Van welk land ben je fiscaal inwoner?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Van welk land ben je fiscaal inwoner?

#1 Bericht door Lammert de Haan » maandag 13 februari 2017, 15:23

Van welk land ben je fiscaal inwoner?

Alhoewel het antwoord op deze vraag ook wel voor een deel opgesloten ligt in enkele andere topics, lijkt het mij toch wel gewenst om op een centrale plaats dit onderwerp toch nog eens te belichten, zodat je niet hoeft te zoeken in verschillende andere topics, waarvan de titel nu ook weer niet direct doet vermoeden dat dit onderwerp daar al eens voor een deel aan de orde is geweest. Daarbij moet je ook nog eens de daar behandelde stof met elkaar in verband brengen, alvorens tot een conclusie te kunnen komen. Tevens kan ik nu ook wat dieper op deze materie ingaan met enkele voorbeelden aan de hand van een paar praktijkgevallen, maar dan vooral op enkele niet eerder besproken knelpunten. Dit betreft vooral de problemen waar je al snel tegenop loopt bij Kantoor Buitenland van de Belastingdienst.

Omdat je op het punt staat om voor langer dan 8 maanden naar Thailand te vertrekken laat je je uitschrijven bij je gemeente Zij tekent daarbij aan dat je vertrekt naar Thailand met vermelding, indien reeds bekend, van je adres aldaar. Dat is nu eenmaal een vereiste, voortvloeiende uit het Besluit basisregistratie personen (BRP). Dat geldt voor een ieder, die voornemens is om langer dan acht maanden buiten Nederland te verblijven. Daarna wordt jouw persoonsstaat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). De Belastingdienst merkt jou vervolgens onmiddellijk aan als niet kwalificerend buitenlands belastingplichtige. Maar dat betekent niet dat zij het per definitie altijd bij het rechte eind heeft. En als dat dan ook nu niet het geval is, dan wacht jou een lange strijd met Kantoor Buitenland van de Belastingdienst en waarbij je al gauw tot de ontdekking zult komen, dat het er alle schijn van heeft dat de meeste medewerkers van dat kantoor het patent hebben op het ontbreken van Verdragskennis. Het zal je dus heel wat moeite kosten om hen ervan te overtuigen dat zij in jouw geval er volledig naast zitten. Doorgaans lukt je dat pas als, na wat omzwervingen, een senior-beleidsmedewerker de behandeling van jouw zaak overneemt. Maar dan heb je al een hoop ellende over je heen gekregen.

Overigens, en dat moet ik er ook bij vertellen, worden dan doorgaans wel excuses aangeboden met als verklaring, dat de tot dan toe behandelende belastingambtenaren (want je hebt er door jouw volhardendheid ondertussen toch al een paar ‘versleten’) niet bekend zijn met het internationaal belastingrecht, laat staan met het Belastingverdrag Nederland-Thailand. Ik vraag me daarbij echter wel af wat zij te zoeken hebben bij Kantoor Buitenland van de Belastingdienst. Maar dat zal wel een eeuwig durende vraag blijven, zolang het Rijk niet meer opleidingsbudget beschikbaar stelt voor haar personeel, waaronder ook voor dat van de Belastingdienst!

Vertrek naar Thailand

Stel dat ik voor 10 maanden vertrek uit Nederland om dus naar Thailand te gaan. Ik heb me moeten laten uitschrijven bij de gemeente op grond van het BRP. In Thailand trek ik gedurende die tijd in bij een klant of iemand anders, omdat ik al ettelijke uitnodigingen daartoe heb ontvangen. Een dagdeel besteed ik aan m’n fiscale adviespraktijk want dat moet immers ook doorgaan. Voor het andere dagdeel ga ik lekker genieten en Thailand wat verkennen. Mijn vrouw is trouwens achtergebleven in Heerenveen, want er moet toch iemand voor ons huis en de tuin in Heerenveen zorgen (mijn vrouw is gek op dat laatste, maar ik wat minder). Dan blijf ik nog gewoon binnenlands belastingplichtige, met alle rechten en plichten die daaruit voortvloeien. En dat ondanks het feit dat ik me heb laten uitschrijven wegens een verblijf van langer dan 8 maanden in het buitenland.

Hoe is dit namelijk geregeld in artikel 4 van het Belastingverdrag Nederland-Thailand?

Enigszins verkort en voor zover van belang weergegeven, word je ingevolge artikel 4 geacht fiscaal inwoner te zijn (en ook in deze volgorde):
a. van de Staat waar je een duurzaam tehuis tot je beschikking hebt; is dat in beide Staten het geval dan wordt je geacht inwoner te zijn van de Staat waarmee je persoonlijke en economische betrekkingen het nauwst zijn (middelpunt van je levensbelangen);
b. indien zulks niet kan worden bepaald dan wordt je geacht inwoner te zijn van de Staat waar je gewoonlijk verblijft.

