtreed daarmee wel Nederlandse regels, die stellen dat je je moet uitschrijven bij een vertrek van 9 mnd of meer uit Nederland. Dat kan alleen niet omdat ik afhankelijk ben van Nederlandse klanten.

- De kleine heeft alleen een geboorteakte (met beide namen van vader en moeder) en een Thais paspoort. Moet ik voor hem apart een visum aanvragen of kan dat op moeders' formulier? Moet hij een ziektekostenverzekering en moet mijn vader apart garant staan voor hem?

- Ik wil het kind in Nederland erkennen en direct een paspoort voor hem aanvragen. Wat heb ik daarvoor nodig, behalve een geboorteakte? Tabian baan? Moet ik die laten vertalen en zowel bij Foreign Affairs - Chaeng Wattana als de NL ambassade laten legaliseren? Hoe lang duurt zoiets?

- Wie schrijft een uitnodigingsbrief? Doe ik dat, of mijn vader, of allebei? Het gaat puur om een familiebezoek en het verkrijgen van de documenten, daarna wil ik zo snel mogelijk weer terug naar Thailand. Het gaat om een legitiem bezoek, ik moet alleen zorgen dat ik aannemelijk maak dat we echt naar Thailand terugkeren, maar dat is wat lastig in mijn situatie.

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Vriendin en ons kind naar Nederland voor 6wk vakantie

#2 Bericht door Jeanette » zaterdag 08 augustus 2015, 10:24

Vraag je nu hulp om de problemen die zijn ontstaan uit je illegale status te omzeilen? :?
Omdat 'legaal' je te duur was?

:?:

esnaidero
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: zaterdag 08 augustus 2015, 08:48

Re: Vriendin en ons kind naar Nederland voor 6wk vakantie

#3 Bericht door esnaidero » zaterdag 08 augustus 2015, 12:03

Wat ik doe is legaal en ik vlieg elk jaar naar Nederland, alleen niet precies binnen de gestelde 9 maanden omdat dat met mijn visum niet uitkomt. Voor mijn situatie is gewoon geen oplossing. Maar bedankt voor je poging om even te helpen...

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Vriendin en ons kind naar Nederland voor 6wk vakantie

#4 Bericht door Jeanette » zaterdag 08 augustus 2015, 12:50

esnaidero schreef:Ik woon min of meer permanent op Koh Samui met een bedrijf geregistreerd in Nederland waarmee ik online mijn geld verdien.
<#### >
Ik overtreed daarmee wel Nederlandse regels, die stellen dat je je moet uitschrijven bij een vertrek van 9 mnd of meer uit Nederland. Dat kan alleen niet omdat ik afhankelijk ben van Nederlandse klanten.
<#####>
Ik hoop dat iemand me kan helpen!
Is dit dan niet werken in Thailand zonder werkvergunning?
Je klink alsof je het eerlijk vind om de wet te omzeilen.
Maar er hoeft maar iemand je te verlinken ....
Een paar jaar geleden nam k het op voor iemand die de volle overtuiging had dat je een onbeveiligde wifi mocht gebruiken en daarvoor dief en erger werd genoemd.
Dus van die hulp hier zou ik niet zo zeker zijn.

[|)

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Vriendin en ons kind naar Nederland voor 6wk vakantie

#5 Bericht door ron » zaterdag 08 augustus 2015, 14:57

esnaidero schreef:Ik wil het kind in Nederland erkennen en direct een paspoort voor hem aanvragen.!
Mijn oudste zoon Kevin is in Nederland geboren,maar ik was destijds nog niet getrouwd met mijn vrouw,welke al wel 4 jaar in Nederland woonde maar nog niet de Nederlandse nationaliteit had.
Ik ging er van uit dat bij de aangifte van de geboorte van mijn zoon,automatisch de Nederlandse nationaliteit zou krijgen,maar dat liep even anders...................

Ik had de ongeboren vrucht niet erkend (destijds een nieuwe wet!) en mijn zoon welke in Amsterdam is geboren kreeg de Thaise nationaliteit plus Thais paspoort.........
Na 3 jaar is dat dan wel veranderd,maar ik wil je alleen maar waarschuwen dat het allemaal wel eens tegen jou verwachtingen in,moeilijker kan zijn dan gedacht.........

Dit dus buiten je andere probleempjes om.............
Toch succes gewenst,en laat ons weten hoe het afloopt.

