Emigratie naar Thailand en de Nederlandse fiscus

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Emigratie naar Thailand en de Nederlandse fiscus

#1 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 07 september 2016, 14:53

Mensen die een emigratie naar Thailand voorbereiden vragen zich gewoonlijk ook af: “Wat is mijn besteedbaar inkomen na emigratie? Hoeveel belasting moet ik nog betalen aan Nederland na emigratie?”

En dan is het logisch dat je denkt, dat je na emigratie minder belasting hoeft te betalen dan bij wonen in Nederland. Immers: je maakt van geen enkele voorziening in Nederland meer gebruik. Je bent zelfs uitgesloten van het afsluiten van een Nederlandse ziektekostenverzekering. Dat moet je zelf maar zien te regelen in je nieuwe woonland, waar men geen acceptatieplicht kent en waar je bij het afsluiten van een ziektekostenverzekering al heel snel tegen uitsluitingen of een totale weigering oploopt om je te verzekeren. En dan hebben we het nog niet eens over de extreem hoge premies vergeleken met de Nederlandse situatie.

Maar als je die verwachting hebt dan kom je vaak bedrogen uit: in veel gevallen ‘mag’ je meer belasting betalen bij wonen in Thailand dan de belasting en premieheffing tezamen bij wonen in Nederland. Voor de Nederlandse Staat ben je het melkkoetje: je krijgt geen ‘voer’ maar moet wel ‘melk’ geven, maar dan in de vorm van keiharde euro’s!

Heb je als gehuwde slechts een AOW-uitkering, dan moet je al gauw denken aan een verlies aan besteedbaar inkomen van zo rond de € 1.400,--. Dat is wat je met z’n tweeën meer aan belasting kwijt bent bij wonen in Thailand dan de belasting- en premiedruk tezamen bij wonen in Nederland! Maar dit verlies aan inkomsten loopt al snel op als je naast je AOW-uitkering ook nog geniet van een overheidspensioen, terwijl je een doorbetalingsverplichting hebt aan je ex-partner van een deel van dit pensioen als gevolg van een echtscheiding na 26 november 19881 en voor 1 mei 1995 (dus onder het Boon Van Loon arrest).
In een berekening die ik onlangs voor een mogelijke ‘Thailandganger’ maakte kwam het verlies daardoor uit op € 2.261,-- (€ 579,-- + € 1.682,--; zie navolgende berekening)! En nu is dat natuurlijk niet alles bepalend bij je emigratieplannen maar het is toch zaak om hier tijdig bij stil te staan.

Afbeelding

Bij wonen in Nederland is in deze berekening je belastbaar inkomen € 21.120,--. Woon je in Thailand dan wordt uitgegaan van een belastbaar inkomen van € 24.720,--: de doorbetaling van een deel van je partnerpensioen aan je ex-partner wordt niet in mindering gebracht op je belastbaar inkomen en over deze doorbetaling betaal je dus nog rustig inkomstenbelasting. Daarnaast wordt jouw ex-partner ook nog eens belast over deze doorbetaling. M.a.w.: er wordt dus twee keer belasting geheven over een en hetzelfde bedrag. En dat kan alleen in Nederland!

Dat noemt de Belastingdienst: “Mooier kunnen we het niet maken.” Ik ben het lang niet altijd met de Belastingdienst eens, maar hierin hebben ze nog gelijk ook: dit is zo bij wet geregeld.

Alleen als je naast je AOW-uitkering ook nog geniet van een bedrijfspensioen, dan ga je minder belasting betalen aan Nederland na emigratie naar Thailand. Over een bedrijfspensioen mag op basis van het Belastingverdrag Nederland-Thailand slechts Thailand belasting heffen en zal hier in de komende jaren steeds vaker toe overgaan.

Loop jij ook rond met plannen om te emigreren naar Thailand, de Filippijnen of waar dan ook naar toe, dan maak ik met alle plezier ook zo’n berekening voor jou. Maar ook als je voornemens bent om terug te keren naar Nederland maakt dat voor mij geen verschil. Zelfs niet als je alleen maar nieuwsgierig bent naar wat je in Nederland aan belasting zou moeten betalen, mocht je nog geen plannen hebben om terug te keren.

Het gemakkelijkst gaat dat via mijn e-mailadres: l.haan14@chello.nl. Dan kan ik de uitkomst immers in een pdf-bestand simpel naar je opsturen.
De informatie die ik daarvoor nodig heb kun je afleiden uit vorenstaande berekening (zie de blauwe velden). Vermeld daarbij ook even je eigen geboortejaar i.v.m. de van toepassing zijnde tabel voor de inkomstenbelasting.
Laatst gewijzigd door Lammert de Haan op woensdag 07 september 2016, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Emigratie naar Thailand en de Nederlandse fiscus

#2 Bericht door serpay » woensdag 07 september 2016, 17:18

jammer maar jij gaat alleen uit van mensen die emigreren naar thailand met een pensioen.
er zijn veel meer manieren om te emigreren dus je antwoord is helaas alleen voor ouderen.
schrijft iemand van begin 50.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Emigratie naar Thailand en de Nederlandse fiscus

#3 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 16 september 2016, 15:53

serpay schreef:jammer maar jij gaat alleen uit van mensen die emigreren naar thailand met een pensioen.
er zijn veel meer manieren om te emigreren dus je antwoord is helaas alleen voor ouderen.
schrijft iemand van begin 50.
Nee hoor, Serpay. Dat is in het gegeven voorbeeld het geval. Maar ik maak net zoveel berekeningen voor jongeren die dus nog niet met pensioen zijn. Het is uiteraard wel nodig dat je na emigratie nog een inkomen geniet vanuit Nederland, zoals bijvoorbeeld vanuit een eigen Stamrecht BV of uit een WAO-uitkering, want anders valt er immers in het kader van dit topic niets te berekenen.

In onderstaande berekening neemt het besteedbaar inkomen na emigratie naar Thailand toe met € 11.122,-- (€ 12.168 - € 1.046,--).

Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Emigratie naar Thailand en de Nederlandse fiscus

#4 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 16 september 2016, 16:30

Lammert de Haan schreef:
serpay schreef:jammer maar jij gaat alleen uit van mensen die emigreren naar thailand met een pensioen.
er zijn veel meer manieren om te emigreren dus je antwoord is helaas alleen voor ouderen.
schrijft iemand van begin 50.
Nee hoor, Serpay. Dat is in het gegeven voorbeeld het geval. Maar ik maak net zoveel berekeningen voor jongeren die dus nog niet met pensioen zijn. Het is uiteraard wel nodig dat je na emigratie nog een inkomen geniet vanuit Nederland, zoals bijvoorbeeld vanuit een eigen Stamrecht BV of uit een WAO-uitkering, want anders valt er immers in het kader van dit topic niets te berekenen.
Voor een compleet beeld plaats in hieronder zowel het rapport als de daarbij behorende volledige berekening.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”