2de visum aanvragen maar voor wanneer?

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
thaitaaipop
kenner
kenner
Berichten: 112
Lid geworden op: vrijdag 25 mei 2012, 16:42

2de visum aanvragen maar voor wanneer?

#1 Bericht door thaitaaipop » vrijdag 27 februari 2015, 13:21

Beste mensen, graag wil ik voor de 2e maal een schengenvisum voor mn vriendin
aanvragen. maar ik weet niet zo goed wanneer ze weer mag hier naar toe mag.

het vorige visum liep van 27 -10 tot 11 - 12 (30 dagen visum,multi entry) uit de informatie die ik her en der op internet vind. kom ik tot de conclusie dat ze vanaf midden of eind April weer naar Nederland zou kunnen.

kan iemand zeggen of dat klopt?

alvast bedankt.

Donnie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 30 mei 2014, 12:50

Re: 2de visum aanvragen maar voor wanneer?

#2 Bericht door Donnie » vrijdag 27 februari 2015, 14:18

De regel is dat iemand 90 dagen in elke periode van 180 dagen mag komen. Dat wil zeggen dat op elke dag in het Schengengebied men 180 dagen terug kijkt en je in de periode niet over de 90 mag komen. Het makkelijkste is natuurlijk om 90 dagen op (binnen Schengen) en 90 af (buiten Schengen) te verblijven, maar je mag je de verblijfsdagen opdelen zoals je wilt.

Hiervoor is ook een calculator op de website van de Europese Unie: http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/wh ... or_en.html

In jouw geval, gezien je geen vertrek en aankomst datum meld (alleen geldigheids data) ga ik er voor het gemak vanuit dat ze de volle 30 dagen is gebleven met de laatst mogelijke reisdata: inreis op 12-11-14 en vertrek op 11-12-14. Als ze dan 90 dagen wil komen kan dat vanaf 12-03-15. Als ze eerder komt, bijvoorbeeld op 11-03-15 dan mag ze maar 60 dagen blijven.

Je mag een visum 3 maanden (of minder) van te voren aan vragen dus kan ze na vandaag nog een afspraak inplannen (mail naar de ambassade of gebruik de VFS site, de keuze is aan jullie) om komende weekof week daarop een aanvraag voor het 2de visum in te dienen.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”