Problemen met Digitale aangifte 2015.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
bert2
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 14 maart 2015, 05:46

Problemen met Digitale aangifte 2015.

#1 Bericht door bert2 » zondag 08 mei 2016, 10:05

Ik ben bezig met de digitale belastingaangifte 2015 voor buitenlandse belastingplichtigen.
Ik kan de “grondslag voordeel uit sparen en beleggen” nergens vinden op de aangifte
Wie kan mij helpen?
bert2

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Problemen met Digitale aangifte 2015.

#2 Bericht door printen44 » maandag 09 mei 2016, 14:16

Bert2, die zal je ook niet vinden. Nederland heft niet voor buitenlandse belastingplichtige over bezittingen als spaartegoeden en beleggingen.

bert2
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 14 maart 2015, 05:46

Re: Problemen met Digitale aangifte 2015.

#3 Bericht door bert2 » woensdag 11 mei 2016, 10:45

Printen44
In de toelichting C –biljet-2015, voor buitenlands belastingplichtigen met inkomsten uit Neder,land is vraag 27, Voordeel uit sparen en beleggen, wel genoemd.
Op de digitale aangifte 2015 voor buitenlands belastingplichtigen is hier echter niets over terug te vinden.

Waar kan ik informatie vinden dat Nederland niet meer heft over spaartegoeden van buitenlands belastingplichtigen?
Ik kan het mij niet voorstellen, de Belastingdienst is zo hebberig. Of is het misschien een compensatie voor de aftrekposten en heffingskortingen, die we niet meer hebben?\
Bert2

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Problemen met Digitale aangifte 2015.

#4 Bericht door printen44 » woensdag 11 mei 2016, 13:57

Dat is een vraag die alleen van belang is als je kwalificeert als buitenlands belastingplichtige, waarbij je dus recht hebt op alle heffingskortingen en waarbij je aftrekposten op je belastbaar inkomen in mindering mag brengen. Je wordt dan gelijk behandeld als binnenlandse belastingplichtigen en moet je je wereldinkomen en ook je bankrekeningen opgeven, zowel in Nederland als daar buiten. Meestal krijg je dan vrijstelling van heffing hierover, maar dat is afhankelijk van wat er in het belastingverdrag met dat land is geregeld.

Maar als je in Thailand woont dan is dit vanaf 1 januari 2015 niet meer van toepassing: je wordt behandeld als buitenlands belastingplichtige en kunt niet meer kiezen voor behandeling als binnenlands belastingplichtige. Je hebt dan geen recht meer op heffingskortingen en aftrekposten. Vervolgens mag alleen Thailand op grond van het Belastingverdrag (zie ook het Belastingdossier) belasting heffen over je spaartegoeden. En omdat je eerder in de aangifte al hebt aangegeven dat je in Thailand woont krijg je geen vragen hierover, maar ook niet over de heffingskortingen. Vraag 27 wordt dan niet getoond in de aangifte en ook niet bijv. de vraag of je recht hebt op een AOW-uitkering voor alleenstaanden.

Nu moet je alleen maar als vermogen opgeven in Nederland gelegen onroerendgoed en belangen in een Nederlandse onderneming. Daar mag Nederland wél over heffen.

bert2
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 14 maart 2015, 05:46

Re: Problemen met Digitale aangifte 2015.

#5 Bericht door bert2 » zondag 15 mei 2016, 11:43

Printen44, bedankt voor de uitleg.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”