AOW , Pensioen en de belastingen.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: AOW , Pensioen en de belastingen.

#31 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 23 april 2016, 15:03

prajak schreef:Maar nu zie je hoe moeilijk het is voor belastingambtenaren en hun automatiseerders om bij de hoofdoptie even 'binnenlands' te zetten en dan ga je als je woont in het buitenland vanzelf naar 'meer'.

De burger komt er niet wijs uit maar O WEE als ie 't fout doet, dan valt het woord fraude en komt men met pek en veren.

De website is niet gemaakt door gebruikers maar door ambtenaren; de website is er voor HUN gemak en wij MOGEN er gebruik van maken als we lief zijn maar doen we wat fout dan krijgen wij de boete. :mrgreen:
Hoe heet dat ook al weer Prajak? Zoiets als: :”De Belastingdienst: gemakkelijker kunnen we het u niet maken:?: :giggle3:

Ik kan je trouwens verzekeren: ze kunnen het ook echt niet. Daartoe ontbreken er enkele (of meerdere) genen. :mrgreen:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: AOW , Pensioen en de belastingen.

#32 Bericht door stille » zaterdag 23 april 2016, 15:33

Aangifte inkomstenbelasting 2015
voor buitenlandse belastingplichtigen

Inkomsten: svb roermond
Uitkering
Loonheffing
Heb het ingevuld volgens mijn jaaropgave
Vul alleen hele getallen in. U mag afronden in uw voordeel.( dit is het antwoord.)
Zijn deze inkomsten volledig belast in Nederland? ja
2)Inkomsten: abp
Pensioen
Loonheffing
ook ingevuld volgens mijn jaaropgave.
dan krijg ik dit als antwoord. heb cijfers ingevuld
Meldingen:
Vul alleen cijfers in.
Vul alleen cijfers in.

viel 1 of meer van deze (pensioen)uitkeringen onder het verlaagde tarief? nee.
Bij AOW geen ingehouden loonheffing. blijft hetzelfde netto
Bij ABP wel loonheffing en ingevuld zo doende heb ik netto minder


dan op accoord ingedrukt kan niet meer verder.dus geen uitslag
En weet ik nog niets

stille

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: AOW , Pensioen en de belastingen.

#33 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 23 april 2016, 16:10

stille schreef:Aangifte inkomstenbelasting 2015
voor buitenlandse belastingplichtigen

Inkomsten: svb roermond
Uitkering
Loonheffing
Heb het ingevuld volgens mijn jaaropgave
Vul alleen hele getallen in. U mag afronden in uw voordeel.( dit is het antwoord.)
Zijn deze inkomsten volledig belast in Nederland? ja
2)Inkomsten: abp
Pensioen
Loonheffing
ook ingevuld volgens mijn jaaropgave.
dan krijg ik dit als antwoord. heb cijfers ingevuld
Meldingen:
Vul alleen cijfers in.
Vul alleen cijfers in.

viel 1 of meer van deze (pensioen)uitkeringen onder het verlaagde tarief? nee.
Bij AOW geen ingehouden loonheffing. blijft hetzelfde netto
Bij ABP wel loonheffing en ingevuld zo doende heb ik netto minder


dan op accoord ingedrukt kan niet meer verder.dus geen uitslag
En weet ik nog niets

stille
Stille, heb jij ALLE vragen beantwoord en bevestigd met "Akkoord"? Ik denk het niet. Staan alle onderwerp links met een vinkje er voor? Ik denk het niet. En dan is je laatste blad "Overzicht belasting en premies" ook nog niet beschikbaar en zie je dus het resultaat niet.

Ik stuur je even een PB (speciaal weer ingesteld een paar minuten geleden). Dan kunnen we even overleggen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: AOW , Pensioen en de belastingen.

