Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#46 Bericht door prajak » vrijdag 29 april 2016, 16:52

We hebben het over de zorgpremie als je in NL woont en buiten de EU op vakantie wilt.

Buiten de EU dekt de basispolis niet meer behalve in enkele verdragslanden. Ik zie mensen praten over "Marokkanen en Turken wel" maar dat klopt niet, ook een in NL wonende Amerikaan met een NL basispolis die op vakantie gaat in Marokko blijft gedekt. Ook Jan Rap die naar Turkije gaat; dit staat los van nationaliteit.

Ben je zo verstandig vanuit NL in Thailand vakantie te vieren dan is het voorstel dat de basispolis daar niet dekt. Dan moet je een aanvullende dekking sluiten of een aanvullende reispolis en men mag dan vragen stellen over bestaande kwalen.

Als de Tweede Kamer en daarna de Senaat dat voorstel goedkeurt dan is het wet. Dan hang je er aan. Jij woont in Thailand, hebt een eigen polis, jij hebt er geen last van. Ik ook niet want ik woon al hier en heb geen NL basispolis.

Voor jou en voor mij verandert er niks. Het zijn de in NL wonende mensen die naar hier op vakantie willen, die gaan meer betalen of krijgen in het slechtste geval geen dekking.

Wat je er verder bij vertelt over belastingwetten staat hier los van. Dat is een zaak die 1-1-2015 is ingegaan en waar we helaas mee zullen moeten leven. Kost mij ook een maand AOW per jaar.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#47 Bericht door printen44 » zaterdag 30 april 2016, 02:22

Stille, even off-topic. De Tweede Kamer stemt voor een wet en neemt de wet aan met een meerderheid. Dat is minimaal 76 stemmen. De Tweede Kamer kan veranderingen in de wet eisen en meestal gaat de Regering daarmee akkoord. De wet is eerder helemaal voorgekauwd in de commissievergaderingen. En ook de Raad van Staten heeft haar zegje gedaan.

Daarna gaat de aangenomen wet neer de Eerste Kamer. Die kan alleen maar de wet aannemen of afkeuren. De Eerste Kamer heer geen recht op veranderingen te maken in de wet. Als de wet in de Eerste kamer wordt aangenomen, gaat de wet op papier naar de Koning en hij tekent de wet en ook de betrokken minister. De wet treedt in werking een dag nadat de wet in het Staatsblad is gepubliceerd. De wet heeft twee delen, nl. de wettekst en de Memorie van Toelichting. In de Memorie van Toelichting wordt de wet uitvoerig uitgelegd.

De Eerste en Tweede komen komen slechts een keer per jaar bij elkaar en dat op op de derde dinsdag van september. Dan leest de Koning de Troonrede voor. Dat is vrijwel de enige keer dat de twee Kamers gezamenlijk bij elkaar komen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#48 Bericht door prajak » zaterdag 30 april 2016, 02:40

Dat is hoedjesdag, heer Printen. Dan laten ze hun mooiste hoedjes zien, de dames. Nou ja, mooi..... :mrgreen:

En wat grondwetswijzigingen betreft, ik vond dit:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... g-grondwet

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#49 Bericht door stille » zaterdag 30 april 2016, 05:37

Printen
Ik zegt als de 2e kamer alleen maar een KLEINE MEERDERHEID HEEFT dan komt 1e kamer aan te pas
DE 1e kamer gaat dan ook stemmen.
Is daar ook een kleine meerderheid dan komen ze samen.
Bij de 1e keer van de voorstel in de 2e kamer als daar een meerderheid is voor of tegen dan gaat het door of niet door en hoeft de 1e kamer niet aan te pas te komen.
Daarom bedoel ik het kan snel gaan soms met een beslissing.
Zo is mij duidelijk uitgelegd en dat geloof ik door een deskundige die politikioloogie afgestudeerd is op de universiteit in amsterdam en bachelor is.
Deze persoon gaat indien hij niet slaag is om werkt bij de politie te vinden(op dit moment geen functie beschikbaar) nog een 1 jaar door, studeren voor zijn master

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#50 Bericht door RuudThai » zaterdag 30 april 2016, 06:15

Nee Stille, je hebt waarschijnlijk toch iets verkeerd begrepen van je deskundige: ELKE wet, met wat voor een meerderheid ook aangenomen in de Tweede Kamer, wordt ook behandeld in de Eerste Kamer. En gaat dan pas voor ondertekening naar de koning en daarna voor publicatie in het Staatsblad en de Staatscourant. Daarin staat dan ook de datum van ingang van de wet.
Zo werkt onze parlementaire democratie!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 787
Lid geworden op: maandag 17 maart 2008, 15:21
Locatie: Zuid Holland- Cha am

