"Should I stay or should I go"

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11597
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: "Should I stay or should I go"

#226 Bericht door jumbo » donderdag 04 augustus 2016, 23:56

driver schreef:wat betreft Nederland en dat het Suk goed bevalt en jouw reactie in de trant van als ze in Thailand was gebleven dan .. ..

Suk is hier naar toe gekomen zonder te weten waar ze terecht kwam.
Ze was hier nog nooit geweest en nam indertijd gewoon de stap daar heb ik al eerder over geschreven indertijd.
Ze had in Thailand ook niet echt een geweldig leven en werkte daar eigenlijk alleen maar en wist niet beter .
Nu ze hier is gaat er blijkbaar een hele andere wereld voor haar open en ziet ze ook dat het hier allemaal beter geregeld is en dat het hier vaak makkelijker gaat dan voorheen in Thailand en dus is Suk momenteel liever hier dan in Thailand.
Kan nog meer voorbeelden aan halen maar is verder niet zo belangrijk denk ik want ik weet hoe Suk momenteel leeft en wat ze zo,n beetje denkt en dat is dus volledig tevreden in Nederland.
En dat merk en ik zie ik in alles bij haar dus niks geen ..ik hou de farang wel tevreden oid verhaal..
Kan uiteraard ook weer veranderen maar dat zien we dan wel weer.

ps..met 1000 euro redden wij het ook in Thailand denk ik alleen de verzekering waar vaak over gepraat is kan een heikel puntje zijn ?
Suk is naar NL gekomen omdat ze dat deed voor jou en haar relatie en toekomst, alleen was ze nooit gegaan!! En dat geldt voor de meeste zo niet alle dames (en heren) dat is het puntje wat ik probeerde te maken....

Een thaise zkv, die je moet regelen voor je 60ste om te kunnen verlengen na je 65ste, kan je aanhouden tot je 80ste, soms langer, en is betaalbaar, vergelijkbaar met de zorgverzekering in NL aan kosten, afhankelijk van het pakket wat je wenst. Klinkt allemaal erg bekend of niet...

Je vrouw kan wellicht een nog goedkopere voor je regelen via Thai Muang en dat soort verzekeraars die farang echtgenoten toelaten in het systeem
1,200 thb per maand en een soort levensverzekeringsrisico verzekering eraan gekoppeld, basis verzekering maar voldoende.

Je moet gewoon op zoek, want de (on)mogelijkheden als besproken op dit forum zijn absoluut niet de enigen....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11597
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: "Should I stay or should I go"

#227 Bericht door jumbo » vrijdag 05 augustus 2016, 00:07

wanadee schreef:Ik heb een paar jaar lopen dubben of ik in thailand wilde wonen of 4/8. Mijn meisje maakte het niet uit zei ze steeds. Maar toen ik eenmaal de beslissing had genomen om niet definitief in thailand te gaan wonen was ze opgelucht. zij wilde liever in nederland wonen maar en af en toe naar thailand op vakantie maar wilde mij niet voor het blok zetten. Maar toen de kogel door de kerk was dat 8/4 mij de ideale oplossing leek bleek dat haar keuze ook.

Ik heb nog een thaise vriendin, ooit hier heen gekomen omdat ze met een nederlander trouwde, inmiddels 17 jaar gescheiden en een eigen bedrijfje gestart die ook voor geen goud terug wil. 1 keer per jaar gaat ze haar familie opzoeken in CM en is blij dat ze na twee weken terug kan.

Ongetwijfeld zullen er ook thaise dames in nederland wonen die liever in thailand hadden gebleven als het kon maar dat is geen wet van meden en persen.
Ik wens en hoop voor iedereen zijn geluk in zijn eigen formule over hoe te wonen en waar, maar mij persoonlijk zou je niet blij maken met een dergelijke oplossing gewoonweg omdat je ergens dan niet in je eigen omgeving zit, niet altijd je spullen bij de hand hebt en de rest van de afwezige periode je bezittingen uit handen moet geven aan derden, zowel in NL als in TH. En dan nog afgezien van de kosten wat voor mij het minste bezwaar zou zijn maar dat daar gelaten.

