Belasting betalen in Nederland geen ziektekosten verzekering

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Belasting betalen in Nederland geen ziektekosten verzekering

#1 Bericht door stille » woensdag 11 januari 2017, 13:15

Ik moet belasting betalen in Nederland dat is het probleem niet (wel jammer)
Heb nog steeds een ziekenkosten verzekering in Nederland bij Unive Universeel compleet met als woonland Thailand vanaf 2009 uitgeschreven
Betaald in 2017 572 Euro p.m. (wel veel)
Begon in 2009 met 325 euro p.m.
Natte vinger werk van 2009 t/m 2017 gemiddeld 450 euro pm is 12 x450 x8 =43200 euro.
Heb 2 x een dure operatie en chemo kuur verschillende na onderzoeken gehad.(o.a. prostaat en darmkanker 2010 en 2012)
Vochtige vinger werk heb de rekeningen nog 55000 euro.
Heb Sept 2016 een kijkoperatie en even daarna een CT>Scan gehad voorcontrole en uitslag kosten 65000 th.bath
Nu hoeft ik pas over 2 jaar deze onderzoeken te doen (blij) wel elk 1/2 jaar controle, maar dat zijn de kosten niet.

Nu mijn vraag.
Indien ikmijn ZKV opzegt kan ik dan de kosten die ik maakt mocht het geval zijn (hoop ik niet) aftrekken van de belasting?
Want zoals ik leest worden de kosten alleen aftrekbaar indien de verzekering het iet vergoed.
Als ik eenmaal uit de verzekering bent neemt UNIVE geen mensen meer aan met deze verzekering.
En een buitenlandse verzekering boven de 70 jaar ook niet en beneden 70 jaar uitsluitsel

Gaat wel over belastingen.
.Heb het Thailand Blox van 09-01-2017 omtrent voorlopig aanslag gelezen en een reactie (meer een vraag.
Hoe ik de SVB mijn heffingskorting niet meer wil toepassen.
Hen 1 goede advies gekregen van Erik Kuypers dat ik het met DigiD kan doen
Heb het direct gedaan op 09-01
Vraag of mededeling
Mijn gegevens
Uw gegevens Persoonsgegevens
Dhr. F.J.A. van Mourik
Wijziging Heffinskorting 2017. Verzoeke mijn loonheffing 2017 in te houden, zonder heffingskorting Wil geen heffingskorting meer M,V.G F.J.A.van Mourik
Heeft te maken met
AOW pensioen
Vaandaag antwoord gekregen
onderwerp: wijzigen loonheffingskorting
Geachte heer,
U heeft aan ons doorgegeven dat u de loonheffingskorting op uw AOW-pensioen wilt veranderen. Daardoor verandert de inhouding van loonheffing op uw AOW-pensioen. U krijgt vanaf januari 2017 een AOW-pensioen van € 1.029,78 netto per maand.
Dus 100,50 mineder netto
Stille

Janthai
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: woensdag 04 januari 2012, 14:39

Re: Belasting betalen in Nederland geen ziektekosten verzeke

#2 Bericht door Janthai » woensdag 11 januari 2017, 16:00

stille schreef:Ik moet belasting betalen in Nederland dat is het probleem niet (wel jammer)
Heb nog steeds een ziekenkosten verzekering in Nederland bij Unive Universeel compleet met als woonland Thailand vanaf 2009 uitgeschreven
Betaald in 2017 572 Euro p.m. (wel veel)
Begon in 2009 met 325 euro p.m.
Natte vinger werk van 2009 t/m 2017 gemiddeld 450 euro pm is 12 x450 x8 =43200 euro.
Heb 2 x een dure operatie en chemo kuur verschillende na onderzoeken gehad.(o.a. prostaat en darmkanker 2010 en 2012)
Vochtige vinger werk heb de rekeningen nog 55000 euro.
Heb Sept 2016 een kijkoperatie en even daarna een CT>Scan gehad voorcontrole en uitslag kosten 65000 th.bath
Nu hoeft ik pas over 2 jaar deze onderzoeken te doen (blij) wel elk 1/2 jaar controle, maar dat zijn de kosten niet.

