Nogmaals: Belastingen en Premies NL/TH

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
YankeeDoodle
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 64
Lid geworden op: zondag 12 augustus 2012, 13:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Nogmaals: Belastingen en Premies NL/TH

#1 Bericht door YankeeDoodle » donderdag 18 september 2014, 21:32

Hallo. Omdat de datum van mijn vertrek met rappe schreden nadert, heb ik toch nog wat vragen over.
Liefst beantwoord door iemand die er ECHT (uit eigen ervaringen) verstand van heeft.

Het is mij bekend dat dit vaak als een "uitgekauwd" onderwerp wordt beschouwd op dit forum, maar IMHO is het een LEVEND topic, want wet- en regelgeving verandert regelmatig, zowel in NL als in TH.
Bovendien is voor elk individu de situatie anders. Twee identieke situaties bestaan dus niet of nauwelijks.
Het simpel verwijzen naar een reeds geschreven topic ergens in 2010 werkt dus niet voor nieuwelingen zoals ik.

Na ampel telefonisch overleg met de Belastingdienst Buitenland in Heerlen en het bekijken van diverse websites over Thaise inkomstenbelasting tarieven, ben ik er nog niet (helemaal) uit.
Ik ben van plan op een O-visum naar Thailand te komen en voldoe aan de voorwaarden. Ook ben ik van plan langer dan 183 dagen per jaar in TH te blijven, zodat ik als "resident" wordt aangemerkt voor de Thaise inkomstenbelasting.

Mijn situatie is als volgt: Ik verkrijg binnenkort mijn AOW en heb een overheidspensioen (ABP).
Samen bedragen deze ongeveer EU 22.000 bruto.
Deze beiden worden, volgens het belastingverdrag tussen NL en TH (en overigens praktisch 99% van alle andere belastingverdragen tussen NL en vreemde landen), in Nederland belast volgens een tarief van 5.1 procent. Premies ZVW, ANW en AWBZ worden niet meer ingehouden door de NL fiscus, omdat ik als buitenlands belastingplichtige wordt beschouwd (M-biljet).
Buiten deze voorzieningen heb ik nog ongeveer eenzelfde bedrag (24.000 EU) aan beroeps- en prive-pensioen, dat bij emigratie NIET door de NL fiscus wordt belast en DUS onder de Thaise wetgeving zal vallen.

Natuurlijk ga ik niet zo dom zijn al mijn pensioenen van NL op een Thaise bank te storten, maar alleen het hoognodige om aan de O-visum regel (tenminste EU 1250,- per maand) te voldoen [|(
De rest laat ik op de bank in NL staan en heb daarvoor een credit card/bankkaart van ING/ABN.
Overigens: voor het geval bij U de vraag rijst of de NL fiscus naar spaartegoeden kijkt en/of belast in NL: het antwoord is NEE. Dat valt namelijk in box 3 (groep 7) en wordt op een M-biljet buiten beschouwing gelaten.

Hiernu komen mijn vragen:
1. heeft TH een speciaal tarief voor inkomsten uit pensioen, ontvangen uit het buitenland?
2. omdat ik kan aantonen dat de overgemaakte bedragen (vanuit mijn AOW en ABP) reeds in NL zijn belast (bron-belasting) is dat van invloed op de Thaise belastingaangifte/aanslag?

Alvast bedankt voor je tijd [|)
There are no secrets to success. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure.
Colin Powell

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Nogmaals: Belastingen en Premies NL/TH

#2 Bericht door Gardensafari » donderdag 18 september 2014, 22:08

Ik weet best wel wat over de NL-heffingen, maar niets over de Thaise.
Van Prajak heb ik begrepen dat Thailand NIET heft, mits je het geld van de bedrijfspensioenen maar naar Thailand overbrengt ná het jaar van uitbetalen.
Dus pensioen 2013 pas in 2014 overbrengen.
Het tarief is/was dan 0%.
Maar nogmaals van de Thaise kant weet ik niet veel.
De rest van jouw verhaal is volkomen correct.

