Goed verzekerd naar het buitenland

Alles over verzekeren in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Goed verzekerd naar het buitenland

#1 Bericht door jumbo » woensdag 27 september 2006, 06:44

Expert Inge Kool over expat-verzekeringen

Expatriates vragen zich vaak af waarom hun 'Nederlandse' verzekeringen niet voldoen, als zij uitgezonden worden of zelf voor werk naar het buitenland gaan. Expert in expat-verzekeringen Inge Kool legt uit waarom dit het geval is en wat het alternatief is.
Laten we als voorbeeld van een expat-verzekering de internationale ziektekostenverzekering nemen. Een Nederlandse ziektekostenverzekering kent vaak twee beperkingen, die deze verzekering ongeschikt maken voor expatriates. De Nederlandse ziektekostenverzekering beperkt het buitenlandse verblijf vaak tot maximaal zes maanden en na zes maanden worden declaraties niet meer in behandeling genomen en de polis wordt automatisch geroyeerd. Bovendien wordt over het algemeen de bovengrens van maximaal twee keer de Nederlandse kosten gehandhaafd. Dit kan problemen opleveren, met name in landen waar medische kosten behoorlijk kunnen oplopen, zoals de Verenigde Staten, Canada, Hongkong, Japan, Singapore en zelfs in Zwitserland. De basisverzekering die per 1 januari 2006 in Nederland geïntroduceerd wordt kan aangehouden worden indien men in het buitenland woont en in Nederland premies volksverzekeringen afdraagt. Binnen de basisverzekering blijft echter de bovengrens bestaan. De basisverzekering beperkt de kosten zelfs tot slechts de kosten die voor een gelijke behandeling in Nederland verschuldigd zouden zijn in plaats van twee keer de Nederlandse kosten. Internationale ziektekostenverzekeringen die specifiek zijn ontwikkeld voor expatriates kennen deze beperkingen niet.
Speciale voorzieningen
Expat-verzekeringen hebben bovendien in veel gevallen een aantal speciale voorzieningen. In het buitenlandzijn de medische voorzieningen vaak anders geregeld. Het is daarom belangrijk dat de expatriate vooraf kan informeren naar de kwaliteit van bepaalde ziekenhuizen en in geval van ziekte kan terugvallen op een netwerk van ziekenhuizen en artsen waar hij of zij de juiste behandeling kan ondergaan. Een goede expat-verzekeraar beschikt over een dergelijk netwerk. Daarnaast biedt zo'n verzekeraar veelal de keuze tussen behandeling in het vaderland of het land van verblijf. Ook zijn kosten in verband met een medisch noodzakelijke evacuatie en/of repatriëring gedekt en vaak voorzien expat-verzekeringen in dekking voor kosten die ontstaan door noodgevallen in Nederland, zoals ziekte en overlijden van familieleden.
Aanvullende verzekeringen
Uw internationale ziektekostenverzekering kunt u bij een expat-verzekeraar vaak aanvullen met andere verzekeringen, bijvoorbeeld voor arbeidsongeschiktheid, reis, rechtsbijstand of een tijdelijke levensverzekering. Met name een arbeidsongeschiktheidsverzekering is interessant. In het buitenland heeft u bijvoorbeeld vaak geen recht meer op de sociale uitkeringen die in Nederland worden verstrekt; is de hoogte van de lokale uitkering afhankelijk van de verzekerde periode; of bestaat er voor expatriates helemaal geen recht op uitkering bij arbeidsongeschiktheid.
Wat kost een expatverzekering?
De kosten van expat-verzekeringen lopen sterk uiteen. Het spreekt vanzelf dat expat-verzekeraars voor landen met hoge medische kosten, zoals de Verenigde Staten, Canada, Hongkong, Japan, Singapore en Zwitserland, meer premie vragen dan voor landen dichtbij huis. Een andere reden kan liggen bij de verhoogde kans op evacuatie. In landen in Afrika, Latijns-Amerika en Azië zijn de medische voorzieningen naar westerse standaard minder wijd verbreid en is evacuatie naar een ziekenhuis in een ander land vaker aan de orde. Daarnaast is de hoogte van de premie afhankelijk van het type verzekering of de combinatie van de verzekeringen, bijvoorbeeld voor ziektekosten, evacuatie en arbeidsongeschiktheid. Kortom, het is moeilijk een algemene richtlijn te geven. In ieder geval is het raadzaam om vooraf contact op te nemen met uw verzekeringsadviseur.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#2 Bericht door dutch » woensdag 27 september 2006, 11:25

