AOW en Trouwen of beter niet?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#31 Bericht door Herbergier » donderdag 10 mei 2018, 10:10

driver schreef:Rondkomen van 40000 thb omgerekend rond de 1000 euro in Nederland moeten er zeker velen. Maar denk dan niet dat die mensen net zo kunnen leven als degene in Thailand met hetzelfde inkomen. Verzekering perikelen in Thailand even daargelaten.
Met 1000 euro in Nederland zit je als gezin rond de armoede grens. Alleen staand ook vlgs mij. Huurhuis is hier niet echt goedkoop en met zorgtoeslag en nog wat tegemoet komingen leef je nog niet echt makkelijk denk ik. En niet iedereen kan sparen voor de oude dag dus verkapte armoede genoeg hier net als in Thailand.
Ik zit in ieder geval liever met 1000 euro in Thailand dan hier als het puur om het geld en leven ermee gaat maar hier bevalt het me nog steeds goed en Sukanya ook dus sparen we ook zodat we als we willen kiezen ook daadwerkelijk kunnen kiezen uit diverse opties ipv gedwongen iets doen uit financiële overwegingen.Met alleen Aow zouden we het in Nederland ook niet echt breed hebben ondanks eigen woning met lage of geen hypotheek tegen die tijd. Extra geld is dus sowieso nodig. Of wat blijven werken indien dat nog kan dat levert ook weer wat geld op als we hier blijven wonen.
Als je in een stadje in de Isan woont, met een redelijk goedkoop huurhuisje of eigen huisje (waar ik trouwens met de koop van 1.500.000 baht in 2007 het geluk heb gehad dat de euro toen op 52 baht stond) dan kan je het heel goed redden met 40.000 baht p.m., alleen elk jaar een paar weken samen op vakantie naar Nederland kan je vergeten, maar verder hoef je jezelf niets te ontzeggen en hou je ook nog een beetje reserve geld over voor onverwachte dure aankopen, er zijn er zat hier die het met minder moeten doen en ook nog een paar keer per week in de kroeg zitten.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#32 Bericht door KhunSugar » donderdag 10 mei 2018, 11:06

Gelukkig zijn er die het met wat meer mogen doen. Verkassen om te leven als een kluizenaar is enkel om doen als je dat gewoon bent.
Zou het niet kunnen en niemand aanraden om met € 1.000/maand in Thailand te leven als je 67 bent.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#33 Bericht door Kees » donderdag 10 mei 2018, 11:24

KhunSugar schreef:Gelukkig zijn er die het met wat meer mogen doen. Verkassen om te leven als een kluizenaar is enkel om doen als je dat gewoon bent.
Zou het niet kunnen en niemand aanraden om met € 1.000/maand in Thailand te leven als je 67 bent.
Wij hoeven dat gelukkig ook niet te doen, maar het gaat er hierom dat je met €1000/maand beter en waarschijnlijk gelukkiger kan leven in Thailand dan in Nederland.
Niet klagen, maar dragen.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#34 Bericht door wanadee » donderdag 10 mei 2018, 11:25

KhunSugar schreef:Gelukkig zijn er die het met wat meer mogen doen. Verkassen om te leven als een kluizenaar is enkel om doen als je dat gewoon bent.
Zou het niet kunnen en niemand aanraden om met € 1.000/maand in Thailand te leven als je 67 bent.
Mijn eerste gevoel is dat het inderdaad weinig is, maar als ik even verder denk dan denk ik dat het best moet kunnen.
Mijn meisje krijgt “huishoudgeld”, standaard 5000 baht per week. Ze heeft een eigen bankrekening waar ze dat vanaf haalt. Gemiddeld houdt ze daar wat van over maar als we naar de makro gaan heeft ze dat restje weer nodig. Ze betaalt daar alles van, ook goedkope restaurantjes rond de driehonderd baht, ook water en stroom.

Alle luxe dingetjes betaal ik. Dus duurdere restaurants, onkosten voor de auto, vakanties, enz. Oook als ik bv een doos senseokoffie bestel betaal ik dat.
Ik weet niet precies hoeveeldat is bij elkaar, ik heb geen vast budget voor dat soort dingen. We hebben overigens geen huurkosten uiteraard.

