Premie volksverzekering tijdens lang verlof voor pensioen.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wino
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 22 maart 2014, 11:57

Premie volksverzekering tijdens lang verlof voor pensioen.

#1 Bericht door wino » woensdag 02 november 2016, 11:29

Beste forum leden

Ik volg dit forum reeds geruime tijd maar heb echter geen antwoord kunnen vinden op bovenstaande.
De situatie is als volgt, ik ben van plan om met mijn Thaise vrouw over twee jaar naar Thailand te emigreren. Ik ben nu 59 jaar en mijn vrouw is 60. Nu heb ik bij mijn huidige werkgever nog ongeveer twee jaar verlof te goed, wat ik op wil gaan nemen voorafgaand aan mijn vroeg pensioen. Mijn vrouw heeft geen betaalde baan. Het plan is nu om met 61 jaar te starten met het op nemen van mijn verlof en naar Thailand te emigreren, en aan het einde van deze verlof periode mijn pensioen in te laten gaan, ik zal dan 63 jaar zijn.
Nu zou ik graag willen weten hoe dit te regelen voor wat betreft loonbelasting en premie volksverzekering tijdens de verlof periode. Zelf denk ik dat er tijdens de verlof periode nog wel loonbelasting zal moeten worden afgedragen, maar dat er mogelijk vrijstelling kan worden verkregen voor de premie volks verzekering.

Ik hoop dat er forum leden zijn die mijn hierin kunnen adviseren.

Vriendelijke groet wino

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering tijdens lang verlof voor pensio

#2 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 02 november 2016, 17:34

wino schreef:Beste forum leden

Ik volg dit forum reeds geruime tijd maar heb echter geen antwoord kunnen vinden op bovenstaande.
De situatie is als volgt, ik ben van plan om met mijn Thaise vrouw over twee jaar naar Thailand te emigreren. Ik ben nu 59 jaar en mijn vrouw is 60. Nu heb ik bij mijn huidige werkgever nog ongeveer twee jaar verlof te goed, wat ik op wil gaan nemen voorafgaand aan mijn vroeg pensioen. Mijn vrouw heeft geen betaalde baan. Het plan is nu om met 61 jaar te starten met het op nemen van mijn verlof en naar Thailand te emigreren, en aan het einde van deze verlof periode mijn pensioen in te laten gaan, ik zal dan 63 jaar zijn.
Nu zou ik graag willen weten hoe dit te regelen voor wat betreft loonbelasting en premie volksverzekering tijdens de verlof periode. Zelf denk ik dat er tijdens de verlof periode nog wel loonbelasting zal moeten worden afgedragen, maar dat er mogelijk vrijstelling kan worden verkregen voor de premie volks verzekering.

Ik hoop dat er forum leden zijn die mijn hierin kunnen adviseren.

Vriendelijke groet wino
Dat heb je goed gezien, Wino. Jij gaat je in Thailand vestigen met Thailand als centrum van je levensbelangen. Dat betekent dat jij je moet laten uitschrijven bij de gemeentelijke BRP. Je wordt buitenlands belastingplichtige met als fiscaal woonland Thailand.

Gedurende de eerste twee jaren geniet je nog arbeidsinkomsten van een in Nederland gevestigde onderneming. Dit inkomen blijft belast voor de Nederlandse inkomstenbelasting. Thailand heft hier niet over. Dit betekent dat je loonbelasting verschuldigd bent als voorheffing op de inkomstenbelasting.
Je valt echter niet meer binnen de kring van verzekerden voor de sociale verzekeringen (AOW, Anw en Wlz). Hiervoor kun je vrijstelling van inhouding vragen bij de Belastingdienst met het volgende formulier:
http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1z2fol.pdf

Dit verzoek kun je pas indienen als je je al in Thailand hebt gevestigd en dit ook in voldoende mate kunt aantonen. Pas dan kan de Belastingdienst beoordelen of je je ook daadwerkelijk in Thailand hebt gevestigd en niet in Timboektoe in Mali.

Vraag dit vervolgens aan voor de periode dat je nog arbeidsinkomsten uit Nederland geniet. Zodra je pre-pensioen ingaat vraag je een nieuwe vrijstelling aan, maar dan ook voor de inhouding van loonbelasting.

