Informatie + tips gevraagd voor MVV

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
33333333
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 20 januari 2014, 20:32

Informatie + tips gevraagd voor MVV

#1 Bericht door 33333333 » vrijdag 05 september 2014, 20:29

Beste forum leden,

Onlangs heb ik de knoop doorgehakt om mijn Thaise vriendin naar NL te halen. Het pakket "naar Nederland" heeft zij al (een paar weken) en zij is hier dagelijks zeer serieus volop mee bezig. Haar Engels (ook lezen/schrijven) is al redelijk goed en zij heeft zeker aanleg om talen te leren. Aangezien een aantal van jullie hier al ervaring mee heeft, hoor ik graag wat tips van jullie over het halen van het MVV:
- Is het pakket "naar Nederland" voldoende om het examen te halen? Of is dan de kans (te) groot dat zij zakt voor het examen?
- Indien jullie een cursus aanraden, waar dan? Ik zag in andere topics www.nederlandslerenbangkok.com/ voorbij komen van Richard van der Kieft. Hebben jullie hier goede ervaringen mee? Gezien de info die ik al gaf over mijn vriendin en zij gaat hier serieus aan de bak, denken jullie dat de kans dan groot is dat zij in 1 keer slaagt?

Ik hoor graag jullie ervaringen hierover, alvast bedankt voor de moeite!

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Informatie + tips gevraagd voor MVV

#2 Bericht door genesis » vrijdag 05 september 2014, 21:00

Inburgeringsexamen

Ja goede ervaringen met Richard van der Kieft, duur van de curses 6 weken, van maandag t/m vrijdag les op basis van 3 uur per dag, dan is het hoofd vol van de lesstof en het weekend hebben ze nodig om bij te komen. Kosten zijn +/-€ 500.

Mijn vriendin is in 1 keer geslaagd, die heeft haar middelbare school afgemaakt en beheerst het Engels goed, in lezen en geschrift, tevens is zij goed op de hoogte van de Europese cultuur en regelgeving, dus dat zal er zeker toe hebben bijgedragen dat ze in 1 keer slaagde.

Richard geeft/gaf een slagingspercentage aan van 90% maar dat is dan wel op basis van Engelse taal beheersing in lezen en geschrift, maar ik schat hetzelf toch meer in op fifty /fifty om de eerste keer te slagen.

MVV

-heb je voor nodig een bewijs van ongehuwd zijn (mag niet ouder zijn dan 6 maanden op het moment van de MVV aanvraag)

-heb je nodig een geboortebewijs (geldigheid hiervan is geen issue), dit heb je pas nodig op het gemeentehuis in Nederland als je de MVV reeds hebt verkregen

-beide documenten moeten door een beeidigde tolk vertaald worden in het Engels (totale kosten voor ons hiervoor +/-€ 350)

-vervolgens moeten beide documenten aangeboden worden op de ambassade in Bangkok voor legalisatie/certificatie (kost nix)

-je moet het bewijs dat je geslaagd ben voor je inburgeringsexamen samen met het bewijs van ongehuwd zijn toevoegen bij de MVV aanvraag (MVV aanvraag heb ik in Nederland gedaan)

-bewijs van een serieuze relatie is 'vrije bewijslast' dus je zal met stukken moeten aantonen dat jullie een serieuze relatie hebben. (ik had zo'n 10 stempels in mijn paspoort dat wij samen waren geweest voorelke keer 3 weken in de afgelopen 2 jaar, ik heb een relatie beschrijving bijgevoegt, ik had reeds een 1,5 jaar een levensverzekering met haar als begunstigde, foto's bijgevoegt, uitdraaien van social media, ect ect)

-de IND moet wettelijk binnen 90 dagen beslissen. (wij hadden binnen 3 weken een positieve resultaat dus MVV werd toegekend.


naar Nederland

-dan ben je er nog niet, de IND zal tevens de ambassade in Bangkok op de hoogte stellen van het toekennen van de MVV, daar kunnen 14 dagen overheen gaan. (duurde bij ons iets te lang omdat de ambassade had zitten 'suffen' dus de IND gebeld met het verzoek om nogmaals de afgifte van het MVV te bevestigen. Toen was het ook met 15 minuten bevestig door de ambassade dat het ontvangen was)

-dan kan je tevens naar de ambassade in Bangkok met het paspoort, dit moet persoonlijk overhandigt worden met tevens het overleggen van het slagen voor het inburgeringsexamen en bewijs van ongehuwd zijn, tevens moet er 2 goede pasfoto's worden ingeleverd.

-bezoek uren hiervoor zijn van maandag t/m donderdag van 14:00 - 15:00

-dan zal het 5 werkdagen duren alvorens het paspoort opgehaald kan worden met de MVV visa. (voor de Visa MVV sticker moet het paspoort naar Malaysia) Het is handig eerst ff contact met de ambassade op te nemen of het paspoort ook werkelijk op de ambassade is, want anders maak je een reis voor nix.

-Wederom dezelfde bezoek uren als hier eerder vermeld voor het ophalen.