Nu mijn vraag.
Indien ikmijn ZKV opzegt kan ik dan de kosten die ik maakt mocht het geval zijn (hoop ik niet) aftrekken van de belasting?
Want zoals ik leest worden de kosten alleen aftrekbaar indien de verzekering het iet vergoed.
Als ik eenmaal uit de verzekering bent neemt UNIVE geen mensen meer aan met deze verzekering.
En een buitenlandse verzekering boven de 70 jaar ook niet en beneden 70 jaar uitsluitsel

Gaat wel over belastingen.
.Heb het Thailand Blox van 09-01-2017 omtrent voorlopig aanslag gelezen en een reactie (meer een vraag.
Hoe ik de SVB mijn heffingskorting niet meer wil toepassen.
Hen 1 goede advies gekregen van Erik Kuypers dat ik het met DigiD kan doen
Heb het direct gedaan op 09-01
Vraag of mededeling
Mijn gegevens
Uw gegevens Persoonsgegevens
Dhr. F.J.A. van Mourik
Wijziging Heffinskorting 2017. Verzoeke mijn loonheffing 2017 in te houden, zonder heffingskorting Wil geen heffingskorting meer M,V.G F.J.A.van Mourik
Heeft te maken met
AOW pensioen
Vaandaag antwoord gekregen
onderwerp: wijzigen loonheffingskorting
Geachte heer,
U heeft aan ons doorgegeven dat u de loonheffingskorting op uw AOW-pensioen wilt veranderen. Daardoor verandert de inhouding van loonheffing op uw AOW-pensioen. U krijgt vanaf januari 2017 een AOW-pensioen van € 1.029,78 netto per maand.
Dus 100,50 mineder netto
Stille

Even een aanvulling Stille,
In het overzicht van U AOW pensioen staat onder inhoudingen,
Loonheffing 102,50
( wij passen de loonheffingskorting niet toe )

De loonheffingskorting is toch afgeschaft ?

Vr. Gr. Jan.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belasting betalen in Nederland geen ziektekosten verzeke

#3 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 11 januari 2017, 16:11

stille schreef:Ik moet belasting betalen in Nederland dat is het probleem niet (wel jammer)
Heb nog steeds een ziekenkosten verzekering in Nederland bij Unive Universeel compleet met als woonland Thailand vanaf 2009 uitgeschreven

Nu mijn vraag.
Indien ikmijn ZKV opzegt kan ik dan de kosten die ik maakt mocht het geval zijn (hoop ik niet) aftrekken van de belasting?
Want zoals ik leest worden de kosten alleen aftrekbaar indien de verzekering het iet vergoed.
Als ik eenmaal uit de verzekering bent neemt UNIVE geen mensen meer aan met deze verzekering.
En een buitenlandse verzekering boven de 70 jaar ook niet en beneden 70 jaar uitsluitsel

Stille
Stille, je hebt nu een ‘buitenlandverzekering’ lopen bij Univé voor je ziektekosten. Als ik jou was zou ik deze voortzetten, vooral gezien jouw ziektekostenbeeld en de daarmee in het verleden gepaard gegane kosten. Wees blij dat je daar binnen bent.

Voor wat betreft jouw vraag over de aftrekbaarheid voor de inkomstenbelasting van je ziektekosten is slechts één antwoord mogelijk en dat is: NEE.
Je valt niet binnen de kring van verzekerden voor de Zorgverzekeringswet nu je in Thailand woont. Dat betekent dat je ook geen premie Wet langdurige zorg en geen inkomensafhankelijk bijdrage Zorgverzekeringswet betaald.

Daarnaast zijn ingaande 1 januari 2015 de heffingskortingen, het heffingsvrij vermogen voor box 3 en alle aftrekposten voor de inkomstenbelasting komen te vervallen bij wonen in o.a. Thailand.

Overigens en dat heb je goed gelezen, mocht je in Nederland wonen maar zonder ziektekostenverzekering, ook dan zijn de ziektekosten tot het bedrag, wat zou vallen binnen de basisverzekering voor de ziektekosten, niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Dat geldt slechts voor het meerdere aan ziektekosten. Maar jij woont niet in Nederland en is dit dus ook niet van toepassing.

Niet de Belastingdienst maar de wetgever heeft dit per 1 januari 2015 met jou gedaan omdat je in Thailand woont ..........Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Belasting betalen in Nederland geen ziektekosten verzeke

#4 Bericht door stille » woensdag 11 januari 2017, 17:34

Een aanvulling op Janthai
Ik heb een via Digid van svb duidelijk gekregen dat mijn heffingskorting niet meer wordt toe gepast.
En de berekening.
In Januarie zou ik eigenlijk krijgen 1130 euro.
Omdat ze dan geen heffingskorting meer geven,
gaat er 100.50 euro af Dus in Jan.2017 1029.50
Ik heb 2 procent korting op mijn AOW
Eventueel kan Lammert de Haan voor je uitrekenen
Ik wil je wel opsturen naar je email maar haal mijn sofi nummer wel weg
Stille

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Belasting betalen in Nederland geen ziektekosten verzeke

#5 Bericht door stille » woensdag 11 januari 2017, 17:44

Aanvulling op janthai.
Voorheen Loonheffing 0
Heffingskoring ja.

