Huwelijk Thailand en visa

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
harrykwant
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: woensdag 07 november 2012, 17:49

Huwelijk Thailand en visa

#1 Bericht door harrykwant » dinsdag 20 november 2012, 14:43

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en ik zou graag advies inwinnen welke stappen ik moet ondernemen en de consequenties mbt een visum voor Schengenlanden of Nederland. Mijn vriendin en ik hebben besloten om in januari 2013 in het huwelijk te treden in Thailand. Ik heb een Nederlands paspoort maar ben uitgeschreven uit Nederland en woonachtig in Spanje sinds 2009. Om mijn vriendin kennis te laten maken met mijn familie en vrienden oa. in Nederland en Spanje hebben we een visum aanvraag gedaan via VFS in Bangkok. na 9 dagen kregen we bericht dat het visum is geweigerd door de Spaanse ambassade met als reden "not reliable" en dat was het ! Ondanks mijn inspanningen om meer uitleg te krijgen van de ambassade wat de exacte reden was heeft men mij geen verdere info gegeven. Nu is mijn priemende vraag: Als ik ben getrouwd heb ik dan de mogelijkheid via de Nederlandse of Spaanse ambassade alsnog een visum te krijgen voor dan mijn echtgenote ? Ik wil haar tenslotte toch kennis laten maken met familie en vrienden.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Huwelijk Thailand en visa

#2 Bericht door stevenl » woensdag 21 november 2012, 06:20

harrykwant schreef:Hallo, ik ben nieuw op dit forum en ik zou graag advies inwinnen welke stappen ik moet ondernemen en de consequenties mbt een visum voor Schengenlanden of Nederland. Mijn vriendin en ik hebben besloten om in januari 2013 in het huwelijk te treden in Thailand. Ik heb een Nederlands paspoort maar ben uitgeschreven uit Nederland en woonachtig in Spanje sinds 2009. Om mijn vriendin kennis te laten maken met mijn familie en vrienden oa. in Nederland en Spanje hebben we een visum aanvraag gedaan via VFS in Bangkok. na 9 dagen kregen we bericht dat het visum is geweigerd door de Spaanse ambassade met als reden "not reliable" en dat was het ! Ondanks mijn inspanningen om meer uitleg te krijgen van de ambassade wat de exacte reden was heeft men mij geen verdere info gegeven. Nu is mijn priemende vraag: Als ik ben getrouwd heb ik dan de mogelijkheid via de Nederlandse of Spaanse ambassade alsnog een visum te krijgen voor dan mijn echtgenote ? Ik wil haar tenslotte toch kennis laten maken met familie en vrienden.
Nee, gehuwd of niet maakt voor (toeristen)visumprocedure niets uit. Hou er ook rekening mee dat aanvraag van een viusm voor Nederland dezelfde procedure is als voor Spanje.

Beste kans: beroep indienen, en heel duidelijk maken dat ze terugkeert naar Thailand. Dat betekent: binding met Thailand duidelijk aangeven: kinderen, bezit grond, baan, etc.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Huwelijk Thailand en visa

#3 Bericht door Khon Neua » donderdag 22 november 2012, 22:02

getrouwd zijn maakt in dit geval wel verschil. de OP is nl een EU burger die vanuit spanje met zijn partner het eu recht aan zijn zijde heeft bij het naar NL af te reizen.
Recht van verkeer en van verblijf voor maximaal drie maanden

Iedere burger van de Europese Unie die in het bezit is van een geldige identiteitskaart of een geldig paspoort heeft het recht het grondgebied van een lidstaat te verlaten om zich naar een andere lidstaat te begeven. Deze persoon kan in geen geval de verplichting worden opgelegd een uit- of inreisvisum over te leggen. Wanneer de betrokken burger niet over reisdocumenten beschikt, verleent het gastland de betrokkene alle redelijke middelen om hem in staat te stellen de vereiste documenten te verkrijgen of zich te laten toezenden.