Dus met 1000euro in de maand kun je mi best een goed leven hebben in thailand. Je kunt geen bokkesprongen maken maar dat kan je in nederland ook niet met 1000 euro. Denk dat je dan in thailand een beter leven hebt.
Enige zorgpuntje blijft dan wel je zorgverzekering als je tenminste niet wat geld achter de hand hebt liggen.
Laatst gewijzigd door wanadee op donderdag 10 mei 2018, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#35 Bericht door driver » donderdag 10 mei 2018, 11:41

Kees schreef:
KhunSugar schreef:Gelukkig zijn er die het met wat meer mogen doen. Verkassen om te leven als een kluizenaar is enkel om doen als je dat gewoon bent.
Zou het niet kunnen en niemand aanraden om met € 1.000/maand in Thailand te leven als je 67 bent.
Wij hoeven dat gelukkig ook niet te doen, maar het gaat er hierom dat je met €1000/maand beter en waarschijnlijk gelukkiger kan leven in Thailand dan in Nederland.
Yep,In mijn eerder geplaatste en iets aangepaste reactie inmiddels bedoelde ik dat ook .

Als ik de latere reacties zie van Wanadee en zijn uitleg erbij lees ik ook wat ik altijd al aangaf nl : Dat Sukanya en ik in Thailand ook van 1000 of 800 euro per maand oid zouden kunnen leven .
Dan maar geen auto /motor of nieuwe tv als daar geen extra centen voor zijn.
In ons geval is dat nvt zoals het er nu voorstaat en kunnen we nog een leuk aantal extra eurootjes meenemen indien nodig.
Zeker bij verkoop huis, motoren, autoos ect.
Oftewel : Een vertrek uit Nederland naar Thailand op Aow leeftijd is financieel wel te doen voor ons als het blijft gaan zoals het nu gaat.
Ziekte kosten en eventuele dure kosten daarbij is eerder al veel over geopst dat kan iedereen de nek kosten op een bepaald moment dat is dus zelf de gok nemen lijkt me tussen wel/niet bijverzekeren oid.

Even terug naar die persoon die geen geld op de bank heeft en dus met 1000 euro moet rondkomen.
In Nederland ook mogelijk maar niet echt ruim en veel beperkingen zeker met een partner erbij zonder inkomsten.
In Thailand dus wel aardig te doen met partner zonder inkomsten mits geen schoolgaande kinderen en geen hoge huur denk ik en geen nieuw auto oid.
Auto op afbetaling kan ook uiteraard maar :
Dan komen er m.i nog wel wat kosten bij waardoor de 1000 euro ook krap wordt ?

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#36 Bericht door KhunSugar » donderdag 10 mei 2018, 12:45

En dan zwijgen we nog over de wisselvalligheid van de koers.
In 2008 nog boven de ฿ 50 nu onder de ฿ 40... en het kan nog erger.

Met bijvoorbeeld € 2.000 kan je dat ergens opvangen, met € 1.000 is het een hap in het budget.
Ideaal is een Thai inkomen genieten en niet voor de volle pot afhankelijk zijn van de €.

Toen nog niet zolang geleden het Britse pond in elkaar zakte (35%) zijn menig Britten een retour ticket gaan kopen, met reden.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#37 Bericht door driver » donderdag 10 mei 2018, 13:12

KhunSugar schreef:En dan zwijgen we nog over de wisselvalligheid van de koers.
In 2008 nog boven de ฿ 50 nu onder de ฿ 40... en het kan nog erger.

Met bijvoorbeeld € 2.000 kan je dat ergens opvangen, met € 1.000 is het een hap in het budget.
Ideaal is een Thai inkomen genieten en niet voor de volle pot afhankelijk zijn van de €.

Toen nog niet zolang geleden het Britse pond in elkaar zakte (35%) zijn menig Britten een retour ticket gaan kopen, met reden.
Alles staat en valt bij de koers dat begrijp ik.
Hoe lager hoe beroerder het uit kan pakken voor velen.
Ik ken er inmiddels ook wat die nu weg zijn uit Thailand vanwege de geld perikelen .

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#38 Bericht door ron » donderdag 10 mei 2018, 13:48

De maatstaven van "(over-)leven in Thailand" liggen voor iedereen anders,
zoals we wel vaker een discussie hebben gehad hier op het TF.
Ik was gemiddeld 7000 Thb elektra kwijt per maand,20.000 voor de auto,25.000 huur
en natuurlijk maandelijks schoolgeld voor Kevin.

Ik lust trouwens ook niet iedere dag dat kippenvoer,en wil zeker 3 keer per week Westers eten met goed vlees.
Zal het aan de lage kant houden,maar 4000thb per week was ik zeker kwijt.
De eenmalige uitgaven voor de motoren/brommers laat ik erbuiten,en ook de 500 euro per maand
die minimaal weggelegd dienen te worden om een ziekenhuispot te maken rekenen we even niet mee.