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Vriendin en ons kind naar Nederland voor 6wk vakantie

#6 Bericht door elst99 » zaterdag 08 augustus 2015, 15:18

Dat is ook bij Nederlandse ongetrouwde stellen zelfs als je een geregistreerd partnerschap hebt. Dat je de ongeboren vrucht moet erkennen.
Ik verwacht dat het niet makkelijk gaat worden, je krijgt het dus niet op jouw naam en zij is geen Nederlandse.
Maar ik wens je succes
Het werken in Thailand voor Nederlandse klanten zal in Thailand geen problemen geven, waarschijnlijk is het wat een Thai niet zou kunnen en dan krijg je daar wel een vergunning voor, verwacht ik.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Vriendin en ons kind naar Nederland voor 6wk vakantie

#7 Bericht door ron » zaterdag 08 augustus 2015, 15:26

Buiten alle probleempjes om,is het internet natuurlijk BIG BROTHER...... ;)

http://www.tripadvisor.co.uk/members-ci ... ro/g293918
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

esnaidero
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: zaterdag 08 augustus 2015, 08:48

Re: Vriendin en ons kind naar Nederland voor 6wk vakantie

#8 Bericht door esnaidero » zaterdag 08 augustus 2015, 18:38

Jeanette schreef:
esnaidero schreef:Ik woon min of meer permanent op Koh Samui met een bedrijf geregistreerd in Nederland waarmee ik online mijn geld verdien.
<#### >
Ik overtreed daarmee wel Nederlandse regels, die stellen dat je je moet uitschrijven bij een vertrek van 9 mnd of meer uit Nederland. Dat kan alleen niet omdat ik afhankelijk ben van Nederlandse klanten.
<#####>
Ik hoop dat iemand me kan helpen!
Is dit dan niet werken in Thailand zonder werkvergunning?
Je klink alsof je het eerlijk vind om de wet te omzeilen.
Maar er hoeft maar iemand je te verlinken ....
Een paar jaar geleden nam k het op voor iemand die de volle overtuiging had dat je een onbeveiligde wifi mocht gebruiken en daarvoor dief en erger werd genoemd.
Dus van die hulp hier zou ik niet zo zeker zijn.

[|)
Ik heb een werkvergunning voor Thailand dus dat gaat niet op. Toch weer bedankt voor je bijdrage.

esnaidero
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: zaterdag 08 augustus 2015, 08:48

Re: Vriendin en ons kind naar Nederland voor 6wk vakantie

#9 Bericht door esnaidero » zaterdag 08 augustus 2015, 18:43

ron schreef:
esnaidero schreef:Ik wil het kind in Nederland erkennen en direct een paspoort voor hem aanvragen.!
Mijn oudste zoon Kevin is in Nederland geboren,maar ik was destijds nog niet getrouwd met mijn vrouw,welke al wel 4 jaar in Nederland woonde maar nog niet de Nederlandse nationaliteit had.
Ik ging er van uit dat bij de aangifte van de geboorte van mijn zoon,automatisch de Nederlandse nationaliteit zou krijgen,maar dat liep even anders...................

Ik had de ongeboren vrucht niet erkend (destijds een nieuwe wet!) en mijn zoon welke in Amsterdam is geboren kreeg de Thaise nationaliteit plus Thais paspoort.........
Na 3 jaar is dat dan wel veranderd,maar ik wil je alleen maar waarschuwen dat het allemaal wel eens tegen jou verwachtingen in,moeilijker kan zijn dan gedacht.........

Dit dus buiten je andere probleempjes om.............
Toch succes gewenst,en laat ons weten hoe het afloopt.

Groet,Ron.
Hoi Ron,

wat was precies het probleem bij jouw erkenning? Ik lees het volgende op de site van de gemeente:

U kunt een (ouder) kind na de geboorteaangifte alsnog erkennen in elke Nederlandse gemeente. U doet de erkenning van een kind persoonlijk bij de afdeling Burgerzaken van een stadsdeel naar keuze.

Kind woont in buitenland of is daar geboren
Er kunnen meer documenten nodig zijn als uw kind in het buitenland is geboren, of als moeder en kind in het buitenland wonen. Informeer hiernaar bij de gemeente.

Dat klinkt minder moeilijk dan jouw verhaal. Ik heb ooit ook eens gemaild met de Nederlandse ambassade in Bangkok, die adviseerden me zelfs om de erkenning niet in Thailand te doen vanwege het ellenlange proces maar gewoon naar Nederland te gaan en het daar te doen. Ook na de geboorte was dat geen probleem begreep ik.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Vriendin en ons kind naar Nederland voor 6wk vakantie

#10 Bericht door elst99 » zaterdag 08 augustus 2015, 19:29

Dat is ingeval van een huwelijk, ik begreep dat jullie niet getrouwd zijn.en je vrouw is Thaise.
Neem aan het kind heef niet jouw achternaam.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Vriendin en ons kind naar Nederland voor 6wk vakantie

#11 Bericht door ron » zondag 09 augustus 2015, 01:42

Dat jij de biologische vader van je baby bent, betekent niet dat de erkenning automatisch geregeld is. Zijn jij en je vrouw getrouwd, dan is het heel eenvoudig. De vrouw die zwanger is van het kindje, is de moeder. De echtgenoot van de moeder wordt door de wet beschouwd als de vader. Door het huwelijk ontstaan tussen de echtgenoten en het kind alle familierechtelijke banden.

