immigratie en de gevolgen.

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

immigratie en de gevolgen.

#1 Bericht door carpediem » zaterdag 07 juni 2014, 15:41

Ben er nu wel heel zeker (wat is zeker) van dat ik ga immigreren. Dus terugkeren naar Nederland.
Dit zal eind dit jaar of begin volgend jaar definitief worden.

Het tijdstip is ook mede afhankelijk hoe het er finiancieel uit gaat zien.

Wat ik van de belastingvrijstelling begrijp is dat je meer dan 183 dagen in je woonland moet verblijven om die te krijgen.
Na gezoek bij de belastingdienst krijg ik ook niet duidelijk of ik vanaf de dag van inschrijving bij de burgelijke stand weer ned. belasting betaal of het hele jaar of dat je kunt kiezen via het M-biljet.
Ik denk dat, dat voor mij zal betekenen dat ik dit jaar 183 dagen in Thailand zal moeten verblijven (wat een ramp) en me dan na 1 januari 2015 bij mijn gemeente laat inschrijven.

In februari 2015 ben ik 10 jaar officieel uitgeschreven.
Dit heeft ook nog mogelijke consequenties.

Wat ik weet is dat je b.v. na tien jaar buitenland geen schenkingsrecht meer hoeft te betalen.
Verder dat het conserverend inkomen niet meer belastbaar is.
En misschien nog wel meer.

Gelukkig ben ik in de omstandigheden dat ik voldoende inkomen en een huis heb in Nederland, zoniet kan dat een aardig obstakel zijn om terug te keren.

Moet het allemaal nog uitzoeken en eens met de belasting telefoon aan de slag.

Verder ben ik precies vandaag op de dag af 10 jaar geleden vertokken naar Thailand en geen minuut spijt gehad.

(Adviezen van welke aard ook zij bij mij altijd welkom)
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: immigratie en de gevolgen.

#2 Bericht door prajak » zaterdag 07 juni 2014, 16:05

"...Wat ik weet is dat je b.v. na tien jaar buitenland geen schenkingsrecht meer hoeft te betalen...."

Dat is jammer voor je, dat is niet waar. Ben je tien+ jaar uit NL weg EN NOG STEEDS WEG dan klopt het. Ga je terug naar NL en ga je dan schenken dan kost dat schenkingsrecht maar er zijn tegenwoordig hogere vrijstellingen dan vroeger.

"...Verder dat het conserverend inkomen niet meer belastbaar is...."

Ik ga je teleurstellen. Geconserveerd inkomen betreft jouw pensioenrecht en de conserverende aanslag is alleen een rem op niet wettelijk toegestane handelingen zoals afkoop. In de praktijk heeft dat alleen betekenis als jouw pensioen is ondergebracht bij een eigen BV. Ieder pensioenfonds zal loonheffing inhouden als je daar probeert af te kopen.

Ook nu is jouw pensioenrecht mits van de overheid belastbaar in NL. En indien niet van de overheid belastbaar in Thailand en mogelijk in NL onder artikel 27 van het verdrag. Ga je terug naar NL dan zijn de pensioentermijnen gewoon belastbaar inkomen.

Binnenlandse belastingplicht begint bij inschrijving in NL. De keuze voor binnen- of buitenlandse belastingplicht vervalt 1-1-2015, er komen andere regels.

Mocht je ooit hebben gekozen voor binnenlandse belastingplicht tijdens jouw verblijf in TH dan kun je tegen de herzieningsregeling aanlopen. Maar ik heb nog geen overgangsregeling gezien.

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: immigratie en de gevolgen.

#3 Bericht door torkom » zaterdag 07 juni 2014, 16:14

Mag ik vragen waarom ? temeer omdat je zegt er geen minuut spijt van te hebben..
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: immigratie en de gevolgen.

#4 Bericht door carpediem » zaterdag 07 juni 2014, 17:39

Binnenlandse belastingplicht begint bij inschrijving in NL. De keuze voor binnen- of buitenlandse belastingplicht vervalt 1-1-2015, er komen andere regels.

Dus als ik me b.v. 1 september laat inschrijven betaal ik inkomstenbelasting en de hele reutemeteut ook per 1 september en behou ik de vrijstelling voor januari t/m augustus ondanks dat ik niet meer dan 183 dagen in het woonland ben geweest.
pluk de dag (carpediem)

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: immigratie en de gevolgen.

#5 Bericht door carpediem » zaterdag 07 juni 2014, 17:48

torkom schreef:Mag ik vragen waarom ? temeer omdat je zegt er geen minuut spijt van te hebben..
Om het maar heel kort te zeggen dat ik het wel gezien heb en ik verleden jaar 3 kleinkinderen heb gekregen waar ik graag m'n aandacht aan wil weiden.
Ook is het bekend dat ouderen weer naar hun roots willen.
Mijn geliefde blijft achter met een goede regeling.
pluk de dag (carpediem)

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: immigratie en de gevolgen.

#6 Bericht door torkom » zaterdag 07 juni 2014, 17:54

Ok, bedankt.
Nederland is niet meer hetzelfde als 10 jaar geleden maar dat zul je ongetwijfeld wel weten.
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: immigratie en de gevolgen.

#7 Bericht door carpediem » zaterdag 07 juni 2014, 18:40

Als ik naar een verpleeghuis moet kom ik weer terug en laat me hier door een alleraardigste dame (s) verzorgen.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: immigratie en de gevolgen.

