Terug naar Thailand

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Terug naar Thailand

#1 Bericht door menan » zaterdag 05 januari 2013, 06:59

Stel dat je nu met partner naar Nederland gaat en daar het hele traject doorloopt. En stel 'gezien de ontwikkelingen in Nederland' dat het beter is dat je partner terug gaat naar Thailand en zich daar weer inschrijft (dus met verblijfsvergunning) Heeft die partner dan de volle vrijheid om in Nederland te blijven en in-en uit te reizen wanneer zij wil?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Terug naar Thailand

#2 Bericht door RuudThai » zaterdag 05 januari 2013, 07:33

Zodra ze wordt uitgeschreven uit de GBA vervalt haar Nederlandse verblijfsvergunning.
Dus moet ze dan telkens een 3-maandsvisum halen om Nederland in te mogen.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Terug naar Thailand

#3 Bericht door Hua Thale » zaterdag 05 januari 2013, 07:40

Ben ruim vier jaar terug naar Thailand vertrokken met mijn Thaise vrouw die nog 18 maanden visum op haar ID kaart had staan.
Waren beide uitgeschreven in de BV.nl.
Heb mij toen laten vertellen dat als je langer als 6 maanden uit Nederland was je visum automatisch verloopt.
Dit kwam mij uiteraard veel later ter oren als die 6 maanden.
Waren en zijn toch niet van plan om langdurig terug te gaan maar kan mij indenken als je hier gaat wonen zoals wij deden je na een bepaalde tijd denkt, overhaaste beslissing maar weer even terug draaien en dat gaat dan niet meer voor je vrouw na die periode.
Zal het bij de IND site nog eens proberen te vinden.
Slimste is toch wel om je vraag aan het IND voor te leggen zodat je het zwart op wit heb om problemen te voorkomen.
http://www.ind.nl/contact/
Tenslotte wil je ook geen zes man Marechaussee op je rug hebben zitten als ze zeggen ,Nee hoor dit gaat met het eerste vliegtuig terug. :crazy:

Zie net dat RuudThai de nul optie heeft wat helemaal kort de bocht door is.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Terug naar Thailand

#4 Bericht door RuudThai » zaterdag 05 januari 2013, 10:18

Hua Thalae schreef:
Zie net dat RuudThai de nul optie heeft wat helemaal kort de bocht door is.
Zo kort door de bocht is dat niet:

Overzicht: Nederland vrijwillig verlaten


U wilt Nederland vrijwillig verlaten om terug te keren naar uw land van herkomst. Of u wilt gaan wonen in een ander land. U moet zich uitschrijven bij de gemeente. U moet ook uw verblijfsvergunning inleveren bij de IND.
Als u een verblijfsvergunning had in Nederland en deze vergunning eindigt dan heeft u 28 dagen (vier weken) de tijd om Nederland te verlaten.
Om Nederland te kunnen verlaten hebt u een geldig paspoort of een ander reisdocument nodig.
Als uw paspoort of ander reisdocument niet meer geldig is, kunt u contact opnemen met de ambassade of het consulaat van uw land.
.......................

Uitschrijven bij de gemeente

Bij de gemeente staat u in de Gemeentelijke Basisadministratie ingeschreven als inwoner. Voordat u vertrekt moet u zich dan ook uitschrijven bij de gemeente. U kunt zich uitschrijven door naar de afdeling burgerzaken van uw gemeente te gaan. Daar geeft u aan dat u Nederland gaat verlaten.