#34 Bericht door stille » zaterdag 23 april 2016, 16:49

Lammert.
Ja Lammert T/M opgave inkomsten heb ik op accoord in gedrukt.en dat liep goed

PasBij opgave AOW en abp kreeg ik iedere keer een scherm rood met zwarte letters.
Vul alleen hele getallen in. U mag afronden in uw voordeel.( dit is het antwoord.) AOW
Bij ABP
Ook rood met zwarte letters.
Meldingen:
Vul alleen cijfers in.
Vul alleen cijfers in.
Dus ik weet niet waarom ettelijke malen geprobeerd
Dus komt ik ook niet bij Overzicht belasting en premies"
En dat wi ik juist hebben.
Stille

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: AOW , Pensioen en de belastingen.

#35 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 23 april 2016, 16:55

stille schreef:Lammert.
Ja Lammert T/M opgave inkomsten heb ik op accoord in gedrukt.en dat liep goed

PasBij opgave AOW en abp kreeg ik iedere keer een scherm rood met zwarte letters.
Vul alleen hele getallen in. U mag afronden in uw voordeel.( dit is het antwoord.) AOW
Bij ABP
Ook rood met zwarte letters.
Meldingen:
Vul alleen cijfers in.
Vul alleen cijfers in.
Dus ik weet niet waarom ettelijke malen geprobeerd
Dus komt ik ook niet bij Overzicht belasting en premies"
En dat wi ik juist hebben.
Stille
Je hebt toch niet per ongeluk op 'NumLock' gedrukt? Brand er een groen lampje boven de "1" rechtsboven op je toetsenbord?
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: AOW , Pensioen en de belastingen.

#36 Bericht door stille » zaterdag 23 april 2016, 17:53

Hallo lammert
Ben weer ingelogd om te kijken of er een rood lampje brand.
Geen rood lampje.
T/M/ Pensioen en andere uitkeringen gaat het goed.
Na het invullen als ik op accoord drukt werkt het niet.
kreeg iedere keer het zelfde antwoordt roode balk met zwarte letters
Vul alleen hele getallen in. U mag afronden in uw voordeel.
En bij Abp na het invullen
Meldingen:
Vul alleen cijfers in.
Vul alleen cijfers in
VorigeAkkoord accoord wil niet vorig ook niet zit gewoon vast
Helemaal op nieuw beginnen wel Persoonlijke gegevens
En dan kan ikgewoon verder T/M inkomsten.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: AOW , Pensioen en de belastingen.

#37 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 23 april 2016, 18:04

stille schreef:Hallo lammert
Ben weer ingelogd om te kijken of er een rood lampje brand.
Geen rood lampje.
T/M/ Pensioen en andere uitkeringen gaat het goed.
Na het invullen als ik op accoord drukt werkt het niet.
kreeg iedere keer het zelfde antwoordt roode balk met zwarte letters
Vul alleen hele getallen in. U mag afronden in uw voordeel.
En bij Abp na het invullen
Meldingen:
Vul alleen cijfers in.
Vul alleen cijfers in
VorigeAkkoord accoord wil niet vorig ook niet zit gewoon vast
Helemaal op nieuw beginnen wel Persoonlijke gegevens
En dan kan ikgewoon verder T/M inkomsten.
Ik heb je een pb gestuurd.

Ik heb m'n pb-functie ook al weer uitgeschakeld omdat wij inmiddels zijn overgestapt op e-mail. :giggle2: Is nog veel gemakkelijker ook i.v.m. het mee kunnen sturen van bijlagen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: AOW , Pensioen en de belastingen.

