terugkerende expats en het regeerakkoord

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#16 Bericht door prajak » zondag 03 oktober 2010, 16:49

Jim, ik heb jouw rood aangestreepte vraag ook hier gesteld, maar vond het antwoord al snel. In de AOW uitkering zit een toeslag, iets van enkele tientjes euro per maand. Die toeslag wil men afnemen als je niet in NL woont, heb ik begrepen. Afnemen ? Afromen !

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#17 Bericht door RuudThai » zondag 03 oktober 2010, 17:21

Jim schreef:
RuudThai schreef:Ik denk nog steeds dat dit alleen voor buiten EU-vreemdelingen zal gaan gelden maar dat ze dit onmogelijk (vanwege het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens en het recht op familylife) voor personen met de eigen Nederlandse nationaliteit
die geldt helaas niet voor de eigen burgers.
daarom moet een nederlander eerst gebruik maken van het recht op vrij verkeer voordat hij onder de europese regelgeving valt.
een nederlander in nederland heeft dus geen recht op gezinsleven.
Ik blijf het met je oneens, want het is mensonwaardig en niet logisch dat een Nederlander een jaar op z'n gezin moet wachten als hij zich weer in Nederland vestigt. Waar staat dit wat jij in je antwoord beweert?

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#18 Bericht door Loe » zondag 03 oktober 2010, 17:26

Volgend jaar moeten alle mannen die naar Thailand op vakantie gaan zich verplicht laten steriliseren. Stel je voor dat je verliefd wordt en kindertjes gaat maken.

Ronduit belachelijk Dat je niet zelf kunt uitmaken op wie je verliefd mag worden.

Strengere eisen mbt. Het krijgen van gemeenschapsgeld de eerste 10 jaar of zo vindt ik acceptabel maar ik maak zelf wel uit met wie ik een ralatie begin(begon ;)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#19 Bericht door RuudThai » zondag 03 oktober 2010, 17:34

Uit het regeerakkoord (blz. 22)"
Gezinsmigratie

Bij gezinsmigratie gaat het om de komst van gezinsleden van personen die legaal in
Nederland verblijven. Zo kan een migratieketen ontstaan waarbij in elke generatie opnieuw
partners, vaak verwanten, en kinderen uit het land van herkomst naar Nederland komen met
de nadelige gevolgen vandien voor het integratieproces dat zo bij herhaling op achterstand
raakt. De negatieve spiraal van deze keten wordt doorbroken door hogere eisen te stellen aan
deze wijze van gezinsvorming en gezinshereniging waaronder zodanige opleidingseisen dat
een kansrijke integratie bij voorbaat verzekerd is. Het kabinet zet hierbij tevens in op
wijziging van de Europese richtlijn. Gelet op het voorgaande zal het kabinet met verschillende
voorstellen en verschillende maatregelen komen.
• De mogelijkheid van gezinsvorming en gezinshereniging wordt beperkt tot partners
die gehuwd zijn of met wie een geregistreerd partnerschap is aangegaan en
minderjarige kinderen.
• Voor hun toelating gaat als vereiste gelden dat de referent al tenminste een jaar legaal
in Nederland verblijft behoudens kennismigranten.
• Verder gaan als nieuwe vereisten voor toelating voor gezinsmigranten gelden dat zij
moeten beschikken over een zelfstandige huisvesting en een ziektekostenverzekering.
• De termijn waarna gezinsmigranten een zelfstandige verblijfsvergunning kunnen
krijgen wordt verlengd van drie naar vijf jaar behoudens bijzondere omstandigheden.
• De leges voor gezinsmigratie worden zoveel mogelijk kostendekkend gemaakt.
• Het beleid tegen schijnhuwelijken en huwelijksdwang wordt verscherpt en de
handhaving geïntensiveerd.
• Huwelijksdwang is verboden en wordt strafbaar gesteld.
• In principe worden huwelijken tussen neven en nichten verboden
Jim, de hele tekst boven de aandachtspunten ademt uit dat het hier over vreemdelingen gaat. Een Nederlander kan NOOIT illegaal in Nederland wonen, dus die opmerking van minstens een jaar hier legaal verblijven slaat uitsluitend op vreemdelingen.