De nieuwe wet op de ziektekostenverzekering heeft per 1-1-06 alles over hoop gegooid.
Ik zelf ben bijna 42 jaar verzekerd geweest en had bij mijn onderzoek naar emigratie een duidelijk antwoord van mijn verzekeraar omtrent de mogelijkheid om verzekerd te blijven.Kon dus!!!!
Ik kreeg per half Februari het bericht dat het dus kon met de volgende premies:(even uit mijn hoofd)
Nu 650 euro PER PERSOON /PER MAAND.(ik ben nu 63,in februari geworden)
bij 65 jaar euro 830; bij 70 jaar euro 1140;bij 75 jaar euro 1460 en bij 80 plus 1520.En natuurlijk elk jaar de gebruikelijke verhogingen!!!

Werd er dus per 1 Maart uitgegooid of beter gezegd ik heb het niet gedaan omdat een verzekering van 1300 en oplopend naar 3000 plus PER MAAND voor 2 personen gewoon niet te betalen is.
Kan nu bij de BUPA tot mijn 70 ste blijven en lig er ook dan uit omdat ik niet voor mijn 60ste daar verzekerd was.
Fijne boel in Nederland.

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#3 Bericht door Manuel » woensdag 27 september 2006, 11:30

Inderdaad dutch. Jij bent absoluut een geval waarin iemand zwaar de dupe wordt van veranderingen. Zeker door de regels van BUPA dat je maar tot je 70 verzekerd kan zijn.....
Niet erg rfechtvaardig in mijn opinie....

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#4 Bericht door khonkaen » donderdag 28 september 2006, 04:54

in thailand zijn de ziektekosten goedkoop en heb je over het algemeen geen ziektekostenverzekering nodig...
op zaal liggen kost 300 thb per dag incl. 3 maaltijden .. een prive kamer kost 1.500 thb/dag..
de thaise huisgenoten kunnen voor totaal 30 thb geholpen worden..

in de particuliere klinieken en ziekenhuizen , betaal je aanmerkelijk meer ... het is daar ook luxueuzer .. maar of dat belangrijk is voor je gezondheid is nog de vraag...
medicijnen zijn ook in de gemeenteziekenhuizen goedkoop ... voor mijn hart- en vaatziekten en artrititis heb ik voor 3 maanden 700 stuks voor nog geen 400 thb...



willem, nederthai
niets is perfect en niets is blijvend

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#5 Bericht door jumbo » donderdag 28 september 2006, 05:54

Willem

Als je al aan de poort staat te rammelen zoals jij kan er weinig meer mis gaan :P :P :P

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Ton

ziektekostenverzekering

#6 Bericht door Ton » vrijdag 23 februari 2007, 09:12

ben in februari 2007 in thailand wel iets meer te weten gekomen over ziektekostenverzekering. in Thailand is die verzekering veelal gekoppeld aan life insurance (spaarpotje voor latere leeftijd; na je 70ste jaar is dekking namelijk niet meer mogelijk, dus heb je geld achter de hand nodig voor opnames, e.d.). Alleen bij BUPA is het mogelijk om alleen health insurance te nemen (zonder life insurance) en jezelf levenslang te verzekeren, mits je jezelf voor je 60ste daar verzekert en je geen ernstige ziekten onder de leden hebt; na je 70ste stijgt de premie drastisch, en helemaal als ze een paar keer hebben moeten uitkeren voor ernstige zaken. heb enkele goede verzekeringsmaatschappijen doorgekregen van Bangkok-Pattaya Hospital: BUPA, AIA, ThaiLife Insurance. Iedereen kan en wil verzekeren, maar AIA en nederlandse verzekeringsmakelaar in Jomtien bevelen aan om verzekering in NL te continueren. Hoe? daar moet ik nog achteraan. Wellicht hier op papier blijven wonen en de langste tijd van het jaar in Thailand verblijven, op basis NL ziektekostenverzekering, aangevuld met goede doorlopende reisverzekering?

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

#7 Bericht door dutch » vrijdag 23 februari 2007, 10:44

En..... wat weet je nu meer als wat ik ca. een half jaar geleden schreef?
Dat ze je hier "tussendoor" ook uit de verzekering kunnen/zullen gooien ,als het hen(de verzekering) allemaal een beetje te veel wordt,heb je nog niet uitgevonden?

Mocht je maatschappijen vinden die op redelijke basis hier dekking willen geven.laat het dan even weten.Ik heb ze nog niet gevonden.