Familieleden die niet de nationaliteit van een lidstaat bezitten, genieten hetzelfde recht als de burger die zij vergezellen.
bron:
http://europa.eu/legislation_summaries/ ... 152_nl.htm

meer info op bv http://rechtopgezinshereniging.nl/

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Huwelijk Thailand en visa

#4 Bericht door Gardensafari » donderdag 22 november 2012, 22:24

Khon Neua schreef:getrouwd zijn maakt in dit geval wel verschil. de OP is nl een EU burger die vanuit spanje met zijn partner het eu recht aan zijn zijde heeft bij het naar NL af te reizen.
Recht van verkeer en van verblijf voor maximaal drie maanden

Iedere burger van de Europese Unie die in het bezit is van een geldige identiteitskaart of een geldig paspoort heeft het recht het grondgebied van een lidstaat te verlaten om zich naar een andere lidstaat te begeven. Deze persoon kan in geen geval de verplichting worden opgelegd een uit- of inreisvisum over te leggen. Wanneer de betrokken burger niet over reisdocumenten beschikt, verleent het gastland de betrokkene alle redelijke middelen om hem in staat te stellen de vereiste documenten te verkrijgen of zich te laten toezenden.

Familieleden die niet de nationaliteit van een lidstaat bezitten, genieten hetzelfde recht als de burger die zij vergezellen.
bron:
http://europa.eu/legislation_summaries/ ... 152_nl.htm

meer info op bv http://rechtopgezinshereniging.nl/
Dat klopt, als ze een Spaans visum heeft.
Maar dat is geweigerd en daar zit'm de kneep.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Huwelijk Thailand en visa

#5 Bericht door Jim » vrijdag 23 november 2012, 00:01

spanje mag het visum niet meer weigeren als ze getrouwd zijn.
mochten ze toch moeilijk doen even een emailtje sturen naar SOLVIT (of daarmee dreigen bij de spaanse ambassade).

eventueel kan bij aankomst in spanje meteen een EU verblijfskaart voor vijf jaar worden aangevraagd.
ben je meteen van al het visumgedoe af ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Huwelijk Thailand en visa

#6 Bericht door stevenl » vrijdag 23 november 2012, 04:14

Jim schreef:spanje mag het visum niet meer weigeren als ze getrouwd zijn.
mochten ze toch moeilijk doen even een emailtje sturen naar SOLVIT (of daarmee dreigen bij de spaanse ambassade).

eventueel kan bij aankomst in spanje meteen een EU verblijfskaart voor vijf jaar worden aangevraagd.
ben je meteen van al het visumgedoe af ;)
Dus als ik voor mijn vrouw een toeristenvisum aanvraag bij de Spaanse ambassade mag dat niet geweigerd worden (natuurlijk is Spanje onze hoofdbestemming).

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Huwelijk Thailand en visa

#7 Bericht door Jim » vrijdag 23 november 2012, 05:51

klopt. tenzij je vrouw in een van de EU landen als staatsgevaarlijk staat geregistreerd ;)
het visum moet trouwens ook gratis worden afgegeven.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Huwelijk Thailand en visa

#8 Bericht door Khon Neua » zaterdag 24 november 2012, 19:36

zoals jim al melde mag het visum niet geweigerd worden als ze getrouwd zijn. helaas is dit theorie is denken ambassades vaak boven EU recht te staan. Dus word het dan bezwaar maken en met het eu recht aan je zijde de discussie aan gaan.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Huwelijk Thailand en visa

#9 Bericht door Khon Neua » zaterdag 24 november 2012, 19:40

Gardensafari schreef: Dat klopt, als ze een Spaans visum heeft.
Maar dat is geweigerd en daar zit'm de kneep.