#8 Bericht door Gardensafari » zaterdag 07 juni 2014, 19:06

carpediem schreef:Als ik naar een verpleeghuis moet kom ik weer terug en laat me hier door een alleraardigste dame (s) verzorgen.
Kijk: al wat ouder, maar nog vol toekomstplannen [8)
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: immigratie en de gevolgen.

#9 Bericht door carpediem » zaterdag 07 juni 2014, 22:15

Och: ook in slechte omstandigheden moet je van het leven iets maken.
pluk de dag (carpediem)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: immigratie en de gevolgen.

#10 Bericht door driver » zaterdag 07 juni 2014, 22:57

carpediem schreef:
torkom schreef:Mag ik vragen waarom ? temeer omdat je zegt er geen minuut spijt van te hebben..
Om het maar heel kort te zeggen dat ik het wel gezien heb en ik verleden jaar 3 kleinkinderen heb gekregen waar ik graag m'n aandacht aan wil weiden.
Ook is het bekend dat ouderen weer naar hun roots willen.
Mijn geliefde blijft achter met een goede regeling.
En je stopt dus met je Thaise liefde begrijp ik en gaat alleen terug dus geliefde kan/wil niet mee naar Nederland of wordt het nu te prive ?

Roots: Ja, veel met name oudere expats krijgen dat gevoel waar ook ter wereld.
Mijn vader zat 20 jaar oid in Canada en wou ook weer terug naar Nederland 6 jaar geleden en zo ken ik er nog veel meer die dat deden of graag wilden maar niet meer konden vaak om financiele redenen en bleven dus daar waar ze ooit zo graag waren en moesten ook blijven toen ze eigenlijk niet meer wilden.

gr driver

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: immigratie en de gevolgen.

#11 Bericht door carpediem » zaterdag 07 juni 2014, 23:28

driver schreef:En je stopt dus met je Thaise liefde begrijp ik en gaat alleen terug dus geliefde kan/wil niet mee naar Nederland of wordt het nu te prive ?
Ermee stoppen is wel de bedoeling. Al gaat het me aan het hart.

Mee wil ze al te graag zeker nu ze Italie gezien heeft en bij mij blijven evenzo.

Alles afgewogen is het voor mij het beste dat ik alleen terug ga.

Het grote leeftijdsverschil is wel de hoofdfactor van mijn beslissing.
pluk de dag (carpediem)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: immigratie en de gevolgen.

#12 Bericht door driver » zaterdag 07 juni 2014, 23:51

carpediem schreef:
driver schreef:En je stopt dus met je Thaise liefde begrijp ik en gaat alleen terug dus geliefde kan/wil niet mee naar Nederland of wordt het nu te prive ?
Ermee stoppen is wel de bedoeling. Al gaat het me aan het hart.

Mee wil ze al te graag zeker nu ze Italie gezien heeft en bij mij blijven evenzo.

Alles afgewogen is het voor mij het beste dat ik alleen terug ga.

Het grote leeftijdsverschil is wel de hoofdfactor van mijn beslissing.
Okee, duidelijk Carpediem en ook een eerlijk antwoord van je dat vindt ik heel netjes.
Jullie zijn dus al in Italie geweest begrijp ik hoe was dat daar verder ? of heb je daar al wat over geschreven elders ?

gr driver

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: immigratie en de gevolgen.

#13 Bericht door carpediem » zondag 08 juni 2014, 00:38

Van Milaan via Breuil Cervinia, alwaar een kamer met Finse sauna, naar de Mont Blanc. Daarna Lerici, Pisa, Rome, Venetie en weer terug naar Breuil Cervinia met een kamer met turks bad.
De bergen vond ze het prachtigst, vooral de bergheksen aldaar en de sneeuw natuurlijk.

Allebij genoten.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: immigratie en de gevolgen.

#14 Bericht door prajak » zondag 08 juni 2014, 01:05

Ik lees dat jij je inschrijft in NL op 1 september. Dan ben je weer binnenlands belastingplichtig over jouw wereldinkomen, je betaalt ook in box 3 maar dan vanaf 1 september, je betaalt volksverzekering vanaf 1 september (dat gaat gewoon op aantal dagen in NL) en je hebt recht op de basisverzekering zorg.

De 8 maanden daarvoor woonde je niet in NL en dat is dus een ander verhaal. Die ruim 240 dagen woonde je in Thailand. Je hebt, lees ik, vrijstelling gehad voor, schat ik, bedrijfspensioen en wat zou men daaraan moeten wijzigen ?

Wat je wel zou kunnen vragen is of je over de maanden sept/dec een M biljet moet aanvragen en of je je zelf bij de belastingdienst moet melden (stopzetten van de vrijstelling anders wordt het nabetalen met heffingsrente....) dan wel of de gemeente dat doet.

De gemeente doet het zeker maar ik denk dat jij beter kunt melden dat de vrijstelling moet worden ingetrokken. Hebben ze gelijk jouw nieuwe adres.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: immigratie en de gevolgen.

#15 Bericht door carpediem » zondag 08 juni 2014, 01:33

Als ik me b.v 1 september inschrijf heb ik minder dan 183 dagen in Thailand verbleven.
Zou dan mijn vrijstelling voor het hele jaar vervallen?
Dan moet ik hier eerst de 183 dagen volmaken.

Gaat om een aardig bedrag.
pluk de dag (carpediem)

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”