Aanvulling: ik heb het inmiddels voorgelegd aan de Nederlandse ambassade in Bangkok. Komen die er niet uit, dan heb ik nog wel wat connecties in Nederland waar ik de vraag kwijt kan.
Laatst gewijzigd door RuudThai op zondag 03 oktober 2010, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#20 Bericht door prajak » zondag 03 oktober 2010, 17:37

" Volgend jaar moeten alle mannen die naar Thailand op vakantie gaan zich verplicht laten steriliseren. Stel je voor dat je verliefd wordt en kindertjes gaat maken. "

Ik weet niet waar je het hebt gelezen maar ik vind het terecht, volkomen terecht. Dat gedoe zonder beschermende rubberen middelen of pillen, of spiraalvormige dingessen die de dames overigens bewegingen doen uitvoeren als in de jaren 60 met de hoelahoep, moet sterk worden aangepakt. En dan is een simpele ingreep aan het sakkecement van de man de ideale oplossing. Een spuitje tegen de pijn, een bot mes en een forse snee, en enkele draadjes om de ballenkooi en de kinderschaar kan naar de filistijnen. Nee hoor, helemaal mee eens voor alle lieden die nog niet in aanmerking komen voor een retirement visum.

Nee, heus, Loe for president !

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#21 Bericht door Jim » zondag 03 oktober 2010, 18:10

RuudThai schreef:
Jim schreef: die geldt helaas niet voor de eigen burgers.
daarom moet een nederlander eerst gebruik maken van het recht op vrij verkeer voordat hij onder de europese regelgeving valt.
een nederlander in nederland heeft dus geen recht op gezinsleven.
Ik blijf het met je oneens, want het is mensonwaardig en niet logisch dat een Nederlander een jaar op z'n gezin moet wachten als hij zich weer in Nederland vestigt. Waar staat dit wat jij in je antwoord beweert?

• Voor hun toelating gaat als vereiste gelden dat de referent al tenminste een jaar legaal
in Nederland verblijft behoudens kennismigranten.

er staat niet: behoudens mensen met nederlandse nationaliteit.
ook op buitenlandsepartner.nl gaan ze er van uit dat dit extra nadelig is voor de terugkerende expat (of nederlandse remigrant).

de rest van de punten gelden trouwens ook allemaal voor (partners van) nederlanders, dus waarom zou deze een uitzondering zijn.

dat het mensonwaardig is, ben ik het met je eens.
het hele immigratiebeleid in nederland is mensonwaardig en nederland is al meerdere keren teruggefloten door het europese hof.
Als het beoogde kabinet Rutte-Verhagen zijn zin krijgt, wordt het nog lastiger om je met je buitenlandse partner (van buiten de EU) in Nederland te vestigen. Stichting Buitenlandse Partner noemt de regels die het nieuwe kabinet voor ogen heeft 'draconisch'.

Gezinsmigranten moeten straks beschikken over eigen huisvesting en de exameneisen voor inburgeringcursussen gaan verder omhoog. Bovendien moet de referent - degene die zich met zijn partner in Nederland wil vestigen - tenminste één jaar in Nederland verblijven voordat zijn partner naar Nederland mag komen.

Nu al lopen Nederlanders die zich met hun partners van buiten de EU in Nederland willen vestigen, vaak op tegen een muur van bureaucratie en lange wachttijden.

Schok
'Dit is een schok', zegt Paul Streumer van de Stichting Buitenlandse Partner. 'De hele procedure om de benodigde MVV (Machtiging tot Voorlopig Verblijf) te doorlopen, duurt hooguit enkele maanden. Dat betekent niet anders dan dat gezinnen al gauw meer dan een jaar gedwongen gescheiden zijn. Dat kan niet te bedoeling zijn.'

http://www.rnw.nl/nederlands/article/re ... moeilijker
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#22 Bericht door RuudThai » maandag 04 oktober 2010, 08:16

Jim schreef: • Voor hun toelating gaat als vereiste gelden dat de referent al tenminste een jaar legaal
in Nederland verblijft behoudens kennismigranten.

