De Nederlandse Schenkbelasting en wonen in Thailand

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: De Nederlandse Schenkbelasting en wonen in Thailand

#16 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 14 juli 2016, 10:36

jumbo schreef:
Lammert de Haan schreef:
jumbo schreef:Dus als ik het goed begrijp en woon je 10 jaar buiten Nederland (uitgeschreven) dan hoeft de ontvanger in Nederland en de hoogte van het geschonken bedrag niet in beschouwing nemend geen belasting te betalen over de ontnvangen schenking?
Die optie lees ik namelijk niet helemaal terug in je overigens duidelijke verslag
Dat klopt, Jumbo. Dat vloeit nl. voort uit artikel 1, lid 2 en artikel 3 van de Successiewet 1956.
De schenker moet ten tijde van de schenking in Nederland wonen (artikel 1, lid 2). Hij wordt geacht ten tijde van de schenking nog in Nederland te hebben gewoond als binnen 10 jaren nadat hij Nederland metterwoon heeft verlaten de schenking wordt gedaan (de fictie-bepaling).Dat betekent dat de schenking, als de schenker langer dan 10 jaren geleden is geëmigreerd, niet meer valt onder de werking van de Successiewet 1956. Alsdan wordt er geen schenkbelasting meer geheven, ongeacht de hoogte van de schenking. Dan valt zij immers buiten de criteria die de wet aangeeft.
Bedankt voor de info Lammert, dus hoogte is geen probleem, maar hoe zit het met frequentie, paar keer per jaar meerdere jaren?

En dan een hele andere stelling en een tip voor onze in zonde levende en taxgevoelige forumgenoten.
Volgens mij is sinson ook niet belastbaar en evenmin overgeengekomen vergoedingen in een scheidingsakte
Er zijn dus nog wat mogelijkheden...
De hoogte is inderdaad geen probleem, zij het dat het meerdere boven € 121.902,-- wordt belast tegen 30%. Zie onder 'Tarieven".
Ook de frequentie, het aantal keren per jaar en schenken gedurende meerdere jaren kent geen beperking, zij het dat de schenkingen gedurende een kalenderjaar worden samengevoegd tot een schenking. Dit is van belang voor de hoogte van het tarief terwijl slechts éénmaal per jaar de vrijstelling kan worden gebruikt (dus niet per schenking). Zie ook artikel 28

Bij dit alles geldt uiteraard, dat de schenker nog steeds inwoner dan wel fictief-inwoner van Nederland moet zijn. Aan dit laatste komt immers een einde na tien jaren nadat hij Nederland metterwoon heeft verlaten.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: De Nederlandse Schenkbelasting en wonen in Thailand

#17 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 15 juli 2016, 18:20

Enkele vragen en de daarop gegeven reacties, de laatste dagen geplaatst, vragen om een beantwoording dan wel correctie van de reeds gegeven antwoorden.

Wanadee, 13 juli 2016, 14:46

“Als je geld of een huisje wat zich in thailand bevind bij testament aan je vriendin nalaat,moet ze daar dus belasting over betalen.
Ik vraag me ook af hoe de nederlandse fiscus dat voor elkaar moet krijgen. Dan moeten doe medewerking hebben van de thaise autoriteiten om dat geld te innen.”

Dat is maar al te waar, Wanadee, mits je ten tijde van het overlijden in Nederland woont of geacht wordt fictief in Nederland te hebben gewoond ten tijde van het overlijden. Denk hierbij aan het ‘10-jaar criterium’.

Bedenk daarbij dat, als je vriendin niet kan worden aangemerkt als je partner en daar lijkt het op als ik jouw bericht lees, de vrijstelling slechts € 2.122,-- bedraagt. Over het meerdere, tot een bedrag van € 121.296,--, is vervolgens 30% erfbelasting verschuldigd. Voor bedragen daarboven geldt een tarief van 40%.

Overigens hoef je aan de medewerking van de Thaise autoriteiten niet te twijfelen.

Prajak, 13 juli 2016, 15:08

“Thailand kent toch erfbelasting? Maar geen schenkbelasting.