#38 Bericht door stille » zaterdag 23 april 2016, 20:35

Eindelijk een duidelijke antwoord op mijn vraag van Lammert
Dit was voor mij begrijpelijk wat hij me schreef
Maar nu binnen 'Mijn belastingdienst' lukt dat niet voor buitenlandse belastingplichtigen: je wordt automatisch geleid naar de aangifte voor binnenlandse belastingplichtigen.
Maandag zal ik contact opnemen met Kantoor Buitenland met de vraag of hier wat aan te doen is, maar dat vraagt natuurlijk een aanpassing van het programma en dat is niet zomaar geregeld!
Dan snap ik het dat die andere het wel doet.die krijgt ik iedere keer
En voor buitenlandseplichtige niet.
Kan het niet afmaken alleen tot inkomsten daarna niet meer.
Is dit alleen bij mij met AOW en ABP pensioen
Of ook bij andere mensen
Iedere keer wordt ik daar naar toe geleid.
Dus voor mij discusie afgelopen.
Lammert zou er achter aan gaan waaromhet zo is, en of het aangepast kan worden.
Gelukkig heb ik alle tijd heb toch uitstel.
Stille

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: AOW , Pensioen en de belastingen.

#39 Bericht door Thaimax » zondag 24 april 2016, 00:49

stille schreef:Eindelijk een duidelijke antwoord op mijn vraag van Lammert
Dit was voor mij begrijpelijk wat hij me schreef
Maar nu binnen 'Mijn belastingdienst' lukt dat niet voor buitenlandse belastingplichtigen: je wordt automatisch geleid naar de aangifte voor binnenlandse belastingplichtigen.
Maandag zal ik contact opnemen met Kantoor Buitenland met de vraag of hier wat aan te doen is, maar dat vraagt natuurlijk een aanpassing van het programma en dat is niet zomaar geregeld!
Dan snap ik het dat die andere het wel doet.die krijgt ik iedere keer
En voor buitenlandseplichtige niet.
Kan het niet afmaken alleen tot inkomsten daarna niet meer.
Is dit alleen bij mij met AOW en ABP pensioen
Of ook bij andere mensen
Iedere keer wordt ik daar naar toe geleid.
Dus voor mij discusie afgelopen.
Lammert zou er achter aan gaan waaromhet zo is, en of het aangepast kan worden.
Gelukkig heb ik alle tijd heb toch uitstel.
Stille
Ik heb bij het invullen van de bedragen Aow en 2 x pensioen (ABP en Vervoer) inkomen hele bedragen ingevuld dus niet 15.000,89 maar 15000 en vergeet ook niet om bij deel van inkomsten niet belast in Nederland in te vullen ook hier kreeg ik ook het 'rode ' onderschrift verder werkte alles prima het is een kwestie van meerdere malen goed lezen.................. :crazy: :crazy: :crazy:
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW , Pensioen en de belastingen.

#40 Bericht door prajak » zondag 24 april 2016, 00:49

Vroeger, heren, vroeger (toen alles beter was.....), ging het anders en heel toepasselijk vind je vandaag in 'cultuur' en 'het oude Siam' een verhaal uit het midden van de 19e eeuw waar reizigers bijna afgeknald worden door een boze belastinggaarder... Een restant van leven in de hoogst belangrijke functie van ambtenaar der douane.... :giggle2:

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: AOW , Pensioen en de belastingen.

#41 Bericht door stille » zondag 24 april 2016, 06:00

Als ik daar invult 15909. dan moet het toch goed zijn.Heb afgerond in hele bedragen.
Heb Lammert mijn gegevens gestuurd met attachment per email en hem lukte het ook niet.
En daarbij AOW en ABP militair pensioen zijn alles belast in nederland.
vergeet ook niet om bij deel van inkomsten niet belast in Nederland in te vullen.(dat kan niet van mij is alles belast in nederland moet jij weten)Heb alleen een overheids pensioen prayak
Dit antwoordt heb ik vanLammert per email gekregen
Dus kan niet deel van inkomsten niet belast in Nederland intikken bij mij is alles belast in Nederland
Miliair pensioen (ABP) 15909) en AOW dat weet je zelf wel 13807 zijn afgeronde bedragen.
Lammert zou hier achter aan gaan.
Deze antwoordt hier onder heeft Lammert mij via emailgestuurd.
Maar nu binnen 'Mijn belastingdienst' lukt dat niet voor buitenlandse belastingplichtigen: je wordt automatisch geleid naar de aangifte voor binnenlandse belastingplichtigen.
Maandag zal ik(Lammert) contact opnemen met Kantoor Buitenland met de vraag of hier wat aan te doen is, maar dat vraagt natuurlijk een aanpassing van het programma en dat is niet zomaar geregeld!
Ook Lammert lukt het niet.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW , Pensioen en de belastingen.

