Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
kanyarat
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 23
Lid geworden op: vrijdag 01 juni 2007, 11:25

Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#1 Bericht door kanyarat » zondag 25 september 2011, 07:33

Hallo,
De nederlandse ambassade heeft de administratieve afhandeling van visum aamvragen uitbesteed aan een extern bureau. De vereiste papieren blijven volgens mij hetzelfde, maar hoe het met dat bureau werkt snap ik niet helemaal. Ik wil nu mijn zus voor 3 maanden hier heen halen, maar bijvoorbeeld van het onderstaande (van de site van dat bureau) snap ik helemaal niks! Weet iemand hoe dit werkt?

VISA APPLication PROCESS
Step 1 :
Pay the VFS service charge of 275 THB per application by cash only at any of the Bank of Ayudhya branches.
View sample pay in slip. Each applicant will need to fill individual pay in slips.

Ensure that you carry a photocopy of your current Passport to the bank. The bank will not be able to accept your payment without the Passport copy.

Fill in the payment slip, a copy of which will be returned to you by the bank which remains valid for 30 days from the date of deposit.
Step 2 :
Wait for 1 working day and click here to schedule an appointment at the Embassy.
Step 3 :
Prepare your visa application and follow the instructions mentioned on this website and hand in your documents at the Embassy as per the scheduled appointment.
Step 4 :
Receive your processed passport by EMS (Thai Post).

mvrgr. kanyarat.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#2 Bericht door Khon Neua » zondag 25 september 2011, 09:13

Raar gebeuren . Eerst 275 thb betalen die je zo ie zo kwijt bent komt er dus op neer dat de ambassade minder werk verzet en de kosten voor het uitbesteden werk mag de aanvraager boven op de visa fee van 60 euro ook nog betalen . Op de website alleen engelse / thaise info . [|(


hier meer info onder vraag 4

http://www.thailandforum.nl/reisverzeker ... sumvragen/

Stappen plan lijkt wel duidelijk . Eerst betalen dag wachten afspraak maken. papieren indienen en je krijg je paspoort per post retour.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#3 Bericht door prajak » zondag 25 september 2011, 16:11

Hum, het zou het bureau sieren Nederlands te gebruiken maar hun Engels geeft niet al te veel hoop voor de kwaliteit van het Nederlands.....

Pay the VFS service charge of 275 THB per application by cash only at any of the Bank of Ayudhya branches. View sample pay in slip. Each applicant will need to fill individual pay in slips.

Onzin, je kunt in iedere bank betalen en hoeft dus niet naar de bank of A.

Wat is een pay in slip ?

Ensure that you carry a photocopy of your current Passport to the bank. The bank will not be able to accept your payment without the Passport copy.

Nooit van gehoord. Je vult gewoon jouw naam in op het transactiebriefje.

Ik denk dat een klacht bij de ambassade of BuZa op zijn plaats is. Hier zit een stel onbenullen met taal en feitelijkheden te goochelen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#4 Bericht door jumbo » woensdag 28 september 2011, 06:38

De hulp van een dergelijk buro werkt vaak verlichtend, in je portemonnee weliswaar...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#5 Bericht door pjotter » dinsdag 07 februari 2012, 13:40

Hi Prajak,

Mmm, ik DENK dat het zo niet werkt (Is al gebleken)

De Nederlandse ambassade heeft dat hele afspraak gebeuren uitbesteed
aan vfs global en DIE doet ALLEEN zaken met the Bank of Ayudhya.

http://www.vfsglobal.com/netherlands/thailand/

Je dient ECHT DAT pad te volgen anders gaat het mis. Die bank stuurt
de data van hun/het formulier naar de ambassade.
http://www.vfsglobal.com/netherlands/th ... y_slip.pdf

Dit moet je/vriendin invullen en meenemen naar UN Bank of Ayudhya filiaal, samen
met een kopie van het paspoort van de vriendin EN 275 THB.
Na betaling krijg je de 2e helft van het formulier (Pay slip) terug als betaalbewijs.

De dag nadat dit is betaald kun je via VFS Global een afspraak maken bij
de Nederlandse Ambassade.
http://www.vfsglobal.com/netherlands/th ... tment.html

Als die afspraak is gemaakt krijg je/vriendin een mailtje met een bevestiging.
Dit moet je vriendin uitprinten en bij zich hebben als ze naar de afspraak op
ambassade gaat. (Ik zou die payslip OOK maar meenemen. Je weet het niet)

Daarna loopt het (Of niet :( ) als voorheen.

