Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#16 Bericht door serpay » zondag 13 maart 2016, 14:35

veel geschreeuw over dit topic maar weet men ook ZEKER wat er gebeurd na 1 jan.?
lees nu eens alle zorgaanbieders na en ook het wetvoorstel!
goh dan blijkt dat er weer veel meer nogelijk is dan HIER wordt gezegd.
http://www.zorgwijzer.nl/faq/zorgkosten ... buitenland

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#17 Bericht door Loe » zondag 13 maart 2016, 15:16

Bij mij precies hetzelfde lammert, ik werkte ook bij de gemeentelijke iza, maar toch per 1 januari overgeheveld en de korting is ook mee overgegaan, dus alleen jij hebt nog iets van Iza op je polis en pasje en ik niet meer, misschien doen ze in gedeeltes overhevelen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#18 Bericht door Lammert de Haan » zondag 13 maart 2016, 16:12

Loe schreef:Bij mij precies hetzelfde lammert, ik werkte ook bij de gemeentelijke iza, maar toch per 1 januari overgeheveld en de korting is ook mee overgegaan, dus alleen jij hebt nog iets van Iza op je polis en pasje en ik niet meer, misschien doen ze in gedeeltes overhevelen.
Misschien hadden ze nog een grote voorraad pasjes en hebben ze die eerst opgemaakt. :giggle: Maar dit is wel een nieuw pasje (5 jaar gelding, tot 31-01-2021). Dus jij bent ook één van de gelukkigen, die over z'n pensioen belasting mag betalen aan Nederland, net als RuudThai?

Ik las trouwens in een ander topic (over het ABP-pensioen) dat ook bij een overheidspensioen is bruto = netto. Dat scheen ene Weten te weten. In het Belastingverdrag Nederland-Thailand staat het trouwens "iets" anders.
Omdat ambtenaren de burgers hebben gediend i.p.v. als loonslaaf te hebben gewerkt voor de aandeelhouders van bijv. Philips "mogen" zij in Nederland belasting betalen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#19 Bericht door Lammert de Haan » zondag 13 maart 2016, 18:59

prajak schreef:Heer Lammert, ga nou niet doen alsof ik niet kan lezen, ik ben wel oud maar niet blind.

In jouw zorgpolis staat wat te doen als je het niet eens bent met een geweigerde vergoeding. Ik raadpleegde een van de vele voorbeelden (DSW) en er staan enkele opties in waaronder de gang naar de rechter. Welke rechter, meer heb ik niet gevraagd.

Eerder al schreef ik dat er sprake is van publiek recht en dat bemoeilijkt een procedure. Maar zeg nooit nooit; ik herinner me een situatie die voor iedereen gold als een waarheid als een koe maar door de CrvB op grond van het ILO verdrag naar de prullenmand ging. Ik meen export van WAO- of AOW-toeslag, lang geleden......

Ze hoeven maar een miniem regeltje in een oud verdrag te vergeten en ze gaan plat. Hoe lang denk jij al dat de box 3 heffing van de baan zal gaan? Wel, het ziet er nu dan toch naar uit. We hadden het zelfde rond de boetebesluiten en het EVRM, ook al lang geleden. EEN slimpie kan een hoop doen hoor.

Nou, moge dat slimpie dan nu opstaan!
Heer Prajak,

“Heer Lammert, ga nou niet doen alsof ik niet kan lezen, ik ben wel oud maar niet blind.”

Met het verkeerde been uit bed gestapt Prajak of lijdt jij aan een ochtend humeur?

Even een paar van jouw opmerkingen en mijn zakelijke commentaar met enige verdieping daarop.

Nergens stel ik of doe ik alsof jij niet KUNT lezen. Echter mijn advies: begin daar dan zo snel mogelijk mee. Liefst nog vandaag!

“In jouw zorgpolis staat wat te doen als je het niet eens bent met een geweigerde vergoeding. Ik raadpleegde een van de vele voorbeelden (DSW) en er staan enkele opties in waaronder de gang naar de rechter. Welke rechter, meer heb ik niet gevraagd.”

