Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#16 Bericht door nbreeker » dinsdag 03 juni 2014, 12:12

prajak schreef:Nick, dat was een bericht van mij van september 2011, bijna 3 jaar terug..... Niet gezien ? :giggle2:
Nee sorry Erik niet gezien.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
Casper
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 137
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2012, 12:10
Locatie: Amsterdam

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#17 Bericht door Casper » dinsdag 03 juni 2014, 17:42

Donnie schreef:
Casper schreef:Back on topic: sommige landen hebben het visumverstrekken helemaal uitbesteed aan VFS, zoals bijvoorbeeld Zweden. De ambassade keurt dan alleen nog de aanvraag goed. Dus het kan luier!
De ambassades zijn nog steeds degene die de beslissing nemen, dus het is niet helemaal uit besteed. Overigens is het gebruik maken van de externe bureau's ten alle tijden geheel optioneel. De ene ambassade informeerd daar wat duidelijker over dan de ander. De reden is simpel: bespaart de ambassade veel gedoe (tijd en geld) als men vragen, afspraken, inleveren ook via een externa partij als VFS kan laten doen. Ze zullen vast veel "domme vragen" krijgen waarvan de antwoorden al in hap klare brokken op de websites staan ( "hoelang mag iemand blijven, wat kost het, ...?") . Maar wil je je geld niet kwijt zijn aan een dient verlener of vertrouw je hen niet daar zij ook slechts een tussen persoon zijn en niet d uitvoerende partije, dan hoef je daar niet terecht.

Op de websites van de Schengen ambassades staat duidedelijk maar wel ietswat genieppig in 1-2 korte zinnen dat de aanvrager zich ook direct tot de ambassade kan melden (of dat nu de Deense, Belgische,Nederlandse of welke Schengen ambassade ook is), zo kan de aanvrager de service kosten en het gedoe daarom heen vermijden. Als het aan overheden lag dan hadden ze het hele proces va A tot Z al uitbesteed, men probeert mensen echt naar de externe partij te sturen, maar gelukkig mag dat volgens de regels niet. Die regels zijn vastgelegd in de Gemeenschappelijke Code over Visa, de Verordenening 810/2009. Daarin staat onderandere dat je:
- Ten alle tijden bij de ambassade terecht moet kunnen voor een afspraak, indienen van een aanvraag etc. Je kunt VFS dus geheel links laten liggen.
- Je binnen 2 weken van het verzoek tot afspraak die ook moet krijgen.
- Dat na indienen je vervolgens standaard binnen 15 dagen een beslissing krijgt, op te rekken naar 30 dagen in individuele gevallen of 60 in uitzonderlijke situaties.

Als ik zo de horror verhalen hoor over de "visa application centers" zou ik daar dus echt niet heen gaan. En als je niet zit te wachten op gedoe met de bankbetaling of het zonde van de bahtjes vind, dan maak je de afspraak dus gewoon per mail rechtstreeks en ga je vervolgens rechtstreeks bij de ambassade langs van het Schengen land in kwestie.
Hey dat is topinformatie :thumbsup:

Ik heb die info nu niet meer nodig maar als ik dat had geweten had ik het wel geprobeerd denk ik. Ze sturen je echt bewust naar dat externe bureau toe ja, want als argeloze lezer denk je gewoon dat dat de enige en de verplichte weg is. Alleen al uit principe zou ik het dan direct proberen aan te vragen.

Hoewel... gezien de horrorverhalen over de willekeur van het ambassadepersoneel... is die paar extra Baht misschien wel de moeite waard, want eigenlijk verliep de aanvraag via VFS ook vlekkeloos.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#18 Bericht door pjotter » donderdag 03 juli 2014, 07:04

Inmiddels vraagt VFS Global al 480 Bahtjes :)
En...........ook het uitbesteden van de papierrommel ligt nu in ................ja ............Kuala Lumpur Maleisie :)
1500km !!! Naar het zuiden EN in een ander land. Een land waarvan de maleisische paspoorthouders zelfs GEEN visum voor Nederland nodig hebben. Tja, het is me wat.
De 'intake' moet nog steeds WEL plaatsvinden bij de NL Ambassade.