-je kan het paspoort ook op laten sturen, maar dat hebben wij ingeschat als hoogst risicovol, want raakt het kwijt ben je een aap gelogeerd. Dus hebben wij een retour vliegticket gekocht.

-nu zou je een ticket kunnen regelen om haar over te laten komen, niet doen voordat het paspoort in handen is, want anders zou het mis kunnen lopen

-nu moeten jullie binnen 3 maanden de overkomst naar Nederland regelen, anders is de MVV verlopen.


Succes ik hoop dat je er wat mee kan.

Genesis

Ashley
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 408
Lid geworden op: zaterdag 23 april 2011, 13:23

Re: Informatie + tips gevraagd voor MVV

#3 Bericht door Ashley » zaterdag 06 september 2014, 00:53

Documenten moeten dubbel gelegaliseerd zijn, dus 1x keer bij de buitenlandse zaken in Bangkok en 1x bij de ambassade.
Ook een document met het woonadres waar je partner verblijft.
Kijk op www.ind.nl, de website van de Nederlandse ambassade in Thailand en de website van de Rijksoverheid.
Veel succes!

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Informatie + tips gevraagd voor MVV

#4 Bericht door genesis » zaterdag 06 september 2014, 01:14

Ashley schreef:Documenten moeten dubbel gelegaliseerd zijn, dus 1x keer bij de buitenlandse zaken in Bangkok en 1x bij de ambassade.
Ook een document met het woonadres waar je partner verblijft.
Kijk op http://www.ind.nl, de website van de Nederlandse ambassade in Thailand en de website van de Rijksoverheid.
Veel succes!
Je hebt gelijk wbt de dubbele legalisatie, dat was ik vergeten te vermelden. en het woonadres vermelden hebben we wel gedaan maar zonder een document te overleggen en werd ook in die hoedanigheid geaccepteerd.

Genesis

Ashley
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 408
Lid geworden op: zaterdag 23 april 2011, 13:23

Re: Informatie + tips gevraagd voor MVV

#5 Bericht door Ashley » zaterdag 06 september 2014, 05:39

genesis schreef:
Ashley schreef:Documenten moeten dubbel gelegaliseerd zijn, dus 1x keer bij de buitenlandse zaken in Bangkok en 1x bij de ambassade.
Ook een document met het woonadres waar je partner verblijft.
Kijk op http://www.ind.nl, de website van de Nederlandse ambassade in Thailand en de website van de Rijksoverheid.
Veel succes!
Je hebt gelijk wbt de dubbele legalisatie, dat was ik vergeten te vermelden. en het woonadres vermelden hebben we wel gedaan maar zonder een document te overleggen en werd ook in die hoedanigheid geaccepteerd.

Genesis
Ik zou het zelf er gewoon bij doen. Wij hebben een vrouw ontmoet in Bangkok bij de de ambassade en wilde daar haar mvv aanvragen zij had die papieren niet en haar MVV werd niet eens in behandeling genomen vanwege het ontbreken van dat document.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Informatie + tips gevraagd voor MVV

#6 Bericht door genesis » zaterdag 06 september 2014, 14:58

is dus per situatie verschillend blijkbaar, maar beter mee verlegen dan onverlegen ;)

Genesis

33333333
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 20 januari 2014, 20:32

Re: Informatie + tips gevraagd voor MVV

#7 Bericht door 33333333 » zondag 07 september 2014, 17:34

Wauw, wat een handige info allemaal! Dit is nog meer info dan ik had kunnen hopen. Bedankt voor alle moeite, erg nuttig allemaal! We gaan er mee aan de slag!

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Informatie + tips gevraagd voor MVV

#8 Bericht door genesis » zondag 07 september 2014, 21:22

33333333 schreef:Wauw, wat een handige info allemaal! Dit is nog meer info dan ik had kunnen hopen. Bedankt voor alle moeite, erg nuttig allemaal! We gaan er mee aan de slag!
Als je je aanvraag goed kan onderbouwen en je hebt niet hoofdzakelijk een 'internet' relatie en jij voldoet aan de gestelde criteria dan is de MVV aanvraag en toekenning eigenlijk een 'eitje' vind ik vanuit eigen ervaring. ;)

Genesis

Donnie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 47
Lid geworden op: vrijdag 30 mei 2014, 12:50

Re: Informatie + tips gevraagd voor MVV

#9 Bericht door Donnie » dinsdag 07 oktober 2014, 21:22

Wat tips en opmerkingen:

- Het Naar Nederland pakket is niet het meest efficient qua kosten/baten. Er zijn diverse alternatieve op de markt, goedkoper tot gratis. Nu wordt het inburgerings examen buitenland per 1-11-14 herzien maar voor het huidige examen vind je genoeg materialen. Googel maar eens op KNS, toets gesproken nederlands etc. Wij hebben alles met zelf studie gedaan (boek van Ad Appel), online toetsen en materialen op een groot forum over mensen met een partner van elders.