Ik zie jou referenties en die van anderen meer verwijzen naar op zich staande gevallen, enkelingen, terwijl ik verwacht dat jullie door de vrouwen veel ,eer Thaise kennissen zouden moeten hebben...je eigen referentie daaraan spreekt voor zich

Ik heb respect voor de moeilijke keuze die de dames hebben gemaakt, maar het was tergelijkertijd een keuze voor geld, hun relatie en toekomst en wellicht een vlucht voor allerlei bekende thaise situaties.
Het gezichtsverlies gebeuren zal ze niet toestaan om toe te geven dat ze liever in TH zou wonen....

Ik zeg niet dat in dit het geval is in de voornoemde gevallen, maar nogmaals de meeste echtgenoten moeten iets verder kijken als de oppervlakte.
Aziaten zijn meesters in het verhullen van hun werkelijke gevoelens.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: "Should I stay or should I go"

#228 Bericht door Joep » vrijdag 05 augustus 2016, 05:25

Als ik in TH ben kan ik wel van 1.000 euro/maand rondkomen, moet wel zeggen verblijf dan bij mijn stiefdochter, dus geen kosten voor huisvesting. Als je in TH woont en eet als de gemiddelde Thai s dat makelijk te redden. Een warme hap kost hier tussen de 40 en 50 Thb als je gewoon eet. Dat 2-3 per dag, dus nog geen 200 Thb. Als je een keer duurder gaat eten kun je het ook zo duur maken als je zelf wil, eten valt over het algemeen wel mee hoor, drinken maakt het duur. Goed buffet heb je al rond de 600-1.000 Thb, dus dat zijn ook de kosten niet. Gewoon a la carte zit je voor goed eten ook rond die prijs pp.

Als je perse westers wilt eten, ja dan wordt het duurder maar persoonlijk denk ik als je in TH wilt wonen moet je jezelf ook een beetje aanpassen.

Toen ik 20 jaar geleden (na een "Long distance" relatie van 5 jaar) aan mijn vrouw vroeg of ze niet mee wou naar NL, zei ze meteen ja, is ook goed voor mijn dochter en kunnen we wat van de wereld zien. Dochterlief ging ook graag mee dus dat was snel geregeld, ging toen stukken makkelijker dan nu. Toen dochterlief de mavo klaar had en naar het MBO ging wou ze graag stage lopen in TH, dus zo gezegd zo gedaan. Het liefst was ze daarna meteen in TH gebleven, maar na enige aandrang toch haar nivo 4 eerst afgemaakt.
Daarna één jaar flink werken en sparen in NL en toen is ze toch terug gegaan naar TH. Eerst een beetje feest vieren en lanterfanten en na 3 jaar heb ik haar er toch eens op aangesproken dat ze eigenlijk met een "doel" en een "droom" naar TH was gegaan, dus heeft ze haar vak weer opgepakt, ruim 2 jaar ervaring opgedaan in haar vakgebied, maar dan op de Thaise manier..
Daarna wou ze voor zichzelf beginnen en met wat hulp van pa en ma is ze voor zich zelf begonnen. Nu run ze een goede zaak en heeft zelf een kleine tweede zaak geopend.

In het begin wou mijn vrouw niet terug, maar nu zitten we toch vaak in TH en zit ze toch in een behoorlijke spagaat, in NL wonen of in TH. Allebei hebben voordelen en allebei hebben nadelen. In NL mist ze dingen en in TH mist ze ook dingen.
Dus het zal voor een ieder een persoonlijke afweging zijn aan de hand van zijn of haar financiële situatie en wensenpakket. En zoals Jumbo al zei, voor iedere portemonnee is wel een verzekering te regelen, alleen zul je je daarbij weer moeten afvragen wat je wensenpakket is. Wil je in een prive-ziekenhuis op een prive-kamer of vind je het niet erg op een zaal met andere te liggen. De dokters zijn allemaal goed, daar ben ik van overtuigd alleen de een is wat luxer dan de ander, maar daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan.
Mijn vrouw heeft vorig jaar toen er sprake van was dat de zorgverzekering buiten de EU niet meer van toepassing was een Thaise verzekering afgesloten bij FWD, niet goedkoop maar wel goed.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: "Should I stay or should I go"

#229 Bericht door elst99 » vrijdag 05 augustus 2016, 07:43

Mijn verhaal over de verhoudingen, daar bedoel ik mee, dat ze in je directe omgeving wonen, dus sneller bij elkaar binnenvallen, dan bij families, waar vrouwen in Bangkok wonen en de familie in de Isan. En dus de sociale 'controle' een heel andere is.
En of de familie financieel afhankelijk van jou is.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: "Should I stay or should I go"

