Thaise overheidsverzekering voor buitenlanders.

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
chaiyaphum
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: vrijdag 15 september 2006, 10:55
Locatie: Korat

Re: Thaise overheidsverzekering voor buitenlanders.

#16 Bericht door chaiyaphum » zaterdag 09 november 2013, 10:34

Hier in het Khoratse hebben zich inmiddels ook een aantal buitenlanders aangemeld
voor de "ziektekostenverzekering"
In Khorat moet je daarvoor zijn bij het Sirindhorn Ratchasima Ziekenhuis bijgenaamd Maharat2
Als je toegelaten wordt - ik heb overigens geen kennis van enige afwijzing tot dusverre - word je doorverwezen voor het maken van een foto en het afnemen van afdrukken van beide duimen en wijsvingers bestemd voor een soort id kaart.
Daarna ontvang je een papier met daarop het te betalen bedrag tbht 2200 - voor de x ray, bloed- en urineonderzoek en het gesprek met de arts - heb je separaat tbht 600 betaald, dus totaal 2800tbht.
Na een week of 2 ontvang je dan je verzekeringskaart.
Je krijgt verder een fraaie kopie in het thais waarop vermeld staat wat je krijgt en wat uitgesloten is.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Thaise overheidsverzekering voor buitenlanders.

#17 Bericht door dutch » zaterdag 09 november 2013, 10:48

chaiyaphum schreef:Hier in het Khoratse hebben zich inmiddels ook een aantal buitenlanders aangemeld
voor de "ziektekostenverzekering"
In Khorat moet je daarvoor zijn bij het Sirindhorn Ratchasima Ziekenhuis bijgenaamd Maharat2
Als je toegelaten wordt - ik heb overigens geen kennis van enige afwijzing tot dusverre - word je doorverwezen voor het maken van een foto en het afnemen van afdrukken van beide duimen en wijsvingers bestemd voor een soort id kaart.
Daarna ontvang je een papier met daarop het te betalen bedrag tbht 2200 - voor de x ray, bloed- en urineonderzoek en het gesprek met de arts - heb je separaat tbht 600 betaald, dus totaal 2800tbht.
Na een week of 2 ontvang je dan je verzekeringskaart.
Je krijgt verder een fraaie kopie in het thais waarop vermeld staat wat je krijgt en wat uitgesloten is.
Het zou interessant zijn om de hoogte van de dekking en eventuele restricties (zonder persoonlijke info te vragen!) te vermelden voor vergelijking.
Hoe staat e.e.a. bijvoorbeeld in vergelijking met de Bupa.?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Thaise overheidsverzekering voor buitenlanders.

#18 Bericht door stevenl » zaterdag 09 november 2013, 13:13

dutch schreef:
chaiyaphum schreef:Hier in het Khoratse hebben zich inmiddels ook een aantal buitenlanders aangemeld
voor de "ziektekostenverzekering"
In Khorat moet je daarvoor zijn bij het Sirindhorn Ratchasima Ziekenhuis bijgenaamd Maharat2
Als je toegelaten wordt - ik heb overigens geen kennis van enige afwijzing tot dusverre - word je doorverwezen voor het maken van een foto en het afnemen van afdrukken van beide duimen en wijsvingers bestemd voor een soort id kaart.
Daarna ontvang je een papier met daarop het te betalen bedrag tbht 2200 - voor de x ray, bloed- en urineonderzoek en het gesprek met de arts - heb je separaat tbht 600 betaald, dus totaal 2800tbht.
Na een week of 2 ontvang je dan je verzekeringskaart.
Je krijgt verder een fraaie kopie in het thais waarop vermeld staat wat je krijgt en wat uitgesloten is.
Het zou interessant zijn om de hoogte van de dekking en eventuele restricties (zonder persoonlijke info te vragen!) te vermelden voor vergelijking.
Hoe staat e.e.a. bijvoorbeeld in vergelijking met de Bupa.?
Dit is feitelijk geen verzekering, maar een contract met het betreffende ziekenhuis.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Thaise overheidsverzekering voor buitenlanders.