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#51 Bericht door weten » zaterdag 30 april 2016, 08:44

Ik betaal gewoon die paar rot tientjes per mnd. extra en ga zorgeloos op pad.
Is het dan toch waar dat de meeste in Thailand wonende Nederlanders financiele vluchtelingen zijn.
Het is voor mij na 8 jaar Thailand nog steeds een raadsel waar jullie je druk om maken als je in zo,n mooi huis woont en in een zeeeer goedkoop land woont stik blij dat je je vaderland ontvlucht bent.
Dan ook nog de wetenschap dat we op onze leeftijd inmiddels wel weten dat gerechtigheid niet bestaat. Hoeveel wetten zijn er niet geschrapt in ons leven en zie daar we leven nog genieten van de dagelijkse dingen zo zal het altijd zijn en zo zal het blijven.
De dood komt met rappe schreden als je nu nog niet kan genieten en je druk maakt om veranderingen goed of slecht , wat hebben we dan geleerd in de vele vele voorbijgaande jaren.

Of is het een stukje verveling zeker als ik zie hoelang dit klaagverhaal duurt , het is hier net zo hoor ook wij moeten betalen veeeeeel meer dan jullie ennnne kom op nou de tijd vergeten dat we helemaal niet op vakantie konden????
Pas op dat we geen oude zeurende zuurpruimen worden, mijn vrouw wil ook wel eens klagen en dan antwoord ik altijd.
Kunnen we de huur auto fiets scooter eten af en toe een etentje of drankje en een 6 mnd. durende vakantie betalen?????? ja dan zie ik het probleem niet.
KIJK NAAR WAT JE HEBT en koester het. Te weinig geld tja daar helpt mopperen niet bij daar hadden we jaaaren geleden aan moeten denken , veranderen gaat niet meer , aanvaarden berusten en genieten van de dingen om je heen kan ten alle tijden.

Het is later dan je denkt :worshippy:
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#52 Bericht door stille » zaterdag 30 april 2016, 08:58

Hai RuudThai
het gaat hier om
Op 14-01-2016 is er met van Rijn een debat geweest.
http://icmonline.ning.com/video/indisch ... sche-motie
IK heb toen mijn kleinzoon die afgestudeerd heeft in de politikiologie Bachelor gevraagd om mee te kijken en gevraagd hoe het nu zit.dit is zijn antwoor
De tweede kamer stemt eerst
Dan moet het naar de eerste kamer
En daar wordt nog een keer gestemd.
Dit is wel iets anders als de ziektekosten verzekering maar dacht dit ook zo werkte in de politiek
IK snap zelf niet veel van de politiek en daarom vraag ik mensen die indien mogelijk die afgestudeerd zijn
Het gaat om eerst de mensen die nog leven van de oorlog tot 01-01-2017 die krijgen het eerst of hebben het al gekregen en dan naar de nabestaanden
Laatst gewijzigd door stille op zaterdag 30 april 2016, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#53 Bericht door stille » zaterdag 30 april 2016, 09:45

Sorry redaktie
Eigen wijkt ik het helemaal af van het ondwerp ZKV.
En ga ineens over poltiek en belasting.
Dat is niet de bedoeling
Ga wel met mijn benen wijds beens en mogen jullie doen wat je doen wil

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#54 Bericht door prajak » zaterdag 30 april 2016, 14:45

Weten, de voorgestelde maatregel raakt mensen die permanent in Thailand wonen nu juist niet. ik heb geen NL zorgpolis en ik heb dus geen last van die maatregel.

De maatregel raakt :
a) mensen die in NL wonen en naar TH op vakantie komen voor x weken
b) mensen die in NL wonen en 8 maanden hier willen zijn, de 4+8 mensen.

Die mensen hebben, als het wordt aangenomen, geen dekking meer buiten de EU en enkele verdragslanden. En ALS er een optie wordt geboden door de verzekeringsmaatschappijen en/of door de reisverzekering dan mogen die medische verklaringen vragen en kom je aan met hart-hoofd-vaten-bloeddruk dan krijg je de keus:

- geen polis
- een heel dure polis

Dus het kan best eens geen kwestie zijn van een paar tientjes op jouw vakantie in Thailand. Het kan uitpakken als 'wel of niet naar Thailand'.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#55 Bericht door printen44 » zaterdag 30 april 2016, 14:46