Misschien wat off-topic maar mijn vriendin heeft nu (31 mei) een Visum, UIT Kuala Lumpur, WEL geldig tot einde geldigheid paspoort ??!!! (2 jaar nog) Dacht even dat het een fout was maar het 'eentje' bij het veld "Entries" staat zelfs OOK 'MULT' van multy entry. Het is dus echt geen fout lijkt me. HEERLIJK, GEEN geklooi voorlopig naar de ambassade. WEL is het een Toeristenvisum dus ze moet zich WEL aan die 90 per 180 dagen in Schengen houden.

Ik DENK dat ze de volgende keer toch WEL de verzekering moet afsluiten (Al was het maar voor ons zelf natuurlijk) en DENK dat ik toch ook maar zo'n Garantstellingsformuliertje ga halen.

Ja ja, er verandert veel en snel in NL.



Hey dat is topinformatie :thumbsup:

Ik heb die info nu niet meer nodig maar als ik dat had geweten had ik het wel geprobeerd denk ik. Ze sturen je echt bewust naar dat externe bureau toe ja, want als argeloze lezer denk je gewoon dat dat de enige en de verplichte weg is. Alleen al uit principe zou ik het dan direct proberen aan te vragen.

Hoewel... gezien de horrorverhalen over de willekeur van het ambassadepersoneel... is die paar extra Baht misschien wel de moeite waard, want eigenlijk verliep de aanvraag via VFS ook vlekkeloos.[/quote]

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#19 Bericht door KhunSugar » donderdag 03 juli 2014, 16:50

Raar dat dit van land tot land anders is...

Bij de Belgische ambassade in Bangkok is het afsprakensysteem via VFS-Global een verplicht nummertje sinds 08/02/2012 en kost ฿ 275.
Zonder tussenkomst van VFS wordt je voor een visumaanvraag op de ambassade niet geholpen. Samen met de fee voor VFS moet je ook de visa fee afhankelijk van het type visum voorafgaandelijk betaald hebben.

Op hun site wordt de procedure uitgelegd in het Engels of Thais, de twee talen waarvan geacht wordt dat de Thaise visumaanvrager kennis heeft en niet in de landstaal(en) van het gastland, de Thai kent doorgaans die taal toch niet.
http://www.vfsglobal.com/belgium/thailand/

KS. [|)

Donnie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 30 mei 2014, 12:50

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#20 Bericht door Donnie » zondag 06 juli 2014, 12:27

KhunSugar schreef:Raar dat dit van land tot land anders is...

Bij de Belgische ambassade in Bangkok is het afsprakensysteem via VFS-Global een verplicht nummertje sinds 08/02/2012 en kost ฿ 275.
Zonder tussenkomst van VFS wordt je voor een visumaanvraag op de ambassade niet geholpen. Samen met de fee voor VFS moet je ook de visa fee afhankelijk van het type visum voorafgaandelijk betaald hebben.

Op hun site wordt de procedure uitgelegd in het Engels of Thais, de twee talen waarvan geacht wordt dat de Thaise visumaanvrager kennis heeft en niet in de landstaal(en) van het gastland, de Thai kent doorgaans die taal toch niet.
http://www.vfsglobal.com/belgium/thailand/

KS. [|)
Nee hoor, bij alle Schengen landen is VFS of TLS puur optioneel en dienen de ambassades dit ook aan te geven. De Belgen doen dit ook:
In toepassing van artikel 17.5 van de Communautaire Visumcode kan de aanvrager zijn visumaanvraag rechtstreeks indienen bij de Ambassade. In dit geval dient een afspraak aangevraagd per mail gericht aan visa.bangkok@diplobel.fed.be. In overeenstemming met artikel 9.2 bedraagt de wachttijd tot de afspraak in de regel ten hoogste twee weken, te rekenen van de datum waarop om de afspraak is verzocht.
http://countries.diplomatie.belgium.be/ ... men/visum/