Dat heb je dan snel nog even na gister opgezocht. Gister schreef je nl.:” Dat ZAL wel in de zorgpolis staan wie bevoegd is.” Dus toen was het nog niet bij jou bekend. Lezen Prajak en soms teruglezen van wat je eerder geschreven hebt! Overigens doet dit nauwelijks ter zake: je vragen blijven immers staan.

Daarnaast stelde je de vraag: “Welke rechter is dat? Weet iemand dat?”.

Het zou niet best met me gesteld zijn als ik het antwoord hierop niet zou weten: ik zou onmiddellijk stoppen met m’n belastingadviespraktijk. Een belastingadviseur die géén kennis heeft van het (algemeen) bestuursrecht kan beter z’n praktijk sluiten: hij kan z’n werkzaamheden niet naar behoren uitvoeren! Ik weet het: tal van collega’s houden zich alleen maar bezig met het materieel belastingrecht als aangiftemedewerker in puur een aangifte praktijk. Zodra het gaat over formeel belastingrecht en het bredere terrein van het bestuursrecht, dan moeten ze afhaken. Maar dan ben je als adviseur wel zéér beperkt.

Over zaken als ‘opgewekt vertrouwen’, misbruik van macht’, ‘ongelijke behandeling van gelijke gevallen’, ‘(belasting)discriminatie’, om er maar een paar te noemen, kunnen zij vervolgens niet meepraten. Zij zitten puur opgesloten in het hokje ‘(materiaal)belastingrecht’ als een klein onderdeeltje van het publiekrecht. Overigens wordt ‘belastingrecht’ ook wel eens opgedeeld onder het bestuursrecht en maakt het daar een onderdeeltje van uit.

Het antwoord op de vraag welke rechter bevoegd is om hierover te oordelen is te vinden binnen het bestuursrecht (de Algemene wet bestuursrecht). En in dit geval is dat niet de burgerlijke rechter, de strafrechter of de administratieve rechter, maar de Bestuursrechter. EN DAT WAS TOCH JE VRAAG, WAAR IK VERVOLGENS ANTWOORD OP GAF? Dan is het vreemd dat daar zo’n reactie op komt!

“Eerder al schreef ik dat er sprake is van publiek recht en dat bemoeilijkt een procedure.”

Ik spreek in het onderhavige geval liever over ‘bestuursrecht’ i.p.v. ‘publiek recht’. Daarmee sluit je immers bijv. het staatsrecht- en strafrecht, als zijnde eveneens publiekrecht, uit. En waarom dat de procedure bemoeilijkt ontgaat me volstrekt. Waarschijnlijk is deze opmerking een gevolg van het gemis aan kennis van het bestuursrecht en te weinig ervaring met het formeel belastingrecht.

“Ze hoeven maar een miniem regeltje in een oud verdrag te vergeten en ze gaan plat.”

En hiervoor zou jij een procedure willen beginnen? Wat zul je dan als beroepsgrond aangeven? Dit misschien: “Rechter, wilt u voor mij nagaan of deze wetswijziging niet ergens strijd oplevert met een hogere regeling?”
Nee Prajak, zo werkt dat niet in Nederland! En zo werkt het nergens.

“Hoe lang denk jij al dat de box 3 heffing van de baan zal gaan? Wel, het ziet er nu dan toch naar uit.”

Bij mij bestaat er geen enkele twijfel over het blijven voortbestaan van de Vermogensrendementsheffing op zich (box 3). Slechts in een specifieke situatie zou er sprake van kunnen zijn dat zij strijdt oplevert met EU-wetgeving, nl. met artikel 1 van het Eerste Protocol bij het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden!
Maar dat is iets geheel anders dan dat de box 3 heffing van de baan zou zijn! Hier komt dan weer het formeel belastingrecht om de hoek kijken.

Natuurlijk: ik ken ook de krantenkoppen, maar ik ken ook de nog vrij recente jurisprudentie van de Hoge Raad op dit punt. Daarnaast heb ik het zogeheten rechtsgeleerd advies van de advocaat-generaal aan de Hoge Raad gelezen, waarin hij voorstelt de regering en parlement een termijn te geven voor aanpassing of vervanging van de huidige belastingheffing. En dat is wel wat anders dan: “box 3 heffing van de baan”!
Overigens heeft de Tweede Kamer een tijdje geleden al een motie aangenomen (van SP, GL en D66) om op Prinsjesdag te komen met een plan voor een belasting op reële vermogenswinst vanaf 2018. Ook in dit licht bezien is het advies van de advocaat-generaal als ‘mosterd na de maaltijd’.