Mijn vroegere verzekering ,De Amersfoortse,wist me ook nog als reden op te geven ,en dat heb ik op schrift,dat Thailand bij de groep van duurste landen ter wereld behoort.Dit tesamen met USA-Canada_Japan-Singapore.Een lachertje van de eerste orde :D :lol:

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#8 Bericht door Mart » vrijdag 23 februari 2007, 12:48

En wat als je een declaratie instuurt op bv november 2006 en vervolgens een in februari 2007?

Mijnheer, U mag maar 90 dagen in het buitenland verblijven.

Dus uit eigen zak betalen.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

#9 Bericht door serpay » vrijdag 23 februari 2007, 15:39

sorry maar ik woon ook in thailand maar ben pas44 jaar dus GEEN verzekering.
zoals willem al zegt de lokale doctor en ziekenhuis is mij ook goed.
een verzekering is iets wat veel geld opbrengt en de betalende altijd de gedupeerde er van is, anders hadden ze geen rede om te bestaan.
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

#10 Bericht door JohanS » vrijdag 23 februari 2007, 16:00

serpay schreef:sorry maar ik woon ook in thailand maar ben pas44 jaar dus GEEN verzekering.
zoals willem al zegt de lokale doctor en ziekenhuis is mij ook goed.
een verzekering is iets wat veel geld opbrengt en de betalende altijd de gedupeerde er van is, anders hadden ze geen rede om te bestaan.
Dit is toch niet helemaal correct.
Indien nu een goede verzekering neemt zal het gemakkelijker zijn wanneer je wat ouder bent (+60 j) om uw verzekering te houden.

En is zeker niet waar voor andere verzekeringen. Geen brand verzekering, geen probleem tot wanneer natuurlijk je huis afbrand dan ben je blij dat je jaren aan een stuk op tijd je premie hebt betaald.

Over verzekeren heeft geen zin, maar een goede gezondheidsverzekering is zeker niet overbodig.

Gebruikersavatar
dirk
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 707
Lid geworden op: maandag 30 mei 2005, 16:56
Locatie: Phayao
Contacteer:

#11 Bericht door dirk » vrijdag 23 februari 2007, 19:42

serpay schreef:sorry maar ik woon ook in thailand maar ben pas44 jaar dus GEEN verzekering.
zoals willem al zegt de lokale doctor en ziekenhuis is mij ook goed.
een verzekering is iets wat veel geld opbrengt en de betalende altijd de gedupeerde er van is, anders hadden ze geen rede om te bestaan.
Ik heb het meer gezegd, als je niets mankeerd of een makkelijke kwaal hebt, heb je geen verzekering nodig. Kleine bedragen (zeker in Thailand) kan je zelf betalen.
Heb je nonHogdekin-lymfoon (lymfklierkanker) zoals mijn zoon, die heeft medicijnen nodig á 4500-5000 Euro per maand. Heb je geen verzekering kan je het wel vergeten. Trouwens die medicijnen zijn in heel Thailand niet bekend. Zouden we daar wonen zou mijn zoon 2 jaar geleden al dood en begraven zijn.
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#12 Bericht door jumbo » zaterdag 24 februari 2007, 04:04

dirk schreef:
serpay schreef:sorry maar ik woon ook in thailand maar ben pas44 jaar dus GEEN verzekering.
zoals willem al zegt de lokale doctor en ziekenhuis is mij ook goed.
een verzekering is iets wat veel geld opbrengt en de betalende altijd de gedupeerde er van is, anders hadden ze geen rede om te bestaan.
Ik heb het meer gezegd, als je niets mankeerd of een makkelijke kwaal hebt, heb je geen verzekering nodig. Kleine bedragen (zeker in Thailand) kan je zelf betalen.
Heb je nonHogdekin-lymfoon (lymfklierkanker) zoals mijn zoon, die heeft medicijnen nodig á 4500-5000 Euro per maand. Heb je geen verzekering kan je het wel vergeten. Trouwens die medicijnen zijn in heel Thailand niet bekend. Zouden we daar wonen zou mijn zoon 2 jaar geleden al dood en begraven zijn.
Check Dirk
Het klopt voor een gemiddelde ziekte zoals een griepje of als je je been een keer breekt zijn de kosten laag, maar een kleine operatie of een als voorbeeld blinde darm ingreep duwt je (afhankelijk van het ziekenhuis) rustig een kleine duizend euro achteruit.
Als je dus een oudere jongere bent zou ik gewoon verzekeren met de kans dat je later kan doorverzekeren, als je ouder bent dan is het hier nagenoeg onmogelijk of je betaald de prijs.
Een andere mogelijkheid is dat de expats zelf een verzekering in het leven roepen dmv maandelijks een bedrag te storten in een beheerd fonds waaruit vandaan bepaalde kosten in een prorato verhouding worden vergoed.
Ik neem aan dat zelfs de Nederlanders die niet op dit forum te zien zijn (?) zoals de NVT Pattaya waar de gemiddelde leeftijd 80 is ook geinteresseerd zouden kunnen worden
Je zou wel een basisbestand nodig hebben van een 25 personen en uiteraard zullen er wat keuringen volgen om bestaande hoe risico ziekten te constateren en wellicht buiten het pakket te houden, maar dan heb je een basisverzekering voor andere en dringende gevallen.
Hier kunnen ook kortingen in verwerkt worden indien er geen aanspraak wordt gedaan op het fonds....
niet te moeilijk om op te organiseren dacht ik zo