#230 Bericht door driver » vrijdag 05 augustus 2016, 08:03

Goedemorgen..even korte reactie op Jumbo..De meeste Thai komen hun land niet uit zonder buitenlandse partner dat is helder lijkt me. Dat velen ervan dromen om Thailand uit te gaan op zoek naar het beloofde land is ook duidelijk lijkt me.En alleen lukt dat de meeste niet dus ze moeten dan wel een buitenlander opzoeken .
Suk was alleen en zocht idd een farang voor een betere toekomst waar dan ook mede omdat ze dat bij een Thai niet zag zitten ook gezien een eerdere ervaring .Ze was daar heel eerlijk in dat ze hoopte iemand te vinden die voor haar wou zorgen ect en of die persoon nu wel of geen geld had boeide haar niet.Veel Thaise die ik inmiddels heb leren kennen ook die in Thailand wonen denken daar toch iets anders over .Frang is de lopende ATM en zeker in Thailand speelt dat vaak mede aangewakkerd door farang zelf maar dat is weer een ander onderwerp denk ik :mrgreen:
Eerste gedachte van mij was ook een soort relatie waarbij zei in Thailand zou blijven en ik wat heen en weer zou pendelen.
Na enige tijd toch besloten dat Suk hier heen zou komen.
Zou ze nu terug gaan omdat ze/wij het hier niet redden oid speelt gezichtsverlies geen enkele rol dat stukje is ze inmiddels wel gepasseerd.
Want tsja..Als ik in Thailand ben en in BKK gewoon in die oude bussen zonder airco stap ipv een taxi, Als ik een slaapplek zoek tussen de Thai ipv een duurder farang hotel , Als ik gewoon op straat tussen de Thai eet iets van het centrum af ect ..ect dan is dat stukje gezichtsverlies al niet meer van toepassing lijkt me want dan zou ze dat daar bijna iedere dag hebben toch ?

Eigen omgeving had ze nooit ook geen familie in de buurt alleen werken in 2 ploegendienst en bijna geen prive leven .
Werken/slapen 6 dagen op 2 dagen vrij 6 dagen op..en die 2 vrije dagen was meestal slapen en soms een dagje naar de Big male .
Dus Thailand ontvluchten om het elders beter te krijgen klopt helemaal nu maar hopen voor Suk dat ze dat stukje geluk ook heeft gevonden en vast kan houden.

gr driver

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: "Should I stay or should I go"

#231 Bericht door wanadee » vrijdag 05 augustus 2016, 08:14

"Ik wens en hoop voor iedereen zijn geluk in zijn eigen formule over hoe te wonen en waar, maar mij persoonlijk zou je niet blij maken met een dergelijke oplossing gewoonweg omdat je ergens dan niet in je eigen omgeving zit, niet altijd je spullen bij de hand hebt en de rest van de afwezige periode je bezittingen uit handen moet geven aan derden, zowel in NL als in TH. "

Wat bedoel je met bovenstaande Jumbo? Voor mij geldt het volgende;
We hebben een mooi huis in Thailand met een goed hek er omheen wat op haar naam staat. En we hebben een huis in nederland dat op mijn naam staat. Ik heb alle spullen die ik maar nodig heb in beide huizen, het enige dat steeds mee verhuist is mijn Ipad en E reader. Een laptop heb ik bv in beide huizen.
Ik hoef ook mijn spullen niet aan derden te geven, ik snap eerlijk gezegd niet wat je daar mee bedoeld.
En in beide huizen voel ik me thuis. Ik kijk al weer uit naar volgende maand dat ik vertrek maar dat is mede omdat mijn meisje een week geleden al terug moest. Ik voel me daar heerlijk. En als ik volgend jaar terug ga naar nederland kijk ik daar ook weer naar uit. Nederlands eten, veel fietsen in de nabijgelegen bossen, stedentripje enz.

