Geboorte-akte kwijt (aanvraag MVV)

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Chompoo
kenner
kenner
Berichten: 106
Lid geworden op: zaterdag 21 januari 2006, 18:58
Locatie: Waddinxveen

Geboorte-akte kwijt (aanvraag MVV)

#1 Bericht door Chompoo » vrijdag 20 augustus 2010, 08:35

Beste allemaal,

Mijn vriend heeft net het basisexamen inburgering gehaald in Bangkok :-), en nu willen we de MVV gaan aanvragen. Er is echter een klein probleempje, hij is namelijk zijn originele geboorteakte kwijt. Hij is al naar de Amphur geweest voor een vervangend exemplaar, maar hoe kan ik zeker weten dat dit het juiste document is? Het is namelijk niet hetzelfde als een origineel en ik wil geen risico lopen dat we het verkeerde inleveren en de aanvraag straks wordt afgewezen en dat ik mijn geld kwijt ben. Heeft iemand hier misschien hetzelfde meegemaakt en was dit een probleem? Zijn vervangende geboorte-aktes overal in Thailand gelijk?

Ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden. Alvast hartelijk dank daarvoor.

NB: Mijn vriend heeft zijn vraag al ter plekke gesteld aan de Nederlandse Ambassade, maar daar werd hij heel onwelwillend weggewimpeld met de opmerking dat men dat niet wist (?).

Eveline

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Geboorte-akte kwijt (aanvraag MVV)

#2 Bericht door serpay » vrijdag 20 augustus 2010, 09:50

als het goed is heeft de gemeente (amphur) ALTIJD ook een orgineel in hun bezit.
daar maakt men een copie van en geven die aan u kosten 10 thb.
alleen laten vertalen en naar het ministerie van buitenlandse zaken (minestery of foreign affairs) gaan om te stempelen
kosten in een dag 800 thb in 2 dagen 400 thb.
en later naar de nederlandse ambassade om daar ook de stempel op te zetten.
kosten 2200 thb.
ok vraag mij niet wie de groote graaiers zijn dit mogen duidelijk zijn. :oops:
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Geboorte-akte kwijt (aanvraag MVV)

#3 Bericht door RuudThai » vrijdag 20 augustus 2010, 17:15

serpay schreef:als het goed is heeft de gemeente (amphur) ALTIJD ook een orgineel in hun bezit.
Dit is meestal niet zo. Misschien doen ze dat de laatste jaren maar daarvoor werd de originele geboorteakte meegegeven aan de ouders en die moesten het goed bewaren. In de boeken bij de amphur werd alleen een aantekening gemaakt dat er een kind met naam zusenzo was geboren uit die-en-die ouders. En het werd bijgeschreven op het huispapier.

De geboorteakte van mijn vrouw was ook verloren geraakt. Zij moest daarop met 4 getuigen, ouder dan zijzelf, naar de amphur en daar werd een vervangende verklaring opgesteld. Ze nam als getuigen mee: haar moeder, een oudere zuster, het dorpshoofd en een arts van het districtsziekenhuis waar ze geboren was. Voor alle zekerheid nam ze ook nog een verklaring van de directeur van de dorpsschool mee, voor het geval dat één van de getuigen niet zou worden geaccepteerd.

Die vervangende verklaring volgde daarna de hier al beschreven route van dubbele legalisatie. De Nederlandse ambassade erkende deze vervangende verklaring (was daar bekend) en toen konden we trouwen in Nederland.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”