Het niet vermelden van direct afspraken zonder enige tussenkomst van een derde partij zou zoals vermeld in overtreding van de gemeenschappelijk Schengen visum code zijn (artikel 17.5). De regelgeving en handboeken met toelichting kun je zelf naslaan, en wel hier:
http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/wh ... dex_en.htm

@Pieter: Met een multi entry visum moet je aan de grens nog steeds aan de eisen voldoen: verzekering, voldoende geld (34 euro per dag OF iemand die garant staat, onderdak etc.). Bj de grens kan men ten alle tijden controleren of je (nog) wel aa de eisen voldoet.

In Kuala Lumpur doet men nu inderdaad visum aanvragen en sticker in plakken voor alle ambassades in de regio zuid oost azië, dat bespaart de overheid geld.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#21 Bericht door KhunSugar » zondag 06 juli 2014, 18:17

Donnie schreef:
KhunSugar schreef:Raar dat dit van land tot land anders is...

Nee hoor, bij alle Schengen landen is VFS of TLS puur optioneel en dienen de ambassades dit ook aan te geven. De Belgen doen dit ook:
Theorie en praktijk zijn zoals steeds immens verschillend.
Het is eveneens van belang wat men waar leest op een site.
Bij de introductie van de samenwerking met een externe firma wat men hier een 'extern bureau' noemt was de vorige Belgische ambassadeur vrij duidelijk. In zijn nieuwsbrief sprak hij als volgt 'vanaf heden werken wij voor visa aangelegenheden met VFS-Globel ...' en zo gaat het in de praktijk..sterker nog, voor een visum korte duur, om een voorbeeld te geven, verwijst men op de site van de Belgische ambassade in Bangkok naar de site van de federale overheid dienst vreemdelingen zaken waar je de volgende aanbeveling kan lezen:
AANBEVELING
Begin met de website van het bevoegde consulaat te raadplegen voor alle informatie over de praktische regels die moeten worden nageleefd om uw visumaanvraag in te dienen. Het is mogelijk dat u een afspraak dient te maken. Het is ook mogelijk dat het consulaat samenwerkt met een externe dienstverlener aan wie verscheidene taken worden toevertrouwd (informatie, afspraak vastleggen, ontvangen van de aanvragen, enzovoort). In dit geval worden aanvullende dienstverleningskosten aangerekend.

https://dofi.ibz.be/sites/dvzoe/NL/Gids ... g_indienen

Leest men hetzelfde (korte duur) maar in de Engelse taal, dan gebruikt men zelfs geen omwegen:
Short stay

For general information about a visa of short stay, you can go on the website of VFS.

http://countries.diplomatie.belgium.be/ ... hort_stay/

Hoe je het draait of keert wordt je op de BE ambassade voor een afspraak doorverwezen naar VFS, geloof me vrij dat je bij elk verzoek om een afspraak gericht aan de ambassade recta doorverwezen wordt...op het BE forum heb ik geen weet van een afspraak voor visums die niet via VFS gegaan zijn sinds de samenwerking in voege trad.

Ik ken zo nog Europese afspraken aangaande Schengenlanden waar men het niet zo nauw neemt met de procedure.

