Gaat de Belastingdienst er werkelijk mee stoppen?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Gaat de Belastingdienst er werkelijk mee stoppen?

#1 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 28 januari 2017, 17:56

Gaat de Belastingdienst er werkelijk mee stoppen?

Afbeelding


Een gewaagde titel van deze bijdrage. Maar het heeft er alle schijn van dat de Belastingdienst binnenkort gaat stoppen met het innen van belastinggeld. Dat bleek mij gister uit het die dag verschenen rapport van de Commissie onderzoek Belastingdienst. Er zijn zelfs ‘vitale processen’ in gevaar gekomen, zo concludeert de Commissie in haar rapport.

In een eveneens gister verschenen verklaring van Erik Wiebes, Staatssecretaris van Financiën, ligt de oorzaak hiervan voornamelijk bij DE belastingambtenaren en DE ambtelijke cultuur. Met geen woord wordt erover gerept dat diezelfde ambtenaren in een brandbrief van eind vorig jaar hun verontrusting hebben uitgesproken over de gang van zaken binnen de Belastingdienst. In het Kamerdebat daarover werd dit nog door de Staatssecretaris weggewuifd in de trant van “ze moeten niet zo zeuren”.


Dat de Belastingdienst er wellicht geheel mee stopt is voor jullie helemaal niet erg. Het moet zelfs een opluchting zijn. Maar voor mij ligt dat iets anders: ik ga namelijk een deel van m’n broodwinning verliezen. Daar heb ik echter het volgende op bedacht: ik ga het recherchevak in. Het eerste succes heb ik inmiddels behaald:

Afbeelding


En als antwoord kwam al gauw het hoge woord eruit: IN DE BODEMLOZE PUT, GENAAMD: “GRIEKENLAND”!


Wat ging er zoal mis

De problemen worden voor een deel veroorzaakt door de vorig jaar opgezette reorganisatie, welke volledig uit de hand gelopen is. Tussen nu en 2020 (!) moesten ruim 5.000 mensen weg, was het plan. Wie vrijwillig vertrok, werd beloond met een riante vertrekregeling. De regeling bleek zo populair dat deze door zijn eigen succes nu al stopgezet moest worden, terwijl we nog lang niet “2020” schrijven. Gemiddeld kregen de vertrekkende ambtenaren, die veelal bijna al met pensioen gingen, € 68.000,-- mee. En als je als organisatie je oudere en daardoor meestal ook je meest ervaren medewerkers met een riante vertrekpremie laat weglopen, dan kun je op de vingers van één hand natellen dat er iets grandioos mis gaat lopen. En dat is in een organisatie als de Belastingdienst niet anders dan elders.
Daarbij liep deze vertrekregeling zoals reeds gesteld ook nog eens volledig uit de hand: ondanks de voortijdige sluiting van de regeling (in hetzelfde jaar van opstarten, nl. 2016, i.p.v. de geplande einddatum in 2020) werd zij € 66 miljoen duurder dan was begroot. Nu valt dat op zichzelf best nog wel mee. Het gaat om slechts zo’n 88 fte’s en dus werd vrij snel tot actie overgegaan. De signaalfunctie vanuit ambtelijke hoek heeft dus wel degelijk gewerkt!

Voor dit laatste en voor het gebrek aan regie in dit proces heeft Staatssecretaris Wiebes van Financiën z’n excuses aangeboden aan de Tweede Kamer, onder het onder curatele stellen van de Belastingdienst. De eerst verantwoordelijke beleidsman stelt nota bene z’n eigen organisatie en waarvoor hij zelf geheel verantwoordelijk is, onder curatele: een klassiek voorbeeld van de slager die z’n eigen vlees keurt! Ik schreef daar eerder over in het forum.