Ad a. Ik ben weliswaar uitgeschreven uit Nederland maar heb daar nog steeds een duurzaam tehuis tot mijn beschikking. In Thailand is hier geen sprake van. Mocht mijn gastheer me zat zijn, dan sta ik gauw op straat: weg duurzaamheid. Daarnaast woont mijn vrouw nog steeds in Nederland.

Ad b. Aan dit punt kom je al eens niet meer toe.

Conclusie: niet in Thailand maar wel in Nederland heb ik een duurzaam tehuis tot mijn beschikking. Mocht de Belastingdienst hier anders over denken, dan is er nog niets aan de hand. Ook mijn persoonlijke betrekkingen zijn immers het nauwst met Nederland, daar mijn vrouw daar woont. M.a.w.: ondanks mijn uitschrijving uit Nederland kan de Belastingdienst mij niet aanmerken als zijnde niet kwalificerend buitenlands belastingplichtige, alhoewel zij er een geheel andere mening op na zal houden en hieraan ook heel lang vast zal houden. Maar uiteindelijk zullen zij het onderspit moeten delven daar ik volgens de spelregels nog steeds fiscaal inwoner ben van Nederland en niet van Thailand. En wie zich niet aan de spelregels houdt krijgt bij de eerste grove overtreding een gele en bij de volgende zelfs een rode kaart. En daar solliciteert Kantoor Buitenland van de Belastingdienst hard naar!

Terugkeer naar Nederland

Daarnaast krijg ik nog wel eens te horen dat je ingeval van vakantie en/of familiebezoek je voor 6 maanden of langer in Nederland verblijft, je weer moet inschrijven bij de gemeente. Deze redenering is dan gebaseerd op het feit je korter dan acht maanden in Thailand verblijft. Ook dit is niet juist.

Als ik als gevolg van emigratie naar Thailand ben uitgeschreven uit Nederland en vervolgens word aangemerkt als niet kwalificerend buitenlands belastingplichtige, omdat ik fiscaal inwoner ben van dat land, dan verandert deze situatie niet als ik voor 6 maanden of langer terugkeer naar Nederland voor vakantie en om daar m’n familie te bezoeken. Voor wat betreft de vakantie huur ik een huisje aan de kust, wat ik op zaterdag voor 10 uur schoon achter moet laten en verder verblijf ik bij m’n zus. M’n kleren hangen nog grotendeels in de kast in Thailand. Dat is ook het geval voor wat betreft m'n schoenen, terwijl de administratieve rompslomp, die ik er op nahoud, zich daar ook nog bevindt. Ik heb zelfs m’n vrouw achtergelaten in Thailand: moet je nagaan! Zij had er overigens geen trek in om zo lang van huis te zijn.

Nu geldt dat ik slechts in Thailand een duurzaam tehuis tot m’n beschikking heb en niet ook nog eens in Nederland. Dat alleen al is genoeg. Hier komt nog eens bij dat m’n persoonlijke betrekkingen het nauwst zijn met Thailand, daar mijn vrouw daar immers nog steeds is. M.a.w.: ik blijf fiscaal ingezetene van Thailand. Dat wijzigt niet doordat ik voor 6 maanden of langer terugkeer naar Nederland voor vakantie, familiebezoek of om wat voor reden dan ook, zoals bijv. voor het ondergaan van een operatie, want dat laatste zou immers ook nog eens kunnen, waardoor mijn verblijf in Nederland wel eens langer dan een jaar zou kunnen duren. “O, arme zus en zwager”: ik hoop dat ze wat geduld met me zullen hebben, maar ik vrees het ergste, waarna het wel eens een hotelkamer zou kunnen worden!. Maar dan zeggen we in Friesland: “’t Is net oars” en leg me er dan ook gelaten bij neer (overigens wel met de nodige pijn in m’n portemonnee).
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

hanshu

Re: Van welk land ben je fiscaal inwoner?

#2 Bericht door hanshu » woensdag 15 februari 2017, 01:32

Het blijft toch verbazingwekkend dat de belastingdienst haar eigen regels niet kent cq toepast.
Heel bizar allemaal.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Van welk land ben je fiscaal inwoner?

#3 Bericht door Arietwee » woensdag 15 februari 2017, 07:18

Ja vervelend als je met ambtenaren te maken krijgt. Kan je beter in thailand zitten.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Van welk land ben je fiscaal inwoner?