Ik denk dat als Thailand -mits zijnde het laatste woonland van de overledene- erfbelasting kent dat Nederland terugtreedt. Dat Thailand een hoge ondergrens heeft (ik meen 10 miljoen baht) is dan niet van belang.”


De vraag van Wanadee ging dan ook niet over schenkbelasting maar over erfbelasting (over ‘nalaten’).

Overigens heb ik een nieuwtje voor jou: het moet niet meer zijn:”ALS Thailand een erfbelasting kent”. Op 1 februari dit jaar IS de erfbelasting in Thailand van kracht geworden.

Dat Nederland terugtreedt hoef je niet op te rekenen. Zij zet hoogstens een stap terug. Maar zelfs daar heb ik grote twijfels over.
Binnen het Nederlandse belastingrecht kennen we het ‘Besluit voorkoming dubbele belasting’ (BVDB). Om binnen deze regeling te vallen met er sprake zijn van:
a. dubbele belasting en
b. het woonland moet een soortgelijke belasting heffen.

De hoge ondergrens, zoals als jij dat noemt, is volgens jou niet van belang. Hierin verschillen wij van mening.
Je moet je nl. onmiddellijk afvragen of er wel sprake is van ‘dubbele belasting’. Bij een verzoek om vermindering van de Nederlandse erfbelasting moet je de door jou betaalde erfbelasting in het woonland aantonen aan de Nederlandse belastingdienst. Dit bedrag vormt de eerste pijler om te komen tot een berekening van de vermindering, te geven door Nederland.

Vervolgens moet je je afvragen of er wel sprake is van een ‘soortgelijke belasting’. Wat ik tot nu toe gezien heb van de Thaise erfbelasting is dat niet het geval.
Overigens merk ik hierbij wel op dat de Staatssecretaris van Financiën in de toelichting op het Uitvoeringsbesluit van het BVDB van 15 oktober 2014 heeft opgemerkt, dat hij bereid is om ook bij dubbele belasting, veroorzaakt door verschillen in toegepast erfrecht, te bezien of Nederland op basis van flexibele toepassing van de voorkomingsregels dubbele successiebelasting kan voorkomen. Mij zijn echter nog geen gevallen bekend van zo’n flexibele toepassing. Dit is overigens ook niet zo verwonderlijk: belastingambtenaren staan niet bekend als grote ‘waaghalzen’. En gelukkig maar: dat zou de eenheid in uitvoering niet echt ten goede komen. Het wachten is dan ook op nadere uitvoeringsregels van de Staatssecretaris.

EN LET GOED OP: er wordt in de toelichting van de Staatssecretaris gesproken over ‘dubbele belasting’ en niet over ‘belastingheffing’. En dat maakt een wezenlijk verschil!

Maar van een ‘terugtreden’ van Nederland zal dus nimmer sprake zijn. Hoogstens van een vermindering (dus een ‘stap terug’, zoals ik dat al eerder en in een eerder bericht noemde)

Het kan dus zijn dat de partner van Wanadee te maken krijgt met twee aanslagen erfbelasting, maar in ieder geval met één, nl. die van Nederland!

Loe, 13 juli 2016, 15:11

“Lammert,

Stel ik win een leuk bedrag bij een loterij. Bv 2 miljoen euro. Ik wil de helft aan mijn eventuele thaise partner geven, maar geen schenkingsbelasting betalen. Zou ik dan in gemeenschap van goederen kunnen trouwen en dan zou de helft van haar zijn bij een eventueel overlijden van mij , waarover ze niets hoeft te betalen. Deze partner woont dan uiteraard in Thailand.

Of zie ik dan iets over het hoofd”


Loe, hou altijd het ’10-jaar criterium’ in de gaten. Is het langer dan 10 jaar geleden dat je Nederland metterwoon hebt verlaten, dan val jij niet meer onder de Successiewet 1956.

Als jij in gemeenschap van goederen trouwt met je partner dan gaat van rechtswege de helft van jouw vermogen over naar je vrouw. Daar is geen schenkbelasting over verschuldigd. Als jij vervolgens binnen 10 jaren na emigratie komt te overlijden dan is de helft van het gezamenlijk vermogen persoonlijk vermogen van je vrouw. Daar betaald zij vervolgens geen erfbelasting over.