Deze situatie veranderd op het moment dat jou baby wordt geboren, terwijl jij en je partner niet getrouwd zijn. Biologisch of niet, wettelijk gezien ben je dan niet de vader. Je zal het kind eerst moeten erkennen bij de gemeente, middels een akte tot erkenning.
Wanneer je niet getrouwd bent, maar wel de biologische vader dan ben je voor de wet niet de vader van het kind. Een samenlevingscontract of een geregistreerd partnerschap veranderd daar niets aan. Wil je dit toch, dan dien je jouw baby te erkennen. In dat geval bevestig je dat je ‘officieel’ de vader bent. Door erkenning van een kind ga je familierechtelijke betrekkingen aan met het kind.

Je kunt je kind erkennen bij de burgerlijke stand van de gemeente waarin je woont. Dit kan op drie momenten.

Erkenning van de ongeboren vrucht
De erkenning kan plaatsvinden tijdens de zwangerschap. Dit kan in elke gemeente in Nederland plaatsvinden en hoeft dus niet per se in de gemeente waar de ouders staan ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA). Als de moeder niet in persoon verschijnt, moet zij schriftelijke toestemming geven.

Erkenning na de geboorte, tijdens de aangifte van de geboorte
Na de geboorte kan de erkenning plaatsvinden tijdens de aangifte van de geboorte in de gemeente waar het kind is geboren. Als de moeder niet in persoon verschijnt, moet zij voor de erkenning schriftelijke toestemming geven.

Erkenning op een later moment
De erkenning kan plaatsvinden tijdens het hele leven van het kind, ook als het meerderjarig is. Een erkenning is niet gebonden aan de woonplaats van de erkenner of het te erkennen kind. Elke ambtenaar van de burgerlijke stand in Nederland is daartoe bevoegd. Is het kind 12 jaar of ouder, dan moet het schriftelijke toestemming geven. Is het kind tussen de 12 en 16 jaar, dan moet zowel het kind als de moeder schriftelijke toestemming geven.

Om een kind te kunnen erkennen moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:
• Je mag niet met een andere vrouw getrouwd zijn;
• Je moet schriftelijke toestemming hebben van de moeder en bij het eerste kind moet de moeder bij de erkenning aanwezig zijn;
• Je moet minimaal 16 jaar zijn;
• Je moet persoonlijk naar de burgerlijke stand, iemand anders kan dit dus niet voor jou regelen;
• Het te erkennen kind mag niet geboren zijn terwijl de moeder met een ander gehuwd was;
• Zowel jij, als de moeder, moeten een geldig legitimatiebewijs kunnen overleggen bij de burgerlijke stand.

Als het kindje wordt geboren uit een relatie tussen een vrouw met een buitenlandse nationaliteit en een Nederlandse man, dan mag de vader zijn Nederlandse nationaliteit door geven aan het kindje. Let op: hij moet het kindje wel voor de geboorte erkennen.
Gebeurt dit pas na de geboorte, dan krijgt het kind pas na 3 jaar de Nederlandse nationaliteit.


Bron: Rijksoverheid
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Vriendin en ons kind naar Nederland voor 6wk vakantie

#12 Bericht door ron » zondag 09 augustus 2015, 02:12

Is natuurlijk ook al eerder besproken hier,dus doe je voordeel ermee.

viewtopic.php?f=23&t=822561
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

esnaidero
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: zaterdag 08 augustus 2015, 08:48

Re: Vriendin en ons kind naar Nederland voor 6wk vakantie

#13 Bericht door esnaidero » zondag 09 augustus 2015, 04:19

Heb je een directe link naar die info Ron? Ik kan het niet terugvinden op Rijksoverheid.nl. Ik lees in een pdf van IND https://ind.nl/Documents/5013.pdf het volgende:

Van rechtswege: door geboorte of erkenning.
Elk kind van een getrouwde Nederlandse vader of moeder is na zijn geboorte automatisch Nederlander, ook als het buiten Nederland geboren is. Het kind van een ongetrouwde Nederlandse moeder is ook na geboorte automatisch Nederlander. Maar een kind van een ongetrouwde niet Nederlandse moeder en een Nederlandse vader wordt pas Nederlander als de vader het kind voor of na de geboorte erkent, maar voordat het kind 7 jaar wordt. Wanneer het kind pas erkend wordt als het 7 jaar of ouder is, moet de Nederlandse vader binnen 1 jaar na erkenning met DNAbewijs aantonen dat hij de biologische vader is. Dit DNAbewijs moet aan strenge eisen voldoen (conform Besluit DNA-onderzoek vaderschap). Als de Nederlandse erkenner geen DNA-bewijs wil of kan laten zien, kan hij er ook voor kiezen om bij de gemeente een optieverklaring voor het kind (7 jaar of ouder) af te leggen. Hij moet dit kind dan wel eerst 3 jaar verzorgen en opvoeden en moet dit kunnen aantonen.

In het document vind ik verder niks terug over een periode van 3 jaar voordat hij Nederlander kan worden, wanneer het kind erkend wordt voordat het 7 jaar is.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”