- De IND is een lotterij: de ene aanvraag is binnen 3-4 weken rond of zelfs een weekje, andere doen er de volle 3 maanden over. Reken op 1-2 maanden (middenmaatje)l

MVV ophalen:
- Als de IND en ambassade beide wakker zijn dan is de melding van IND naar ambassade zo gepiept. Zou een kwestie van een (tiental?) minuten kunnen zijn als het ook nog eens mee zit met de tijdszone. In ons geval viel positief besluit in de ochtend, de IND mailde de ambassade, die belde mijn vrouw, die belde mij. Ik belde weer de IND (puur om te kijken of die de uitslag over de telefoon zou geven) en die gaf aan juist vanochtend het dosier te hebben goedegekeurd en doorgemeld. Dit alles was nog voor 9 uur 's ochtens (NL tijd) rond.
- Helaas doet men visums (C en D) in KL, bij ons was ons was alles binnen 24 uur rond (weet niet meer of het dezelfde middag al was of de volgende dag dat het paspoort weer werdt opgehaald). Tegenwoordig kan het dus een weekje duren helaas.
- Meenemen: officieel is het minimaal vereiste het MVV formulier, 2 pasfoto's en het paspoort zelf. Zo staat dit ook op de website van de ambassade. De verantwoorelijkheid (bevoegdheid) van MVV vallen echter onder de IND. Die bepaald uiteindelijk wat men wil zien. Sommige IND ambtenaren vragen ook om aktes mee te nemen naar de ambassade (examen uitslag, geboorte akte, ongehuwdheidsakte of huwelijksakte). Doorgaans kun je maar beter aan zo'n verzoek voldoen. Mocht je papieren hier al in NL hebben dan zou ik contact opnemen met de behandelaar of ze die echt willen zien en of dat ook bij een IND loket mag. De ambassade heeft wettelijk niets meer te eisen, sommige doen dit wel, die in Bangkok gelukkig niet (zo valt te zien op de website van de ambassade en als je contact opneemt met de ambassade bevestigd men ook dat paspoort, pasfoto's en MVV formuliertje volstaan).

Weken wachten op de MVV? Die dame zal de TEV procedure (max. 3 maanden) mogelijk verward hebben met het laten inplakken van de MVV sticker (kwestie van dagen), of ze had een toeristen visum aanvraag die er uit gefilterd is (zo'n aanvraag duurt ook maar een weekje tenzij ze hem doorsturen naar de IND voor andere inspectie, dan duurt het maximaal een maand.

nnreizen op een MVV kan via Nederland of andere Schengen landen, dus woon je vlak bij de grens kijk dan even wat de voordeligste vliegroute is, Goede kans dat bijvoorbeeld Duitsland goedkoper is.

Uiteindelijk in Nederland je inschrijven bij de gemeente (hoort binnen 5-8 dagen zeg ik uit mijn hoofd, sommige gemeentes lopen weken achter zoals Rotterdam... ). Dat kan nog zonder VVR pasje. Gebruikelijk is om alvast de geboorte en ongehuwdheidsakte te laten registeren. Volgens de wet zijn beide NIET verplicht maar als je ze al hebt.. dan neem je de orginele akte en vertaling natuurlijk mee. Mocht je de aktes niet bij de hand hebben of er iets mis mee zijn dan zou je deze ook met Sint Juttemus aan de gemeente kunnen aanbieden. Ze zijn wél wettelijk vereist voor het sluiten van een huwelijk en bij naturalisatie. Dan is het wel zo fijn als de gemeente ze aktes uit het archief kan vissen.
Je krijgt na inschrijving een BSN (duurt enige tijd).

Na een week of 2 kun je bij de IND het VVR verbijfspasje ophalen.


Vergeet ook de TBC niet, dat hoeft maar 1 malig en is meestal gratis. Sommige GGDs vragen toch geld of verzoeken mensen 2, 3, 4 of zelfs 5 maal terug te komen voor nog meer scans. Onzin. Ga dan naar een andere GGD en mochten ze uitnodigen voor een 2de bezoek, wijs dit dan beleefd af.

Als laatste kun je je dan richten op de inburgering in Nederland (inburgeren.nl) , eventueel zoeken naar een baantje en wat voor plannen jullie nog meer hebben.

Edit: voor hen die willen weten hoe het zit met bevoegdheden MVV en VVR, sla de Vreemdelingenwet 2000 er maar op na. Tip: niet lezen tijdens je koffiepauze of bierpauze. Neem ook wat paracetemol bij de hand.

Jan Hoekstra
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 27 januari 2014, 12:22

Re: Informatie + tips gevraagd voor MVV

#10 Bericht door Jan Hoekstra » donderdag 09 oktober 2014, 02:23

Ik heb de scholen bezocht in Bangkok en ik heb gekozen voor de NLB-talenschool in Sukhumvit soi 54, de docent heet Richard van der Kieft. Ik had een erg goed gevoel na ons kennismakingsgesprek, Richard geeft al 9 jaar les in Bangkok en weet waar hij het over heeft. Tijdens de cursus werd ik goed op de hoogte gehouden en mijn vriendin was erg goed te spreken over zijn manier van lesgeven.

Mijn vriendin is bij de eerste poging geslaagd.

Veel succes met uw keuze.

Groetjes,

Jan

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”