Laat, om latere problemen te voorkomen, je huwelijk wel registreren in Nederland. Laat een Nederlandse notaris een testament opmaken en kies daarbij voor toepassing van het Nederlands erfrecht. Zorg er ook voor dat jouw (Nederlandse) bankrekeningen 'en/of-rekeningen' zijn! Printen44 kan je alles vertellen over de problemen waar je anders tegenop kunt lopen!

Wat er met de andere helft gebeurt is even afhankelijk of er ook kinderen in het spel zijn. Is dat niet het geval, dan erft jouw vrouw ook deze helft. Zijn er wel kinderen in het spel, dan moet zij deze helft delen met de kinderen. Ook jouw vrouw heeft daarbij recht op een kindsdeel. Hebben jullie dus drie kinderen, dan krijgt ieder 25% van het vermogensdeel van jou als overledene.

Voor jouw partner (vrouw) geldt een vrijstelling voor de erfbelasting van € 636.180,--. Van het meerdere wordt over de eerste € 121.902,-- 10% aan belasting geheven en over het meerdere 20%.
Voor kinderen geldt een vrijstelling van € 20.148,--. De tarieven zijn gelijk als geldend voor je vrouw.

De ‘tweetrapsmaking’
Zonder testament, maar overigens ook volgens veel testamenten, verkrijgt de langstlevende alle goederen van de nalatenschap. Omdat de langstlevende volgens het wettelijk erfrecht slechts aanspraak heeft op een “kindsdeel”, ontstaat voor hetgeen de langstlevende meer verkrijgt een zogenaamde overbedelingsschuld aan de kinderen. Omdat de kinderen hun onderbedelingsvordering pas kunnen opeisen bij het overlijden van de langstlevende ouder, wordt dit een “papieren” schuld genoemd.

Gezien de kleine vrijstelling voor kinderen ad. € 20.148 is al snel erfbelasting over hun wettelijk erfdeel verschuldigd. Omdat de kinderen feitelijk nog niets ontvangen dient de erfbelasting dan door de langstlevende te worden voorgeschoten. Met name indien de langstlevende nog voldoende “ruimte” heeft in haar vrijstelling van (maximaal) € 636.180, kan door een testament met een zogenaamde “tweetrapsmaking” voorkomen worden dat er bij het eerste overlijden reeds erfbelasting is verschuldigd.

Daartoe wordt bij een “tweetrapsmaking” de langstlevende als enig-erfgenaam benoemd (“bezwaarde”), waarbij de kinderen voor de gehele nalatenschap van de eerstoverleden ouder als “verwachters” worden benoemd

Hiermee is een vervolgvraag van jou, nl. of jouw € 1 miljoen als aandeel in de prijs uit de Loterij van € 2 miljoen meetelt bij de erfbelasting eigenlijk ook al beantwoord. Dat is inderdaad het geval.

CONCLUSIE: jij ziet niets over het hoofd. Ik heb jouw vraag alleen maar wat verder uitgediept.

Loe, 14 juli 2016, 02:28

“Eigenlijk gaat het over zo min mogelijk betalen als je bv 58 miljoen wint en toch zo veel mogelijk wilt weggeven.

Voorbeeld

Ik win 58 miljoen
Trouw met een thaise onder 50/50 voorwaarden
De thaise schenkt mijn twee kinderen ieder 10 miljoen
Zou dan maar schenkbelasting betaald hoeven te worden over 5 miljoen per kind of zit hier een addertje te wachten”

Dit ligt even anders Loe. In artikel 28 van de Successiewet 1956 is het volgende geregeld:

“Artikel 28
Schenkingen, door ouders tezamen of afzonderlijk gedurende een kalenderjaar aan een kind gedaan, worden aangemerkt als één schenking ten belope van het gezamenlijk bedrag.”
Dit artikel haalde ik trouwens ook aan in mijn eerste bijdrage.


Als jij nog steeds voldoet aan het criterium van (fictief) wonen in Nederland dan wordt het volle bedrag van de schenking van € 10 miljoen per kind betrokken in de Nederlandse schenkbelasting.

Dit is slechts anders als het Besluit voorkomen dubbele belasting (BVDB) van toepassing zou zijn, maar daar is geen sprake van daar Thailand geen schenkbelasting kent.

