Zorgkosten.

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Zorgkosten.

#1 Bericht door nbreeker » vrijdag 03 augustus 2012, 10:58

Pensionada in verweer tegen ziektekosten
Betalen voor zorg zonder er gebruik van te maken

03 Augustus 2012David de Wilde
Nederlandse gepensioneerden buiten Nederland hebben een formele klacht ingediend bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens. De pensionada moeten verplicht honderden euro's aan ziektekostenverzekeringen per maand betalen in Nederland, maar maken daar geen gebruik van omdat ze in het buitenland wonen.

Met de klacht hopen ze dat die regel wordt geschrapt, het liefste met terugwerkende kracht.

„We hebben om prioriteit gevraagd, omdat een van de klagers inmiddels al 86 jaar oud is”, aldus Hans Hueber van de Stichting Belangenbehartiging Nederlandse Gepensioneerden in het Buitenland (SBNGB) donderdag. Maar wanneer de zaak zal worden behandeld, is nu nog onduidelijk.

Ongeveer 40.000 Nederlandse pensionada die in het buitenland wonen, betalen iedere maand honderden euro's ziektekostenverzekering waar ze geen gebruik van maken.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Zorgkosten.

#2 Bericht door prajak » vrijdag 03 augustus 2012, 11:05

Geldt dat niet alleen binnen de EU ? Ik betaal namelijk geen premie aan NL.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Zorgkosten.

#3 Bericht door dutch » vrijdag 03 augustus 2012, 11:56

prajak schreef:Geldt dat niet alleen binnen de EU ? Ik betaal namelijk geen premie aan NL.
Inderdaad.
Ze zijn namelijk verplicht om in hun woonland verzekerd te zijn.

Wij moeten nu weer tegen het omgekeerde protesteren.Hier kunnen we niet in ons woonland verzekerd zijn en zijn we er in Holland toch min of meer uitgegooid.Althand diegenen die zich op deze veranderingen niet hebben kunnen voorbereiden en met de kille feiten werden geconfronteerd toen ze Nederland al hadden verlaten.
Grandfathering......nooit van gehoord :crazy:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Zorgkosten.

#4 Bericht door Jeanette » vrijdag 03 augustus 2012, 13:11

Recht op zorg
Ze hebben recht op zorg van dat andere EU-land. Nederland moet volgens internationale regels dat land voor de zorg betalen.
Daarom mag Nederland een bedrag inhouden op de AOW van de zogeheten pensionado's, stelt de Centrale Raad van Beroep
Wat zeuren ze nou? Ze betalen gewoon voor de zorg die ze krijgen.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Zorgkosten.

#5 Bericht door serpay » vrijdag 03 augustus 2012, 14:46

Pensionada in verweer tegen ziektekosten
Betalen voor zorg zonder er gebruik van te maken

03 Augustus 2012David de Wilde
Nederlandse gepensioneerden buiten Nederland hebben een formele klacht ingediend bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens. De pensionada moeten verplicht honderden euro's aan ziektekostenverzekeringen per maand betalen in Nederland, maar maken daar geen gebruik van omdat ze in het buitenland wonen.
dit kan en mag van mij maar.
zijn deze personen ook bereid te betalen als ze boven de betaalde premie uitkomen
met het indienen van declaraties of moet dan nederland wel betalen?
ze moeten niet janken zei zijn nederland uitgegaan vrijwillig en naar andere(betere) oorden verhuisd.
woon zelf in duitsland en betaal in nederland EN duitsland, hoop wel als ik er een keer gebrijk van zal maken
men de kosten vergoed.
Alfisti rebeli

Bean
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 438
Lid geworden op: zaterdag 29 maart 2008, 16:23

Re: Zorgkosten.

#6 Bericht door Bean » vrijdag 03 augustus 2012, 15:16

Laat je dan uitschrijven en neem een verzekering in desbetreffend land.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Zorgkosten.

#7 Bericht door prajak » vrijdag 03 augustus 2012, 15:26

Ik begin nu toch te twijfelen. Is het wel "zorg", is het wel "ziektekostenverzekering" maar hebben we het hier niet gewoon over de "volksverzekering " ?

Want ik lees "verplicht" en zover ik weet, verbeter me svp als ik er naast zit, stopt een NL zorgpolis aan de grens tenzij je verzekerd wilt blijven en dat laatste kan alleen in de EU en in enkele verdragslanden sociale zekerheid (voor terugkerende gastarbeiders....)

En als je dan de NL zorgpolis behoudt dan geeft die ook dekking en meestal werelddekking.

En die "honderden" euro's, als het volksverzekering is dan is de premie afhankelijk van het inkomen.... Bij mensen met laag inkomen en veel geld kan dat minder zijn dan honderden euro's per maand.

Net na de invoering van de nieuwe zorgwet, ik meen 2006, kwam er uit Frankrijk al een boze reactie en een dergelijk initiatief. Het ging niet over zorg, het ging niet over ziektekostenpolissen, het ging over de volksverzekering. Het ging over het recht op aanvullende zorg als thuiszorg en hulpmiddelen als je minder valide bent, en dergelijke. Valt dat in de AWBZ ? Want dat is een volksverzekering.

Maar verbeter me als ik er naast zit.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Zorgkosten.

#8 Bericht door prajak » vrijdag 03 augustus 2012, 15:38

Ik zit er dus (een beetje ?) naast. Heb eens wat gesnuffeld.

http://www.gezondheidsnet.nl/zorgverzek ... ektekosten

Het blijkt de ziektekostenpremie te zijn maar dan die van de overheid. Een overblijfsel van het oude systeem van voor de thans in werking zijnde zorgverzekeringswet.

