pasport vernieuwen

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: pasport vernieuwen

#16 Bericht door RuudThai » dinsdag 28 mei 2013, 16:36

Hua Thalae schreef:Je moet ook [|) en :D en niet :( en zeker niet :x snap je ;)

Vraag mij trouwens af of je zomaar je paspoort kan vernieuwen 'ergens' in de geldigheidsduur.
Moet jij zomaar weten lijk mij?
Zou ik hebben moeten weten... 10 jaar geleden. Want daarna ben ik langzamerhand de band met de actualiteit der regelgeving verloren.
Dit soort regels staat niet in een wet o.i.d. Het staat in de Paspoortinstructie en die is puur voor de uitvoerende ambtenaren bedoeld. Daar komen ook steeds ministeriële oekazes overheen zodat het een lappendeken aan allerlei uitvoeringsmaatregelen wordt. Circulairepolitiek heet dat en het onttrekt zich aan de waarneming van de volksvertegenwoordiging dus is voor een bewindspersoon een erg prettige manier van regeren.
En daartussen moet jij als balie-ambtenaar schipperen om het de burger naar de zin te maken. :mrgreen:

Toen, in mijn tijd dus, was er de regel dat een paspoort in het laatste jaar van de geldigheid zonder probleem kon worden vernieuwd, zonder opgaaf van redenen. Wilde men het al bijv. na 3 jaar vernieuwen dan moest je vragen wat de reden was. Een goede reden was natuurlijk door veel reizen veel stempels en aantekeningen in het paspoort waardoor het vol raakte. Daarnaast was er het probleem met reizen enerzijds naar Israël en anderzijds naar Arabische landen. Dat vloekte. En er waren meer van die elkaar uitsluitende landen. Frequente bezoekers van die landen kregen op een gegeven moment 2 paspoorten, één voor het ene land te gebruiken, het andere voor de andere landen.

En dan nog bij echtscheiding: vrouwen bij wier naam was vermeld 'echtgenote van.............' konden kiezen of ze dat wilden laten doorhalen of er iets van laten maken als 'voorheen echtgenote van......', maar de precieze term weet ik niet meer. Er waren ook vrouwen die nergens meer aan wilden worden herinnerd en die kozen voor een nieuw paspoort met alleen hun eigen naam, ook al was dat net een half jaar oud.

En natuurlijk is visumgeldigheid een goede reden om een paspoort eerder te vernieuwen.
Maar of die regels nu nog hetzelfde zijn als destijds kan ik niet garanderen, daarvoor zou je het best een wat grotere gemeente kunnen bellen.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: pasport vernieuwen

#17 Bericht door Henk Korat » dinsdag 28 mei 2013, 16:50

Ruud, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik hoop dat Euromoney hiermee verder kan. :worshippy: :worshippy: :worshippy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: pasport vernieuwen

#18 Bericht door RuudThai » dinsdag 28 mei 2013, 16:55

Henk Korat schreef:Ruud, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik hoop dat Euromoney hiermee verder kan. :worshippy: :worshippy: :worshippy:
Henk, je vergeet de 'k' van eekhoorn..... ;) :cheesy: :Whistle:

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: pasport vernieuwen

#19 Bericht door Henk Korat » dinsdag 28 mei 2013, 17:04

Die is echt goed Ruud. Houden we erin. EeKhoorn EeNhoorn en EuromonKey. :cheesy: :cheesy: :cheesy:

Ik houd het maar op beroepsdeformatie. :clap: :clap:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: pasport vernieuwen

#20 Bericht door jumbo » woensdag 19 juni 2013, 07:05

Als je een beetje reist en dan voornamelijk in deze contreien, dan moet je altiijd over een paspoort met een geldigheid van 6 maanden beschikken vaak tot aan de datum van vertrek uit het bewuste land.
Je kan je paspport te allen tijd vernieuwen, je moet wel een reden aangeven uiteraard..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: pasport vernieuwen

#21 Bericht door printen44 » woensdag 19 juni 2013, 07:33

Jumbo, dat hoef je in principe niet. Ik heb deze weken mijn paspoort vernieuwd, negen maanden voor het verstrijken van de einddatum. Er werd nog mondeling, nog schriftelijk gevraagd waarom ik dat negen maanden van tevoren een vernieuwing van mijn paspoort wenste.

En ik kan je het nog sterke vertellen. in de tijd dat ik paspoorten produceerde en dat wanneer er een nieuw model uitkwam, we 100.000 extra exemplaren in de eerste maanden moeste produceren. Er zijn van die mensen die altijd het nieuwste willen hebben wat er verschijnt. Dus ook een nieuw model paspoort. Al was de oude slechts enkele maanden oud. En ze kregen het nieuw model paspoort. Zonder enig commentaar.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: pasport vernieuwen

#22 Bericht door Ben » woensdag 19 juni 2013, 07:47

printen44 schreef:Jumbo, dat hoef je in principe niet. Ik heb deze weken mijn paspoort vernieuwd, negen maanden voor het verstrijken van de einddatum. Er werd nog mondeling, nog schriftelijk gevraagd waarom ik dat negen maanden van tevoren een vernieuwing van mijn paspoort wenste.