#4 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 15 februari 2017, 18:40

Arietwee schreef:Ja vervelend als je met ambtenaren te maken krijgt. Kan je beter in thailand zitten.
Dat je dan beter in Thailand kunt zitten is maar al te waar, Arietwee. Dat heb je goed opgemerkt. :thumbsup:
Als daar Oom Agent je een bekeuring wil geven, dan geef je hem je rijbewijs met daarin Afbeelding en je mag direct doorrijden.

Doe je dat in Nederland, dan mag je mee naar het bureau. Dat maakt inderdaad heel veel uit. :mrgreen:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Van welk land ben je fiscaal inwoner?

#5 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 15 februari 2017, 18:59

hanshu schreef:Het blijft toch verbazingwekkend dat de belastingdienst haar eigen regels niet kent cq toepast.
Heel bizar allemaal.
Klopt Hanshu. Mijn ervaringen wat dat betreft hebben voornamelijk betrekking op Kantoor Buitenland van de Belastingdienst. Maar zoals ik in mijn bijdrage al aangaf, is een groot deel van deze problematiek terug te voeren naar de werkgever, die nauwelijks of geen opleidings- c.q. scholingsfaciliteiten aanbiedt en toch niet met het internationaal belastingrecht en Verdragsrecht bekende functionarissen plaatst bij dit Kantoor van deze Dienst.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Van welk land ben je fiscaal inwoner?

#6 Bericht door dutch » donderdag 16 februari 2017, 03:28

Lammert de Haan schreef:
Arietwee schreef:Ja vervelend als je met ambtenaren te maken krijgt. Kan je beter in thailand zitten.
Dat je dan beter in Thailand kunt zitten is maar al te waar, Arietwee. Dat heb je goed opgemerkt. :thumbsup:
Als daar Oom Agent je een bekeuring wil geven, dan geef je hem je rijbewijs met daarin Afbeelding en je mag direct doorrijden.

Doe je dat in Nederland, dan mag je mee naar het bureau. Dat maakt inderdaad heel veel uit. :mrgreen:
Ik kom ( en rij auto) sedert 1975 in Thailand en ben er definitief woonachtig sedert 2004.
Heb een keer een (terechte) bekeuring gehad van 400 baht.Heb daardoor geen ervaring met het aanbieden van steekpenningen.Ik weet dat het hier gebruikelijk is,maar ben er een te grote schijthuis voor,denk ik. :giggle:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

hanshu

Re: Van welk land ben je fiscaal inwoner?

#7 Bericht door hanshu » donderdag 16 februari 2017, 03:51

Lammert de Haan schreef:
hanshu schreef:Het blijft toch verbazingwekkend dat de belastingdienst haar eigen regels niet kent cq toepast.
Heel bizar allemaal.
Klopt Hanshu. Mijn ervaringen wat dat betreft hebben voornamelijk betrekking op Kantoor Buitenland van de Belastingdienst. Maar zoals ik in mijn bijdrage al aangaf, is een groot deel van deze problematiek terug te voeren naar de werkgever, die nauwelijks of geen opleidings- c.q. scholingsfaciliteiten aanbiedt en toch niet met het internationaal belastingrecht en Verdragsrecht bekende functionarissen plaatst bij dit Kantoor van deze Dienst.
Voor ons simpele burgers is de belastingdienst de belastingdienst....hoe dat intern zit zal me een worst zijn. Wij verwachten simpel dat een overheids dienst haar zaken op orde heeft. Geen excuus.....

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Van welk land ben je fiscaal inwoner?

#8 Bericht door brake034 » donderdag 16 februari 2017, 04:14

Lammert de Haan schreef: Als daar Oom Agent je een bekeuring wil geven, dan geef je hem je rijbewijs met daarin Afbeelding en je mag direct doorrijden
Is tegenwoordig onverstandig, kan tot een hele moeilijke discussie lijden of erger. Beter is de boete gewoon te betalen, net als in Nederland.

Enne de meeste rijbewijzen zijn tegenwoordig pasjes, daar kun je geen geld instoppen.... :neus:
Marcel

hanshu

Re: Van welk land ben je fiscaal inwoner?

#9 Bericht door hanshu » donderdag 16 februari 2017, 04:22

brake034 schreef:
Lammert de Haan schreef: Als daar Oom Agent je een bekeuring wil geven, dan geef je hem je rijbewijs met daarin Afbeelding en je mag direct doorrijden
Is tegenwoordig onverstandig, kan tot een hele moeilijke discussie lijden of erger. Beter is de boete gewoon te betalen, net als in Nederland.

Enne de meeste rijbewijzen zijn tegenwoordig pasjes, daar kun je geen geld instoppen.... :neus:
En een bekeuring van 300 baht afkopen met een biljet van 500 lijkt ook niet slim.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Van welk land ben je fiscaal inwoner?