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#13 Bericht door Mart » zaterdag 24 februari 2007, 05:45

jumbo schreef: Een andere mogelijkheid is dat de expats zelf een verzekering in het leven roepen dmv maandelijks een bedrag te storten in een beheerd fonds waaruit vandaan bepaalde kosten in een prorato verhouding worden vergoed.

J
Ik ben van mening dat het een goed plan is.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#14 Bericht door Mart » zaterdag 24 februari 2007, 06:01

serpay schreef:sorry maar ik woon ook in thailand maar ben pas44 jaar dus GEEN verzekering.
zoals willem al zegt de lokale doctor en ziekenhuis is mij ook goed.
een verzekering is iets wat veel geld opbrengt en de betalende altijd de gedupeerde er van is, anders hadden ze geen rede om te bestaan.
Waarde vriend,

Je kent me persoonlijk en ook mijn gezin. Ik ben het volkomen oneens met zowel jouw als Willems stelling.
A. Ramperiode van mezelf, in 3 jaar tijd.
Breekt een voet, breukoperatie - 10 dagen opname - dubbele longontsteking - 12 dagen opname - dengue - 9 dagen opname.

B. Zoon Benjamin. Verkeersongeval, opname 8 dagen + 10 dagen nabehandeling. Wordt ziek, opname 2 dagen, wordt bewusteloos met ambulance naar BKK gebracht. Na 9 dagen mocht hij weer naar huis.
Ook nog wat kleine ongeregeldheden.

Nu zijn de ziekenhuizen in vergelijking met Nederland hier beslist niet duur, maar het had me toch een vermogen gekost indien ik geen verzekering had.
Mijn verzekering heeft alles betaald.

Vriend, laat zich met een taxi van BKK naar Cha-am vervoeren. Auto slip, hij gebroken rug, zij ernstige verwondingen, chauffeur ernstig verwond.
Hij en zij worden naar BKK gebracht, 2 platen van 45 cm in de rug en 4 maanden in een harnas. Gelukkig wel verzekerd.

Bezoek aan een lokaal ziekenhuis. Er zitten ca 100 mensen te wachten ( dankzij het 30 TB systeem. De medice staf doet er alles aan, de meeste gaan met een zaakk vol snoepojes naar huis. Hoe het afgelopen is met een aantal weet ik niet, maar zet wel mijn vraagtekens.

Zou jij in Nederland onverzekerd durven zijn :roll:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

khonkaen
Erelid
Erelid
Berichten: 1647
Lid geworden op: dinsdag 22 februari 2005, 08:53
Locatie: amphur muang---- khonkaen

#15 Bericht door khonkaen » zondag 25 februari 2007, 02:43

we zijn gisteren weer naar ons gemeenteziekenhuisje in een dorp hier 40km vandaan geweest...
het was er druk, er zaten zeker 3 mensen te wachten ...
er moest een scan van mijn hart gemaakt worden en ik kreeg er 1 medicijn extra bij...

dus nu voor 3 maanden 800 pillen .. de totale kosten waren 343 thb...

ik vind het niet noodzakelijk om mij te verzekeren ... de huisgenootjes kunnen in het khonkaen gemeenteziekenhuis terecht , waar het wel altijd druk is, voor 30 thb per totale behandeling....
ook zijn er artsen , die er een apotheek op na houden... je hoeft dan niet te wachten , maar het is wel wat duurder....


veel geluk ,



willem
niets is perfect en niets is blijvend

Plaats reactie

Terug naar “Verzekeren in Thailand”