Gisteren mijn vriendin op pad gestuurd en zo werkt het.
Ja ja, het wordt ons aardig lastig gemaakt. Vorig jaar hadden we geluk omdat
ze nu JUIST met dit systeem bezig waren. Je kon toen zo, zonder afspraak,
binnen lopen bij de ambassade.

Ook is nu dus de afspraaktijd heel belangrijk. 10 minuten vantevoren er zijn.
(En DAT in BKK, moet ze toch ECHT ff op tijd vertrekken)

Misschien heeft iemand wat aan dit verhaaltje.

Groetjes, Pjotter.
prajak schreef:Hum, het zou het bureau sieren Nederlands te gebruiken maar hun Engels geeft niet al te veel hoop voor de kwaliteit van het Nederlands.....

Pay the VFS service charge of 275 THB per application by cash only at any of the Bank of Ayudhya branches. View sample pay in slip. Each applicant will need to fill individual pay in slips.

Onzin, je kunt in iedere bank betalen en hoeft dus niet naar de bank of A.

Wat is een pay in slip ?

Ensure that you carry a photocopy of your current Passport to the bank. The bank will not be able to accept your payment without the Passport copy.

Nooit van gehoord. Je vult gewoon jouw naam in op het transactiebriefje.

Ik denk dat een klacht bij de ambassade of BuZa op zijn plaats is. Hier zit een stel onbenullen met taal en feitelijkheden te goochelen.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#6 Bericht door pjotter » woensdag 22 februari 2012, 10:34

Alles is nu weer geregeld. Ze heeft het 2e visum !

Een kleine aanvulling om het verhaaltje kompleet te maken;

Het maken van je afspraak (De dag NADAT je hebt betaald bij die Ayudhya bank) bij VFS Global loopt
ook maar een beetje raar. Je logt dus de volgende dag in bij het afspraakdeel van VFS Global
(http://www.vfsglobal.com/netherlands/th ... tment.html) maar je kunt
helaas alleen maar een DAG (Day schedule) kiezen en GEEN TIME-schedule. Die tijd is een TIME-Slot
en wordt je gewoon opgelegd. Dat begint om 09:00u s'morgens. ELKE dag die ik probeerde was in mijn
geval 09:00u dus de drukte lijkt mee te vallen [8)
Als alles is ingevuld krijg je een mail met een reserverings formulier. (.pdf)

De volgende dag nadat mijn vriendin bij de ambassade was geweest kreeg ze al een mailtje van VFS Global
dat haar poststuk (Nummer wat op die reservering stond, haar paspoort dus) op weg was naar haar huis,
keurig met een track & trace site. (http://track.thailandpost.co.th/track/Default.aspx)
2 dagen later lag het op de mat. TOEN PAS kon je zien of het Visum weer ok was met de gevraagde datums.
Er kwam dus GEEN mail dat het visum was 'approved' of 'rejected' . Zou NET iets duidelijker zijn geweest
als je dat al wist voordat het paspoort thuis was. Alhoewel men het paspoort denk ik niet zo vlug zou
versturen als het NIET OK was, maar.................duidelijkheid is toch wel prettig.

Wederom...........misschien heeft nog iemand wat aan dit verhaal.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#7 Bericht door joepattaya » donderdag 28 februari 2013, 04:27

Dat hele visum-afspraken-gebeuren is werkelijk een gigantische "pain-in-the-arse"

Voor de familie van mijn baas (6 personen) de formulieren in orde gemaakt; afspraken gemaakt, maar alleen de datum kun je kiezen en de tijd weer niet.......die wordt je gewoon in je mik geduwd.
Na diverse mail-wisselingen krijg je antwoorden van de Ambassade die naar VFS wijzen voor afspraken, en van VFS krijg je mails dat de Ambassade de tijd van de afspraken behandelt.

Heel irritant en de bureaucratie ten voeten uit..........een Ambassade zou een visitekaartje van een land in het buitenland moeten zijn en dan maken ze gebruik van een sub-contractor die THB 275 per persoon/visum-aanvraag vraagt terwijl dit systeem niet werkt.

Als de trip eenmaal achter de rug is, zal ik een officiele klacht indienen bij de Ambassade.

VFS regelt ook het afspraken-systeem voor de United Kingdom, maar dit gaat een stuk vriendelijker en efficienter; hoogstwaarschijnlijk een kwestie van goede afspraken tussen opdrachtgever (de ambassade) en de subcontractor (VFS).

