Aangifte inkomstenbelasting 2015

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#16 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 01 maart 2016, 17:53

stille schreef:Lammert de Haan
Natuurlijk heb je wel recht op heffingskorting ook als woont je in thailand
Geeft niet alle gegevens prijs maar dit is de uitslag die ik krijg van aangifte
Inkomstenbelasting 2.614
premie volksverzekeringen 0+
2.614
Heffingskortingen 1.131
Ingehouden loonheffing 1.068+
2.199-

Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 415

Groetjes stille
Heb nog niet opgestuurd misschien hebben jullie wel gelijk
Stille,

Ingaande het belastjaar 2015 heb je géén recht meer op heffingskorting als je in Thailand woont. Hier is veelvuldig over geschreven in het forum. Zie ook het Belastingdossier.

Wat jij hier aangeeft als heffingskorting is het premie- en belastingdeel van de algemene heffingskorting na het bereiken van de aow-gerechtigde leeftijd. Op het premiedeel had je al geen recht tot en met 2014 en ingaande 2015 is dus ook het belastingdeel komen te vervallen.

Jij hebt in de aangifte die je al het ingevuld géén vraag gekregen in welk land je woont, omdat het een aangifte betreft voor een binnenlandse belastingplichtige. Dat wordt straks dus wel anders, als je aangifte doet met het programma buitenlandse belastingplichtigen.

Het resultaat van de aangifte die je nu hebt ingevuld is te betalen € 415,--. Dat wordt straks € 1.546,--, nl. de berekende inkomstenbelasting die, zoals jezelf vermeld, is berekend op € 2.614,-- minus de reeds ingehouden loonheffing van € 1.068,-- is dus € 1.546,--.

Om met de woorden van de Belastingdienst te spreken:"Mooier kan ik het niet maken."

Mocht je zekerheid willen omtrent hetgeen je te wachten staat, neem dan contact op met mij via m'n website:
http://www.lammertdehaan.heerenveennet.nl.

Ik krijg wekelijks wel zo'n 2 à 3 verzoeken van mensen die graag een berekening willen van wat hun te wachten staat na emigratie naar Thailand of de Filippijnen of die daar al langere tijd wonen, wat betreft de nog in Nederland verschuldigde inkomstenbelasting. Dus die van jou kan er zo bij. Geen enkel probleem.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#17 Bericht door stille » dinsdag 01 maart 2016, 17:55

Hans van Mourik
Dit begrijp ik dan niet als je aan de voorwaarden voldoet

Kwalificerende buitenlandse belastingplicht

Vanaf 2015 geldt de zogenoemde regeling voor kwalificerende buitenlandse belastingplicht. U kunt niet meer kiezen voor behandeling als een binnenlands belastingplichtige. Als u aan de voorwaarden voldoet, kunt u aangemerkt worden als een kwalificerende buitenlands belastingplichtige. Dan kunt u dezelfde aftrekposten, heffingskortingen en heffingsvrij vermogen krijgen als een inwoner van Nederland. U moet dan, naast uw aangifte, ook een inkomensverklaring over 2015 opsturen. Hebt u een partner? Ook deze moet in bepaalde situaties een inkomensverklaring opsturen.
Nog een stukje
http://www.jvdlaan.nl/p/buitenlands_bel ... lichtigen/
U voldoet aan de voorwaarden:
U hebt recht op dezelfde aftrekposten als een inwoner van Nederland. Maar alleen als u of uw (fiscale) partner daar in uw woonland geen recht op hebben
Dus met andere woorden indien ik in thailand geen belasting betaald dus wel in nederland

Graag teks en uitleg voor mij ingewikkeld
Stille

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#18 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 01 maart 2016, 17:57

printen44 schreef:
stille schreef:Lammert de Haan
Natuurlijk heb je wel recht op heffingskorting ook als woont je in thailand
Geeft niet alle gegevens prijs maar dit is de uitslag die ik krijg van aangifte
Inkomstenbelasting 2.614
premie volksverzekeringen 0+
2.614
Heffingskortingen 1.131
Ingehouden loonheffing 1.068+
2.199-

Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 415

Groetjes stille
Heb nog niet opgestuurd misschien hebben jullie wel gelijk
Vanaf 1 januari 2015 worden AOW'ers en gepensioneerden van het ABP die permanent in het buitenland wonen, buiten de EU en Bes-eilanden, als buitenlandse belastingplichtige aangemerkt, waardoor ze geen recht meer hebben op de heffingskortingen. Dit is uitgebreid in dit forum behandeld. Buitenlandse belastingplichtigen mogen later hun aangifte doen op de speciale aangifte formulier voor buitenlandse belastingplichtige. Die kan men vanaf half april downloaden vanaf de site van de Belastingdienst.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... lichtigen/

Mocht ik het niet helemaal het bij het rechte eind hebben, zullen Lammert en/of Prajak mij wel corrigeren.
Dat klopt grotendeels Printen44. Zoals ik Stille al berichtte moet hij nog even geduld hebben, nl. tot half april. Dan pas kun je als buitenlands belastingplichtige aangifte doen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#19 Bericht door stille » dinsdag 01 maart 2016, 18:13

IK heb alleen een overheids pensioen ex beroepsmilitair.
En AOW dus ben verplicht in nederland belasting te bepalen.
Commentaar

Voor de heffing van inkomstenbelasting kennen wij in Nederland twee categorieën belastingplichtigen: binnenlandse - en buitenlandse belastingplichtigen. Binnenlandse belastingplichtigen zijn natuurlijke personen die in Nederland wonen. Zij worden in Nederland belast voor hun wereldinkomen. Buitenlandse belastingplichtigen wonen niet in Nederland maar genieten wel inkomen uit Nederland. Per 1 januari 2015 kunnen buitenlandse belastingplichtigen door een nieuwe regeling alleen een beroep doen op de Nederlandse aftrekposten als ze voldoen aan bepaalde, strengere voorwaarden.

De huidige keuzeregeling voor buitenlandse belastingplichtigen biedt buitenlandse belastingplichtigen de mogelijkheid te worden behandeld als een binnenlandse belastingplichtige. Dit heeft tot gevolg dat buitenlandse belastingplichtigen het recht op dezelfde aftrekposten verkrijgen als inwoners van Nederland. Een belangrijk voordeel hiervan is de hypotheekrenteaftrek op de in het buitenland gelegen eigen woning.
De keuzeregeling was een reactie van de Nederlandse wetgever op een uitspraak van het Hof van Justitie. Daarin is bepaald dat wanneer het inkomen van een buitenlandse belastingplichtige voor minimaal 90% in het buitenland wordt verdiend, het buitenland toch persoonlijke aftrekposten moet toekennen (het zogenaamde Schumacker-arrest). Deze belastingplichtige kan namelijk in zijn woonstaat de aftrekposten niet verzilveren nu zijn inkomen in Nederland is belast. Zo is de keuzeregeling voor buitenlands belastingplichtigen in Nederland ingevoerd.

Mede door ontwikkelingen in de jurisprudentie van het Hof van Justitie is het keuzerecht steeds meer onder druk komen te staan. De keuzeregeling wordt per 1 januari 2015 afgeschaft en vervangen door een meer eenvoudige maar strengere regeling: de kwalificerende buitenlandse belastingplichtige. De wetswijziging is een ingrijpende verandering ten opzichte van het huidige keuzerecht. Afhankelijk van de samenstelling en omvang van het inkomen en vermogen, kan deze wijziging van fiscale wet- en regelgeving financiële gevolgen hebben voor personen die in het buitenland wonen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#20 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 01 maart 2016, 18:15

stille schreef:Graag teks en uitleg voor mij ingewikkeld
Stille
Zie het in Thailand Forum opgenomen "Belastingdossier" of ga naar m'n website (het adres heb ik je al gegeven) en kijk daar onder het tabblad "Belastingnieuws".
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#21 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 01 maart 2016, 18:32

stille schreef:IK heb alleen een overheids pensioen ex beroepsmilitair.
En AOW dus ben verplicht in nederland belasting te bepalen.
Commentaar