er staat niet: behoudens mensen met nederlandse nationaliteit.
ook op buitenlandsepartner.nl gaan ze er van uit dat dit extra nadelig is voor de terugkerende expat (of nederlandse remigrant).
Ik denk - zolang het tegendeel niet bewezen is - dat het gebruik van het woordje "legaal" cruciaal is aangaande wie onder deze regel gaat vallen.
Over een Nederlander spreek je niet dat hij legaal of illegaal in Nederland verblijft. Een Nederlander verblijft in Nederland of hij verblijft er niet.
Een vreemdeling kan legaal in Nederland verblijven, of hij verblijft illegaal of hij verblijft er niet.
Dan is het ook niet nodig om extra aan te duiden: "behoudens mensen met de Nederlandse nationaliteit". Het spreekt voor zich.

En als een bedrijf een Nederlandse werknemer als expat naar het buitenland (buiten EU) uitzendt, samen met zijn gezin dat toevallig niet-EU vreemdeling is, dan zou die bij terugkomst weer een jaar op zijn gezin moeten wachten?
Nee, het is een onduidelijk gestelde voorwaarde bedacht door een paar mensen die zich niet hebben gerealiseerd dat dit tot verwarring kan leiden. Er zal binnenkort wel klaarheid over komen.
En ik denk dat die mijnheer van de Stichting Buitenlandse Partner zich ook verkijkt op de betekenis van het woordje legaal in deze context. Stel anders die vraag maar eens op dat forum!

Oja, en daar istie weer: "Het kabinet zet hierbij tevens in op wijziging van de Europese richtlijn. " Dus flauwekul allemaal, dat lukt ze gewoon niet.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#23 Bericht door Jim » maandag 04 oktober 2010, 08:30

de referent hoeft in dit geval geen nederlander te zijn.
vandaar het woord 'legaal'.
RuudThai schreef:En als een bedrijf een Nederlandse werknemer als expat naar het buitenland (buiten EU) uitzendt, samen met zijn gezin dat toevallig niet-EU vreemdeling is, dan zou die bij terugkomst weer een jaar op zijn gezin moeten wachten?
is dat al niet zo?
stel je wordt 2 jaar uitgezonden met je thaise vrouw, die een verblijfsvergunning heeft, naar brazilie.
dan moet die bij terugkeer toch weer een MVV aanvragen?
Oja, en daar istie weer: "Het kabinet zet hierbij tevens in op wijziging van de Europese richtlijn. " Dus flauwekul allemaal, dat lukt ze gewoon niet.
voor nederlanders die geen gebruik hebben gemaakt van het recht op vrij verkeer hoeven geen europese richtlijnen te worden veranderd.
die vallen namelijk niet onder de europese regelgeving.
RuudThai schreef:En ik denk dat die mijnheer van de Stichting Buitenlandse Partner zich ook verkijkt op de betekenis van het woordje legaal in deze context. Stel anders die vraag maar eens op dat forum!
ik ben op BP.nl nog actiever dan hier ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#24 Bericht door RuudThai » maandag 04 oktober 2010, 09:20

Jim schreef:
RuudThai schreef:En als een bedrijf een Nederlandse werknemer als expat naar het buitenland (buiten EU) uitzendt, samen met zijn gezin dat toevallig niet-EU vreemdeling is, dan zou die bij terugkomst weer een jaar op zijn gezin moeten wachten?
is dat al niet zo?
stel je wordt 2 jaar uitgezonden met je thaise vrouw, die een verblijfsvergunning heeft, naar brazilie.
dan moet die bij terugkeer toch weer een MVV aanvragen?
Nou, laten we maar even afwachten wat de reacties van de ambassade en van mijn contacten uit Nederland zijn anders wordt het zo'n welles/nietes spelletje.

Ja, je moet inderdaad weer een MVV aanvragen (belachelijk als je gezin al in NL heeft gewoond!), maar dat kun je al een paar maanden vantevoren doen en dan reis je gewoon gezamenlijk weer naar Nederland. Dat zou bij de door jou gedachte toestand niet kunnen, dan moet je een jaar wachten.. Jemigdepemig, je laat je gezin toch niet een jaar achter in een vreemd land?!