Een niet professionele werkcultuur

Volgens het rapport is het reorganisatieplan, “in het isolement van een kleine kring en los van de organisatie” tot stand gekomen. "De onderhandelaars van de Belastingdienst voelden kennelijk geen behoefte om een helder mandaat met de Staatssecretaris af te spreken, terwijl de ambtelijke en politieke leiding daar evenmin op hebben aangestuurd," schrijven de commissieleden. Staatssecretaris Wiebes heeft volgens de commissie dus ook steken laten vallen. En dat kun je op z’n minst stellen. In “Onderhandelaars van de Belastingdienst die niet de behoefte hadden om een helder mandaat met de Staatssecretaris af te spreken” mis ik de eigen rol van de Staatssecretaris toch wel heel erg! Een vorm van ‘Calimero-gedrag’?

Afbeelding


Er was tot slot ook een groot gebrek aan professionaliteit: "Er is binnen de Belastingdienst een informele wijze van communiceren en besluitvorming ingeslopen, die zich niet verdraagt met een professionele organisatie, waardoor de voorbereiding van en de besluitvorming over de Vertrekregeling niet goed is verlopen."
"Het resultaat was een kwetsbare regeling, die risico's inhield voor de continuïteit van de belastinginning."

Allemaal fraaie bewoordingen maar ik ben doorgaans minder diplomatiek en zou het ook liever willen kenmerken als een compleet falen van de Staatssecretaris door niet zijn verantwoordelijkheid en dus de regie te nemen in dit geheel. Hij heeft simpelweg nagelaten om de teugels in eigen hand te nemen en schuift na alles af door ‘de’ Belastingdienst onder curatele te stellen in plaats van zichzelf!

Belastingdienst moet op de schop

De commissie vindt dat het tijd wordt om intern orde op zaken te stellen. Want “het incident met de vertrekregeling staat niet op zichzelf”. “Er moeten betere afspraken komen over de rolverdeling tussen de staatssecretaris en zijn hooggeplaatste ambtenaren, zoals de directeur-generaal.”
Daarnaast zijn de ICT-systemen verouderd, is het personeel niet professioneel genoeg en kan de Belastingdienst wel wat meer jonge mensen gebruiken: de gemiddelde leeftijd van het personeel is 53 jaar, ruim zes jaar hoger dan het gemiddelde bij de Rijksoverheid.

Overigens heeft de directeur-generaal nog maar kort geleden uit eigen beweging ontslag genomen.
Daarnaast, ik wees er al eerder op, heb ik bedenkingen tegen de opmerking dat de Belastingdienst wel wat meer jonge mensen kan gebruiken. Dat kan alleen als men ervoor zorgt dat men goed geschoolde en na een korte inwerkperiode jong personeel aantrekt wat ook goed kan functioneren binnen de dienst. En anders geef ik de voorkeur aan ouder en daardoor meestal meer ervaren personeel, waarbij ik de gemiddelde leeftijd van het personeel op de koop toeneem.

Reactie van de Staatssecretaris namens het gehele Kabinet

Je zou niet Erik Wiebes, Staatssecretaris van Financiën, heten als je daar niet onmiddellijk een reactie op had gegeven. Hij staat inmiddels bekend als de ‘Sorry-Staatssecretaris’.

De onderzoekscommissie komt tot de conclusie dat het een zootje is bij de Belastingdienst en dat er bij de reorganisatie van de dienst flink is geblunderd. Staatssecretaris Wiebes geeft in een brief toe dat hij de boel anders aan had moeten pakken.

De belangrijkste punten uit zijn reactie

1. 'Sorry-Staatssecretaris' Wiebes zegt weer eens sorry

In zijn brief aan de Tweede Kamer schrijft Staatssecretaris Eric Wiebes dat hij steken heeft laten vallen. "Wij hebben de hardnekkigheid van de autonomie van de Belastingdienst, die heeft bijgedragen aan de totstandkoming van de vertrekregeling, onderschat. Achteraf gezien heb ik, Staatssecretaris, de informele werkwijze rondom de Investeringsagenda onvoldoende gecorrigeerd. Het ontbrak aan strakke afspraken tussen de ambtelijke en politieke leiding over de te realiseren personele uitstroom, waardoor mijn betrokkenheid daarbij onvoldoende was."

