Vertrekken naar Belgie

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Vertrekken naar Belgie

#1 Bericht door printen44 » maandag 11 april 2016, 10:59

Een goede vriend van mij gaat eind deze maand voorgoed terug naar Belgie. Op zich geen probleem. Maar er zijn toch wat vragen van mijn kant.

Mijn vriend heeft een Thaise vriendin. Een jaar geleden hebben ze een zoon gekregen, die nu uiteraard een jaar oud is. Het botert niet tussen mijn vriend en zijn vriendin. Hij heeft zijn zoon erkent als zijn kind, heeft daar de nodige documenten voor getekend en een DNA test dat positief was. Mijn vriend en zijn Thaise vriendin zijn niet gehuwd.

Hij heeft alles geregeld dat zijn zoon de Belgische nationaliteit kreeg en er is nu een Belgisch paspoort in de maak voor zijn zoon. Dat paspoort zal mijn vriend volgende week wel krijgen. Het een een "spoedje", dat paspoort.

De moeder heeft een document getekend dat zij erkent dat mijn vriend zijn zoon meeneemt naar Belgie en dat zij, als zij naar Belgie wilt komen, de normale visumprocedure moet volgen. Zij heeft geen enkel probleem ermee dathaar zoontje met zijn vader meegaat naar Belgie op een "one-way" ticket.

Nu zit mijn Belgische vriend met een vraag. Hij moet voor zijn zoon een ticket boeken naar Belgie. Moet hij die ticket op het Thaise paspoort van zijn zoon, die heeft een Thais paspoort, of op zijn Belgisch paspoort zetten? In zijn Thais paspoort staat namelijk een andere naam van zijn zoon, dan in zijn Belgisch paspoort. In het Belgisch paspoort staat zijn achternaam als achternaam van zijn zoon.

Is het juist als hij de ticket op het Thais paspoort zet, hij de kans loopt dat bij de incheckbalie dat geweigerd wordt, omdat er geen visum voor Belgie in dat Thais paspoort staat, maar als hij de ticket op het Belgisch paspoort laat zetten, is bij de incheckbalie de kans dat dat ook geweigerd word, omdat er geen stempel van binnenkomst in Thailand staat.

Uiteraard is het zo dat bij de paspoortcontrole het zoontje op zijn Thais paspoort eruit gaat en in Brussel op zijn Belgisch paspoort Belgie in gaat. Het gaat om, op welk paspoort moet hij de ticket voor zijn zoon zetten? Wij komen er niet uit. Misschien een van de leden wel, die het goede antwoord weet?

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Vertrekken naar Belgie

#2 Bericht door brake034 » maandag 11 april 2016, 11:30

Printen, als ik het zou moeten doen dan zette ik het ticket op het Belgische paspoort, dat is voor de luchtvaartmaatschappij leidend omdat dat de verblijfsstatus voor België aangeeft.

Echter, bij de paspoortcontrole zal de vader zijn Belgische paspoort laten zien aan de immigratie politie en een Thais paspoort voor zijn zoon.
Hij kan niet het Belgische paspoort van zijn zoon laten zien want daar staat geen Thais visum in.

Om gezeur over kindersmokkel te voorkomen is het misschien verstandig dat de moeder meereist naar België en na een weekje of 2 weer alleen terug gaat naar Thailand. Als de moeder er niet bij is en de immigratie politie verdenkt de vader van kindersmokkel dan heeft hij een groot probleem aan de staart!
Marcel

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Vertrekken naar Belgie

#3 Bericht door Joep » maandag 11 april 2016, 11:42

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... buitenland

Alleen is dit voor NL van toepassing, weet niet of Belgie sterk afwijkt.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vertrekken naar Belgie

#4 Bericht door RuudThai » maandag 11 april 2016, 12:09

brake034 schreef:Printen, als ik het zou moeten doen dan zette ik het ticket op het Belgische paspoort, dat is voor de luchtvaartmaatschappij leidend omdat dat de verblijfsstatus voor België aangeeft.

Echter, bij de paspoortcontrole zal de vader zijn Belgische paspoort laten zien aan de immigratie politie en een Thais paspoort voor zijn zoon.
Hij kan niet het Belgische paspoort van zijn zoon laten zien want daar staat geen Thais visum in.