KS. [|)

Donnie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 30 mei 2014, 12:50

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#22 Bericht door Donnie » zondag 06 juli 2014, 19:45

Inderdaad kán je er gebruik van maken maar het hoeft niet, men heeft het liever wel vandaar dat de ambassade de toelichting dat je niet persé naar VFS moet verstopt heeft onder aan de pagina. Een mailtje sturen naar het genoemde e-mail adres moet voldoende zijn. Als de Belgen mensen toch mensen naar VFS verwijzen dan overtreed men de Europese regelgeving. Daarover kun je je beklagen bij het ministerie, SOlVIT (Europese ombudsman) en de EU commissie. De regels zijn kraak helder maar sommige ambassades hadden of hebben maling hieraan totdat tenzij iemand op zijn strepen gaat staan. Te zot voor woorden natuurlijk, maar klagen bij de EU heeft wel degelijk resultaat. Zo weet ik dat de EU momenteel tegen diverse EU landen een onderzoek heeft lopen voor het overtreden van de Visum Code (waaronder het onterecht mensen niet informeren over het recht op een direct afspraak).

Doe je liever geen zaken met VFS of TLS, stuur een mailtje naar de ambassade van BE, NL, FR, ES etc. en dan horen ze gewoon binnen 2 weken een afspraak te geven. Reageert men in strijd met de regels afwijzend dan kun je dat mailtje doorsturen naar Solvit, de EU en ministerie en hen nogmaals wijzen op de regelgeving die ook (zoals het hoort) vermeld staat op de website zelf. De mensen die toch naar VFS of TLS gaan lezen niet goed (het recht op directe toegang is beneden aan de pagina "verstopt"), of zijn bang voor de ambassade of kennen hun rechten niet. Ik zou weleens zo'n mailtje willen zien van een ambassade die na e-mail contact te regels aan zijn laars lapt. Ik heb weleens een afspraak gemaakt met de Spanjaarden, die wezen eerst ook naar VFS, toen ik hen 17.5 citeerde bonden ze meteen in. Heb dat bagger mailtje wel doorgestuurd naar de EU. Heb wel van de afspraak afgezien want het was slechts een test, maar ik was nieuwsgierig hoe de Spanjaarden zouden reageren op mensen die hun rechten weten.

Zie ook:
Artikel 17

Dienstverleningskosten

1. Aanvullende dienstverleningskosten kunnen door een externe dienstverlener als bedoeld in artikel 43 worden geheven. De dienstverleningskosten staan in verhouding tot de kosten van de externe dienstverlener voor het uitvoeren van een of meer van de in artikel 43, lid 6, genoemde taken.

2. Die dienstverleningskosten worden gespecificeerd in het in artikel 43, lid 2, bedoelde rechtsinstrument.

3. In het kader van de plaatselijke Schengensamenwerking zorgen de lidstaten ervoor dat de aan een aanvrager in rekening gebrachte dienstverleningskosten naar behoren de door de externe dienstverlener verleende diensten weerspiegelen en aan de plaatselijke omstandigheden zijn aangepast. Voorts streven zij ernaar de dienstverleningskosten te harmoniseren.

4. De dienstverleningskosten mogen niet meer bedragen dan de helft van de visumleges als genoemd in artikel 16, lid 1, ongeacht de mogelijke ontheffingen of vrijstellingen van de visumleges als bedoeld in artikel 16, leden 4, 5 en 6.

5. De betrokken lidstaten behouden voor alle aanvragers de mogelijkheid rechtstreeks een aanvraag in te dienen bij hun consulaat.
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 10&from=EN
4.4. Direct access
Maintaining the possibility for visa applicants to lodge their applications directly at the
consulate instead of via an external service provider implies that there should be a genuine
choice between these two possibilities.


Even if direct access does not have to be organised under identical or similar conditions to
those for access to the service provider, the conditions should not make direct access
impossible in practice. Even if it is acceptable to have a different waiting time for obtaining
an appointment in the case of direct access, the waiting time should not be so long that it
would render direct access impossible in practice.