#19 Bericht door dutch » zaterdag 09 november 2013, 13:34

Dat wordt dus nog meer interessant om te weten wat de dekking is en tot welk bedrag?
of het eenzijdig kan worden opgezegd etc etc
Laat mij vooraf even stellen,dat alles beter is als niets.
Het is zuivere nieuwsgierigheid die mij deze vragen doet stellen.
In mijn achterhoofd heb ik daarbij de geschiedenis aan mijn overleden schoonvader die na zijn eerste grote behandeling voor een ernstige vorm van suikerziekte(beenamputatie),zeer vriendelijk uit de verzekering(?) werd verwezen.Het werd allemaal te duur!!
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Thaise overheidsverzekering voor buitenlanders.

#20 Bericht door Hua Thale » zaterdag 09 november 2013, 13:40

Vergelijk 1
Hoeveel procent is 2200 Bath van je nu lopende verzekering.
Denk dat je het als een soort eerste hulp moet zien en daarna zelf mag betalen.
Het bedrag (2200 Bath) is absurd laag dus de verwachting mag niet anders zijn.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Thaise overheidsverzekering voor buitenlanders.

#21 Bericht door dutch » zaterdag 09 november 2013, 13:47

Hua Thale schreef:Vergelijk 1
Hoeveel procent is 2200 Bath van je nu lopende verzekering.
Denk dat je het als een soort eerste hulp moet zien en daarna zelf mag betalen.
Het bedrag (2200 Bath) is absurd laag dus de verwachting mag niet anders zijn.
Ik dacht dat de 2200/2800 baht de intake kosten waren?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Thaise overheidsverzekering voor buitenlanders.

#22 Bericht door Hua Thale » zaterdag 09 november 2013, 13:50

Kan zijn dat ik het ook even verkeerd begrijp maar zoals ik het lees 600 Bath onderzoek 2200 Bath 'verzekering' ?
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Thaise overheidsverzekering voor buitenlanders.

#23 Bericht door stevenl » zondag 10 november 2013, 00:45

Veel onzekerheden momenteel.

Het is een 'overheidsverzekering', dus volstrekt onbetrouwbaar en kan eenvoudig eenzijdig worden aangepast. Er lijken geen/weinig limiteringen te zijn mbt dekking, dus bijvoorbeeld ook kanker, veelal uitgesloten op prive verzekeringen hier, wordt behandeld onder het contract.

Het lijkt erop dat dit bedoeld was voor immigrant werkers, zoals Burmezen, maar aangezien tegelijkertijd de roep kwam om een verzekering voor andere buitenlanders is dit, bedoeld of onbedoeld, uitgebreid.

Hoe het verder gaat?

chaiyaphum
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: vrijdag 15 september 2006, 10:55
Locatie: Korat

Re: Thaise overheidsverzekering voor buitenlanders.

#24 Bericht door chaiyaphum » donderdag 14 november 2013, 11:19

even een update mbt de " overheids"ziektekostenverzekering in Thailand.
M.b.t. dekking en uitsluitingen etc weet ik nog niets meer.
Het is mij tot dusverre niet gelukt een deugdelijke vertaling van het info-form te krijgen. Een vertaling mbt google translate levert een warrig verhaal op.
Ik heb inmiddels wel kennis genomen van een afwijzing. Iemand hier uit Khorat had dee gehele procedure doorlopen (2 dagen voordat ik mij daar meldde) en ontving vandaag de mededeling dat hij niet voor de verzekering geaccepteerd is. Hij zal het ziekenhuis nog een bezoek brengen alwaar hij dan de reden van afwijzing te horen zal krijgen.Ben zeer beniewd naar het telefoontje dat mijn kant uit moet komen acceptatie of niet ( gedotterd en dus medicijnen en diabetis= inmiddels geen medicijnen meer)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise overheidsverzekering voor buitenlanders.

