Aangifte inkomstenbelasting 2015

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Aangifte inkomstenbelasting 2015

#1 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 01 maart 2016, 10:15

Als je een uitnodiging van de Belastingdienst hebt gekregen om over 2015 aangifte inkomstenbelasting te doen én je woont in Nederland, dan kun je vanaf vandaag al aan de slag via 'Mijn belastingdienst'.

Woon je in het buitenland dan zul je nog even geduld moeten hebben tot medio april. Dan pas is het programma voor buitenlandse belastingplichtigen beschikbaar

Veel plezier met het doen van aangifte!

AfbeeldingAfbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#2 Bericht door stille » dinsdag 01 maart 2016, 13:21

Hallo Lammert de Haan
Ik woont in Thailand en uitgeschreven uit Nederland.
Heb vandaag met digid bij mijn belastingdienst ingelogd.
Heb aangevraagd aangifte inkomsten belasting 2015 kreeg hem ingevuld door de belastingdienst o.a mijn inkomsten AOW en pensioen.
Hoeft alleen een paar vragen beantwoorden(aankruizen)
En krijgt ook de hele specificatie betalen of terug te ontvangen
En te ondertekenen met digid. en verzenden
Snap er niets van want ze weten dat ik in Thailand woont.
Groetjes

Stille

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#3 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 01 maart 2016, 14:33

stille schreef:Hallo Lammert de Haan
Ik woont in Thailand en uitgeschreven uit Nederland.
Heb vandaag met digid bij mijn belastingdienst ingelogd.
Heb aangevraagd aangifte inkomsten belasting 2015 kreeg hem ingevuld door de belastingdienst o.a mijn inkomsten AOW en pensioen.
Hoeft alleen een paar vragen beantwoorden(aankruizen)
En krijgt ook de hele specificatie betalen of terug te ontvangen
En te ondertekenen met digid. en verzenden
Snap er niets van want ze weten dat ik in Thailand woont.
Groetjes

Stille
Hallo Stille,

Dan gaat er echt iets fout. Je bent uitgeschreven bij de gemeente uit de bevolkingsadministratie. Maar je hebt nog steeds de Nederlandse nationaliteit en bent dus nog steeds belastingplichtige voor de belastingdienst.
Over je AOW-uitkering ben je in Nederland inkomstenbelasting verschuldigd. Als je pensioen een bedrijfspensioen is dan mag Thailand daar over heffen, met uitsluiting van Nederland.

De aangifte die je vandaag hebt ingestuurd is een aangifte voor binnenlandse belastingplichtigen. De uitkomst van deze aangifte (te betalen of terug te ontvangen) geeft een totaal verkeerd beeld.

Voor buitenlandse belastingplichtigen bevat de website van de Belastingdienst de volgende informatie:

"Hebt u een DigiD en kunt u uw DigiD gebruiken? Doe dan online aangifte met uw DigiD. Log met uw DigiD in op Mijn Belastingdienst. Daar vindt u van half april het aangifteprogramma voor buitenlands belastingplichtigen."

Dus: over anderhalve maand kun je het overdoen. Vergelijk de uitkomst van die aangifte eens met die van de vandaag ingestuurde aangifte en schrik niet!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#4 Bericht door prajak » dinsdag 01 maart 2016, 14:47

Stille is uitgeschreven uit Nederland, ik geloof hem. Maar heeft hij zijn emigratie zelf bij de belastingdienst gemeld, het info formulier ingevuld en ingeleverd, een M biljet gekregen, ingevuld en ingeleverd, een conserverende aanslag gehad, etc?

Melden bij de gemeente en uitschrijven is NIET voldoende.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#5 Bericht door stille » dinsdag 01 maart 2016, 15:15

Daarom snap ik ook niets van.
Ben sinds 2009 uitgeschreven heb een AOW en een ABP pensioen.
Betaal wel inkomsten belasting in nederland maar geen premies.
Je heb gelijk daar staat ook in mensen die in het buitenland wonen kunnen hun aangifte doen half april.
Heb met mijn digid aangemeld bij mijn belastingdienst.
Aangeklkt aangifte 2015 met vooraf ingevulde gegevens.
En ik kreeg het alles klopt.
Hoeft practies niets meer intevullen.
Zie op mijn overzicht
Berekening inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
Premie volksverzekeringen 0
Ik wacht nog wel tot half april heb dit voor de aardigheid gedaan
Stille

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#6 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 01 maart 2016, 15:28

prajak schreef:Stille is uitgeschreven uit Nederland, ik geloof hem. Maar heeft hij zijn emigratie zelf bij de belastingdienst gemeld, het info formulier ingevuld en ingeleverd, een M biljet gekregen, ingevuld en ingeleverd, een conserverende aanslag gehad, etc?

Melden bij de gemeente en uitschrijven is NIET voldoende.
Had ik al naar gekeken, Prajak. Stille woont al geruime tijd in Thailand, heeft twee bronnen van inkomen en heeft dus vast al eerder te maken gehad met de Nederlandse belastingdienst voor het doen van aangifte als buitenlandse belastingplichtige. En vast al daarvoor schriftelijk uitgenodigd.

Overigens meldt de vertrekgemeente de verhuizing (emigratie) bij de Belastingdienst. Dat hoeft men NIET zelf te doen, Prajak. Anders ligt dit voor wat betreft een verzoek om vrijstelling van loonheffing over z'n pensioen. Dat zul je zelf moeten aanvragen of dit d.m.v. een aangifte terugvragen.

