SVB Roermond gaat dit jaar controleren in Thailand

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

SVB Roermond gaat dit jaar controleren in Thailand

#1 Bericht door stille » dinsdag 07 maart 2017, 12:41

Gisteren kreeg onverwachts bezoekt van 2 mensen van de SVB voor controle naar de daadwerkelijke woonsituatie in Changmai.
Ze vragen je de kleren van uit je lijf.
Ze zeiden ook waarom ze onverwachts komen, op het beter te controleren met wie je samen woont.
Bij mij heb ze binnen gekeken, wel gevraagd hoeft niet persee , maar heb toch niets te verbergen.
Want ik woont samen met meer als 2 meerderjarigen mensen.

https://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_met ... _personen/
Stille

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: SVB Roermond gaat dit jaar controleren in Thailand

#2 Bericht door wanadee » woensdag 08 maart 2017, 01:18

Dan neem ik aan dat je de lagere aow uitkering hebt en er niets voor ze te controleren valt? Wat is dan het doel van die controle?

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: SVB Roermond gaat dit jaar controleren in Thailand

#3 Bericht door stille » woensdag 08 maart 2017, 06:07

Nee ik heb gewoon nog de alleenstaande uitkering.
Valt onder met meer als 2 meerderjarigen samen wonen.
Zie de web side hier boven
Moet alleen nog een copie van het blauwe boekje wie er daar al wonen opsturen.
En het contract dat ik kostganger ben
ZE zijn best aardig hoor

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: SVB Roermond gaat dit jaar controleren in Thailand

#4 Bericht door Arietwee » woensdag 08 maart 2017, 07:29

Kost wat die buitenlanders in thailand.

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: SVB Roermond gaat dit jaar controleren in Thailand

#5 Bericht door torkom » woensdag 08 maart 2017, 09:30

Die SVB' ers hebben wel een droombaan zeg...daar zou ik ook voor tekenen. :)
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: SVB Roermond gaat dit jaar controleren in Thailand

#6 Bericht door wanadee » woensdag 08 maart 2017, 09:48

stille schreef:Nee ik heb gewoon nog de alleenstaande uitkering.
Valt onder met meer als 2 meerderjarigen samen wonen.
Zie de web side hier boven
Moet alleen nog een copie van het blauwe boekje wie er daar al wonen opsturen.
En het contract dat ik kostganger ben
ZE zijn best aardig hoor
Ik had die link gekezen stille maar ging er van uit dat er op de een of andere manier gedeeld, dan wel voor elkaar georgd wordt. Als het niet te persoonlijk wordt zou je me dan kunnen schetsen hoe je met meerdere volwassenen kunt samenwonen en kennelijk niets deelt of voor elkaar zorgt?

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: SVB Roermond gaat dit jaar controleren in Thailand

#7 Bericht door dutch » woensdag 08 maart 2017, 12:29

een jaar of 5-6 geleden is dit ook al eens gebeurd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: SVB Roermond gaat dit jaar controleren in Thailand

#8 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 08 maart 2017, 16:40

wanadee schreef:
stille schreef:Nee ik heb gewoon nog de alleenstaande uitkering.
Valt onder met meer als 2 meerderjarigen samen wonen.
Zie de web side hier boven
Moet alleen nog een copie van het blauwe boekje wie er daar al wonen opsturen.
En het contract dat ik kostganger ben
ZE zijn best aardig hoor
Ik had die link gekezen stille maar ging er van uit dat er op de een of andere manier gedeeld, dan wel voor elkaar georgd wordt. Als het niet te persoonlijk wordt zou je me dan kunnen schetsen hoe je met meerdere volwassenen kunt samenwonen en kennelijk niets deelt of voor elkaar zorgt?
In het bericht van Stille lees ik dat hij KOSTGANGER is, Wanadee. Dat verklaart alles.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: SVB Roermond gaat dit jaar controleren in Thailand

#9 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 08 maart 2017, 16:46

Arietwee schreef:Kost wat die buitenlanders in thailand.
Hoe vaak moet ik jou nog uitleggen, Arietwee, dat een in Thailand wonende Nederlander met een AOW-uitkering aanmerkelijk meer inkomstenbelasting betaalt dan een in Nederland wonende AOW-er voor de inkomstenbelasting én premies volksverzekeringen te samen?

Als je voor de AOW-gerechtigde leeftijd bent vertrokken naar Thailand, dan wordt je AOW met 2% per jaar gekort. Maar je mag wel aanmerkelijk meer bijdragen aan de AOW-uitkering van in Nederland wonende AOW-ers dan wat zij zelf daaraan bijdragen!

Woon je met een AOW-uitkering in Thailand dan ben je het melkkoetje van de Nederlandse Staat EN van de in Nederland wonende AOW-ers!