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#8 Bericht door Pieter » donderdag 28 februari 2013, 04:37

joepattaya schreef:Dat hele visum-afspraken-gebeuren is werkelijk een gigantische "pain-in-the-arse"

Voor de familie van mijn baas (6 personen) de formulieren in orde gemaakt; afspraken gemaakt, maar alleen de datum kun je kiezen en de tijd weer niet.......die wordt je gewoon in je mik geduwd.
Na diverse mail-wisselingen krijg je antwoorden van de Ambassade die naar VFS wijzen voor afspraken, en van VFS krijg je mails dat de Ambassade de tijd van de afspraken behandelt.

Heel irritant en de bureaucratie ten voeten uit..........een Ambassade zou een visitekaartje van een land in het buitenland moeten zijn en dan maken ze gebruik van een sub-contractor die THB 275 per persoon/visum-aanvraag vraagt terwijl dit systeem niet werkt.

Als de trip eenmaal achter de rug is, zal ik een officiele klacht indienen bij de Ambassade.

VFS regelt ook het afspraken-systeem voor de United Kingdom, maar dit gaat een stuk vriendelijker en efficienter; hoogstwaarschijnlijk een kwestie van goede afspraken tussen opdrachtgever (de ambassade) en de subcontractor (VFS).
ambassades en zeker de nl zijn arogante niksnutten

dus klacht indienen daar helpt niet gewoon bij de nationale ombudsman

vroeger moest je gewoon om 6 uur 's morgens in de rij gaan staan en als je dan nr 51 was had je pech en kon je de dag daarop terugkomen

die thaise valse onbeschofte kreng met bril die dacht dat ze god zelf was is gelukkig weg

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Gebruikersavatar
Casper
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 137
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2012, 12:10
Locatie: Amsterdam

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#9 Bericht door Casper » donderdag 28 februari 2013, 19:24

VFS Global doet alleen het afspraken maken ja. Het is wat omslachtig maar eigenlijk werkt het vrij simpel. Het bespaart de ambassade een hoop gebel en gevraag (en ze zijn daar liever lui dan moe, je gaat tenslotte niet naar Thailand om te werken!).

Afgelopen januari met mijn vriendin ging het heel soepel. Al vond ik het wel wat raar dat zij een aantal dingen niet wist, terwijl zij een halfjaar eerder zelfstandig een visum had geregeld... En toen kwam de aap uit de mouw en bleek dus dat ze dat verzekeringskantoortje wat geld had toegeschoven en die kunnen dan alles voor je regelen! :D

Back on topic: sommige landen hebben het visumverstrekken helemaal uitbesteed aan VFS, zoals bijvoorbeeld Zweden. De ambassade keurt dan alleen nog de aanvraag goed. Dus het kan luier!

Donnie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 30 mei 2014, 12:50

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#10 Bericht door Donnie » maandag 02 juni 2014, 15:14

Casper schreef:Back on topic: sommige landen hebben het visumverstrekken helemaal uitbesteed aan VFS, zoals bijvoorbeeld Zweden. De ambassade keurt dan alleen nog de aanvraag goed. Dus het kan luier!
De ambassades zijn nog steeds degene die de beslissing nemen, dus het is niet helemaal uit besteed. Overigens is het gebruik maken van de externe bureau's ten alle tijden geheel optioneel. De ene ambassade informeerd daar wat duidelijker over dan de ander. De reden is simpel: bespaart de ambassade veel gedoe (tijd en geld) als men vragen, afspraken, inleveren ook via een externa partij als VFS kan laten doen. Ze zullen vast veel "domme vragen" krijgen waarvan de antwoorden al in hap klare brokken op de websites staan ( "hoelang mag iemand blijven, wat kost het, ...?") . Maar wil je je geld niet kwijt zijn aan een dient verlener of vertrouw je hen niet daar zij ook slechts een tussen persoon zijn en niet d uitvoerende partije, dan hoef je daar niet terecht.

Op de websites van de Schengen ambassades staat duidedelijk maar wel ietswat genieppig in 1-2 korte zinnen dat de aanvrager zich ook direct tot de ambassade kan melden (of dat nu de Deense, Belgische,Nederlandse of welke Schengen ambassade ook is), zo kan de aanvrager de service kosten en het gedoe daarom heen vermijden. Als het aan overheden lag dan hadden ze het hele proces va A tot Z al uitbesteed, men probeert mensen echt naar de externe partij te sturen, maar gelukkig mag dat volgens de regels niet. Die regels zijn vastgelegd in de Gemeenschappelijke Code over Visa, de Verordenening 810/2009. Daarin staat onderandere dat je:
- Ten alle tijden bij de ambassade terecht moet kunnen voor een afspraak, indienen van een aanvraag etc. Je kunt VFS dus geheel links laten liggen.
- Je binnen 2 weken van het verzoek tot afspraak die ook moet krijgen.
- Dat na indienen je vervolgens standaard binnen 15 dagen een beslissing krijgt, op te rekken naar 30 dagen in individuele gevallen of 60 in uitzonderlijke situaties.