Dus eerlijk gezegd voel ik me fantastisch op deze manier, het enige minpuntje is dat we niet steeds tegelijkertijd kunnen reizen en dat ik een maand of zo alleen zit.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11597
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: "Should I stay or should I go"

#232 Bericht door jumbo » vrijdag 05 augustus 2016, 08:40

elst99 schreef:Mijn verhaal over de verhoudingen, daar bedoel ik mee, dat ze in je directe omgeving wonen, dus sneller bij elkaar binnenvallen, dan bij families, waar vrouwen in Bangkok wonen en de familie in de Isan. En dus de sociale 'controle' een heel andere is.
En of de familie financieel afhankelijk van jou is.
Ok, dan heb ik hem. Iedereen woont in Ayutthaya, dus regelmatig contact en het is een hechte familie
Iedereen werkt ook al dan niet met de 'Thaise' slag, er is niemand financieel afhankelijk van mij anders dan dat ik onderpand leningen verstrek
zonder intrest waar ze anders dus het dubbele moeten betalen voor een brommer e.d.
Ik help waar nodig, ook in NL dus, en dat staat dus los van mijn status... welke status dat dan ook mag zijn

Juist waar de vrouwen in Bangkok wonen is de familie over het algemeen afhankeljk van haar inkomsten, waarom zit ze daar anders???
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11597
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: "Should I stay or should I go"

#233 Bericht door jumbo » vrijdag 05 augustus 2016, 08:48

wanadee schreef:"Ik wens en hoop voor iedereen zijn geluk in zijn eigen formule over hoe te wonen en waar, maar mij persoonlijk zou je niet blij maken met een dergelijke oplossing gewoonweg omdat je ergens dan niet in je eigen omgeving zit, niet altijd je spullen bij de hand hebt en de rest van de afwezige periode je bezittingen uit handen moet geven aan derden, zowel in NL als in TH. "

Wat bedoel je met bovenstaande Jumbo? Voor mij geldt het volgende;
We hebben een mooi huis in Thailand met een goed hek er omheen wat op haar naam staat. En we hebben een huis in nederland dat op mijn naam staat. Ik heb alle spullen die ik maar nodig heb in beide huizen, het enige dat steeds mee verhuist is mijn Ipad en E reader. Een laptop heb ik bv in beide huizen.
Ik hoef ook mijn spullen niet aan derden te geven, ik snap eerlijk gezegd niet wat je daar mee bedoeld.
En in beide huizen voel ik me thuis. Ik kijk al weer uit naar volgende maand dat ik vertrek maar dat is mede omdat mijn meisje een week geleden al terug moest. Ik voel me daar heerlijk. En als ik volgend jaar terug ga naar nederland kijk ik daar ook weer naar uit. Nederlands eten, veel fietsen in de nabijgelegen bossen, stedentripje enz.

Dus eerlijk gezegd voel ik me fantastisch op deze manier, het enige minpuntje is dat we niet steeds tegelijkertijd kunnen reizen en dat ik een maand of zo alleen zit.
Ik bedoelde het precies zoals ik schreef en middels je antwoord heb je aangegeven dat je het snapt
Ik zou alleen zorgen hebben om het feit dat ik beide huizen voor een periode zonder bewoning (lees bewaking) zou moeten laten en dus ook onderhoud niet frequent genoeg zou moeten gebeuren. Ik weet uit ervaring (niet persoonlijk) dat terugkerende bewoners vaak zaken missen pf dat het huis zonder toestemming uit handen is gegeven aan een probleemvol familielid die eea netjes heeft uitgewoond.

Ik schrijf overigens algemeenheden, het zijn geen vingerwijzingen maar veel meer ervaringsoverleveringen en mijn gevoelens dienaangaande
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: "Should I stay or should I go"

#234 Bericht door wanadee » vrijdag 05 augustus 2016, 09:23

Nu snap ik je Jumbo, eerder niet. Maar dat risico lopen wij niet want niemand heeft een sleutel van het huis in thailand, dan zouden ze al in moeten breken. Er zit een stevige muur omheen met prikkeldraad en er is een sterke sociale controle daar. Elke vreemde valt op. Snachts kan er misschien ingebroken worden maar dat risico loop je ook als je op vakantie gaat. Haar eigen familie is niet armlastig dus die zouden de boel niet leeg halen als ze daar al toe in stast waren zonder breekwerk.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: "Should I stay or should I go"