Prajak is nog lid van het forum, misschien kun je hem een PB-tje sturen en reageert hij nog.
Hij is één van de weinigen die je op dit punt betrouwbaar kunnen informeren.
Zeg maar dat ik je heb doorverwezen., omdat ik vind dat je een deskundig antwoord verdient.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Nogmaals: Belastingen en Premies NL/TH

#3 Bericht door carpediem » vrijdag 19 september 2014, 03:27

Vooralsnog krijg je vrijstelling van belasting over je bedrijfspensioen.
De 183 dagen regeling is niet van toepassing op deze vrijstelling.
Het gaat erom dat je sociaal gebonden bent aan Thailand. Dus of er het grootste deel van het jaar woont of voldoende sociale relaties hebt zoals b.v. een partner.
Bij de aanvraag voor heffing vrijstelling zal je dit moeten bewijzen.
De belastingdienst is op de hoogte dat Thailand aan gepesioneerden niet heft.

Er zou sprake zij dat Thailand wel gaat heffen aan gepensioneerden.
Daar is nog niets concreets over bekend.

Kan misschien nog jaren duren en kun je pas over praten als de regeling bekend is.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Nogmaals: Belastingen en Premies NL/TH

#4 Bericht door RuudThai » vrijdag 19 september 2014, 15:35

De nieuwe minister-president van Thailand heb ik onlangs in één van zijn vrijdagavondshows zien vertellen dat hij volgend jaar wil beginnen met een belastingherziening.
De huidige minister-president van Nederland heb ik tijdens de Algemene Beschouwingen van deze week zien vertellen dat er volgend jaar een aanzet komt voor een belastingherziening.
Het is dus volkomen onzeker hoe de belastingregels van Thailand en Nederland over een paar jaar zullen luiden en hoe de beide landen dat in een eventueel nieuw belastingverdrag op elkaar gaan afstemmen.

hanshu

Re: Nogmaals: Belastingen en Premies NL/TH

#5 Bericht door hanshu » vrijdag 19 september 2014, 15:43

.........
Laatst gewijzigd door hanshu op zaterdag 01 juli 2017, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
YankeeDoodle
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 64
Lid geworden op: zondag 12 augustus 2012, 13:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nogmaals: Belastingen en Premies NL/TH

#6 Bericht door YankeeDoodle » vrijdag 19 september 2014, 20:54

Bedankt allen. Ben vanochtend weer op het consulaat geweest in Amsterdam (vlakbij mijn woning) en inmiddels antwoorden op mijn vragen ontvangen.
O-visum geen enkel probleem, verwacht het edd per aangetekende post teruggestuurd.
Ga sowieso niets doen als ik daar aankom (ben gelukkig bekend in BKK van vroegere werkzaamheden) behalve een apartementje huren voor tweehonderd knaken in de maand, op mijn kont zitten en is rustig rondkijken voordat ik nadere besluiten neem. Effe acclimatiseren, heet dat.....
Kom zeker nog terug op het forum om te vertellen hoe het gaat en voor het vragen van verder advies, als ik het hier niet kan vinden in bestaande topics.
Ik wens iedereen gezondheid, geluk en wijsheid toe.

PS: de laatste reactie is natuurlijk hardstikke waar. Heb beide dagen naar de Algemene Beschouwingen gekeken en ben dat gedraaikont van die lui meer dan zat. Kan dat in TH gelukkig niet meer volgen vanwege de taal en dat is maar goed ook, hahahahaha.............. :cheesy:
There are no secrets to success. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure.
Colin Powell

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Nogmaals: Belastingen en Premies NL/TH

#7 Bericht door Gardensafari » vrijdag 19 september 2014, 22:34

YankeeDoodle schreef: PS: de laatste reactie is natuurlijk hardstikke waar. Heb beide dagen naar de Algemene Beschouwingen gekeken en ben dat gedraaikont van die lui meer dan zat. Kan dat in TH gelukkig niet meer volgen vanwege de taal en dat is maar goed ook, hahahahaha.............. :cheesy:
Beter zelfs, in Thailand is dat nog véél erger!
Maar ach, het is eigen aan politici over de hele wereld.
Wereldproblemen kun je alleen oplossen thuis op de bank met een zak chips, of in de kroeg.
Zo'n parlement: dat werkt niet :giggle:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
YankeeDoodle
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 64
Lid geworden op: zondag 12 augustus 2012, 13:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nogmaals: Belastingen en Premies NL/TH

#8 Bericht door YankeeDoodle » vrijdag 19 september 2014, 23:08

Helemaal waar.
Een van mijn stelregels is: als er iets is waar ikzelf niets aan kan veranderen, dan maak ik mij er ook niet druk om. Dat is alleen maar slecht voor je hart..............
En politici zijn erger dan een hoop hondestront (of hondeNstront): die spoelt tenminste vanzelf weg na een buitje regen........ :mrgreen:
There are no secrets to success. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure.
Colin Powell