Als ik zo de horror verhalen hoor over de "visa application centers" zou ik daar dus echt niet heen gaan. En als je niet zit te wachten op gedoe met de bankbetaling of het zonde van de bahtjes vind, dan maak je de afspraak dus gewoon per mail rechtstreeks en ga je vervolgens rechtstreeks bij de ambassade langs van het Schengen land in kwestie.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#11 Bericht door printen44 » maandag 02 juni 2014, 17:21

Eindelijk, eindelijk, na ruim een jaar heeft Donnie het ei gelegd en ons prima informatie gegeven. Maar mij rijst wel de vraag aan Donnie, waarom een jaar gewacht. En trouwens overal in dit forum heeft men al antwoorden en informatie verstrekt, ongeveer hetzelfde als jij. Maar die wachten geen jaar om te antwoorden. :cheesy:

Donnie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 30 mei 2014, 12:50

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#12 Bericht door Donnie » maandag 02 juni 2014, 17:36

printen44 schreef:Eindelijk, eindelijk, na ruim een jaar heeft Donnie het ei gelegd en ons prima informatie gegeven. Maar mij rijst wel de vraag aan Donnie, waarom een jaar gewacht. En trouwens overal in dit forum heeft men al antwoorden en informatie verstrekt, ongeveer hetzelfde als jij. Maar die wachten geen jaar om te antwoorden. :cheesy:
Ik moest wachten op de bus maar die zijn nogal onbetrouwbaar zoals je weet... ;)

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#13 Bericht door stevenl » dinsdag 03 juni 2014, 05:56

Donnie schreef:
Als ik zo de horror verhalen hoor over de "visa application centers" zou ik daar dus echt niet heen gaan. En als je niet zit te wachten op gedoe met de bankbetaling of het zonde van de bahtjes vind, dan maak je de afspraak dus gewoon per mail rechtstreeks en ga je vervolgens rechtstreeks bij de ambassade langs van het Schengen land in kwestie.
Mijn ervaring: VFS geeft snel en goed informatie, beter dan in het verleden het geval was toen de ambassade dit nog zelf afhandelde.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#14 Bericht door nbreeker » dinsdag 03 juni 2014, 06:41

prajak schreef:Hum, het zou het bureau sieren Nederlands te gebruiken maar hun Engels geeft niet al te veel hoop voor de kwaliteit van het Nederlands.....

Pay the VFS service charge of 275 THB per application by cash only at any of the Bank of Ayudhya branches. View sample pay in slip. Each applicant will need to fill individual pay in slips.

Onzin, je kunt in iedere bank betalen en hoeft dus niet naar de bank of A.

Wat is een pay in slip ?

Ensure that you carry a photocopy of your current Passport to the bank. The bank will not be able to accept your payment without the Passport copy.

Nooit van gehoord. Je vult gewoon jouw naam in op het transactiebriefje.

Ik denk dat een klacht bij de ambassade of BuZa op zijn plaats is. Hier zit een stel onbenullen met taal en feitelijkheden te goochelen.
Nu Erik de ayuddhaya bank dat is geen onzin,ze weten daar precies wat je wilt hebben een afspraak metVFS en je kunt niet bij een andere bank betalen,ik heb hun ook gebruikt en het werkt perfekt ze maken een afspraak voor je ,en je moet aantonen dat je degene bent die je zegt dat je bent vandaar je kopy paspoort,als je geen kopy paspoort laat zien wordt het niet geaccepteerd.nu ik kwam bij de ambassade en het leek er op dat er ongeveer 100 man voor me waren zo druk was het maar binnen een uur stond ik weer buiten en met 3 dagen kreeg ik vanhun bericht dat het paspoort met het visum met EMS onderweg was,met een nummer erbij om dit te traceren,dus zeg niet bij voorbaat het is allemaal onzin want dat is het niet.Dus hang niet de onbenul uit,van Erik weet het allemaal en zal wel even een klacht indienen.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Visum aanvraag via extern bureau! Hoe werkt dit?

#15 Bericht door prajak » dinsdag 03 juni 2014, 07:31

Nick, dat was een bericht van mij van september 2011, bijna 3 jaar terug..... Niet gezien ? :giggle2:

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”