Heb je trouwens wel gevolgd hoe het de advocaat-generaal is vergaan met enkele recente adviezen? Zij zijn van de tafel geveegd door de Hoge Raad! Dit betrof o.a. de ‘crisisheffing’, waarover ik schreef in dit forum.
Lezen en zelfs veel lezen is een must in mijn vak! En doe je dat niet dan is je kennis binnen de kortste keren verouderd en kun je niet meer meekomen.

Als ik jou was dan zou ik me eerst maar eens gaan verdiepen in deze materie. En beperk je daarbij niet tot krantenkoppen. Jouw huidige stelling zou dan wel eens veel minder stellig kunnen zijn.

Dus ook nu weer: eerst LEZEN en herlezen en dan pas schrijven!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#20 Bericht door Lammert de Haan » zondag 13 maart 2016, 21:21

serpay schreef:veel geschreeuw over dit topic maar weet men ook ZEKER wat er gebeurd na 1 jan.?
lees nu eens alle zorgaanbieders na en ook het wetvoorstel!
goh dan blijkt dat er weer veel meer nogelijk is dan HIER wordt gezegd.
http://www.zorgwijzer.nl/faq/zorgkosten ... buitenland
Serpay, ik merk niet veel van 'geschreeuw' in dit topic. De link die jij geeft bevat een pagina die op 16 oktober 2015 is geactualiseerd. Zij bevat geen enkele informatie over het wetsvoorstel tot wijziging van de Zorgverzekeringswet ingaande 1 januari 2017.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#21 Bericht door prajak » maandag 14 maart 2016, 01:44

Het raakt mij niet, ik heb geen basispolis. Ik hoor het wel van anderen en sluit voor mij deze discussie af.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#22 Bericht door Joep » maandag 14 maart 2016, 07:11

Eigenlijk heb ik me er nooit in verdiept, maar heb nu even op deze site gekeken

http://www.zorgwijzer.nl/faq/is-de-basi ... erzekering

***Diegene niet-ingezetene is, maar in Nederland wel loonbelasting afdraagt.

Als je dus niet vrijgesteld bent van loonbelasting heb je toch gewoon recht op een basisverzekering.

Blijft het feit dat na 1-1-2017 buiten Europa geen dekking meer is.

Of zie ik het gewoon te simpel ?? :roll: :roll:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#23 Bericht door prajak » maandag 14 maart 2016, 07:19

Joep, is dit een site van de overheid? Denk van niet. Alle 4+8 gebruikers zouden er dan naast zitten.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#24 Bericht door Joep » maandag 14 maart 2016, 07:22

Deze link stond hier op het forum.

Dit zeggen ze zelf

Wie zijn wij?

ZorgWijzer.nl is een initiatief van Roy van Wensen en Bart Koenraadt en is een voorlichtings- en vergelijkingswebsite voor zorgverzekeringen. ZorgWijzer.nl is geen onderdeel van een zorgverzekeraar en opereert zelfstandig.

Dus een particulier initiatief.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#25 Bericht door prajak » maandag 14 maart 2016, 07:47

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... keringswet

Bij wonen buiten NL en geen verzekeringsplicht wlz dan geen zorgverzekeringsrecht of -plicht. Jammer, zou best aardig zijn ...... maar die deur is dichtgespijkerd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#26 Bericht door prajak » zaterdag 19 maart 2016, 15:26

Er is inmiddels een petitie verschenen op internet maar die staat vol taal- en stijlfouten. Goedbedoeld maar erg knullig in elkaar gespijkerd; sorry hoor Rudolf.

==

Wij.