#42 Bericht door prajak » zondag 24 april 2016, 10:45

Als het ook Lammert niet lukt dat zit er wat scheef in de software. Ik heb nog steeds de brief niet (die komt in NL bij mijn broer aan) dus kan niet meekijken.

Lammert, wat doet de software als je EEN euro pensioen extra aangeeft van Zw-leven NIET belast in NL? Blijft ie dan wel op de buitenlandse aangifte?

Stille, succes met jouw pogingen jouw burgerplicht met blij gemoed na te komen... :giggle2:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: AOW , Pensioen en de belastingen.

#43 Bericht door Lammert de Haan » zondag 24 april 2016, 14:12

prajak schreef:Als het ook Lammert niet lukt dat zit er wat scheef in de software. Ik heb nog steeds de brief niet (die komt in NL bij mijn broer aan) dus kan niet meekijken.

Lammert, wat doet de software als je EEN euro pensioen extra aangeeft van Zw-leven NIET belast in NL? Blijft ie dan wel op de buitenlandse aangifte?

Stille, succes met jouw pogingen jouw burgerplicht met blij gemoed na te komen... :giggle2:
Op het gevaar af dat Brake034 me weer in m’n nek springt (zie zijn bericht van gister en mijn antwoord daarop!) toch even een reactie van mij (omdat jij daarom vraagt).

De brief (eigenlijk zijn het er twee, nl. één met de gebruikersnaam en één met het wachtwoord) speelt in deze geen rol. Met deze gebruikersnaam en dit wachtwoord moet je niet kiezen voor ‘inloggen met DigiD’.

Stille heeft de functie SMS-controle ingeschakeld voor z’n DigiD. En dat werkt niet als de één in Thailand zit en de ander in Nederland. Je kunt dan wel met de functie ‘Machtigen’ iemand toestaan om gebruik te maken van jouw DigiD. En dat heb ik vrijdag uitgeprobeerd.

Vrijdag wou ik aangifte doen voor twee Thaise klanten. Beiden maken gebruik van de SMS-controle en beiden hadden ook de functie ‘Machtigen’ ingesteld. Van hen kreeg ik de machtigingscode om vervolgens met m’n eigen DigiD in te loggen en met de code kwam ik heel simpel op hun deel van ‘Mijn belastingdienst’.
Daarin kon ik wel kiezen voor ‘Aangifte buitenlandse belastingplichtige’ maar kwam automatisch terecht op het formulier voor aangifte voor binnenlandse belastingplichtigen. Het programma van de Belastingdienst is dus nog niet ingesteld op het gebruiken van een machtiging voor de DigiD, als je als buitenlandse belastingplichtige aangifte wilt doen.

Even terugkomend op de door jou nog te ontvangen gebruikersnaam en wachtwoord. Hoe je hiermee inlogt is een beetje verstopt door de Belastingdienst op hun website.
Als je gaat naar de website, dan zie je links in grote letters:”Ik wil aangifte doen”. Dat wil je in feite ook maar je moet er niet op klikken. Dan kom je nl. terecht op het gedeelte om in te loggen met je DigiD.

In het midden van het scherm zie je (onder een foto):”Alles over de belastingaangifte 2015.” Daar klik je op en in het volgende scherm zie je rechtsboven: “Woonde u heel 2015 buiten Nederland?”
Als je daar op klikt dan krijg je twee keuzes, nl. ‘aangifte doen met gebruikersnaam en wachtwoord’ en ‘aangifte doen met DigiD’.