En ik kan je het nog sterke vertellen. in de tijd dat ik paspoorten produceerde en dat wanneer er een nieuw model uitkwam, we 100.000 extra exemplaren in de eerste maanden moeste produceren. Er zijn van die mensen die altijd het nieuwste willen hebben wat er verschijnt. Dus ook een nieuw model paspoort. Al was de oude slechts enkele maanden oud. En ze kregen het nieuw model paspoort. Zonder enig commentaar.
ja de staatskas moet toch vol .
maar we hebben nog steeds geen PP van 10 jaar

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: pasport vernieuwen

#23 Bericht door printen44 » woensdag 19 juni 2013, 10:32

Als alles normaal verloopt, eind dit jaar. Maar of dat gehaald wordt????? Het kost de staat veel geld. En er zijn contracten met producenten die op vijf jaar zijn berekend.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: pasport vernieuwen

#24 Bericht door Henk Korat » woensdag 19 juni 2013, 10:50

Ik heb bij mijn eerste Non Immigration visa OA mijn pasport laten verlengen. Het was toen nog anderhalf jaar geldig. Zonder enig probleem of vraag. :clap: :clap:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: pasport vernieuwen

#25 Bericht door Jeanette » donderdag 20 juni 2013, 08:30

printen44 schreef:Als alles normaal verloopt, eind dit jaar. Maar of dat gehaald wordt????? Het kost de staat veel geld. En er zijn contracten met producenten die op vijf jaar zijn berekend.
Dan duim ik dat ze dat wel halen want de onze zijn tot eind 2014 geldig.

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: pasport vernieuwen

#26 Bericht door v@go » donderdag 20 juni 2013, 12:04

de onzen 2015 dus bij een beetje vertraging(zoals altijd) komt het goed uit
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: pasport vernieuwen

#27 Bericht door printen44 » donderdag 20 juni 2013, 15:12

De overheid wil wel die 10 jaar geldigheid. Maar daar zitten een aantal knopen aan vast. Omdat Nederland het hoogste aantal afgiftepunten heeft van de EU, meer dan 670, heeft een 10-jarig geldigheid gevolgen voor de werkgelegenheid bij die afgiftepunten.

Het paspoortpapier kan maar door een papierfabriek worden gemaakt en die heeft contracten met een afname die gebaseerd is op een omloopcyclus van vijf jaar.

De producent van het eigenlijke paspoort heeft veel investeringen gedaan, op verzoek van de overheid, en de contracten zijn dan ook gebaseerd op een vijf jaar omloopcyclus.

Plus toeleveringsbedrijven hebben ook contracten met een omloopcyclus van vijf jaar.

Politiek is het heel makkelijk om te zeggen: "We schakelen over op een tien-jarig cyclus", maar de verwerking van dat streven, daar hangen veel haken en ogen aan.

Ik zelf verwacht pas in 2015 of op zijn vroegst eind 2014 dat 10-jarige cyclus. In de contracten zijn torenhoge boetes, voor beide partijen, indien van de contracten wordt afgeweken.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: pasport vernieuwen

#28 Bericht door brake034 » donderdag 20 juni 2013, 15:23

Bedankt, ik ga mijn en Pun's paspoort de komende maanden ook vervangen.
Zie overigens gelijk tot mijn schrik dat mijn identiteitskaart Februari dit jaar verlopen is...... :shock:
Marcel

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: pasport vernieuwen

#29 Bericht door Hua Thale » donderdag 20 juni 2013, 15:31

Geen paniek :giggle:

http://www.rijbewijs-examen.nl/rijbewijs-verlopen

Wat was het nu rijbewijs of ID kaart. ?

Vroeger moest je opnieuw afrijden, echter tegenwoordig hoeft dit niet meer aangezien het evident is dat je voldoende kennis en ervaring hebt met het autorijden en het rijbewijs je ook niet wegens onbehoorlijk rijden is afgenomen (indien het rijbewijs niet voor 1 juli 1985 is verlopen). Ook al is je rijbewijs dus door de geldigheidsdatum heen, je kunt het rijbewijs simpelweg bij jouw gemeente laten vernieuwen.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: pasport vernieuwen

#30 Bericht door brake034 » donderdag 20 juni 2013, 15:38

ID, ik schrok al :cheesy: Die ga ik niet verlengen!
Vroeger was een ID kaart en een paspoort een goed idee als ik naar Engeland ofzo moest terwijl mijn paspoort bij een ambassade was voor een visum. Recent gebruik ik de ID niet, zeker niet in Thailand.
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”