Inleveren verblijfsdocument

Uw verblijfsdocument is eigendom van de Nederlandse overheid. U moet uw verblijfsdocument dan ook inleveren voordat u vertrekt uit Nederland. U kunt uw verblijfsdocument inleveren bij het IND-loket bij u in de regio.
U kunt het verblijfsdocument ook opsturen, bel hiervoor 0900 1234561 (€ 0,10 p.m.).
---------------
Bron: Klantdienstwijzer IND, zie hier
Hetgeen dus betekent dat het moment van uitschrijven uit de GBA ook bepalend is voor de einddatum van toegestaan verblijf in Nederland. Na uitschrijving heb je derhalve nog maximaal 28 dagen de tijd om Nederland te verlaten.
Een termijn van 6 maanden is mij niet bekend, heden niet en ook niet in de tijd dat ik zelf Vreemdelingenzaken in mijn werkpakket had.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Terug naar Thailand

#5 Bericht door Harm » zaterdag 05 januari 2013, 10:49

Nu heeft mijn vriendin en haar 2 in NL verblijvende kinderen inmiddels een NL paspoort
Hoe zijn daar de regels voor Ruudthai?

Ik weet dat we als we nu naar Thailand willen daar een visum moeten vragen (of DE THAISE AUTORITEITEN dat ook doen voor vriendin & kids weet ik niet want die hebben ook nog gewoon hun Thais paspoort)
Maar stel we gaan voor laten we zeggen 1 jaar uit NL naar Thailand en komen dan terug omdat het toch niet echt bevalt.
Ze heeft haar plastic ID kaartje met verblijf status in moeten leveren net als de kinderen.
Laatst gewijzigd door Harm op zondag 06 januari 2013, 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Terug naar Thailand

#6 Bericht door Gardensafari » zaterdag 05 januari 2013, 10:55

future expat harm schreef:Nu heeft mijn vriendin en haar 2 in NL verblijvende kinderen inmiddels een NL paspoort
Hoe zijn daar de regels voor Ruudthai?

Ik weet dat we als we nu naar Thailand willen daar een visum moeten vragen (of ze dat ook doen voor vriendin & kids weet ik niet want die hebben ook nog gewoon hun Thais paspoort)
Maar stel we gaan voor laten we zeggen 1 jaar uit NL naar Thailand en komen dan terug omdat het toch niet echt bevalt.
Ze heeft haar plastic ID kaartje met verblijf status in moeten leveren net als de kinderen.
Dit snap ik niet.
Ze heeft een NL-paspoort, dan heeft ze toch geen ID-kaartje meer nodig?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Terug naar Thailand

#7 Bericht door menan » zaterdag 05 januari 2013, 11:16

Ruud ik lees in een ander topic dat wanneer je partner het Nederlanderschap heeft gekregen je Thaise vrouw dus een dubbel paspoort heeft.
Ook al zou ze zich officieel weer vestigen in Thailand. Dan zou ze volgens mij gewoon dan in-en uit moeten kunnen vliegen wanneer zij dat wil.
Ze is dan nl nog steeds getrouwd met een Nederlander.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Terug naar Thailand

#8 Bericht door RuudThai » zaterdag 05 januari 2013, 11:25

Gardensafari schreef:
future expat harm schreef:Nu heeft mijn vriendin en haar 2 in NL verblijvende kinderen inmiddels een NL paspoort
Hoe zijn daar de regels voor Ruudthai?

Ik weet dat we als we nu naar Thailand willen daar een visum moeten vragen (of ze dat ook doen voor vriendin & kids weet ik niet want die hebben ook nog gewoon hun Thais paspoort)
Maar stel we gaan voor laten we zeggen 1 jaar uit NL naar Thailand en komen dan terug omdat het toch niet echt bevalt.
Ze heeft haar plastic ID kaartje met verblijf status in moeten leveren net als de kinderen.
Dit snap ik niet.
Ze heeft een NL-paspoort, dan heeft ze toch geen ID-kaartje meer nodig?
Ik begrijp het verhaal ook niet goed, harm schrijft: 'Nu heeft mijn vriendin en haar 2 in NL verblijvende kinderen inmiddels een NL paspoort' , maar ook 'of ze dat ook doen voor vriendin & kids weet ik niet want die hebben ook nog gewoon hun Thais paspoort'.
Je hebt het eerst over 'mijn vriendin' en dan over 'ze'. Zijn dat weer anderen dan jou vriendin plus kids?