Dit is niet de eerste keer dat hij z’n falen moet toegeven. In het bedrijfsleven is het gebruikelijk dat je om die reden op straat komt te staan. Maar ook nu weer zal hij er wel zonder kleerscheuren vanaf komen

2. Belastingdienst gaat meer mensen aannemen

Na zijn 'sorry' volgt een uitgebreide reactie op de adviezen van de commissie en welke actiepunten er nu zijn geformuleerd. Na de miljoenen verspillende vertrekregeling ligt het dan ook volstrekt voor de hand (of toch niet?) dat de Staatssecretaris voornemens is om een hoop nieuwe mensen aan te nemen om ervoor te zorgen dat de continuïteit van ‘vitale processen’ bij de Belastingdienst niet in gevaar komt. "Een van die maatregelen is dat additioneel ruimte wordt gemaakt om 140 fte voor bedrijfskritische functies te werven, bovenop de ingebouwde ruimte in het kader van de Investeringsagenda voor de werving van 350 fte op dergelijke functies."
M.a.w.: een miljoenen verslindende vertrekregeling wordt opgevolgd door ‘aantrekregeling’ van extra fte’s. Hoe bedenk je het!

3. Echter 'een baan voor het leven' bij de Belastingdienst gaat tot het verleden behoren

De Belastingdienst is blijkbaar een aantrekkelijke werkgever: mensen blijven er lang werken en vacatures worden vooral intern ingevuld. Dat is binnenkort afgelopen. "Daarom is het belangrijk dat de Belastingdienst went aan een hogere instroom en meer werving, ook met het oog op het te verwachten verloop de komende jaren."

Dit staat haaks op mijn ideeën, zoals ik eerder al een paar keer min of meer aangaf. Intern vacatures opvullen indien intern voldoende gekwalificeerd personeel voorhanden is, vind ik een uitstekende zaak. Zo kan juist worden voorkomen dat dit personeel bij gebrek aan carrièremogelijkheden wegvloeit en overstapt naar een van de grote adviesbureaus, zoals nu maar al te vaak gebeurt. Dit brengt namelijk de kwaliteit en de continuïteit van de Belastingdienst in gevaar en niet andersom!

Het zoeken van de oplossing voor de problemen in dit “wondermiddel” lost m.i. totaal niets op!

4. Reorganisatie werd 'opgesierd' door blunders

“Dankzij de uit de hand gelopen vertrekregeling is de reorganisatie vertraagd”, schrijft de minister. Het proces kan wel een harder tempo gebruiken en betere communicatie moet daarbij gaan helpen. "Het kanaliseren van communicatie over de Investeringsagenda van de werkvloer naar de top te brengen en vice versa maakt het ook mogelijk de gewenste cultuurverandering in gang te zetten."

5. Nieuwe managementlaag moet zorgen voor de smeerolie om de boel soepeler te laten verlopen

"De afstand tot de werkvloer is te groot geworden", schrijft de staatssecretaris. De oplossing voor deze kloof: een extra managementlaag. "Daarom zal een ambtelijke topstructuur worden ontworpen die zowel dichtbij de dagelijkse praktijk als bij het ministerie staat."
Ik vind hierin weinig terug van de opmerking van de commissie: “Er moeten betere afspraken komen over de rolverdeling tussen de staatssecretaris en zijn hooggeplaatste ambtenaren, zoals de directeur-generaal.”

Met andere woorden:”We plaatsen een extra managementlaag in de organisatie en de problemen zijn opgelost.” DE klassieke denkfout bij reorganisaties, waarbij men alleen maar oog heeft voor de opbouw van het kaartenhuis wat een organisatie is. Maar of het kaartenhuis daardoor ook stabieler wordt, is nog maar de vraag. In een organisatie organiseert men mensen en als men bij een reorganisatie niet voldoende oog heeft voor de menselijke factor, dan is elke reorganisatie gedoemd om te mislukken. Aan een bedrijfsreorganisatie behoort naar mijn mening dan ook een culturele reorganisatie vooraf te gaan! En dan kun je niet volstaan met de opmerking, dat een nieuwe tussenlaag het ook mogelijk maakt om de gewenste cultuurverandering in gang te zetten.