Is het BVDB wel van toepassing, mocht Thailand besluiten om ook een soortgelijke schenkbelasting in te voeren en je kunt aantonen dat je ook echt schenkbelasting hebt betaald, dan is € 5 miljoen per kind vrijgesteld van schenkbelasting daar jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd.

Zouden jullie niet in gemeenschap van goederen zijn getrouwd dan ligt de zaak echter duidelijk anders. Mocht jij € 10 miljoen per kind schenken dan is dat volledig belast voor de schenkbelasting. Mocht jouw vrouw daarentegen schenken, dat is de gehele schenking vrijgesteld van schenkbelasting.

Eigenlijk gaat dit topic over de Nederlandse schenkbelasting. Maar in deze bijdrage zijn ook reeds veel aspecten van de Nederlandse erfbelasting behandeld: twee vliegen in een klap. De Nederlandse supermarkten gebruiken hiervoor de reclame-uitdrukking: TWEE VOOR DE PRIJS VAN ÉÉN. :giggle3:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De Nederlandse Schenkbelasting en wonen in Thailand

#18 Bericht door prajak » zaterdag 16 juli 2016, 00:46

Duidelijk Lammert. Maar ik ben voorbij de 10 jaar, heb wel nog een klein stukje onroerende zaak in NL maar de waarde daarvan is overzichtelijk, in vrije staat is mijn aandeel waard 20 k euro, en dan moeten de erfgenamen dat recht maar betalen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: De Nederlandse Schenkbelasting en wonen in Thailand

#19 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 16 juli 2016, 01:38

prajak schreef:Duidelijk Lammert. Maar ik ben voorbij de 10 jaar, heb wel nog een klein stukje onroerende zaak in NL maar de waarde daarvan is overzichtelijk, in vrije staat is mijn aandeel waard 20 k euro, en dan moeten de erfgenamen dat recht maar betalen.
Daar wist ik van Prajak. Gaat het niet om 1/5-deel van de woning in Sneek (voor jouw dus de w.c., zoals ik eerder al eens aangaf :giggle: ) :?:
De overblijvende 4 betalen over hun deel van jouw nalatenschap geen erfbelasting. Jij bent immers al langer dan 10 jaar weg uit Nederland en valt niet meer binnen het bereik van de lange arm van de Nederlandse fiscus. Het betreft dan een niet in Nederland belaste erfenis, dus ook niet belast bij de overblijvende 4.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De Nederlandse Schenkbelasting en wonen in Thailand

#20 Bericht door jumbo » zaterdag 16 juli 2016, 01:54

Lammert de Haan schreef: De hoogte is inderdaad geen probleem, zij het dat het meerdere boven € 121.902,-- wordt belast tegen 30%. Zie onder 'Tarieven".
Ook de frequentie, het aantal keren per jaar en schenken gedurende meerdere jaren kent geen beperking, zij het dat de schenkingen gedurende een kalenderjaar worden samengevoegd tot een schenking. Dit is van belang voor de hoogte van het tarief terwijl slechts éénmaal per jaar de vrijstelling kan worden gebruikt (dus niet per schenking). Zie ook artikel 28

Bij dit alles geldt uiteraard, dat de schenker nog steeds inwoner dan wel fictief-inwoner van Nederland moet zijn. Aan dit laatste komt immers een einde na tien jaren nadat hij Nederland metterwoon heeft verlaten.
:thumbsup: thanks voor de waardevolle informatie Lammert, klasse werk!!!
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De Nederlandse Schenkbelasting en wonen in Thailand