#25 Bericht door prajak » donderdag 14 november 2013, 15:22

Als ik nu mobiel was ging ik er achteraan maar Kai moet al zo veel voor me opknappen nu aan werkjes, en me poetsen iedere dag, en het ziekenhuis, dat ik haar niet hiermee wil belasten. Ze zou ook de eerste de beste baliemedewerkster geloven die zegt dat het niet kan.

Misschien ben ik in februari weer geheel mobiel. Maar ik blijf me af vragen hoe lang dit stand houdt. Ooit gaat een hotemetotenclub in Bangkok zien wat dat gaat kosten en hoe scheef de verhoudingen liggen tussen de polis en de verstrekkingen. En gaat men inzien dat een gewone Thai die per ongeluk of door acute nood in het verkeerde ziekenhuis komt zich blauw betaalt. Wat mij betreft mag in dit geval dan 'eigen volk eerst'. En moeten wij, die uit eigen keus hier zijn, maar voor onszelf zorgen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise overheidsverzekering voor buitenlanders.

#26 Bericht door prajak » vrijdag 15 november 2013, 16:53

Ha ! Ik weet gelukkig niet alles. Kai en de sarawat kamnan zijn er al achter aan ! Want ik heb een eigen geel huisboek en net een aantal keren bloed laten prikken dus Dracula is op de hoogte van mijn welzijn.

Ben benieuwd wat het oplevert en wat men dekt in dit kader.

Want de Thai heeft in zijn national healthecare niet alles gedekt en dus zullen wij niet meer krijgen dan de Thai. Ik denk: men dekt geboren worden, poot breken en doodgaan. Nou, de eerste twee heb ik al gehad en de laatste mag nog even wachten van me..... :giggle:

silaworld
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: maandag 24 november 2014, 02:22

Re: Thaise overheidsverzekering voor buitenlanders.

#27 Bericht door silaworld » zondag 01 februari 2015, 05:59

Ik heb al vele jaren een patientenkaart bij een red cross ziekenhuis in chonburi province. Bij een consultatie betaal ik 50 baht als er ook medicatie afgeleverd wordt. Indien geen medicatie is er ook geen doctorsfee te betalen.
Gegroet,
Silaworld

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise overheidsverzekering voor buitenlanders.

#28 Bericht door prajak » zondag 01 februari 2015, 06:12

Betaal je een premie en is dit het eigen risico ?

Of ben je net op tijd in die regeling gestapt en laten ze je er in zitten ?

Geldt dit tarief ook als je een operatie krijgt of op de EHBO belandt?

Veel vragen, weet ik, maar er is ook veel onzekerheid en bovendien twijfel of dit in heel Thailand geldt. De regeling was bedoeld voor grensarbeiders en is daarom op veel plaatsen al geschrapt voor 'witneuzen'.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Thaise overheidsverzekering voor buitenlanders.

#29 Bericht door stevenl » zondag 01 februari 2015, 06:31

prajak schreef:Betaal je een premie en is dit het eigen risico ?

Of ben je net op tijd in die regeling gestapt en laten ze je er in zitten ?

Geldt dit tarief ook als je een operatie krijgt of op de EHBO belandt?

Veel vragen, weet ik, maar er is ook veel onzekerheid en bovendien twijfel of dit in heel Thailand geldt. De regeling was bedoeld voor grensarbeiders en is daarom op veel plaatsen al geschrapt voor 'witneuzen'.
Ik denk dat de regeling zoals hier eerder besproken inmiddels al overal is teruggedraaid voor niet grensarbeiders.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise overheidsverzekering voor buitenlanders.

#30 Bericht door prajak » zondag 01 februari 2015, 13:48

Silaworld zegt 'vele jaren'. Hij/zij heeft dus een andere regeling. Koesteren, zou ik zeggen.

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”