Als aan dit laatste geen of onvoldoende aandacht wordt besteed, dan zal over enige tijd een nieuwe onderzoekscommissie tot de conclusie komen dat ook deze reorganisatie door menselijk falen een totale mislukking is geworden.

6. Belangrijke besluiten kunnen niet meer via onderonsjes tot stand komen

Een van de belangrijkste kritiekpunten van de commissie is de informele wijze waarop er gecommuniceerd wordt. Er moet meer vastgelegd worden, stelt de staatssecretaris: "De informele werkwijze is mede de oorzaak geweest van de problematiek rondom de vertrekregeling. Besluitvorming en belangrijke communicatie dient via formele stukken te verlopen, juist om onduidelijkheden daarover op een later moment te voorkomen en het toezicht adequaat te kunnen uitvoeren."

En weer mis ik de rol die de Staatssecretaris zelf heeft gespeeld in deze.

Een draai van 180 graden

Als ik de bevindingen van de Commissie onderzoek Belastingdienst en de namens het Kabinet door de Staatssecretaris gegeven reactie hierop goed op me laat inwerken, dan krijg ik toch wel een hele bittere smaak in m’n mond.

Eind vorig jaar stelde de Vereniging van Hogere Ambtenaren bij het ministerie van Financiën (VHMF) in een brandbrief aan o.a. de Staatssecretaris, dat de continuïteit bij de Belastingdienst in gevaar dreigt te komen door vergaande personeelskrimp. Volgens de Staatssecretaris was dat volledig ongegrond. De zorgen van de belastingambtenaren werden weggewuifd. Dit staat haaks op het hiervoor onder “2. Belastingdienst gaat meer mensen aannemen” gestelde. Hoe snel kan iemand een draai maken van 180 graden!

In oktober vorig jaar stelde de Staatssecretaris z’n eigen Belastingdienst onder curatele (ik schreef daar eerder over in het forum). In een Kamerdebat eind vorig jaar over de zorgen van de VHMF meldde de Staatssecretaris nog: "Continuïteit (bij de Belastingdienst) is en zal mijn eerste prioriteit zijn". De Kamer vergat vervolgens om ook de Staatssecretaris onder curatele te stellen!

Deze hele klucht kun je laten vallen onder: “Geloof nooit de profeet van eigen bodem maar vertrouw meer op een uit externen samengestelde onderzoekscommissie.”

Hoe komt zo’n onderzoekscommissie echter tot z’n conclusies en aanbevelingen: uit o.a. gehouden interviews met belastingambtenaren, waaronder vast ook wel leden van de VHMF! Daarnaast werden door de Commissie talloze documenten bestudeerd, een paar Belastingkantoren bezocht en werd er gesproken met de vakbonden. Geen half werk dus!

Bronnen:

* Rapport Commissie onderzoek Belastingdienst
* Reactie van Staatssecretaris Wiebes van Financiën, namens het kabinet, op dit rapport
* Brandbrief van de Vereniging van Hogere Ambtenaren bij het ministerie van Financiën (VHMF) van 13 december 2016 aan o.a. de Staatssecretaris
* ANP, NRC, Volkskrant en RTL Z
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Gaat de Belastingdienst er werkelijk mee stoppen?

#2 Bericht door Duiker » zaterdag 28 januari 2017, 20:35

Lammert, dat heb je mooi geschreven. Ik ben toch benieuwd hoe ze het allemaal gaan oplossen.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Gaat de Belastingdienst er werkelijk mee stoppen?

