Toepassing van de heffingskortingen door de SVB

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Toepassing van de heffingskortingen door de SVB

#1 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 17 januari 2017, 11:43

Wij weten zo langzamerhand allemaal dat je als je buiten de EU, IJsland, Noorwegen, Zwitserland of Liechtenstein of op een van de BES-eilanden woont, met ingang van 1 januari 2015 geen recht meer hebt op toepassing van de heffingskortingen. Dit is echter nog steeds niet doorgedrongen bij de SVB en dat vind ik een hoogst bedenkelijke zaak!

Van een Filippijnse klant kreeg ik nl. een brief van de SVB toegestuurd met o.a. de volgende inhoud:

“Geachte heer,
Wij hebben de inhouding van loonheffing op uw AOW-pensioen veranderd. U krijgt vanaf oktober 2016 een AOW-pensioen van € 1.144,72 netto per maand.

Wij houden geen loonheffing in

Als iemand een AOW-pensioen ontvangt, houden wij daarop normaal gesproken loonheffing in.
Loonheffing bestaat uit loonbelasting en premie volksverzekeringen.
Op uw AOW-pensioen passen wij de loonheffingskorting toe. Dit betekent dat wij een bedrag aftrekken van de loonheffing die wij normaliter inhouden. Omdat deze korting even hoog of hoger is dan de loonheffing, hoeven wij geen loonheffing in te houden. In het overzicht bij deze brief ziet u hoe wij uw AOW-pensioen hebben berekend.”

Hiervan sloeg ik stijl achterover van verbazing maar ook van ergernis! De SVB heeft nota bene de netto AOW-uitkering ingaande oktober eigenhandig verhoogd door het toepassen van de heffingskortingen met ingang van die maand! Wat goed liep, nl. geen heffingskortingen toepassen omdat mijn klant in de Filippijnen woont, wordt zomaar even door de SVB en zonder verzoek daartoe, gewijzigd!
Hiermee handelt zij volkomen in strijd met het bepaalde in de Wet op de loonbelasting 1964. E.e.a. is daarin als volgt geregeld:

“Artikel 23

1 De heffingskorting voor de loonbelasting wordt slechts toegepast ingeval de werknemer daartoe een schriftelijk, gedagtekend en ondertekend verzoek aan de inhoudingsplichtige heeft gedaan. Het verzoek geldt tot het tijdstip waarop de werknemer het verzoek schriftelijk, gedagtekend en ondertekend intrekt.

3 In afwijking van het eerste lid wordt de belasting ingehouden:
a.met toepassing van de heffingskorting voor de loonbelasting:
2°.met betrekking tot het loon in de vorm van uitkeringen ingevolge de Algemene Ouderdomswet dan wel loon uit vroegere dienstbetrekking waarin zijn begrepen de uitkeringen ingevolge de Algemene Ouderdomswet dat een in Nederland wonende werknemer die de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet, heeft bereikt geniet, tenzij de werknemer een schriftelijk, gedagtekend en ondertekend verzoek aan de inhoudingsplichtige heeft gedaan om de heffingskorting voor de loonbelasting niet toe te passen.”

Kort samengevat betekent dit dat:
a. je een verklaring voor de loonheffing moet sturen naar de SVB voordat zij de heffingskortingen mogen toepassen;
b. alleen als je in Nederland woont en als het daarbij gaat om een AOW-uitkering, de SVB de heffingskortingen automatisch toepast, tenzij je hen verzocht hebt om dat niet te doen.

Als je in het buitenland woont en je geniet een AOW-uitkering dan zul je dus in alle gevallen de SVB moeten verzoeken om de heffingskortingen toe te passen. Van een automatische toepassing mag geen sprake zijn.

Heb je echter voor het ingaan van de wetswijziging (dus voor 1 januari 2015) aan de SVB doorgegeven dat zij de heffingskortingen moeten toepassen, dan mogen zij op grond van het bepaalde in het eerste lid van artikel 23 dit in principe niet eigenhandig stoppen.
Maar van het eerst niet toepassen en dit vervolgens ingaande oktober 2016 zo maar even gaan wijzigen mag geen sprake zijn.

In het geval dat de SVB ten onrechte de heffingskortingen toepast en dit wordt geconstateerd door de Belastingdienst, dan krijg je in alle gevallen een naheffing van de zijde van de Belastingdienst. Overigens is de “pakkans” in 2016 niet zo hoog gebleken. Als ik naar mijn klantenbestand kijk, dan is tot nu toe zo’n 65% de dans ontsprongen. Maar ik verwacht dat het percentage van “gepakten” dit jaar wel eens fors hoger zal komen te liggen. Mogelijk krijg je dan ook nog eens te maken met een naheffing over 2015 en ga je dus behoorlijk nat.

Heb jij ook zo’n waanzinnige brief gekregen van de SVB en je wilt niet voor een onaangename verassing komen te staan in de vorm van naheffingsaanslag van de Belastingdienst ten bedrage van ruim een maand AOW-uitkering, dan zou ik maar zo snel mogelijk een wijziging doorgeven aan de SVB. Dat doe je door met je DigiD in te loggen op “Mijn SVB’. Daar kun je aangeven dat je niet wilt dat de heffingskortingen worden toegepast.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”