Om gezeur over kindersmokkel te voorkomen is het misschien verstandig dat de moeder meereist naar België en na een weekje of 2 weer alleen terug gaat naar Thailand. Als de moeder er niet bij is en de immigratie politie verdenkt de vader van kindersmokkel dan heeft hij een groot probleem aan de staart!
Onzin Marcel, de moeder hoeft helemaal niet mee te reizen. Een door haar afgegeven verklaring van toestemming met de nodige kopieën van haar ID-kaart, de erkenningspapieren, huisboekje moet voldoende zijn.
Misschien is het enige wat zou moeten gebeuren is legalisatie van die papieren bij de Belgische ambassade waar de moeder dan wel bij moet zijn maar dat moet even gevraagd worden daar.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Vertrekken naar Belgie

#5 Bericht door printen44 » maandag 11 april 2016, 14:19

RuudThai schreef:
brake034 schreef:Printen, als ik het zou moeten doen dan zette ik het ticket op het Belgische paspoort, dat is voor de luchtvaartmaatschappij leidend omdat dat de verblijfsstatus voor België aangeeft.

Echter, bij de paspoortcontrole zal de vader zijn Belgische paspoort laten zien aan de immigratie politie en een Thais paspoort voor zijn zoon.
Hij kan niet het Belgische paspoort van zijn zoon laten zien want daar staat geen Thais visum in.

Om gezeur over kindersmokkel te voorkomen is het misschien verstandig dat de moeder meereist naar België en na een weekje of 2 weer alleen terug gaat naar Thailand. Als de moeder er niet bij is en de immigratie politie verdenkt de vader van kindersmokkel dan heeft hij een groot probleem aan de staart!
Onzin Marcel, de moeder hoeft helemaal niet mee te reizen. Een door haar afgegeven verklaring van toestemming met de nodige kopieën van haar ID-kaart, de erkenningspapieren, huisboekje moet voldoende zijn.
Misschien is het enige wat zou moeten gebeuren is legalisatie van die papieren bij de Belgische ambassade waar de moeder dan wel bij moet zijn maar dat moet even gevraagd worden daar.
Alle documenten zijn getekend door zowel de Thaise overheid als de Belgische overheid. Mijn vriend is zelfs twee keer naar Bangkok gereisd om alle papieren van de Belgische overheid te tekenen en uiteraard was zijn vriendin daarbij aanwezig. Zoals ik al schreef heeft ze zelf eigenhandig een document geschreven en ondertekend dat zij niet naar Belgie kan gaan en als zij naar Belgie wilt gaan, zij de normale visumprocedure zal moeten volgen. De relatie tussen die twee is onder het nulpunt. En de moeder heeft weinig moeite haar kind met zijn vader, zonder haar, voorgoed naar Belgie te laten gaan.

Dus alle documenten zijn er van A tot Z, maar nog steeds is de vraag, op welk paspoort de ticket van het zoontje geschreven moet worden. Het is een "one way" ticket. Mijn vriend met zijn zoontje komt niet meer terug naar Thailand. Het zoontje heeft zowel de Thaise als de Belgische nationaliteit. Het Belgische paspoort wordt volgende week hier afgeleverd. Het is een "maagdelijk" paspoort, dus zonder enige stempels van Thaise Immigration.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Vertrekken naar Belgie

#6 Bericht door Arietwee » maandag 11 april 2016, 14:38

Het lijkt me het beste hem als thai het land uit te laten gaan, dus ook op de ticket alles thai. Mochten ze moeilijk doen in bkk dan heb je alleen met thailand te maken en niks met nederlandse instanties. Zorg ook voor een telefoonnummer van de moeder mochten ze wat willen checken.

Maar bel de ambassade in bangkok even.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Vertrekken naar Belgie

#7 Bericht door brake034 » maandag 11 april 2016, 16:07

Onze ambtenaar Burgerzaken spreek met de pet op van de Nederlandse overheid, ik voorzie dan ook weinig problemen in België. Ook al gezien het feit dat Printen aangeeft dat alle officiële paperassen op orde zijn.

Waar ik wel problemen zie is aan de Thaise kant, daar waar de paspoortcontrole op Suvanabum plaatsvind door de Immigratie politie. De papieren kunnen in theorie wel in orde zijn, maar die Thaise ambtenaren hebben ze nog nooit eerder gezien en dan is Leiden in last.

Ik weet uit ervaring hoe lastig deze Thaise ambtenaren kunnen zijn. Jaren geleden heb ik samen met mijn vrouw mijn stiefdochter opgehaald uit Bangkok, het was een moeizame tocht! Nederland was een stuk makkelijker als Thailand, dat verzeker ik je!