In ieder geval heeft een Nederlander geen probleem om na een aantal jaren in het buitenland terug te keren naar Nederland, of je nou Nederlander door geboorte of door naturalisatie bent.
En hebben ze nog een Thais paspoort dan kunnen ze gewoon zonder visum naar Thailand (als de paspoorten nog geldig zijn natuurlijk, anders even nieuwe aanvragen bij de Thaise ambassade).
Die Thaise ID-kaart kan in Thailand opnieuw worden aangevraagd, heeft ook niks om het lijf. Kan dan gelijk voor de kinderen mits ze tenminste 7 jaar oud zijn.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Terug naar Thailand

#9 Bericht door RuudThai » zaterdag 05 januari 2013, 11:28

menan schreef:Ruud ik lees in een ander topic dat wanneer je partner het Nederlanderschap heeft gekregen je Thaise vrouw dus een dubbel paspoort heeft.
Ook al zou ze zich officieel weer vestigen in Thailand. Dan zou ze volgens mij gewoon dan in-en uit moeten kunnen vliegen wanneer zij dat wil.
Ze is dan nl nog steeds getrouwd met een Nederlander.
Klopt dus, zie hierboven.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Terug naar Thailand

#10 Bericht door Harm » zondag 06 januari 2013, 00:14

future expat harm schreef:Nu heeft mijn vriendin en haar 2 in NL verblijvende kinderen inmiddels een NL paspoort
Hoe zijn daar de regels voor Ruudthai?

Ik weet dat we als we nu naar Thailand willen daar een visum moeten vragen (of DE THAISE AUTORITEITEN dat ook doen voor vriendin & kids weet ik niet want die hebben ook nog gewoon hun Thais paspoort)
Maar stel we gaan voor laten we zeggen 1 jaar uit NL naar Thailand en komen dan terug omdat het toch niet echt bevalt.
Ze heeft haar plastic ID kaartje met verblijf status in moeten leveren net als de kinderen.

Ok ik lees in jullie commentaar dat mijn vriendin + kids dus kennelijk allen gebruik kan maken van haar NL paspoort als zij NL in komt en als zij + kids Thailand in willen dat op Thais paspoort kan.

Zei dienen dus geen visum aan te vragen als wij Thailand in gaan en ik wel. (als falang)
En mijn vriendin + kids hoeft ook niets anders dan haar NL paspoort te laten zien bij binnenkomst NL
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Terug naar Thailand

#11 Bericht door Harm » zondag 06 januari 2013, 00:18

future expat harm schreef:
future expat harm schreef:Nu heeft mijn vriendin en haar 2 in NL verblijvende kinderen inmiddels een NL paspoort
Hoe zijn daar de regels voor Ruudthai?

Ik weet dat we als we nu naar Thailand willen daar een visum moeten vragen (of DE THAISE AUTORITEITEN dat ook doen voor vriendin & kids weet ik niet want die hebben ook nog gewoon hun Thais paspoort)
Maar stel we gaan voor laten we zeggen 1 jaar uit NL naar Thailand en komen dan terug omdat het toch niet echt bevalt.
Ze heeft haar plastic ID kaartje met verblijf status in moeten leveren net als de kinderen.

Ok ik lees in jullie commentaar dat mijn vriendin + kids dus kennelijk allen gebruik kan maken van haar NL paspoort als zij NL in komt en als zij + kids Thailand in willen dat op Thais paspoort kan.

Zei dienen dus geen visum aan te vragen als wij Thailand in gaan en ik wel. (als falang)
En mijn vriendin + kids hoeft ook niets anders dan haar NL paspoort te laten zien bij binnenkomst NL

Oke kan een NL paspoort vervallen als je langere tijd niet in NL geweest bent als naar NL genaturaliseerde Thai.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Terug naar Thailand

#12 Bericht door v@go » zondag 06 januari 2013, 00:25

volgens mij kun je in je woonplaats in Nederland ook een nieuw halen als het verlopen is anders indien in Thailand verblijvend zul je naar
15 Soi Tonson, Ploenchit Road moeten in Bangkok (ambassade) net als iedere andere Nederlander in Thailand
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”