De Centrale Raad van Beroep heeft de inhouding op pensioen of ander inkomen rechtmatig geoordeeld. Daarmee is de kous af tenzij de Europese rechter er een ander eind aan draait.

We horen het wel over een aantal jaren.

Maar 'honderden euro per maand'... Ik zet daar vraagtekens bij. En dan heb je toch ergens recht op in het nieuwe woonland. Maar ja, als je daar dan geen gebruik van wilt maken want ...de taal... de cultuur... we regelen het zelf wel... dan moet je niet klagen.

En toch blijft die volksverzekering knagen. Het heeft er toch wel mee te maken, denk ik.....

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Zorgkosten.

#9 Bericht door prajak » vrijdag 03 augustus 2012, 15:46

De 'inkomensafhankelijke ziektekostenbijdrage' betaal je aan de overheid. Daar gaat het hier om. Ik kom steeds verder met zoeken.

Die bijdrage is in 2012 7,1 procent. HONDERDEN euro's per maand, zegt het bericht. Deel nu eens 200 door 7,1% dan kom je op een bruto inkomen van 2.800+ euro per maand. Deel 300 door 7,1 procent en de uitkomst is 4.200+ euro bruto.

Los van het feit dat als je wat betaalt je ook iets behoort te krijgen zal maar een kleine groep gepensioneerden het inkomen hebben dat ik net uitreken. De getallen in het bericht lijken me schromelijk overdreven.

Maar het doet het leuk in de pers.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Zorgkosten.

#10 Bericht door serpay » vrijdag 03 augustus 2012, 16:27

Bean schreef:Laat je dan uitschrijven en neem een verzekering in desbetreffend land.
helaas ik werk in nederland vandaar
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Zorgkosten.

#11 Bericht door prajak » vrijdag 03 augustus 2012, 16:32

Helaas werk je in Nederland ? Ja, snap ik, je wilt naar Thailand.

Maar wees blij dat je een ziektekostensysteem hebt dat in de top tien van de wereld staat. Wat dekking betreft, wat betreft acceptatie, wat betreft life limits (die kent NL niet) en wat betreft ouderdomsschijven. Je leeft wat zorg betreft in de top tien van het zorgparadijs.

En eenmaal hier moet je je duur verzekeren of alles zelf dokken. Dus ga maar vet sparen. Nederland kotst je uit als je vertrekt.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Zorgkosten.

#12 Bericht door serpay » zaterdag 04 augustus 2012, 06:32

ik weet het prajak heb zelf enkele jaren in thailand gewoond.
ook bij terugkomst in nederland zijn ze op zijn zachtst gezacht gezegt onvriendelijk.
ziekte kosten in nederland zijn hoog en de kwaliteit goed maar wordt wel steeds minder
nog enkele jaren en alleen de goed bedeelden kunnen dit nog betalen,
de zwakkeren zullen alleen nog basis zorg krijgen.
helaas maar waar.
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Zorgkosten.

#13 Bericht door prajak » zaterdag 04 augustus 2012, 10:24

Het basispakket is in de afgelopen jaren uitgekleed en je kunt je er voor bijverzekeren. Ik ben het zicht een beetje kwijtgeraakt maar ik ben van mening dat een breed basispakket voor iedereen met een klein beetje meer premie voor iedereen de beste oplossing is. Dan verdeel je de ellende, geheel in stijl van het NL model dat ook geldt/gold in de volksverzekering.

Maar ja, de 'eigen verantwoordelijkheid', 'bewust gezond leven' deed opgeld en dat kan, gek genoeg, niet iedereen betalen. Daarom zie je in Thailand zo weinig Thais die vegetarisch leven; ze kunnen het niet betalen........

En dus wordt straks in NL bijverzekeren niet voor iedereen en blijf je met kwaaltjes zitten tot je ervoor zwaar behandeld moet worden in een ziekenhuis en dan is het wel verzekerd maar ben jij mogelijk niet meer (geheel) te genezen.

Zeg er eens wat van ? Tegen een overheid die zware accijnzen int op roken en alcohol en aan de andere kant mewt het vingertje zwaait en zegt 'beter afblijven' resp 'met mate'....? Wie geeft het slechte voorbeeld ?

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zorgkosten.

#14 Bericht door greenthaiway » zaterdag 04 augustus 2012, 11:05

Vegetarisch eten in Thailand is in tegenstelling wat je denk stukken goedkoper hoor prajak.
In plaats van vlees en vis eet je tahoe.
Een flinke plak tahoe kost iets van 12 of 14 THB, dit is voldoende voor een dag als vlees/vis vervanger.
Thais en Farang zijn goedkoper uit dus als ze de ommezwaai maken.
Een zwaai is het wel :mrgreen:

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Zorgkosten.

#15 Bericht door serpay » zaterdag 04 augustus 2012, 11:32

Het basispakket is in de afgelopen jaren uitgekleed en je kunt je er voor bijverzekeren. Ik ben het zicht een beetje kwijtgeraakt maar ik ben van mening dat een breed basispakket voor iedereen met een klein beetje meer premie voor iedereen de beste oplossing is. Dan verdeel je de ellende, geheel in stijl van het NL model dat ook geldt/gold in de volksverzekering.

ja het basis paket is uitgekleed en eigen bijdrage gaat naar 340 euro
extra verzekering is ook al beperkt zeker niet alles wordt vergoed
dus voor de gewone werkende man nu al meer dan 12% van zijn inkomsten gaat naar de zorgverzekering
plus nog 6,25% van je bruto salaris
hoelang de werkende dit vol kunnen houden is onzeker helaas.
Alfisti rebeli

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”