Mensen die gewoon verzekerd willen blijven tijdens hun verblijf buiten Europa.

constateren

Mensen die in 2017 overwinteren of langdurig verblijven buiten Europa, vaak oudere gepensioneerde of gezinnen kunnen de toren hogen premies niet betalen, samen met de verplichte ziektekosten verzekering. Of worden niet meer geaccepteerd het gevolg is dat deze grote groep in Nederland blijven en gebruik maken van de vaak veel duurdere zorg. Inplaats van bezuinigen kost het de overheid veel meer geld. het gaat hier om duizenden mensen.

en verzoeken

De wetgeving rondom zorgkosten buiten Europa moet blijven zoals het is. Het Nederlandse volk (ook bij chronische ziekte) moet de vrijheid behouden, te overwinteren, op vakantie te gaan, familie te bezoeken of tijdelijk buiten Europa te verblijven zonder daardoor worder uitgesloten van de zorgkosten uit het basispakket. Tevens lijkt het in strijd met de grondwet art.22 .1 De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid.

==

Waar je kunt meedoen? Ik meen dat er ergens een link staat in het schrijversblog, bij Rudolf zelf heb ik hem vanavond niet kunnen ontdekken.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#27 Bericht door Gardensafari » zaterdag 19 maart 2016, 23:47

Nog afgezien van het schier onleesbare Nederlands is dit een petitie waar je in Nederland de handen niet voor op elkaar krijgt.
Sterker nog: de meeste Nederlanders vinden dat als je zo nodig in Spanje wilt overwinteren je de zorgverzekering dan maar zelf moet regelen.
Voor "ons" in Thailand is er dus geen enkele hoop, want Spanje valt onder de EU, Thailand niet.
Eerst maar afwachten hoe hoog de premies van de reisverzekeringen worden.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#28 Bericht door prajak » zondag 20 maart 2016, 01:15

Er wordt ook weinig van verwacht, Garden. Het wordt een hamerstuk in de kamer en 'op de zorgverzekeraars wordt een beroep gedaan rekening te houden met chronisch zieken'. Dat zal er wel uitkomen, de polder in het midden houden.

Trouwens, wat in die motie staat, chronisch zieken 'die voor behandeling...' etc. Niet de chronisch zieke die ook eens vakantie wil, die kan gebruik maken van het EU recht zich binnen de EU vrij te bewegen.

En wil je als chronisch zieke verzekerd naar Thailand dan moet je een 'plan' overleggen met 'bewijsstukken' en 'medische verklaringen' alvorens men wil overwegen je die dekking te geven want ... die behandeling kan op Tenerife ook. En in Lochem.....

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#29 Bericht door Loe » zondag 20 maart 2016, 02:43

Er is nog een andere petitie zie

https://verzekerdbuiteneu.petities.nl/

Ik denk dat dit in ieders belang is dat deze petitie zoveel mogelijk wordt getekend. Ook degene die defenitief gevestigd zijn hebben indirekt belang er bij. Denk maar eens aan familie die jullie op komen zoeken, deze wordt het duurder of financieel onmogelijk gemaakt om jullie te bezoeken.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Wijziging zorgverzekeringswet 1-1-2017 buitenland?

#30 Bericht door Loe » zondag 20 maart 2016, 02:51

Gardensafari schreef:Nog afgezien van het schier onleesbare Nederlands is dit een petitie waar je in Nederland de handen niet voor op elkaar krijgt.
Sterker nog: de meeste Nederlanders vinden dat als je zo nodig in Spanje wilt overwinteren je de zorgverzekering dan maar zelf moet regelen.
Voor "ons" in Thailand is er dus geen enkele hoop, want Spanje valt onder de EU, Thailand niet.
Eerst maar afwachten hoe hoog de premies van de reisverzekeringen worden.

AFWACHEN hierdoor wordt ons alles door de strot geduwd. Ook voor jouw Hans kan het indirekte gevolgen hebben. Het is een kleine moeite om de petitie te steunen en hoewel sommigen vinden dat hij veel verder moet gaan, is er in ieder geval een begin van een vuist maken tegen uitbuiting van stilzwijgenden.

Er zijn ook veel overwinteraars die om gezondheidsredenen de kou ontvluchtten en dus juist geld besparen op gezondheidskosten.
Laatst gewijzigd door Loe op zondag 20 maart 2016, 03:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”