The different options available for lodging a visa application should be presented plainly to
the public,
including clear information both on the choice and the cost of the additional
services of the external service provider (see Part I, point 4.1).
http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/pd ... 667_en.pdf

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#23 Bericht door KhunSugar » zondag 06 juli 2014, 20:09

@ Donnie

Wel ja...als je op uw strepen staat kan het zijn dat ze inbinden, hier heb je een punt.
Onze ervaring is wel zo dat:
- een C-visum een gunst is en geen recht
- we ons bijgevolg inschikkelijk opstellen
- er niets mis is met het afsprakensysteem via extern bedrijf
- integendeel, het gaat zeer vlot en vooral behulpzaam, geen tijdverlies
- geen Belg die eraan denkt om de ambassade voor het hoofd te stoten

Zelf heb ik de tijd meegemaakt van voor VFS...uren heb ik zitten wachten tot ik aan de beurt was, met VFS is dit verleden tijd.

Toch stel ik eenvormigheid op prijs, veel te veel aspecten bij een visumaanvraag zijn onderworpen aan de goodwill en humeur van de ambtenaar, zou niet mogen. Let wel, VFS regelt ENKEL de afspraak en geeft informatie, niet meer niet minder.

Wie echter op zijn strepen staat en twee weken tijd heeft mag wat mij betreft de ambassade mailen, up to them...

KS. [|)

Donnie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 30 mei 2014, 12:50

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#24 Bericht door Donnie » zondag 06 juli 2014, 20:22

Daar ben ik het mee eens KS, uiteindelijk moeten mensen zelf weten welke route ze nemen. Mijn voorkeur gaat uit naar een directe afspraak (eenmaal via VFS gedaan en dat was een negatieve ervaring). De NL ambassade handeld snel en correct, waarom zou je dan via een derde partij gaan die én geld kost, minder kennis van zaken heeft (probeer eens een gratis visum onder EU recht aan te vragen, dan kun je lachen als je de verhalen op het net mag geloven) en het qua tijd weinig verschil maakt (binnen 2 weken -dat is echt het maximum- kun je terecht en je moet toch ruim van te voren een visum aan vragen).

Ken je rechten en plichten, wees vriendelijk naar de ambassade want je vangt meer vliegen met siroop dan met azijn (niet dat ik overheidspersoneel met vliegen wil vergelijken 555). Als andere liever naar een externe partij gaan moet men dit vooral doen als iemand zich daar beter bij voelt.

De brief van de EU Commissie over het onderzoek heb ik op mijn computer maar ik kan geen bijlage toevoegen? De Belgische tekst onderaan is pas van latere datum trouwens. Diverse ambassades hadden die tekst niet (NL, BE, FIN, ...) en hebben dat later na klachten of druk (van de EU?) wel toegevoegd.

NB: een brief voor een direct afspraak zou ik dan opstellen als volgt: " Geachte ambassade, ik wil graag een afspraak maken voor een visum. Ik heb vernomen dat volgens de Communautaire Visumcode (verordening 810/2009/EC) dat ik binnen twee weken een directe afspraak kan maken via de ambassade. Blablabla ik ben u alvast zeer erkentelijk, blabla"

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#25 Bericht door KhunSugar » zondag 06 juli 2014, 20:55

Ik weet niet hoe het werkt voor NL...voor BE heb je een afspraak beet binnen de 48 uur na betaling van de visa & VFS(275 ฿) fee en na indiening dossier een goedkeuring binnen de 72 uur als uw dossier geloofwaardig is, soms zelfs sneller.
Het paspoort van de aanvrager valt twee dagen later in de brievenbus. Dit alles met enkel één bezoek aan de ambassade & één mail of telefoontje aan VFS, alles rond op 1 week.
Geen Belg die je hoort klagen...tenzij het dossier naar de dienst vreemdelingenzaken in BE moet, dan kan het 3 weken duren eer je een beslissing hebt.
Dit laatste gebeurt voornamelijk bij aanvragen waar men nog niet van een relatie kan spreken of bij aanvragen waar de aanvrager geen economische noch sociale band kan bewijzen met het thuisland, gebeurt vaak !

KS. [|)

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”