#3 Bericht door Lammert de Haan » zondag 29 januari 2017, 01:15

Duiker schreef:Lammert, dat heb je mooi geschreven. Ik ben toch benieuwd hoe ze het allemaal gaan oplossen.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, Duiker. Dat Staatssecretaris Wiebes de zaak nog weer op de rails krijgt: dat zeker niet. Eerlijk gezegd denk ik wel dat hij dit kritische rapport in de Tweede Kamer ook wel weer zal overleven. Hij is al zo vaak de dans ontsprongen als ‘Sorry-Staatssecretaris’. Dat zal hem nu ook wel weer lukken. We zitten nog maar kort voor de verkiezingen en de vorming van een totaal andere regering. Alhoewel: zeg nooit nooit. Dat is de afgelopen week wel gebleken met Minister Van der Steur (nu dus ‘ex-minister’).

En mocht na de verkiezingen de VVD toch weer terugkeren in de regering, ook dan zul je van ‘onze’ (k)Wiebes nooit weer wat horen. “Een keer een mislukking, altijd een mislukking”.

Maar gelukkig zijn er ook nog belastingambtenaren die zich niet de kop gek laten praten door de praatjes van Staatssecretaris Wiebes en, ondanks hun gevorderde leeftijd (maar daardoor wél met de nodige kennis en ervaring), rustig op hun post blijven. Denk maar eens aan onze eigen Gardensafari.

Ik heb geen idee hoe ver Gardensafari van de pensioengerechtigde leeftijd afzit, maar als dat zich op vrij korte termijn zou voordoen en er zou me een vertrekpremie worden aangeboden van zo tegen de € 70 duizend, dan weet ik wel wat ik gedaan had: DOEI! Weg kennis en weg ervaring! Maar verscheidene van hen zijn naderhand ook weer ingehuurd door ….........………. diezelfde Belastingdienst! HOE ZOT KUN JE HET BEDENKEN!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Gaat de Belastingdienst er werkelijk mee stoppen?

#4 Bericht door driver » zondag 29 januari 2017, 08:02

Je schrijft weer een mooi stuk weg ik doe het je niet na.

Wat betreft dat laatste.. Ze krijgen een zeg maar oprot premie om later weer ingehuurd te worden.
Vlgs mij was het nu net de bedoeling van de nieuwe wet dba dat dit niet meer mag?

Gr driver

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Gaat de Belastingdienst er werkelijk mee stoppen?

#5 Bericht door Gardensafari » zondag 29 januari 2017, 09:26

Aanvulling op de rake analyse van Lammert.
Men streefde ernaar om 5.000, hoofdzakelijk administratieve ambtenaren te laten afvloeien.
Je kon je aanmelden tot 2020.
Het liep storm en de aanmelding werd gesloten op 1 september jl.
Het aantal aanmeldingen: 8.400!
En goeddeels hogere ambtenaren met veel dienstjaren, want voor hen pakte de regeling het gunstigst uit.
En ja, ook ik stap op 1 maart 2020 op.
En daar laat ik het bij, geheimhouding en zo.

In het algemeen kun je stellen dat op sommige departementen de verhouding tussen politieke top en ambtelijke top soms slecht is. Dat was in het verleden al zo, denk maar aan de hevige strijd tussen Dokters van Leeuwen en Winnie Sorgdrager. Recentelijk was de bonnetjesaffaire daarvan ook een goed voorbeeld. In Nederland blijft de ambtelijke top zitten als er een nieuwe regering komt. In enkele andere landen, waaronder Amerika, wordt die ambtelijke top grotendeels vervangen als er een nieuwe president komt.
Beide systemen hebben voor- en nadelen. Dat de ambtelijke top in zichzelf gekeerd is en in principe de politieke top niet als bondgenoot ziet is een nadeel van ons systeem.

Ook het alsmaar groeiende aantal managers blijft een plaag. Niet alleen bij ons, maar bij alle grote organisaties. Denk ook aan de gezondheidszorg. De banken hebben er nog maar onlangs een hele boel uitgegooid. Jammer voor die mensen, maar waarschijnlijk wel terecht. Het is opvallend dat terwijl het aantal werkers wordt teruggebracht, het aantal managers gelijk blijft of zelfs stijgt.