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Nogmaals: Belastingen en Premies NL/TH

#9 Bericht door Gardensafari » zaterdag 20 september 2014, 00:00

YankeeDoodle schreef: En politici zijn erger dan een hoop hondestront (of hondeNstront): die spoelt tenminste vanzelf weg na een buitje regen........ :mrgreen:
Jij bent echt héél erg.
De politiek heeft bedacht dat dat niet meer mag.
Je moet een zakje bij je hebben.
Een zogenaamd schijtzakje!
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
YankeeDoodle
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 64
Lid geworden op: zondag 12 augustus 2012, 13:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nogmaals: Belastingen en Premies NL/TH

#10 Bericht door YankeeDoodle » zaterdag 20 september 2014, 02:19

Je brengt mij op een idee: een politicuszakje................ :P
Maar waar dump je dat....... :?:
Want zomaar weggooien op het grof vuil is weer tegen de mileuregels....... :happyno:
En zoiets recyclen......hmmmmmmm [|(

Motte we effe in de groep gooien...........hahahaha
There are no secrets to success. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure.
Colin Powell

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Nogmaals: Belastingen en Premies NL/TH

#11 Bericht door Gardensafari » zaterdag 20 september 2014, 06:27

YankeeDoodle schreef:Je brengt mij op een idee: een politicuszakje................ :P
Maar waar dump je dat....... :?:
Want zomaar weggooien op het grof vuil is weer tegen de mileuregels....... :happyno:
En zoiets recyclen......hmmmmmmm [|(

Motte we effe in de groep gooien...........hahahaha
Ik dacht in eerste instantie dat die bij het klein chemisch afval thuis hoorden.
Navraag leerde mij dat ze gewoon de groene container in kunnen.
Zie hier het antwoord van mijn gemeente:
Geachte heer G. Safari.

Naar aanleiding van uw vraag waar het politicuszakje te laten nadat u het succesvol hebt gevuld delen wij u het volgende mede.
U hoeft het zakje niet aan te bieden als KCF (Klein Chemisch Afval), omdat politici, ondanks de van hen bekende rare gedachtenkronkels, tot de soort Homo sapiens behoren.
Hoewel u zich dit waarschijnlijk nauwelijks kunt voorstellen, maakt ze dit biologische wezens.
Dit is slechts anders in het geval de betrokken politicus een kunstgebit heeft, brildragend is, een gehoorapparaat in heeft èn een pacemaker is ingeplant.
In dat geval dienen deze attributen vóór aanbieding van het zakje te worden verwijderd.
Daarna kunt u het zakje met een gerust hart aan de groene container toevertrouwen.
De inhoud blijkt prima te kunnen worden vercomposteerd.

Wij wijzen u nog op twee punten:
Er mag uitsluitend gebruik gemaakt worden van goedgekeurde zakjes.
Deze zijn herkenbaar aan de grote letter P in alle kleuren van de regenboog en het recycle-symbooltje.
Tijdens warme periodes adviseren wij u het zakje in koelkast of vriezer te bewaren tot de dag van inzameling.
Dit in verband met de onaangename lucht die zo'n zakje na enige tijd in de warmte te hebben gestaan gaat verspreiden.
Deze geur wordt enerzijds veroorzaakt door het natuurlijke afbraakproces, anderzijds door het ontbinden van een zeer grote hoeveelheid eigendunk.

Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest,
Hoogachtend,
de Gemeente Reinigingsdienst.
Laatst gewijzigd door Gardensafari op zaterdag 20 september 2014, 07:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Nogmaals: Belastingen en Premies NL/TH

#12 Bericht door elst99 » zaterdag 20 september 2014, 07:06

:clap: :clap:
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

hanshu

Re: Nogmaals: Belastingen en Premies NL/TH

#13 Bericht door hanshu » zaterdag 20 september 2014, 07:11

:clap: :clap:

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Nogmaals: Belastingen en Premies NL/TH

#14 Bericht door jomel17 » zaterdag 20 september 2014, 12:22

555, bedankt, eindelijk weer eens gelachen om iets op het TF
หลงรัก

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nogmaals: Belastingen en Premies NL/TH

#15 Bericht door driver » zaterdag 20 september 2014, 13:52

Humor Hans met Hoofdletter HHHHHHHHHH

Gr driver

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”