#235 Bericht door dutch » vrijdag 05 augustus 2016, 10:03

wanadee schreef:Nu snap ik je Jumbo, eerder niet. Maar dat risico lopen wij niet want niemand heeft een sleutel van het huis in thailand, dan zouden ze al in moeten breken. Er zit een stevige muur omheen met prikkeldraad en er is een sterke sociale controle daar. Elke vreemde valt op. Snachts kan er misschien ingebroken worden maar dat risico loop je ook als je op vakantie gaat. Haar eigen familie is niet armlastig dus die zouden de boel niet leeg halen als ze daar al toe in stast waren zonder breekwerk.
Je zou voor relatief weinig geld (30.000 baht +/-) een camara systeem kunnen installeren en via de telfoon zo af en toe eens controleren hoe een en ander er nog bijstaat.
Zoals eens gemeld heb ik een dergelijk 5 camera systeem in mijn huis( dit echter om mijn persoonlijke gezondheids situatie te kunnen controleren)
Laatst gewijzigd door dutch op vrijdag 05 augustus 2016, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: "Should I stay or should I go"

#236 Bericht door wanadee » vrijdag 05 augustus 2016, 10:30

Hi Dutch
Eerlijk gezegd maak ik me helemaal geen zorgen als we daar niet zijn. Bekenden zullen niks weghalen en ze heeft ook familie rondom wonen die de boel in de gaten houden. Iedereen kent iedereen daar, het is een klein dorp. Als ik in thailand zit maak ik me ook geen zorgen om mijn huis in nederland, ik ben een optimistisch mens :thumbsup:

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: "Should I stay or should I go"

#237 Bericht door Wereldvreemd » donderdag 18 augustus 2016, 12:27

Nu pas dit onderwerp gezien & gelezen. De overwegingen van Printen en Prajak begrijp ik beter, na een recent overlijden in Thailand. Zelfs mijn Thaise wederhelft geeft aan, liever niet in Thailand te sterven, gezien de mindere omstandigheden.

Als je ziek wordt, dan zijn er goede ziekenhuizen (met een behoorlijk prijskaartje), waarvoor je dan wel verzekerd moet zijn. Anders kom je met 12 man op een kamer, waarbij het volgende bed op een halve meter afstand staat. Met een beetje pech heeft je buurman TBC, met wat meer pech, beide buurmannen. Met geld kan de nodige extra hulp of gemak tijdens ziekte betaald worden, maar niet iedereen heeft dat genot.

Daarnaast is de omgang met de stervende patiënt toch anders dan in Europees ziekenhuizen.

Zelf heb ik lang gedacht, dat we ooit naar Thailand zouden verhuizen, maar de laatste jaren werd dit minder aantrekkelijk. Gezien onze recente ervaringen zeggen, zowel mijn vrouw als ik, dat we niet in Thailand willen wensen. Niet iedereen heeft het geluk om thuis, in zijn slaap, de laatste adem uit te blazen.
- -

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: "Should I stay or should I go"

#238 Bericht door Arietwee » donderdag 18 augustus 2016, 17:43

Ja het gaat soms tergend langzaam. Ze laten je gewoon dood gaan, want ze kunnen er ook niks aan doen. Is daar heel normaal.
Hier 1 telefoontje en de ziekenauto of helikopter staat voor de deur en red je leven. In thailand hebben ze een emmer water die ze over je hoofd gooien en je naar het ziekenhuis brengen. Zal je net zien is het een feestdag ofzo, of ze leggen te pitten.
En als je geen thaise vrouw/man meer hebt heb je helemaal een probleem. Ruimen ze je op als de stank niet meer te harden is. Klink lullig maar zo gaat het wel.
Nee leuk een beetje in de winter daar een paar maanden zitten maar verder niet. ;)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: "Should I stay or should I go"

#239 Bericht door dutch » vrijdag 19 augustus 2016, 01:50

Zo is het echt niet overal.
Hoe verder je in het binnenland bivakeer,des te meer kans op problemen.Een van de redenen waarom ik in ( de nabijheid) een grote stad ,Nakorn Ratchasima, ben gaan wonen.
Heel veel toch een kwestie van (zeer) goede voorbereiding en natuurlijk mate van verzekering.
Dit alles kan en mag nooit een verrassing zijn en vaak een kwestie van onvoldoende vooronderzoek of het hoofd in het zand steken op jongere leeftijd ( of financieen)

En wat Nederland betreft kan ik je ( uit praktijk van eigen familie) ook wel een en ander verklappen hoor.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: "Should I stay or should I go"

#240 Bericht door Arietwee » vrijdag 19 augustus 2016, 11:34

Bij de stad is het iets anders. Maar hoe het moet als je alleenstaand bent en een beroerte krijgt of 100 jaar wordt weet ik niet. Zijn er verzorgingshuizen? Ik denk dat de mensen wegkwijnen.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”