Toch weer een vraagje over de loonheffing, sorry

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Toch weer een vraagje over de loonheffing, sorry

#1 Bericht door pjotter » maandag 20 februari 2017, 17:06

Hallo Allemaal,

Toch weer een vraagje over de loonheffing, sorry.
Het gaat over een (Niet ABP/rijk) bedrijfspensioen, zonder AOW.

Stel (Registratie Niet ingezetene etc. gebeurd) ik woon een heel jaar (1 jan. tot 31 dec.)
in Thailand en ik vraag op voorhand GEEN vrijstelling premievolksverzekering/loonbelasting
aan (nee ik ben geen Nederlandse Onassis. :giggle: Tis maar een veronderstelling ):
- krijg ik dan achteraf een verplichte aanslag zoals alle voorgaande jaren in NL?
- kan ik dan toch achteraf premievolksverzekering/loonbelasting terug vragen
- Zo ja, met welk formulier gaat dit dan ? "C" ? (Indien verplichte aanslag of als ik zelf
een aangifte doe)
- Is achteraf terugkrijgen van premievolksverzekering en/of loonbelasting misschien makkelijker ?

Tja, het zijn maar wat gedachten die opborrelen.

Alvast bedankt voor reacties !!

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Toch weer een vraagje over de loonheffing, sorry

#2 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 22 februari 2017, 14:04

pjotter schreef:Hallo Allemaal,

Toch weer een vraagje over de loonheffing, sorry.
Het gaat over een (Niet ABP/rijk) bedrijfspensioen, zonder AOW.

Stel (Registratie Niet ingezetene etc. gebeurd) ik woon een heel jaar (1 jan. tot 31 dec.)
in Thailand en ik vraag op voorhand GEEN vrijstelling premievolksverzekering/loonbelasting
aan (nee ik ben geen Nederlandse Onassis. :giggle: Tis maar een veronderstelling ):
- krijg ik dan achteraf een verplichte aanslag zoals alle voorgaande jaren in NL?
- kan ik dan toch achteraf premievolksverzekering/loonbelasting terug vragen
- Zo ja, met welk formulier gaat dit dan ? "C" ? (Indien verplichte aanslag of als ik zelf
een aangifte doe)
- Is achteraf terugkrijgen van premievolksverzekering en/of loonbelasting misschien makkelijker ?

Tja, het zijn maar wat gedachten die opborrelen.

Alvast bedankt voor reacties !!
Als je geen vrijstelling aanvraagt (en dat is de meest eenvoudige weg) dan kun je de ten onrechte ingehouden loonbelasting en premie volksverzekeringen met aan aangifte inkomstenbelasting terugvragen.

Als het goed is dan ziet de pensioenuitvoerder zelf al af van inhouding van premies volksverzekeringen zodra jij je laat uitschrijven bij de gemeente. Ik heb nog nooit anders meegemaakt.

Waar het een enkele keer is fout gegaan, is voor wat betreft de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Hou dat dus in de gaten want dit kun je niet terugvragen bij de Belastingdienst. En als het jaar verstreken is als jij er achter komt dat het fout is gegaan, terwijl de pensioenuitvoerder al de aangifte loonheffing heeft gedaan over december, dan begin je ook bij de pensioenuitvoerder niets meer.

Laat wel je pensioen door de pensioenuitvoerder rechtstreeks overmaken naar een Thaise bankrekening (mag best een euro-rekening zijn). Dus daarvoor moet je contact opnemen met je pensioenuitvoerder.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Toch weer een vraagje over de loonheffing, sorry

#3 Bericht door pjotter » woensdag 22 februari 2017, 14:15

AHA,

Ja ja, klinkt toch goed. Dus die inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet moet ik 1 a 2 maanden in het lopende jaar in de gaten houden bij mijn (Philips) pensioenuitvoerder of zij dit hebben verekend. (Naast het NIET inhouden van premies volksverzekeringen)
Yep, dat rechtstreeks overboeken had ik al gelezen van je :lol:

Hartstikke bedankt weer Lammert [|) !!

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Toch weer een vraagje over de loonheffing, sorry

#4 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 22 februari 2017, 14:48

pjotter schreef:AHA,

Ja ja, klinkt toch goed. Dus die inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet moet ik 1 a 2 maanden in het lopende jaar in de gaten houden bij mijn (Philips) pensioenuitvoerder of zij dit hebben verekend. (Naast het NIET inhouden van premies volksverzekeringen)
Yep, dat rechtstreeks overboeken had ik al gelezen van je :lol:

Hartstikke bedankt weer Lammert [|) !!
Weer graag gedaan, Pjotter. Ik zou zeggen:"Tot de volgende keer". :giggle3:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”