Ik bedoel met bovenstaande te zeggen:HOE GRAAG wil je in Thailand wonen!?
Wil je heel veel dingen opzeggen/aanpassen om in het land van de eeuwige glimlach te wonen,
terwijl er eigenlijk niets onverwachts moet gebeuren zoals ;
(1-ongeluk,ernstige ziekte,2-nog minder Thb voor de Euro,3-verandering van de wet voor expats,e.d)

Heb je een koophuis,auto en brommer van te voren geregeld/gekocht (*)vallen natuurlijk
heel wat kosten af in bovenstaand rekensommetje,en als je van de Thaise hap houdt scheelt dat ook enorm.
(*gemiddeld huis in Thailand 125.000 euro/Auto 25.000 Euro)
Geen schoolgaande kinderen is natuurlijk ook mooi meegenomen,en een fan i.p.v. een airco
houdt de uitgaven aan elektra ook op een laag peil.

Zo is er eigenlijk ook geen "vast bedrag" te noemen aan de maandelijkse uitgaven,aangezien het voor een ieder anders ligt.
Ikzelf vindt Thailand door mijn eigen manier van leven gewoon een duur land geworden
en zal t.z.t. heel goed moeten nadenken of het verbranden van de schepen wel een goed idee is.
Aanpassen aan de Thaise manier van leven,geboren uit financiële redenen is voor mij in ieder geval geen optie.
Respect voor degenen die dat er wel allemaal voor over hebben.

Als ik de stap zou nemen wil ik wel verbetering van de kwaliteit van het leven hebben,
en niet erop "toeleggen" omdat het zo,n lekker weertje is....
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#39 Bericht door KhunSugar » donderdag 10 mei 2018, 18:19

Als ik de stap zou nemen wil ik wel verbetering van de kwaliteit van het leven hebben,
en niet erop "toeleggen" omdat het zo,n lekker weertje is....
Wel ron ik kan me helemaal vinden in je uiteezetting, vooral deze laatste paragraaf.
Mocht ik verkassen dan is het om beter af te zijn en niet enkel voor mijzelf, ook voor mijn partner.

Voor Nederland weet ik dat niet maar in BE kan je uw wettelijk pensioen vrij goed inschatten. Om niet te moeten inboeten op je laatste salaris bestaat er de mogelijkheid om op verschillende manieren tijdens je loopbaan bij te sturen.
De vier pensioenpijlers, al dan niet met fiscaal voordeel, zal een goede huisvader voor zijn gezin in overweging nemen. Je moet ze niet alle vier invullen, maar wanneer je niets doet en enkel mikt op het wettelijk pensioen zal je sowiezo inboeten.

Als ik hier lees dat er mensen zijn die het op hun oude dag met € 1.000 moeten stellen, tja...dan maar snel verkassen naar een land waar alles 5 tot 10 keer beter koop is, Thailand is dat alvast niet. Tenzij je er leeft zoals hier 70 jaar geleden... dat is dan het Thailand waar mijn partner hooguit nog is op bezoek gaat, maar niet meer wil leven. Back to basic kijkt ze niet naar uit en ik zeker niet.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#40 Bericht door ron » donderdag 10 mei 2018, 19:00

Een ieder staat hier waarschijnlijk anders tegenover KS.
Ik heb een leuke tijd gehad die 2 jaar in Thailand en wij hebben als gezin veel ervaringen opgedaan.
De voor- en nadelen tegen elkaar opwegend zijn we toch tot de simpele slotsom gekomen
dat het in dit kikkerlandje nog allemaal wel meevalt,alhoewel wij hier nog altijd wel dagelijks met
de welbekende "grote stads problemen" te maken hebben....vooral de kinderen.
Jammer dat 1 bevolkingsgroep kan doen en laten zonder dat de "overheid" ingrijpt.

Een verhuizing staat er aan te komen,zijn al een tijdje druk aan het zoeken naar een gepaste locatie.
Zou best nog wel eens in Amsterdam kunnen zijn.(Watergraafsmeer)
Hemelsbreed nog geen kilometer hier vandaan maar een oase vergeleken met waar we nu wonen.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#41 Bericht door KhunSugar » donderdag 10 mei 2018, 21:46

Een ieder staat hier waarschijnlijk anders tegenover KS.
Ongetwijfeld
Voor mij is Thailand geschikt om op vakantie te gaan en niet noodzakelijk als enig vakantieland.
Best tevreden in ons Belgisch provinciestadje met wat het land ons te bieden heeft.
Overwinteren in Algarve wordt overwogen, Bulgaarse kust maakt ook kans.
Wat meer aandacht aan mijn lichaam besteden, de bourgondische levensstijl begint zijn tol te eisen.
Ziekenzorg blijft een aandachtspunt.

Ik wens de € 1.000 kerels alle succes toe in het land van de glimlach.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#42 Bericht door wpdl » vrijdag 11 mei 2018, 02:56

De toon wordt wel erg graag weggezet zo wensen wij dat en niet anders en als die economische vluchtenlingen dat willen doen ze dat maar.