Nu Jan.2017
Loonheffing 100.50
Heffingskorting NEE
stille

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Belasting betalen in Nederland geen ziektekosten verzeke

#6 Bericht door stille » woensdag 11 januari 2017, 18:14

Voor Lammert de Haan.
Je heb gelijk vind het ook moeilijk jaof nee.
Nu een andere vraag aan jou.
Ik heb die voorlopige aanslag 2017 reeds betaald.
Te snel gelezen dacht dat het voor 2016 was.(stom)
Want als ik in 1x betaald heb ik meer als wat ik van de bank krijgt 0.3 procent
Sinds ik van Erik Kuypers een advies krijgt op 09-01 om via DigiD wijziging van mijn heffingskorting SVB heb ik dat gedaan,
Vandaag kreeg ik bericht via Digid Loonheffing Heffingskorting NEE.
Omdat ikal reeds betaald heb de voorlopige aanslag 2017 en vanaf Jan 2017 ook loonheffing wordt ingehouden.
Heffingskorting NEE
Betaal ik over 2017 in principe te veel.
Want nu moet ik omstreeks Sept ook de belasting over 2016 betalen.
Toen dacht ik doe via mijn belastingdienst een verzoekt in voor wijziging voorlopige aanslag.
Kwam via mijn DigiD op de nederlandse side.
Veel ingevuld, maar toen kwam ik met de vraag premie zorg verzekering heb ingevuld 0
Toen kwamik niet verder.
Heb ook mijn Ziektekosten verzekering voor 2017 in 1x betaald kreeg een korting van 1.6 procent.
Dat is meer als de bank mij geeft 0.3
Er werd me ook verteld als je teveel belasting heb betaald krijgt je het altijd terug met rente maar dat is pas in 2018
stille












9Stom.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belasting betalen in Nederland geen ziektekosten verzeke

#7 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 11 januari 2017, 19:44

stille schreef:Voor Lammert de Haan.
Je heb gelijk vind het ook moeilijk jaof nee.
Nu een andere vraag aan jou.
Ik heb die voorlopige aanslag 2017 reeds betaald.
Te snel gelezen dacht dat het voor 2016 was.(stom)
9Stom.
Ik wil niet direct zeggen van "stom". Noem het maar "een beetje dom".

Ik heb je daar vannacht al over ingelicht bij "de buren". Daarin maakte ik ook een opmerking over SVB en DigiD. Maar later vanmorgen ontdekte ik dat de sms-controle voor het doorgeven van de wijziging in de heffingskorting eraf is gehaald. Ik had al veel gelezen over de kritiek van veel mensen. Dat heeft de SVB zich dus wel aangetrokken. Vandaar dat ze het gewijzigd hebben. Net als het ABP trouwens. Ook het ABP wou 'Mijn ABP' alleen maar toegankelijk maken met DigiD met sms-controle, maar hebben daar uiteindelijk toch ook maar van af gezien vanwege de kritiek op dat plan.

Over jouw voorlopige aanslag en het wijzigen van het toepassen van de heffingskortingen door de SVB schreef ik vannacht:

"Jouw voorlopige aanslag 2017 is nagenoeg gelijk is aan het op aanslag te betalen bedrag aan inkomstenbelasting over 2015 vanwege het feit dat de SVB de heffingskortingen heeft toegepast.
Voor jou lijkt me het dan ook beter om géén wijziging door te geven aan de SVB, want dan gaat zij op jou inhouden terwijl je ook betaalt op de voorlopige aanslag. Dan zou het voor 2017 dubbel op gaan, nl. wél een inhouding door de SVB en een voorlopige aanslag, welke is gebaseerd op géén inhouding door de SVB vanwege het toepassen van de heffingskortingen."

Daar komt nog bij dat jij in de loop van dit jaar (september?) ook nog te maken krijgt met een aanslag over 2016. Tel uit je verlies nl.:
1. inhouding loonheffing door de SVB over 2017;
2. een voorlopige aanslag over 2017, gebaseerd op het niet inhouden van loonheffing door de SVB en
3. de aanslag over 2016 welke wel niet veel zal afwijken van de aanslag over 2015 en de voorlopige aanslag over 2017.