Leuk dat Ruud theoretisch praat maar de werkelijkheid is (of was?!) anders.
Marcel

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Vertrekken naar Belgie

#8 Bericht door brake034 » maandag 11 april 2016, 17:11

Arietwee schreef:Het lijkt me het beste hem als thai het land uit te laten gaan, dus ook op de ticket alles thai. Mochten ze moeilijk doen in bkk dan heb je alleen met thailand te maken en niks met nederlandse instanties. Zorg ook voor een telefoonnummer van de moeder mochten ze wat willen checken. Maar bel de ambassade in bangkok even.
De luchtvaartmaatschappij op Suvanabum MOET controleren of alle reizigers een visum of verblijfsstatus hebben voor het land waar de reizigers naar toe gaan.
Dit kindje heeft geen Belgisch visum in het Thaise paspoort (en heeft in dat paspoort ook niet dezelfde naam als de vader......) dus moet de vader het Belgisch paspoort van het kind laten zien om de status aan te tonen. Echter staat dat op een andere achternaam, dus probleem met ticket naam.......
Belgische naam/paspoort op het ticket dus!
Marcel

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vertrekken naar Belgie

#9 Bericht door RuudThai » maandag 11 april 2016, 17:26

brake034 schreef:Onze ambtenaar Burgerzaken spreek met de pet op van de Nederlandse overheid, ik voorzie dan ook weinig problemen in België. Ook al gezien het feit dat Printen aangeeft dat alle officiële paperassen op orde zijn.

Waar ik wel problemen zie is aan de Thaise kant, daar waar de paspoortcontrole op Suvanabum plaatsvind door de Immigratie politie. De papieren kunnen in theorie wel in orde zijn, maar die Thaise ambtenaren hebben ze nog nooit eerder gezien en dan is Leiden in last.

Ik weet uit ervaring hoe lastig deze Thaise ambtenaren kunnen zijn. Jaren geleden heb ik samen met mijn vrouw mijn stiefdochter opgehaald uit Bangkok, het was een moeizame tocht! Nederland was een stuk makkelijker als Thailand, dat verzeker ik je!

Leuk dat de heren Ruud en Lammert theoretisch praten maar de werkelijkheid is (of was?!) anders.
Theoretisch? Om dat zonder verdere informatie neer te zetten is op z'n minst wat slordig.
In 2002 mocht mijn vrouw met een MVV naar Nederland komen. Bij de aanvraag hadden we ook haar dochter van 6 jaar vermeld. Die kreeg geen aparte MVV maar wij gingen er van uit dat ze als minderjarige met haar moeder mee mocht reizen. Maar dat was verkeerd gedacht. Dus stonden we op Don Muang en het kind mocht niet mee want ze had geen MVV-stempel in haar paspoort.
Vlucht verplaatst naar 5 dagen later, ambassade gek gebeld maar die konden niets doen zonder toestemming van Den Haag. Dus Den Haag, de IND gebeld en na veel overleg op de achtergrond erkende men daar hun fout dat ze het kind waren vergeten. De volgende dag konden we het verder regelen op de ambassade.
Dus het is een andere casus maar wel een behoorlijk akkefietje! :shock:

De Belgische wetgeving ken ik niet precies maar lijkt erg op de Nederlandse. Logisch, want het hoorde voor 1830 o.i.d. bij Nederland. Ze zijn qua toelating van vreemdelingen soepeler dan Nederland, vandaar dat er door Nederlanders met een Thaise (enz.) vrouw/partner vaak voor de België-route werd gekozen.
Dus ik verwacht geen problemen bij de Belgische douane.

Het kind verlaat Thailand met een Thais paspoort en dus moet er op die naam een ticket komen. Bij de incheckbalie zal worden gevraagd hoe het kind België mag binnenkomen en dan laat je het Belgische paspoort zien. Het verschil in naam kun je met de andere papieren bewijzen. Maar nogmaals, wat ik al eerder schreef, bel met de Belgische ambassade.

Om dan de moeder die overhoop ligt met de vader mee te laten gaan naar België is een zinloze en kostbare exercitie.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Vertrekken naar Belgie

#10 Bericht door brake034 » maandag 11 april 2016, 17:36

Het probleem zit niet bij de balie van de luchtvaart maatschappij, ik denk dat het beter is en makkelijker om het ticket op de Belgische naam te zetten, wat is daarop tegen?