Ook bij een NL visa want de OP woont al langer dan 3 maanden in spanje en is dan een EU burger die terug naar NL komt . ( zoals bv de belgie route die word gebruikt door nederlands met een buitenlandse partner die niet aan de strengen eisen kunnen of willen voldoen )

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Huwelijk Thailand en visa

#10 Bericht door Khon Neua » zaterdag 24 november 2012, 19:44

stevenl schreef: Dus als ik voor mijn vrouw een toeristenvisum aanvraag bij de Spaanse ambassade mag dat niet geweigerd worden (natuurlijk is Spanje onze hoofdbestemming).
denk het niet want jij woont in thailand en bent geen EU burger . als je eerst alleen 3 maanden in NL gaat wonen / werken en dan naar spanje gaat en je thaise vrouw wilt meenemen wel. of als je 3 maanden in spanje gaat wonen / werken en daarna naar nederland komt ook.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Huwelijk Thailand en visa

#11 Bericht door stevenl » zondag 25 november 2012, 03:15

Khon Neua schreef:
stevenl schreef: Dus als ik voor mijn vrouw een toeristenvisum aanvraag bij de Spaanse ambassade mag dat niet geweigerd worden (natuurlijk is Spanje onze hoofdbestemming).
denk het niet want jij woont in thailand en bent geen EU burger . als je eerst alleen 3 maanden in NL gaat wonen / werken en dan naar spanje gaat en je thaise vrouw wilt meenemen wel. of als je 3 maanden in spanje gaat wonen / werken en daarna naar nederland komt ook.
Ik woon in Thailand maar ben wel degelijk Nederlander, dus EU burger. Zie de Belgie route die Nederlanders die hun vrouw mee willen nemen naar Nederland/Europa gebruiken, die wonen ook niet in Nederland.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huwelijk Thailand en visa

#12 Bericht door prajak » zondag 25 november 2012, 07:17

Ik denk dat Khon Neua bedoelt: ingezetene. Want EU burger ben ik ook maar geen EU ingezetene.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Huwelijk Thailand en visa

#13 Bericht door serpay » zondag 25 november 2012, 08:00

zal ff duidelijk zijn in mijn situatie was het zo dat ik mijn partner (thaise) heb uitgenodigd voor 3 maanden
naar nederland te komen.
in deze 3 maanden ben ik naar duitsland verhuisd.
nu ben ik een EU mitglied en mijn vrouw kan bij mij blijven zolang als ze wil.
in nederland geld deze wet niet.
spanje heeft ook weer andere regels deze zul je moeten vragen bij een agentschap waar men de spaanse wet kent.
weet wel als je in spanje woont en inkomsten hebt uit het buitenland en NIET uit spanje dat de spaanse autoriteiten je
op grond van de wet het visa kunnen weigeren.
zo heeft ieder eu land zijn eigen bepalingen en regels.
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Huwelijk Thailand en visa

#14 Bericht door Jim » zondag 25 november 2012, 11:13

:giggle:

jullie maken het wel ingewikkeld.

de europese richtlijnen gelden voor alle EU landen.
alleen als een land gunstigere wetten heeft dan mag een EU burger zich daarop beroepen.

bijvoorbeeld, de EU heeft het over het recht van vrij verkeer voor familieleden van EU-burgers, maar in sommige landen is het voldoende als je aan kan tonen dat de derde lander een langdurige relatie heeft met de EU-burger.

in het geval van een visum...
als ik in swasiland woon dan heb ik als EU-burger het recht om bijvoorbeeld frankrijk te bezoeken.
ik mag in frankrijk niet geweigerd worden, tenzij ik staatsgevaarlijk ben.

mijn directe familie (partner en kinderen) liften mee op mijn rechten ongeacht hun nationaliteit.
zij hoeven in principe niet eens een visum aan te vragen, want aan de grens van de EU mogen ze niet geweigerd worden (BRAX-arrest).

het visum is alleen nodig omdat luchtvaartmaatschappijen mensen zonder visum voor de bestemming weigeren mee te nemen.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Huwelijk Thailand en visa

#15 Bericht door serpay » zondag 25 november 2012, 13:00

waarom MOET ik dan een visa aanvragen voor mijn vrouw bij de nederlandse ambassade als we naar nederland willen?
Alfisti rebeli

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”