Voor de heffing van inkomstenbelasting kennen wij in Nederland twee categorieën belastingplichtigen: binnenlandse - en buitenlandse belastingplichtigen. Binnenlandse belastingplichtigen zijn natuurlijke personen die in Nederland wonen. Zij worden in Nederland belast voor hun wereldinkomen. Buitenlandse belastingplichtigen wonen niet in Nederland maar genieten wel inkomen uit Nederland. Per 1 januari 2015 kunnen buitenlandse belastingplichtigen door een nieuwe regeling alleen een beroep doen op de Nederlandse aftrekposten als ze voldoen aan bepaalde, strengere voorwaarden.

De huidige keuzeregeling voor buitenlandse belastingplichtigen biedt buitenlandse belastingplichtigen de mogelijkheid te worden behandeld als een binnenlandse belastingplichtige. Dit heeft tot gevolg dat buitenlandse belastingplichtigen het recht op dezelfde aftrekposten verkrijgen als inwoners van Nederland. Een belangrijk voordeel hiervan is de hypotheekrenteaftrek op de in het buitenland gelegen eigen woning.
De keuzeregeling was een reactie van de Nederlandse wetgever op een uitspraak van het Hof van Justitie. Daarin is bepaald dat wanneer het inkomen van een buitenlandse belastingplichtige voor minimaal 90% in het buitenland wordt verdiend, het buitenland toch persoonlijke aftrekposten moet toekennen (het zogenaamde Schumacker-arrest). Deze belastingplichtige kan namelijk in zijn woonstaat de aftrekposten niet verzilveren nu zijn inkomen in Nederland is belast. Zo is de keuzeregeling voor buitenlands belastingplichtigen in Nederland ingevoerd.

Mede door ontwikkelingen in de jurisprudentie van het Hof van Justitie is het keuzerecht steeds meer onder druk komen te staan. De keuzeregeling wordt per 1 januari 2015 afgeschaft en vervangen door een meer eenvoudige maar strengere regeling: de kwalificerende buitenlandse belastingplichtige. De wetswijziging is een ingrijpende verandering ten opzichte van het huidige keuzerecht. Afhankelijk van de samenstelling en omvang van het inkomen en vermogen, kan deze wijziging van fiscale wet- en regelgeving financiële gevolgen hebben voor personen die in het buitenland wonen.
"De huidige keuzeregeling voor buitenlandse belastingplichtigen biedt buitenlandse belastingplichtigen de mogelijkheid te worden behandeld als een binnenlandse belastingplichtige. Dit heeft tot gevolg dat buitenlandse belastingplichtigen het recht op dezelfde aftrekposten verkrijgen als inwoners van Nederland. Een belangrijk voordeel hiervan is de hypotheekrenteaftrek op de in het buitenland gelegen eigen woning."

Dit is onjuist. De mogelijkheid om te kiezen is komen te vervallen. Dat doet de Belastingdienst voor jou, om het even populair te zeggen (maar dan uiteraard wel gebaseerd op de wetgeving). Om van alle voordelen van een binnenlandse belastingplichtige te kunnen genieten en dus om als binnenlandse belastingplichtige te worden behandeld, terwijl je in het buitenland woont, moet je aan een drietal voorwaarden voldoen. Bij de eerste voorwaarde val jij al af. Je woont nl. niet in een "EU+land" maar in Thailand. Dat betekent dat jij, als buitenlands belastingplichtige, geen recht meer hebt op heffingskortingen en geen aftrekposten wegens persoonlijke verplichtingen kunt opvoeren.
Laatst gewijzigd door Lammert de Haan op dinsdag 01 maart 2016, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Bean
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 438
Lid geworden op: zaterdag 29 maart 2008, 16:23

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#22 Bericht door Bean » dinsdag 01 maart 2016, 18:33