Bij wonen in Thailand heb je geen recht meer op heffingskortingen zoals nu voor jou de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Daarnaast vervallen de aftrekposten en vrijstellingen (denk aan box 3) voor de inkomstenbelasting. Dit betekent dat je bij wonen in Thailand aanmerkelijk meer inkomstenbelasting ‘mag’ betalen dan bij wonen in Nederland.

Let er op dat jouw werkgever niet de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet blijft inhouden. Mijn ervaring is dat het op dit punt geregeld misloopt.

De AOW-leeftijd gaat omhoog en is voor 2022 vastgesteld op 67 jaar en 3 maanden. Voor jou en je vrouw is de AOW-leeftijd nog niet vastgesteld. Een verhoging van de AOW-leeftijd maakt de overheid uiterlijk 5 jaar van tevoren bekend. Het is voor jullie dus nog even wachten voordat jullie AOW-leeftijd bekent is. Als jij op 61-jarige leeftijd emigreert naar Thailand dan ben je tenminste 6 jaren AOW-opbouw kwijt. De korting op je AOW-uitkering bedraagt dan minimaal 12 %. Hiervoor kun je echter een vrijwillige AOW-verzekering afsluiten bij de SVB gedurende maximaal 10 jaren. De verschuldigde premie is afhankelijk van je inkomen.

Mocht je graag inzicht willen in de financiële gevolgen gedurende de eerste periode met arbeidsinkomsten vanuit Nederland in de vorm van een berekening van je netto te besteden inkomen bij wonen in Nederland en bij wonen in Thailand, stuur me dan jouw inkomensgegevens voor deze periode via mijn e-mailadres l.haan14@chello.nl (zie voor wie ik ben en wat ik doe mijn profiel). Je krijgt dan per kerende post via een email de berekening toegestuurd.

Als je daarnaast ook nog je te verwachten pre-pensioen aangeeft, dan maak ik tevens een berekening voor de periode dat dit pre-pensioen van kracht is. En die is aanmerkelijk gunstiger daar je over dit pre-pensioen geen Nederlandse inkomstenbelasting verschuldigd bent en dus ook geen loonbelasting wordt ingehouden. Over je pre-pensioen en je latere pensioen mag Thailand heffen.
Voor zowel het pre-pensioen als het pensioen moet het daarbij wel gaan om een bedrijfspensioen. Over een overheidspensioen blijf je in Nederland belastingplichtig.

Succes met de voorbereiding van je plannen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

wino
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 22 maart 2014, 11:57

Re: Premie volksverzekering tijdens lang verlof voor pensio

#3 Bericht door wino » donderdag 03 november 2016, 14:37

Lammert , bedankt voor jou uitgebreide antwoord, ik zal eerdaags eens kijken of ik wat overzicht kan krijgen in de bedragen die ik ga ontvangen in de betreffende perioden. Ik heb bij mijn werkgever een soort van pensioenplanner waar ik diverse overzichten mee kan maken voor als ik in Nederland zou blijven. Ik zal deze gegevens jou dan per email toesturen.
Tot zover alvast bedankt

Vriendelijke groet wino

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering tijdens lang verlof voor pensio

#4 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 03 november 2016, 23:56

wino schreef:Lammert , bedankt voor jou uitgebreide antwoord, ik zal eerdaags eens kijken of ik wat overzicht kan krijgen in de bedragen die ik ga ontvangen in de betreffende perioden. Ik heb bij mijn werkgever een soort van pensioenplanner waar ik diverse overzichten mee kan maken voor als ik in Nederland zou blijven. Ik zal deze gegevens jou dan per email toesturen.
Tot zover alvast bedankt

Vriendelijke groet wino
Dat zie ik dan wel binnenkomen, Wino. Dan ga ik de berekening(en) voor je maken. Dat is zo gebeurd: bruto maandbedrag ingeven en waar het belast is en het programma wat ik daarvoor gebouwd heb rekent alles door en maakt het rapport. Echt een fluitje van een cent (of van een baht). De meeste tijd gaat zitten in het maken van een pdf-bestand van rapport en berekening om het per email te kunnen versturen. Maar dat is een kwestie van hooguit een paar minuten.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”