Wil je toch aangifte doen met je DigiD vergeet dan vooral niet om na het inloggen en het ingeven van het belastingjaar (2015) te kiezen voor ‘Meer’. Anders kom je op het deel voor aangifte als binnenlandse belastingplichtigen. Zie mijn bericht van gister met een beschrijving van de te volgen procedure.

Als je € 1 meer wilt plaatsen in het vakje ‘Deel niet belast in Nederland’ dan wat je hebt opgegeven aan inkomst, dan maakt het programma daar geen drama van! Hij vindt dat wel best en waarom ook niet? :giggle:

Zo kun je je wel in Nederland belast inkomen lekker onderuit halen. Dat heet dan: "Gemakkelijker kunnen we het niet maken."
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW , Pensioen en de belastingen.

#44 Bericht door prajak » zondag 24 april 2016, 16:38

Lammert, ik begrijp hieruit dat de aangifte voor buitenl.bel.pl. wel werkt? Dat stelt me gerust als ik er ook aan ga beginnen maar ook vandaag is die brief niet bij broer aangekomen.

Lammert, stel die brief komt niet, ben ik verplicht de heren in Heerlen een aangifteding te vragen? Ik denk van wel, trouwens.

Maar dan vraag ik een papieren aangifte! Daar heb ik recht op volgens de nationale ombudsman, ik zit namelijk in de doelgroep oud en verstandelijk gehandicapt..... :giggle2:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: AOW , Pensioen en de belastingen.

#45 Bericht door Lammert de Haan » zondag 24 april 2016, 17:12

prajak schreef:Lammert, ik begrijp hieruit dat de aangifte voor buitenl.bel.pl. wel werkt? Dat stelt me gerust als ik er ook aan ga beginnen maar ook vandaag is die brief niet bij broer aangekomen.

Lammert, stel die brief komt niet, ben ik verplicht de heren in Heerlen een aangifteding te vragen? Ik denk van wel, trouwens.

Maar dan vraag ik een papieren aangifte! Daar heb ik recht op volgens de nationale ombudsman, ik zit namelijk in de doelgroep oud en verstandelijk gehandicapt..... :giggle2:
De aangifte werkt wel. Alleen niet als je aangifte als buitenlands belastingplichtige wilt doen met een machtiging voor de DigiD, zoals bij mij voor mijn klanten vaak het geval is. Dan hebben zij een DigiD met sms controle en machtigen mij om hun belastingzaken af te doen.

De brieven zijn door de Belastingdienst begin april al verstuurt dus had jouw broer ze al lang moeten hebben. Maar ik ben er bang voor dat ze nog wel zullen komen. De Belastingdienst is er, een beetje laat, ook achter gekomen dat de SVB in een groot aantal gevallen ten onrechte de heffingskortingen nog toepast. De Belastingdienst had al een groot aantal mensen aangeschreven dat zij over 2015 geen aangifte behoeven te doen. Maar ik las onlangs onder 'verstoringen' (dat is een fraaie benaming voor 'blunders'), dat dit vaak ten onrechte is gebeurd. Trouwens: deze brieven gaan juist niet over inloggen met DigiD maar met een gebruikersnaam en wachtwoord. De gebruikersnaam begint met 'NL' en daarna een aantal cijfers (zal jou vast wel bekend voorkomen).

Of jij aangifte moet doen? Als jij denkt dat je meer dan € 45,-- zou moeten betalen dan ben je verplicht om aangifte te doen. Ik mag niet iets anders schrijven. Anders bestaat de kans dat ik mijn registratie als belastingconsulent verlies, mocht de Belastingdienst meelezen in dit forum.

Iedereen mag trouwens een papieren aangiftebiljet vragen. Daar hoef je niet oud, verstandelijk gehandicapt of digibeet voor te zijn.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”