Lammert de Haan schreef:[Mocht je zekerheid willen omtrent hetgeen je te wachten staat, neem dan contact op met mij via m'n website:
http://www.lammertdehaan.heerenveennet.nl.
En dat is GRATIS ?
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#23 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 01 maart 2016, 18:38

Bean schreef:
Lammert de Haan schreef:[Mocht je zekerheid willen omtrent hetgeen je te wachten staat, neem dan contact op met mij via m'n website:
http://www.lammertdehaan.heerenveennet.nl.
En dat is GRATIS ?
Geheel en al GRATIS.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#24 Bericht door stille » dinsdag 01 maart 2016, 19:03

Goed lezen staat niet in dat we kunnen kiezen kan nergens vind

De keuzeregeling wordt per 1 januari 2015 afgeschaft en vervangen door een meer eenvoudige maar strengere regeling: de kwalificerende buitenlandse belastingplichtige. De wetswijziging is een ingrijpende verandering ten opzichte van het huidige keuzerecht. Afhankelijk van de samenstelling en omvang van het inkomen en vermogen, kan deze wijziging van fiscale wet- en regelgeving financiële gevolgen hebben voor personen die in het buitenland wonen

Dit heeft tot gevolg dat buitenlandse belastingplichtigen het recht op dezelfde aftrekposten verkrijgen als inwoners van Nederland.


Ben een beetje koppig komt omdat het niet goed uitgelegd is .
Ik wacht maar af tot half april en vergelijk het dan met wat ik nu nu heb ingevuld maar niet verzonden.(wel opgeslagen)
Als je gelijk heb zal ik het bekennen aan jou en voor me zelf heb ik dan weer wat geleerd
Stille

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#25 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 01 maart 2016, 19:37

stille schreef:Goed lezen staat niet in dat we kunnen kiezen kan nergens vind

De keuzeregeling wordt per 1 januari 2015 afgeschaft en vervangen door een meer eenvoudige maar strengere regeling: de kwalificerende buitenlandse belastingplichtige. De wetswijziging is een ingrijpende verandering ten opzichte van het huidige keuzerecht. Afhankelijk van de samenstelling en omvang van het inkomen en vermogen, kan deze wijziging van fiscale wet- en regelgeving financiële gevolgen hebben voor personen die in het buitenland wonen

Dit heeft tot gevolg dat buitenlandse belastingplichtigen het recht op dezelfde aftrekposten verkrijgen als inwoners van Nederland.


Ben een beetje koppig komt omdat het niet goed uitgelegd is .
Ik wacht maar af tot half april en vergelijk het dan met wat ik nu nu heb ingevuld maar niet verzonden.(wel opgeslagen)
Als je gelijk heb zal ik het bekennen aan jou en voor me zelf heb ik dan weer wat geleerd
Stille
Stille, het is nu van verschillende kanten heel goed uitgelegd. Jij neemt alleen niet even de moeite om even verder te kijken. Printen heeft daartoe zelfs nog een link geplaatst naar de Belastingdienst. Ook mijn website en het Belastingdossier heb je niet even geraadpleegd.

Ik zal nog een laatste poging wagen. Wat vermeldt de website van de Belastingdienst:

"Vanaf 2015 hebt u als .......... buitenlands belastingplichtige alleen recht op aftrekposten, heffingskortingen en heffingsvrij vermogen, als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
• U woont in een EU-land, in Liechtenstein, Noorwegen, IJsland, Zwitserland, op Bonaire, Sint Eustatius of Saba.
• U betaalt over minimaal 90% van uw wereldinkomen in Nederland belasting.
• U kunt een inkomensverklaring overleggen van de belastingdienst van uw woonland.
U hebt deze inkomensverklaring nodig als u aangifte over 2015 doet. U hoeft deze nog niet te hebben als u een voorlopige aanslag over 2015 aanvraagt."


Voldoe je aan de eerste de beste voorwaarde? Nee, want je woont immers in Thailand. Hierbij geldt dat je aan alle drie de voorwaarden moet voldoen en anders vis je achter het net.