#10 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 16 februari 2017, 08:08

hanshu schreef:
brake034 schreef:
Lammert de Haan schreef: Als daar Oom Agent je een bekeuring wil geven, dan geef je hem je rijbewijs met daarin Afbeelding en je mag direct doorrijden
Is tegenwoordig onverstandig, kan tot een hele moeilijke discussie lijden of erger. Beter is de boete gewoon te betalen, net als in Nederland.

Enne de meeste rijbewijzen zijn tegenwoordig pasjes, daar kun je geen geld instoppen.... :neus:
En een bekeuring van 300 baht afkopen met een biljet van 500 lijkt ook niet slim.
Dat is zeker niet slim, maar ik had niet kleiner. Misschien kun je Oom Agent even vragen om te wisselen? Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

hanshu

Re: Van welk land ben je fiscaal inwoner?

#11 Bericht door hanshu » donderdag 16 februari 2017, 09:50

En een bekeuring van 300 baht afkopen met een biljet van 500 lijkt ook niet slim.[/quote]
Dat is zeker niet slim, maar ik had niet kleiner. Misschien kun je Oom Agent even vragen om te wisselen? Afbeelding[/quote]

Het enigste wat oom agent hier wisselt is jouw geld naar zijn zak.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Van welk land ben je fiscaal inwoner?

#12 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 16 februari 2017, 10:58

Lammert de Haan schreef:
hanshu schreef:En een bekeuring van 300 baht afkopen met een biljet van 500 lijkt ook niet slim.
Dat is zeker niet slim, maar ik had niet kleiner. Misschien kun je Oom Agent even vragen om te wisselen? Afbeelding
hanshu schreef:Het enigste wat oom agent hier wisselt is jouw geld naar zijn zak.
Natuurlijk is dat niet goed te praten, maar toch kan ik daar meer begrip voor opbrengen dan voor de dikbetaalde politiefunctionarissen in Nederland, die frauderen met de aanbesteding van dienstauto's. Dat vind ik écht schandalig!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Van welk land ben je fiscaal inwoner?

#13 Bericht door Gardensafari » donderdag 16 februari 2017, 19:11

Lammert de Haan schreef:
Lammert de Haan schreef:
hanshu schreef:En een bekeuring van 300 baht afkopen met een biljet van 500 lijkt ook niet slim.
Dat is zeker niet slim, maar ik had niet kleiner. Misschien kun je Oom Agent even vragen om te wisselen? Afbeelding
hanshu schreef:Het enigste wat oom agent hier wisselt is jouw geld naar zijn zak.
Natuurlijk is dat niet goed te praten, maar toch kan ik daar meer begrip voor opbrengen dan voor de dikbetaalde politiefunctionarissen in Nederland, die frauderen met de aanbesteding van dienstauto's. Dat vind ik écht schandalig!
Zeker, maar nog véél erger zijn ondernemingsraadleden die zich in het Amstel laten fêteren door de baas en promoties krijgen om... Dat noem ik matennaaiers en dat is nóg erger.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Van welk land ben je fiscaal inwoner?

#14 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 16 februari 2017, 20:08

Gardensafari schreef:
Lammert de Haan schreef:
Lammert de Haan schreef: Dat is zeker niet slim, maar ik had niet kleiner. Misschien kun je Oom Agent even vragen om te wisselen? Afbeelding
hanshu schreef:Het enigste wat oom agent hier wisselt is jouw geld naar zijn zak.
Natuurlijk is dat niet goed te praten, maar toch kan ik daar meer begrip voor opbrengen dan voor de dikbetaalde politiefunctionarissen in Nederland, die frauderen met de aanbesteding van dienstauto's. Dat vind ik écht schandalig!
Zeker, maar nog véél erger zijn ondernemingsraadleden die zich in het Amstel laten fêteren door de baas en promoties krijgen om... Dat noem ik matennaaiers en dat is nóg erger.
Je doelt hier zeker op het akkefietje waar ene Gerard Bouma, korpschef van de Nationale Politie in Nederland bij betrokken was en daarom z'n biezen moest pakken? Als adviseur bleef hij nog wel verbonden aan de politie, totdat hij kortgeleden ook uit deze functie werd ontslagen. "Als je hoog klimt, dan kun je diep vallen." Daarom heb ik ook nooit aan bergbeklimmen gedaan. :cheesy:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Van welk land ben je fiscaal inwoner?

#15 Bericht door Arietwee » donderdag 16 februari 2017, 23:06

Ik dacht die lammert is op z'n achterhoofd gevallen , maar het was de molenwiek?

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”