Nog 3 jaar en één maand en ik kan aan mijn verhuizing naar Thailand gaan werken, als er tenminste niets verandert. We krijgen eerst nog verkiezingen en een nieuw kabinet. Rechts en links lijken elkaar weer eens in evenwicht te houden. En dan is er nog de Eerste Kamer. Het worden leuke tijden, vooral omdat Roemer mij mijn pensioen op 65-jarige leeftijd terug wil geven en Pechtold wil mij € 500 geven. Wie volgt?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Gaat de Belastingdienst er werkelijk mee stoppen?

#6 Bericht door Lammert de Haan » maandag 30 januari 2017, 19:57

Gardensafari schreef: Nog 3 jaar en één maand en ik kan aan mijn verhuizing naar Thailand gaan werken, als er tenminste niets verandert. We krijgen eerst nog verkiezingen en een nieuw kabinet. Rechts en links lijken elkaar weer eens in evenwicht te houden. En dan is er nog de Eerste Kamer. Het worden leuke tijden, vooral omdat Roemer mij mijn pensioen op 65-jarige leeftijd terug wil geven en Pechtold wil mij € 500 geven. Wie volgt?
M.a.w.: jij maakt geen gebruik van deze 'riante' vertrekregeling? Of zoek je nog een tijdje je heil bij 'Switch'? Ik heb de regeling in een Excel-bestand gezet en de schalen 1 t/m 15 van het BBRA daarin doorgerekend. Op mij komt zij niet echt 'riant' over als je daarin ook betrekt het verlies op je ABP-pensioen bij vroegtijdig verlaten van de dienst. Als ik vanavond nog tijd heb dan zal ik je de uitkomst via een pb sturen met de vraag om hier eens heel kritisch naar te kijken.

Maar heb je hoop maar niet gevestigd op Pechtold, want dan kon je wel eens Pech hebben. Anders dan Rutte met z'n € 1.000,-- schijnt hij wel dekking hiervoor te hebben, maar zijn € 500,-- gaat alleen naar tweeverdieners en het liefst met kinderen. Dus net als de verdeling van de € 5 miljard ingaande 2016, waarvan ik een grafiek heb opgenomen in het topic over de fiscalisering van de AOW. Ook ik val dus buiten de prijzen (met een vrouw die geen tijd heeft om te werken, omdat ze graag met vakantie is :giggle: en kinderen die al heel lang de deur uit zijn en beiden in Barcelona wonen en waar mijn vrouw nu ook is).

In onze huishouding hebben wij de rollen goed verdeeld: ik zorg ervoor dat het geld binnen komt en mijn vrouw doet even hard haar best om het weer uit te geven. :giggle3:

Met de Pechtold-loterij koop je op voorhand een 'niet'. Dus niet aan beginnen. Maar wat dan wel? Ik heb echt nog geen enkel idee! :happyno:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Gaat de Belastingdienst er werkelijk mee stoppen?

#7 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 04 februari 2017, 11:17

driver schreef:Je schrijft weer een mooi stuk weg ik doe het je niet na.

Wat betreft dat laatste.. Ze krijgen een zeg maar oprot premie om later weer ingehuurd te worden.
Vlgs mij was het nu net de bedoeling van de nieuwe wet dba dat dit niet meer mag?

Gr driver
Dank je wel, Driver.

Je hebt het voor het grootste deel bij het rechte eind. Maar de vertrekregeling of 'oprot premie' zoals jij dat noemt, lijkt mij verre van aantrekkelijk als je al wat dienstjaren hebt met de nodige scholing en ervaring en dus al een behoorlijke positie bekleedt binnen de Belastingdienst. En zeker als je daarbij nog een aantal jaren voor je pensionering voor de boeg hebt. Als mij de mogelijkheid was geboden had ik er zeker geen gebruik van gemaakt, tenzij ik ook weer onmiddellijk ingehuurd zou worden. Dan liggen de kansen anders.