Wat betekent dat voor jou? Weer de website van de Belastingdienst:

"Voldoet u niet aan de voorwaarden ..........vanaf 2015? Dan hebt u geen recht meer op aftrekposten, heffingskortingen en heffingsvrij vermogen. Wij berekenen dan de belasting over uw inkomsten uit Nederland. Bij deze berekening blijven uw inkomsten waarover Nederland niet het recht heeft belasting te heffen buiten beschouwing. Heeft uw partner geen of weinig inkomen? Dan krijgt hij de algemene heffingskorting niet meer (gedeeltelijk) uitbetaald."

Als het nu nog niet duidelijk is dan geef ik de moed op en wacht dan maar half april af als je de juist aangifte hebt gedaan. En reken dan maar op een dikke teleurstelling!

Nog even als aanvulling. In de nieuwe regeling wordt voortdurend gesproken over "gekwalificeerde buitenlandse belastingplichtige". Ik vind dit een ongelukkige uitdrukking. Zij is echter bedacht door de wetgever. Als je kwalificeert als buitenlandse belastingplichtige en dus aan alle drie de voorwaarden voldoet, dan wordt je behandeld als binnenlandse belastingplichtige, d.w.z. je hebt recht op de heffingskortingen en je kunt aftrekposten wegens persoonlijke verplichtingen in mindering brengen op je belastbaar inkomen. Maar dus alleen als je voldoet aan alle voorwaarden.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#26 Bericht door stille » dinsdag 01 maart 2016, 21:01

Ik heb een sterke vermoeden dat je gelijk heb maar wacht nog even af.
Anders moet ik maar weer naar nederland terug gaan en wederom op een kamping gaan wonen of althans op een briefadres., wat ik tot 2009 heb gedaan
Aangezien ook de ziektekosten verzekering in 2017 veranderd wordt als je in nederland woont en hierna toe voor 8 maanden moet ik dat ook afwachten.Dan in november komt de wijziging hoeveel dat wordt
Zoals het nu voorstaat met jou uitleg betaal ik 2614 euro aan belasting en
Ziektekosten verz. 12x 520 = 6240 euro
totaal 8854 euro een beetje te gek vind ik
Heb even de tijd om er over na te denken.
Groetjes

Stille

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#27 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 01 maart 2016, 21:37

stille schreef:Ik heb een sterke vermoeden dat je gelijk heb maar wacht nog even af.
Anders moet ik maar weer naar nederland terug gaan en wederom op een kamping gaan wonen of althans op een briefadres., wat ik tot 2009 heb gedaan
Aangezien ook de ziektekosten verzekering in 2017 veranderd wordt als je in nederland woont en hierna toe voor 8 maanden moet ik dat ook afwachten.Dan in november komt de wijziging hoeveel dat wordt
Zoals het nu voorstaat met jou uitleg betaal ik 2614 euro aan belasting en
Ziektekosten verz. 12x 520 = 6240 euro
totaal 8854 euro een beetje te gek vind ik
Heb even de tijd om er over na te denken.
Groetjes

Stille
Dan toch misschien even een beetje een geruststelling. De belasting bedraagt, zoals je zelf hebt afgelezen uit de aangifte, € 2.614,--. Maar er is reeds € 1.068,-- bij jou ingehouden, zodat de nabetaling voor 2015 € 1.546,-- bedraagt (zie m'n eerdere bericht).

Maar bedenk dat bij terugkeer naar Nederland je ook belasting (en premies) moet betalen. Dat zou echter wel eens gunstiger voor jou kunnen uitpakken dan wat je nu kwijt bent bij wonen in Thailand. Daarnaast zou je weer vallen binnen de relatief goedkope Nederlandse ziektekostenverzekering (de basisverzekering) en het stelsel van toeslagen.

Je kunt nog altijd gebruikmaken van mijn aanbod om e.e.a. voor jou door te rekenen. Zie een eerder bericht van mij.