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#25 Bericht door Mart » maandag 04 oktober 2010, 09:47

Loe schreef:Volgend jaar moeten alle mannen die naar Thailand op vakantie gaan zich verplicht laten steriliseren. Stel je voor dat je verliefd wordt en kindertjes gaat maken.
;)
Maar daar is een oplossing voor:

GroenLinks condooms met op de verpakking de tekst “Voor de inhoud”. Prijs 0.65 €

Zijn via internet te bestellen :mrgreen:

http://groenlinks.shopfactory.com/contents/nl/d2.html
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#26 Bericht door RuudThai » maandag 04 oktober 2010, 10:10

Mart schreef:
Loe schreef:Volgend jaar moeten alle mannen die naar Thailand op vakantie gaan zich verplicht laten steriliseren. Stel je voor dat je verliefd wordt en kindertjes gaat maken.
;)
Maar daar is een oplossing voor:

GroenLinks condooms met op de verpakking de tekst “Voor de inhoud”. Prijs 0.65 €

Zijn via internet te bestellen :mrgreen:

http://groenlinks.shopfactory.com/contents/nl/d2.html
Zijn dat gewone of echte milieuvriendelijke met bijv. spitsverkeer-remmende voorzieningen en zo? ;) :lol:

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#27 Bericht door Mart » maandag 04 oktober 2010, 10:55

RuudThai schreef:
Zijn dat gewone of echte milieuvriendelijke met bijv. spitsverkeer-remmende voorzieningen en zo? ;) :lol:
Met dit antwoord val je door de mand. Je weet niet wat GL allemaal te koop aanbiedt :lol: :lol: :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#28 Bericht door Loe » maandag 04 oktober 2010, 12:20

En als je alergisch bent voor condooms :P
IK ben al wat ouder en soms slaapt hij sneller dan ik, dan is het gebruik van een condoom toch wel verrekt hinderlijk :D

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#29 Bericht door Jim » maandag 04 oktober 2010, 12:34

RuudThai schreef: Nou, laten we maar even afwachten wat de reacties van de ambassade en van mijn contacten uit Nederland zijn anders wordt het zo'n welles/nietes spelletje.
idd.
mocht je tijd over hebben, kan je het hier nog even rustig nalezen ;)
http://www.buitenlandsepartner.nl/forum ... hp?t=57497
Ja, je moet inderdaad weer een MVV aanvragen (belachelijk als je gezin al in NL heeft gewoond!), maar dat kun je al een paar maanden vantevoren doen en dan reis je gewoon gezamenlijk weer naar Nederland. Dat zou bij de door jou gedachte toestand niet kunnen, dan moet je een jaar wachten.. Jemigdepemig, je laat je gezin toch niet een jaar achter in een vreemd land?!
je kan dat van te voren doen mits je contract nog minimaal 1 jaar doorloopt op moment van aanvraag van de MVV.
als je een terugkerende expat bent omdat je contract is afgelopen ben je de klos.
dan zal je eerst weer een jaarcontract moet scoren.

de toestand is overigens niet door mij gedacht (of bedacht) :)
die is voor 100% voor rekening van de blonde krullebol die vandaag voor het gerecht staat wegens aanzetten tot haat.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: terugkerende expats en het regeerakkoord

#30 Bericht door RuudThai » maandag 04 oktober 2010, 17:02

Jim schreef:mocht je tijd over hebben, kan je het hier nog even rustig nalezen ;)
http://www.buitenlandsepartner.nl/forum ... hp?t=57497
Ik heb het gelezen. En slechts 1 forumlid (draak) heeft dit punt aangeroerd. En volgens mij ook over dat woordje "legaal" heengelezen. Het is op alle 8 pagina's volgens mij verder niet te sprake gekomen, maar ik heb het dan ook vluchtig gelezen.
Ik heb het zelf maar aangekaart, ik ben daar al een aantal jaren lid, maar deed er niks mee. Ik vind het een rommelig forum, ik kan bijv. niet eens mijn profiel eenvoudig wijzigen, ik kom er niet achter hoe dat moet.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”