Stille, nog even dit, een motie is geen wet, maar een mening van de Kamer. De regering kan een motie opzij leggen. En doet dat regelmatig. De Eerste Kamer komt er niet aan te pas.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#56 Bericht door elst99 » zaterdag 30 april 2016, 16:24

Prajak je loopt weer op alles vooruit en ik denk je veroorzaakt een hoop paniek. Het is er nog lang niet door.
Heeft geen enkele zin te gaan gissen, is niemand bij gediend.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#57 Bericht door stille » zaterdag 30 april 2016, 18:24

Wetten
Je heb over een paar tientjes p/m maar het kan ook honderden zijn
IK hoop het niet en hoop dat je gelijk heb.
Dan kan er voor mij een reden zijn om me weer in nederland te laten inschrijven.
Maar wacht rustig af wanneer het definitief is en bekend hoeveel
Als zij de verzekering voor buitenlanders doen.
Net als ik bij Unive universeel compleet buitenland 520 euro p/m.vanaf 60 jaar voor die tijd iets goedkoper maar ook nog over de 400 weet van een ex marineman.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#58 Bericht door driver » zaterdag 30 april 2016, 20:28

Stille.
Lees alles eens rustig.. Het gaat om mensen zoals mij die in Nederland zijn ingeschreven en dus niet voor mensen die in Thailand wonen en in Nederland zijn uitgeschreven.

j.b
Expat
Expat
Berichten: 198
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 07:33
Locatie: chiangmai

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#59 Bericht door j.b » zaterdag 30 april 2016, 21:25

driver schreef:Stille.
Lees alles eens rustig.. Het gaat om mensen zoals mij die in Nederland zijn ingeschreven en dus niet voor mensen die in Thailand wonen en in Nederland zijn uitgeschreven.
weten schreef:Ik betaal gewoon die paar rot tientjes per mnd. extra en ga zorgeloos op pad.
Is het dan toch waar dat de meeste in Thailand wonende Nederlanders financiele vluchtelingen zijn.
Het is voor mij na 8 jaar Thailand nog steeds een raadsel waar jullie je druk om maken als je in zo,n mooi huis woont en in een zeeeer goedkoop land woont stik blij dat je je vaderland ontvlucht bent.
Dan ook nog de wetenschap dat we op onze leeftijd inmiddels wel weten dat gerechtigheid niet bestaat. Hoeveel wetten zijn er niet geschrapt in ons leven en zie daar we leven nog genieten van de dagelijkse dingen zo zal het altijd zijn en zo zal het blijven.
De dood komt met rappe schreden als je nu nog niet kan genieten en je druk maakt om veranderingen goed of slecht , wat hebben we dan geleerd in de vele vele voorbijgaande jaren.

Of is het een stukje verveling zeker als ik zie hoelang dit klaagverhaal duurt , het is hier net zo hoor ook wij moeten betalen veeeeeel meer dan jullie ennnne kom op nou de tijd vergeten dat we helemaal niet op vakantie konden????
Pas op dat we geen oude zeurende zuurpruimen worden, mijn vrouw wil ook wel eens klagen en dan antwoord ik altijd.
Kunnen we de huur auto fiets scooter eten af en toe een etentje of drankje en een 6 mnd. durende vakantie betalen?????? ja dan zie ik het probleem niet.
KIJK NAAR WAT JE HEBT en koester het. Te weinig geld tja daar helpt mopperen niet bij daar hadden we jaaaren geleden aan moeten denken , veranderen gaat niet meer , aanvaarden berusten en genieten van de dingen om je heen kan ten alle tijden.

Het is later dan je denkt :worshippy:
En zo is het maar net :clap: :clap: :clap: :clap:

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#60 Bericht door stille » zaterdag 30 april 2016, 23:43

Wat schreef ik
Wetten heeft over een paar tientjes p/m meer,en ik zeg maar het kan ook honderden zijn
Dus als het zo is(met die paar tientjes) dat het mij te denken geeft om mij weer in nederland te laten inschrijven.
Ik hoop het niet.(dat IK gelijk heb met die honderden meer dan blijft het zo uitgeschreven ) en hoop dat Wetten gelijk heeft met die paar tientjes p/m(zo begrijp je het dan beter)
Want hier uitgeschreven betaal ik 520 p/m.En geen heffingskortingen meer(weet je wat ik bedoel geen heffingskortingen meer).
Soms moet je even door denken. ben iemand van Rood wit en blauw en blauw er af knippen welke vlag is dat?
In de praktijk ben ik hier maar 7a8 maanden.En heb in nederland een caravan.
Het maakt mij niet uit waar ik uit of ingeschreven staat, kijkt wel wat het voordeligste is

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”