Overigens heeft wonen in Thailand natuurlijk ook z'n aantrekkelijkheden en die moet je ook niet uit het oog verliezen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#28 Bericht door prajak » dinsdag 01 maart 2016, 23:56

Ik begrijp goed de verwarring en Lammert herinnert zich de 'mevrouw K' brief en een andere brief waarin staat dat de kwalificerende bel.pl. NIET in de loonbelasting is opgenomen.

Dat schept immense verwarring bij veel mensen. Ik heb een brief liggen die werkelijk kant noch wal raakt.

Ik had daar al eens een aanvaring over met een zelf verklaarde belastinggoeroe in Hua Hin regio die er ook keihard naast schreef (zie gisteren).

Ik vraag me af of op die website waar Stille de berekening heeft gemaakt niet een voorbehoud staat: 'aan deze berekeningen kunt u geen rechten ontlenen', of zo.... Zou heel goedkoop zijn!

Enfin, ik wacht wel af. Na 36 jaar werken met de belastingdienst verbaas ik me nergens meer over.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#29 Bericht door prajak » woensdag 02 maart 2016, 00:20

Stille, je hebt dus een ziektekostenpolis, ik vermoed een 'buitenlandpolis' bij een NL verzekeraar en 520 euro/maand is bepaald niet niks.

Ga je in NL wonen dan betaal je zeg 100 e/m basispremie plus de inkomensafhankelijke premie over jouw inkomen en laat dat 140 e/m zijn plus het eigen risico van 30 e/m dan blijf je onder de 200 e/m. Je betaalt wel box 3 als die tenminste blijft en dat is nog maar de vraag, de Hoge Raad kijkt er nu naar.

Vier maanden wonen in NL betekent ook dubbele woonkosten, met een briefadres moet je uitkijken, een tentje op de hei geldt niet als 'adres', er komt de beperking van de basispolis in bijna alle buitenlanden, en je hebt extra vliegkosten.

Dus ga eens rekenen als die wetswijziging door de beide Kamers is en (reis)verzekeringsmaatschappijen iets gaan aanbieden, zou ik zeggen. Goedkoper zal het er niet op worden als je in NL woont. Ik denk dat veel mensen die nu 4+8 doen zich nog eens achter de oren gaan krabben.

En over 5-7-9 jaar wordt alles weer anders als het verdrag NL-TH wordt herzien maar daar heb jij geen last van met jouw staatspensioen.

Tja, de staatskassen zijn leeg, er moet geschraapt worden en je schraapt het gemakkelijkst bij ouwetjes die niet met rollator en kunstgebit de straat op gaan en stenen gooien.......

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#30 Bericht door stille » woensdag 02 maart 2016, 07:10

Prajak over deze vraag.van jou aan mij
Ik vraag me af of op die website waar Stille de berekening heeft gemaakt niet een voorbehoud staat: 'aan deze berekeningen kunt u geen rechten ontlenen', of zo.... Zou heel goedkoop zijn! er niet
Antwoord dit is de web side van mijn belastingdienst ingelogd met digid.Staat er niet in jou vraag over voorbehoud
Je kan ook bekijken of je gegevens kloppen die de belastingdienst heeft ingevoerd heb dat gedaan en gekeken je krijgt dan een andere scherm( ik moet wel intikken op de vraag dus ze weten dat ik in Thailand woont o.a inkomsten jaar opgave AOW en ABP
Heb ook aan google gevraagd
behoort Thailand tot de kwalificerende buitenlands belastingplichtige.
Kan geen antwoord vinden ja of nee.Ben ook bij deze web side geweest.
http://www.thailandforum.nl/expats-en-pe ... n-vervalt/
erik kuijpers zegt op 22 september 2014 om 08:09 Ik ken deze situatie uit de praktijk maar heb ook een voorbeeldberekening gemaakt met hulp van de (gratis) software van de belastingdienst.
Ook hier in gezocht met google . gratis software van de belastingdienst buitenlands belastingplichtige
Kan nergens het vinden voor de gratis soft ware
Afwachten maar.
Stille

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”