Het probleem zit bij de Thaise Immigratie Politie, die zien daar een Belgische meneer aankomen met een klein kindje.
Wat gaat de Belgische meneer afgeven aan de Thaise autoriteiten voor het kind, het Thaise paspoort op andere naam??
Of het Belgische paspoort met dezelfde achternaam maar daarin geen Thais visum voor het kindje?

Gaat u maar even mee naar de andere balie......
"Ja maar, ik heb alle papieren" zegt de Belgische meneer nog, op zijn best gaat het even duren!

Als mama erbij is dat gaat dit zonder problemen, zonder achterdocht en natuurlijk, in het Thais.
Marcel

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Vertrekken naar Belgie

#11 Bericht door Arietwee » maandag 11 april 2016, 17:46

brake034 schreef:
Arietwee schreef:Het lijkt me het beste hem als thai het land uit te laten gaan, dus ook op de ticket alles thai. Mochten ze moeilijk doen in bkk dan heb je alleen met thailand te maken en niks met nederlandse instanties. Zorg ook voor een telefoonnummer van de moeder mochten ze wat willen checken. Maar bel de ambassade in bangkok even.
De luchtvaartmaatschappij op Suvanabum MOET controleren of alle reizigers een visum of verblijfsstatus hebben voor het land waar de reizigers naar toe gaan.
Dit kindje heeft geen Belgisch visum in het Thaise paspoort (en heeft in dat paspoort ook niet dezelfde naam als de vader......) dus moet de vader het Belgisch paspoort van het kind laten zien om de status aan te tonen. Echter staat dat op een andere achternaam, dus probleem met ticket naam.......
Belgische naam/paspoort op het ticket dus!
Daarom heeft hij al die papieren bij de ambassade moeten regelen. Ze zijn bij de incheck niet helemaal achterlijk denk ik. Is altijd iemand die er verstand van heeft. Dat is hun werk.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Vertrekken naar Belgie

#12 Bericht door brake034 » maandag 11 april 2016, 17:48

Arietwee schreef: Daarom heeft hij al die papieren bij de ambassade moeten regelen. Ze zijn bij de incheck niet helemaal achterlijk denk ik. Is altijd iemand die er verstand van heeft. Dat is hun werk.
Dus twee keer uitleggen, 2-3 uur aan de incheckbalie, 2-3 uur bij de immigratie politie, dan is het vliegtuig al lang vertrokken.....
Marcel

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Vertrekken naar Belgie

#13 Bericht door Harm » maandag 11 april 2016, 18:42

Over het algemeen is een Thais paspoort in een dag geregeld.
Wat is het probleem om een nieuw Thais paspoort te laten maken met dat kind zijn Belgische naam erin
Hij heeft toch alle papieren
Dan ook geen gezeur meer bij im politie
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Vertrekken naar Belgie

#14 Bericht door Arietwee » maandag 11 april 2016, 18:48

Ja je moet er op tijd zijn. En vlieg nonstop naar belgie of anders naar nederland.

Met een thais paspoort en een ticket die daar bij hoort. Heb je geen last van stempels, snapt een thai het ook. En nogmaals, ze zijn daar niet achterlijk. Maar bel de ambassade en anders de maatschappij. ;)

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Vertrekken naar Belgie

#15 Bericht door printen44 » dinsdag 12 april 2016, 05:49

Bedankt voor de adviezen. Wat mijn vriend gaat doen is het volgende:

De ticket gaat op de naam dat in het Belgisch paspoort staat. Zodoende is de naam van zijn zoontje en van hem gelijkluidend. Dit voor de incheckbalie en de controle bij de ingang, waar je de "boarding pass" en paspoort moet laten laat controleren.

Bij de paspoortcontrole gaat zijn zoontje met het Thaise paspoort eruit. Wel toont mijn vriend het document, waar zijn vriendin heeft ondertekend, dat zij geen bezwaar heeft dat hij met zijn zoontje naar Belgie vertrekt. Wel zal mijn vriend wel informatie inwinnen of een "maagdelijk" Belgisch paspoort ook tot de mogelijkheden kan behoren bij de Thaise paspoortcontrole. In principe heeft dat de voorkeur omdat dan allebei de namen gelijkluidend zijn in beide paspoorten.

Een nieuw Thais paspoort met de Belgische naam, kan tot de mogelijkheden behoren, maar ik weet niet of dat mogelijk is. Omdat de Belgische autoriteiten mijn vriend als wettelijke vader erkent, kon hij zijn achternaam aan zijn zoontje geven.

De bedoeling is dat mijn vriend medio mei naar Belgie vertrekt.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”