Op jongere leeftijd, waarbij je nog kans maakt op een baan in het bedrijfsleven, zou je inderdaad voor deze regeling kunnen kiezen. Maar daarmee bewerkstelligt de Belastingdienst nu precies wat er NIET moet gebeuren, nl. een uitstroom van kwalitatief goed personeel, wat vaak ook nog eens meer kan verdienen in het bedrijfsleven!

Aan deze regeling is veel te weinig sturing gegeven, wat ook de conclusie is van de Commissie onderzoek Belastingdienst.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Gaat de Belastingdienst er werkelijk mee stoppen?

#8 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 04 februari 2017, 11:38

De kou is (voorlopig) uit de lucht

Donderdag doorstond Staatssecretaris Wiebes een pittig gesprek met de Tweede Kamer naar aanleiding van het rapport van de Commissie onderzoek Belastingdienst. Maar al snel werd duidelijk dat hij zich ook nu weer geen zorgen hoefde te maken om zijn positie als Staatssecretaris: de VVD (uiteraard) maar ook haar bijwagen, de PvdA, bleven vertrouwen uitspreken in hem en dus kon de oppositie geen schade aanrichten.

Maar ook de nog komende ontmoeting met de Kamer en dan over de automatiseringsproblemen bij de Belastingdienst, waarover enkele dagen geleden heel veel reuring is ontstaan maar wat al enkele jaren bij mij bekend is, zal hij zeker met ‘glans’ doorstaan: niet de Staatssecretaris maar het Kabinet heeft inmiddels ingegrepen.

Namens het Kabinet is Harry Paul, die bekend staat als super puinruimer bij de overheid, aangesteld om orde op zaken te stellen. Soortgelijke klussen heeft hij ook uitgevoerd bij het COA en bij de NVWA. In de aanstellingsbrief wordt het zo verwoord: de project-plaatsvervangend secretaris-generaal heeft de opdracht ‘de ophanging van de Belastingdienst onder het ministerie van Financiën versneld aan te passen’.

En kunnen we nu onmiddellijk verbetering verwachten bij het Ministerie van Financiën in het algemeen en bij de Belastingdienst in het bijzonder? Dat is niet te verwachten. In een interview met een verslaggever van het FD heeft hij het volgende laten optekenen:
“Situaties die in jaren zijn ontstaan, zijn niet in een halfjaar opgelost. Als er goede plannen liggen voor verbetering van een organisatie, dan moet ook de tijd en rust gegund worden om de plannen uit te voeren. Dat geldt voor de NVWA en zal ook gelden voor de Belastingdienst.”

En dit lijkt me een uiterst gezonde kijk op de zaak. Alhoewel hij van gereformeerde huize is, is hij geen ‘hemelbestormer’ maar blijft hij de nuchterheid zelve. En dat schept vertrouwen, dat hij ook deze klus tot een goed einde zal brengen.

Maar eigenlijk doet deze oplossing van het Kabinet wel vreemd aan. Staatssecretaris Wiebes had toch al, in antwoord op het rapport van de Commissie onderzoek Belastingdienst. ‘het’ oplossingsmodel aangedragen?:
- als antwoord op de mislukte vertrekregeling gaat de Belastingdienst meer mensen aannemen;
- geen baan meer voor het leven bij de Belastingdienst: weliswaar al wat oudere maar goed ingelopen schoenen verwisselen voor nieuwe, waardoor je de eerste tijd wel last zult hebben van blaren;
- er moet meer doorstroming komen binnen de Belastingdienst; dit is uiteraard een goede gedachte als hier achter zit om goed functionerende medewerkers voldoende carrièremogelijkheden te bieden in plaats van hen te laten uitstromen naar het bedrijfsleven; overigens spoort dit minder goed met “geen baan meer voor het leven”;
- een nieuwe managementlaag moet zorgen voor de smeerolie om de boel soepeler te laten verlopen: de klassieke denkfout bij veel reorganisaties.