Realiteit is natuurlijk anders.
Er zullen zonder meer mensen zijn die hun beperkte uitgave patroon proberen te maximaliceren in Thailand maar waar niet.
Zuid Europa zit er vol mee met lieden die te klein zijn voor het laken en te groot voor de theedoek.
Denk dat de meeste mensen met een beperkt uitgave patroon hun leven aanzienlijk verbeteren maar meer belangrijk de keuze is vaak gemaakt vanwege partner die Thais is.
Nog belangrijker het is vermoed ik maar een klein percentage van de Belgen en Nederlanders die de laatste week van de maand in de gaten moeten houden.
De hoofdmoot zal zondermeer over een betere uitkering beschikken of financiele reserve en daar naar leven.

De kretelogie over leden en becijfering die hier door meerdere lieden als gradatie wordt neergezet is geen standaard lijk mij.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#43 Bericht door jumbo » vrijdag 11 mei 2018, 03:36

KhunSugar schreef:En dan zwijgen we nog over de wisselvalligheid van de koers.
In 2008 nog boven de ฿ 50 nu onder de ฿ 40... en het kan nog erger.

Met bijvoorbeeld € 2.000 kan je dat ergens opvangen, met € 1.000 is het een hap in het budget.
Ideaal is een Thai inkomen genieten en niet voor de volle pot afhankelijk zijn van de €.

Toen nog niet zolang geleden het Britse pond in elkaar zakte (35%) zijn menig Britten een retour ticket gaan kopen, met reden.

een retourtje omdat ze denken terug te komen na Brexit, hahahahha
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#44 Bericht door jumbo » vrijdag 11 mei 2018, 04:00

ron schreef:Een ieder staat hier waarschijnlijk anders tegenover KS.
Ik heb een leuke tijd gehad die 2 jaar in Thailand en wij hebben als gezin veel ervaringen opgedaan.
De voor- en nadelen tegen elkaar opwegend zijn we toch tot de simpele slotsom gekomen
dat het in dit kikkerlandje nog allemaal wel meevalt,alhoewel wij hier nog altijd wel dagelijks met
de welbekende "grote stads problemen" te maken hebben....vooral de kinderen.
Jammer dat 1 bevolkingsgroep kan doen en laten zonder dat de "overheid" ingrijpt.

Een verhuizing staat er aan te komen,zijn al een tijdje druk aan het zoeken naar een gepaste locatie.
Zou best nog wel eens in Amsterdam kunnen zijn.(Watergraafsmeer)
Hemelsbreed nog geen kilometer hier vandaan maar een oase vergeleken met waar we nu wonen.
Het is een kwestie van plannen en rekenen..
Ik neem aan dat degenen die naar Thailand emigreren na pensioen een motivatie hebben en het niet bedenken de dag
na hun pensionering en de week erop gaan, uiteraard zitten die er wel tussen en die lieden gaan vaak mank

Over de euro en de koers zou ik me niet teveel zorgen maken, alles heeft te maken met de conjuctuur en invloeden
als inflatie en rentes in andere landen/ bij concurrenten en als laatste vraag en aanbod

Nu zit de EU in een herstelfase (na een depressie) en vertoont stijgingen met 2017 als grootste stijging in het laatste decennium
2018 ziet er goed uit met een prima eerste kwartaal.

Alles is nu veel gebalanceerder dan toen de euro door uitgifte hause en liegende partners werd overgewaardeerd
De zwakke plekken zijn bekend en jammer genoeg door zachte heelmeesters behandeld, dat is het enige risico nu
Spanje en Frankrijk herstellen, Italie blijft zwak, GB ook maar die gaat weg, en dan nog Belgie en Griekenland
Het ziet er beter uit als een paar jaar geleden met minder zwakke broeders
De voormalige Oost Europa landen waar altijd over wordt geschamperd zijn de trekkers, maar dat is niet vreemd uiteraard

De balans tussen euro en de intrinsieke waarden van de lidstaten is prima en dat is belangrijk want dan komen vanzelf
de redenen in spel waarbij de koers wordt vastgesteld.
Aanbod in een dal markt zie je niet vaak en zeker niet met valuta's en de andere factoren zijn goed te noemen

Het voordeel van aan de bodem zitten is dat je vaak niet lager kunt...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW en Trouwen of beter niet?

#45 Bericht door jumbo » vrijdag 11 mei 2018, 04:02

wpdelange schreef: De kretelogie over leden en becijfering die hier door meerdere lieden als gradatie wordt neergezet is geen standaard lijk mij.
Mijn idee WP

Het zijn nl nooit de velen die geen problemen hebben met de vragen maar de minderheid die ze wel heeft
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”