#21 Bericht door prajak » zaterdag 16 juli 2016, 01:58

Lammert de Haan schreef:
prajak schreef:Duidelijk Lammert. Maar ik ben voorbij de 10 jaar, heb wel nog een klein stukje onroerende zaak in NL maar de waarde daarvan is overzichtelijk, in vrije staat is mijn aandeel waard 20 k euro, en dan moeten de erfgenamen dat recht maar betalen.
Daar wist ik van Prajak. Gaat het niet om 1/5-deel van de woning in Sneek (voor jouw dus de w.c., zoals ik eerder al eens aangaf :giggle: ) :?:
De overblijvende 4 betalen over hun deel van jouw nalatenschap geen erfbelasting. Jij bent immers al langer dan 10 jaar weg uit Nederland en valt niet meer binnen het bereik van de lange arm van de Nederlandse fiscus. Het betreft dan een niet in Nederland belaste erfenis, dus ook niet belast bij de overblijvende 4.
Wacht even, valt een onroerende zaak niet buiten die 10 jaar? Of geldt dat alleen bij schenken? Ik heb 1/6 deel sinds het overlijden van pa (jaren 90) en zijn echtgenote woont daar nog steeds maar ze is pas 80 en kan nog jaren mee, ze zou mij kunnen overleven. Een arbeiderswoning in Sneek, klopt helemaal. De andere 5 (waarvan er 2 ook 10+ jaar buiten NL, 2 binnen NL en nummer 6 is pa's echtgenote) krijgen mijn deel niet, dat gaat volgens mijn testament naar Kai.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: De Nederlandse Schenkbelasting en wonen in Thailand

#22 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 16 juli 2016, 02:12

prajak schreef:
Lammert de Haan schreef:
prajak schreef:Duidelijk Lammert. Maar ik ben voorbij de 10 jaar, heb wel nog een klein stukje onroerende zaak in NL maar de waarde daarvan is overzichtelijk, in vrije staat is mijn aandeel waard 20 k euro, en dan moeten de erfgenamen dat recht maar betalen.
Daar wist ik van Prajak. Gaat het niet om 1/5-deel van de woning in Sneek (voor jouw dus de w.c., zoals ik eerder al eens aangaf :giggle: ) :?:
De overblijvende 4 betalen over hun deel van jouw nalatenschap geen erfbelasting. Jij bent immers al langer dan 10 jaar weg uit Nederland en valt niet meer binnen het bereik van de lange arm van de Nederlandse fiscus. Het betreft dan een niet in Nederland belaste erfenis, dus ook niet belast bij de overblijvende 4.
Wacht even, valt een onroerende zaak niet buiten die 10 jaar? Of geldt dat alleen bij schenken? Ik heb 1/6 deel sinds het overlijden van pa (jaren 90) en zijn echtgenote woont daar nog steeds maar ze is pas 80 en kan nog jaren mee, ze zou mij kunnen overleven. Een arbeiderswoning in Sneek, klopt helemaal. De andere 5 (waarvan er 2 ook 10+ jaar buiten NL) krijgen mijn deel niet, dat gaat volgens mijn testament naar Kai.
Nee hoor, de 10-jaars regeling geldt zowel voor de erf- als voor de schenkbelasting. Dus is er in jouw geval sprake van een 'onbelaste verkrijging' voor jouw, naar nu blijkt, enige erfgenaam, Kai. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt in soort van verkrijging.

Ik ga nu eerst een paar uurtjes slapen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: De Nederlandse Schenkbelasting en wonen in Thailand

#23 Bericht door Lammert de Haan » zondag 17 juli 2016, 18:51

jumbo schreef:
Lammert de Haan schreef: De hoogte is inderdaad geen probleem, zij het dat het meerdere boven € 121.902,-- wordt belast tegen 30%. Zie onder 'Tarieven".
Ook de frequentie, het aantal keren per jaar en schenken gedurende meerdere jaren kent geen beperking, zij het dat de schenkingen gedurende een kalenderjaar worden samengevoegd tot een schenking. Dit is van belang voor de hoogte van het tarief terwijl slechts éénmaal per jaar de vrijstelling kan worden gebruikt (dus niet per schenking). Zie ook artikel 28

Bij dit alles geldt uiteraard, dat de schenker nog steeds inwoner dan wel fictief-inwoner van Nederland moet zijn. Aan dit laatste komt immers een einde na tien jaren nadat hij Nederland metterwoon heeft verlaten.
:thumbsup: thanks voor de waardevolle informatie Lammert, klasse werk!!!
Graag gedaan Jumbo en bedankt voor je compliment. En dat maakt een forum als het Thailand Forum nu zo waardevol: ook jij en anderen leveren bijdragen over hun expertise en ervaring, waar een ieder z'n voordeel mee kan doen! :thumbsup:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”