Zou het Kabinet achteraf toch niet zo tevreden zijn geweest met de door Staatssecretaris Wiebes gegeven reacties op het rapport van de Commissie onderzoek Belastingdienst? Wie zal het zeggen (uiteraard niet het Kabinet zelf of de Staatssecretaris)!

Ook voor het geval dat je in Thailand woont is in een groot aantal gevallen de nu gevonden ‘oplossing’ eigenlijk wel een sneu einde van deze hele soap: waarschijnlijk zal ook jouw abonnement op de blauwe brieven van de Belastingdienst niet worden beëindigd.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Gaat de Belastingdienst er werkelijk mee stoppen?

#9 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 14 maart 2017, 00:56

Belastingdienst moest ‘geheel onverwachts’ voor € 55 miljoen extern inhuren

Het kon niet uitblijven: de Belastingdienst heeft in de laatste maanden van 2016 ‘onvoorzien’ nog eens voor € 55 miljoen aan extern personeel moeten inhuren. Die waren nodig voor projecten, maar ook voor de primaire processen, zoals de afhandeling van bezwaarschriften en de inning van belastinggelden.

Dat blijkt uit een brief die Minister Jeroen Dijsselbloem naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het gaat om tegenvallers die zich na de Najaarsnota nog hebben voorgedaan. Dijsselbloem noemt de bijstelling 'van majeure omvang'. Overigens geeft deze brief niet aan waar de teller voor 2017 inmiddels op staat. Waarschijnlijk is ook nog niemand binnen de organisatie van de Belastingdienst zich hiervan bewust en komt ook dit weer straks als ‘geheel onverwacht’ uit de lucht vallen. Met een vakterm wordt dat binnen de openbare financiën ‘budget bewaking’ genoemd. Of in dit geval het volledig ontbreken van budget bewaking. Kennelijk heeft daar niemand binnen de organisatie ooit van gehoord!

Volgens Dijsselbloem houden de hogere uitgaven voor externe inhuur vooral verband met de inzet bij 'innovatieve projecten in het kader van de Investeringsagenda', de grootscheepse reorganisatie van de Belastingdienst.

En dan doet het vreemd aan dat de Staatssecretaris van Financiën, E. Wiebes, eind vorig jaar de Kamer bij hoog en bij laag heeft voorgehouden dat primaire processen, zoals de inning van belastinggeld, door de al te uitbundig uitgevallen vertrekregeling bij de Belastingdienst, niet in gevaar zouden komen. Hij ‘vergat’ erbij te vertellen dat daarvoor dan wel extern personeel moest worden ingehuurd en waar men dus al druk mee bezig was. Dat is te beschouwen als een halve waarheid en dus het onjuist voorlichten van de Kamer. Normaliter wordt dat binnen de politiek beschouwd als een doodzonde, waar ontslag op staat. Echter de Minister heeft hem uit de wind gehouden en steekt hiermee z’n eigen nek uit!

Overigens doet het vreemd aan dat niet de Staatssecretaris maar de Minister zelf de Kamer hierover heeft geïnformeerd. Het lijkt erop dat Wiebes op een dood spoor is gezet. Zou het Kabinet zo langzamerhand zijn geschutter ook meer dan zat zijn? Het lijkt er verdacht veel op!

Deze gehele komedie doet een beetje tragisch komisch aan: met toepassing van de vertrekregeling mensen laten afvloeien en gelijkertijd externen inhuren om het werk toch maar gedaan te krijgen. Een ondernemer zou dit niet overleven, maar regels voor een gezonde bedrijfsvoering gelden niet voor de Belastingdienst. Daar blijft puur amateuristisch handelen gewoon onbestraft alsof het de normaalste zaak van de wereld is!

Tot slot kun je je afvragen: hoe komt de Belastingdienst aan zoveel geld. Maar eigenlijk is dat een retorische vraag: aan ‘sponsoren’ heeft zij geen enkel gebrek!

Maar, om in te haken op het onderwerp van dit topic, betekent deze klucht overigens wél dat de Belastingdienst er (voorlopig) nog niet mee gaat stoppen!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”