De Belastingdienst zegt dan: "Leuker kunnen we het niet maken" en dat is nog waar ook! Afbeelding

Een nieuwe voorlopige aanslag zou misschien uitkomst kunnen bieden maar je loopt de kans dat men blijft kijken naar de (definitieve) aanslag over 2015.

Een andere mogelijkheid (en dat heb je zelf in de hand) is weer een wijziging doorgeven aan de SVB om toch maar weer de loonheffingskortingen te laten toepassen.

Succes.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belasting betalen in Nederland geen ziektekosten verzeke

#8 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 11 januari 2017, 21:09

stille schreef:Voor Lammert de Haan.

Toen dacht ik doe via mijn belastingdienst een verzoekt in voor wijziging voorlopige aanslag.
Kwam via mijn DigiD op de nederlandse side.
Veel ingevuld, maar toen kwam ik met de vraag premie zorg verzekering heb ingevuld 0
Toen kwamik niet verder.

stille
Ik zie trouwens dat je al geprobeerd hebt om een wijziging door te geven voor je voorlopige aanslag 2017. Net als vorig jaar bij je aangifte inkomstenbelasting over 2015 stopte het programma echter. Net als vorig jaar ligt ook nu weer de fout bij het gebruiken van het verkeerde formulier nl. dat van "wijziging voorlopige aanslag voor binnenlandse belastingplichtigen" i.p.v. het formulier voor buitenlandse belastingplichtigen. Dit laatste formulier is nog niet digitaal beschikbaar maar kun je bestellen via de volgende link.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... plichtigen

Met deze link moet het lukken. Maar de vraag is wat het beste is: of dit formulier bestellen en terugsturen of aan de SVB digitaal doorgeven dat de heffingskortingen wel moeten worden toegepast.

Ik zou voor het laatste kiezen. Dat heb je immers zelf in de hand, zoals ik al eerder schreef. Temeer daar dus het formulier “wijziging voorlopige aanslag voor buitenlandse belastingplichtigen voor 2017” nog niet digitaal kan worden ingevuld en verzonden.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Belasting betalen in Nederland geen ziektekosten verzeke

#9 Bericht door stille » donderdag 12 januari 2017, 03:24

Lammert de Haan.
In 1e instansie heb ik 2x gedaan met het het formulier van de SVB van
Wijzigen loonheffingskorting
Uw gegevens Persoonsgegevens
Dhr. F.J.A. van Mourik
Nu passen wij de loonheffingskorting toe. Wilt u dat we deze niet meer toepassen? Vink dit dan hieronder aan.
Loonheffingskorting niet toepassen

Ik heb 2x dat vinkje toe gedaan, want ik wil geen loonheffings korting.
Toen 1x opnieuw gedaan zonder vinkje
Zelfde antwoord.
Toen weer 1x vinkje gedaan , zelfde antwoord. en die laten staan.
Toen heb ik met vraag en mededeling gedaan.
Mijn gegevens
Uw gegevens Persoonsgegevens
Dhr. F.J.A. van Mourik
Vraag of mededeling Vraag of mededeling
Wijziging Heffinskorting 2017. Verzoeke mijn loonheffing 2017 in te houden, zonder heffingskorting Wil geen heffingskorting meer M,V.G F.J.A.van Mourik
Kreeg even later als antwoord.
Wij zullen U behandeling binnen 3 weken beantwoorden.
2 dagen later kreeg ik het,volgens mij werk toen alleen met met hun vraag of mededelingen.
Heb bewust mijn sofi.nr nu weggelaten.
Ik heb alles reeds gedaan weet dat ik voor 2017 teveel belasting betaald en nog de aanslag van 2016 moet betalen.
Maar kan het hebben krijgt het toch wel terug in 2018.
Dit kan ik alleen doen omdat ik van SVB leiden een uitkering krijgt van de WUBO die ontbelast is.
Anders zou ik naar schijf 3 gaan.,nu blijft ik in schijf 2.
Van de ABP had ik vanaf 2015 geen loonfheffingskorting meer en betaald 1056.
Je had me toen nog geholpen in 2016 per email met al mijn attachment.Uit Leeuwarden van de Luchtmacht
Was de man die zo eigenwijs is tot dat ik het snap, en je me duidelijker uitleg geeft.
Maar wil je nogmaals bedanken voor je kundigheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”