En dan zullen we het helemaal maar niet hebben over de goedkope ziektekostenverzekering bij wonen in Nederland t.o.v. die in Thailand (mocht je al verzekerbaar zijn, zonder al te veel uitsluitingen!).
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: SVB Roermond gaat dit jaar controleren in Thailand

#10 Bericht door stille » woensdag 08 maart 2017, 19:06


driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: SVB Roermond gaat dit jaar controleren in Thailand

#11 Bericht door driver » woensdag 08 maart 2017, 20:26

stille: Jouw info inclusief de bijgevoegde links is voor iedereen wel duidelijk denk ik hoe eea in zijn werk gaat met de huidige Aow en de regels eromheen. Duurt voor mij nog 9 jaar dus tzt zal eea wel veranderd zijn verwacht ik ;)

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: SVB Roermond gaat dit jaar controleren in Thailand

#12 Bericht door Arietwee » woensdag 08 maart 2017, 21:10

Lammert de Haan schreef:
Arietwee schreef:Kost wat die buitenlanders in thailand.
Hoe vaak moet ik jou nog uitleggen, Arietwee, dat een in Thailand wonende Nederlander met een AOW-uitkering aanmerkelijk meer inkomstenbelasting betaalt dan een in Nederland wonende AOW-er voor de inkomstenbelasting én premies volksverzekeringen te samen?

Als je voor de AOW-gerechtigde leeftijd bent vertrokken naar Thailand, dan wordt je AOW met 2% per jaar gekort. Maar je mag wel aanmerkelijk meer bijdragen aan de AOW-uitkering van in Nederland wonende AOW-ers dan wat zij zelf daaraan bijdragen!

Woon je met een AOW-uitkering in Thailand dan ben je het melkkoetje van de Nederlandse Staat EN van de in Nederland wonende AOW-ers!

En dan zullen we het helemaal maar niet hebben over de goedkope ziektekostenverzekering bij wonen in Nederland t.o.v. die in Thailand (mocht je al verzekerbaar zijn, zonder al te veel uitsluitingen!).
Oke. Maar in thailand heb je wel weer lekker weer, zullen we maar zeggen. Lekker goedkoop.
Het is dus allemaal goed geregeld. :thumbsup:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: SVB Roermond gaat dit jaar controleren in Thailand

#13 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 08 maart 2017, 22:23

Arietwee schreef:
Lammert de Haan schreef:
Arietwee schreef:Kost wat die buitenlanders in thailand.
Hoe vaak moet ik jou nog uitleggen, Arietwee, dat een in Thailand wonende Nederlander met een AOW-uitkering aanmerkelijk meer inkomstenbelasting betaalt dan een in Nederland wonende AOW-er voor de inkomstenbelasting én premies volksverzekeringen te samen?

Als je voor de AOW-gerechtigde leeftijd bent vertrokken naar Thailand, dan wordt je AOW met 2% per jaar gekort. Maar je mag wel aanmerkelijk meer bijdragen aan de AOW-uitkering van in Nederland wonende AOW-ers dan wat zij zelf daaraan bijdragen!

Woon je met een AOW-uitkering in Thailand dan ben je het melkkoetje van de Nederlandse Staat EN van de in Nederland wonende AOW-ers!

En dan zullen we het helemaal maar niet hebben over de goedkope ziektekostenverzekering bij wonen in Nederland t.o.v. die in Thailand (mocht je al verzekerbaar zijn, zonder al te veel uitsluitingen!).
Oke. Maar in thailand heb je wel weer lekker weer, zullen we maar zeggen. Lekker goedkoop.
Het is dus allemaal goed geregeld. :thumbsup:
Het weer is daar inderdaad "lekker goedkoop". Maar ook in Nederland hoef je daar niet veel voor te betalen.

En als je daar leeft als een Thai dan zijn zelfs de kosten van levensonderhoud laag. Dat wordt wel even anders als je daar wilt leven naar westerse maatstaven, zoals bijv. die van Nederland. Tevens moet je maar hopen niet ernstig ziek te worden, want dan mag je ook nog eens lekker goedkoop doodgaan.

Maar ondertussen betalen zij wel mooi mee aan een groot stuk van jouw (toekomstige) AOW-uitkering, terwijl ze zelf dikwijls gekort worden! En als je al een AOW-uitkering hebt, dan betaal je daar zelf geen eurocent aan mee maar zij zijn je sponsoren. En dat klinkt al heel wat anders dan waar jij mee begon: "Kost wat die buitenlanders in Thailand."
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: SVB Roermond gaat dit jaar controleren in Thailand

#14 Bericht door Arietwee » woensdag 08 maart 2017, 22:49

Ik ben 46 jaar. Duurt nog even. Ik reken op niks. Tegen die tijd is de pleuris uitgebroken en ben ik hopelijk net op tijd naar thailand gevlucht.

Is me laatst 21 rai rijstand aangeboden voor 1.000.000 baht. Me net ff te gek. Kost ieder jaar geld. Alleen suikerriet brengt nog wat op. Maar als ik hier alles kwijt ben geraakt heb ik in thailand nog iets om me eten af te halen. Misschien toch maar kopen. :crazy:

Jullie bejaarden mopperen nu wel maar hoe weten jullie nou hoe het er over 25 uitziet. :neus:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: SVB Roermond gaat dit jaar controleren in Thailand

#15 Bericht door wanadee » donderdag 09 maart 2017, 01:19

Gelezlen stille, ik had dat zinnetje over het hoofd gezien, "als je met meer dan 1 volwassene de kosten deelt" .
Bedankt.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”