Maar het komt vaker voor dat een buitenlandse belastingplichtige via het programma voor binnenlandse belastingplichtigen (P-formulier) aangifte doet. Kortgeleden heeft een Filippijnse klant me heel wat extra werk bezorgd door zo'n foutieve aangifte in te zenden over 2013 en 2014!

Tot nu toe raadpleegde ik ook altijd even de Belastingdienst door de vooraf ingevulde gegevens op een P-formulier even te vergelijken met wat ik van een buitenlandse klant aan informatie had gekregen. Ik vermoed dat dat vanaf half april tot het verleden zal gaan behoren omdat, naar ik hoop, ook het programma voor buitenlandse belastingplichtigen (C-formulier) vooraf ingevulde informatie zal bevatten, gelijk aan voor het P-formulier.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#7 Bericht door prajak » dinsdag 01 maart 2016, 15:32

Lammert, ik adviseer altijd je zelf te melden en dat contact warm te houden vanwege ... M-biljet, vrijstelling, woonadres, correspondentieadres en conserverende aanslag.

Toen ik emigreerde was het doorgeven van gemeente naar de belastingdienst lang niet perfect. Misschien is dat nu beter doch ik hou dat soort dingen liever zelf in de hand. En dan krijg je vaak 'heldere' brieven zoals je je herinnert..... :giggle:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#8 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 01 maart 2016, 15:47

stille schreef:Daarom snap ik ook niets van.
Ben sinds 2009 uitgeschreven heb een AOW en een ABP pensioen.
Betaal wel inkomsten belasting in nederland maar geen premies.
Je heb gelijk daar staat ook in mensen die in het buitenland wonen kunnen hun aangifte doen half april.
Heb met mijn digid aangemeld bij mijn belastingdienst.
Aangeklkt aangifte 2015 met vooraf ingevulde gegevens.
En ik kreeg het alles klopt.
Hoeft practies niets meer intevullen.
Zie op mijn overzicht
Berekening inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
Premie volksverzekeringen 0
Ik wacht nog wel tot half april heb dit voor de aardigheid gedaan
Stille
Ik zie nu dat je een ABP-pensioen hebt dus is het aanvragen om vrijstelling van inhouding van loonheffing over je pensioen helemaal niet aan de orde. Ook je ABP-pensioen (tenzij dit is verkregen uit een onderwijsfunctie of een particuliere zorginstelling) is in Nederland belast.

Je kunt nu alvast de 'schade' opnemen door naar het slot van de aangifte te gaan ("Overzicht"). Daar zie je het bedrag aan verschuldigde belasting, waarvan vervolgens de heffingskortingen van worden afgetrokken. Maar voor aftrek van heffingskortingen moet je lezen € 0. Dus het berekende verschuldigde bedrag aan belasting is ook daadwerkelijk het te betalen bedrag aan belastingen, omdat je ingaande 2015 geen recht meer hebt op heffingskortingen bij wonen in Thailand!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#9 Bericht door prajak » dinsdag 01 maart 2016, 15:53

Blijft de vraag, Lammert, waarom 'wij' pas in april aangifte kunnen doen. Ze hebben vanaf 1-1-2015 tijd gehad dat voor te bereiden toen de nieuwe wetgeving inging.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#10 Bericht door stille » dinsdag 01 maart 2016, 15:53

Men moet wel schriftelijk je verhuisadres door geven aan de belstingdienst.
Heb zelf meegemaakt dat mijn basis registratie gegevens niet klopt .
Bij de Gemeente van inschrijving Registratie Niet Ingezetenen (RNI
Heb toen de gemeente gemeld en moest kopie paspoort en waar ik woont door geven.
Stond op een verkeerd adres.
Sinds 2010 is het goed.en heel de overheid weet waar ik woont.
Althans als je uitgeschreven bent
Dus even kontroleren bij de Gemeente van inschrijving Registratie Niet Ingezetenen (RNI)

Stille

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#11 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 01 maart 2016, 16:10

prajak schreef:Blijft de vraag, Lammert, waarom 'wij' pas in april aangifte kunnen doen. Ze hebben vanaf 1-1-2015 tijd gehad dat voor te bereiden toen de nieuwe wetgeving inging.
Deze vraag is niet zo moeilijk om te beantwoorden, Prajak. Jij weet toch ook wel hoe ambtelijke molens werken .......? :giggle:
En ik kan het weten! :cheesy:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#12 Bericht door prajak » dinsdag 01 maart 2016, 16:15

Die registratie RNI is een volslagen bezopen omstandigheid. TIG keer heb ik de fiscus brieven gezonden met mijn echte en mijn correspondentieadres en je krijgt geeneens antwoord van die lui.

En nu ineens staat het 'ambtshalve' in 'mijnoverheid.nl' waar ik met DigiD kan inloggen maar behalve het corr. adres. Het staat er goed in behalve het corr. adres waar ik de post wil ontvangen. Dus er gaat nog steeds iets mis.

En dan ben ik ook nog geregistreerd bij BuZa. Want als er ergens brand is dan sturen die me na tig weken een email of een sms. Daar moet ik een keer per jaar inloggen maar iedere zes maanden krijg ik een bericht dat ik dringend eens moet inloggen..... Dan stuur je een email, die wordt beantwoord met 'wij sturen hem door naar ...' en dan hoor je niks meer.

Je wordt als een sukkel behandeld en bent pas interessant als het tijd wordt voor het rode potlood...... Daarom ga ik niet achter dat referendum aan. De pot op hoor!

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#13 Bericht door stille » dinsdag 01 maart 2016, 16:22

Lammert de Haan
Natuurlijk heb je wel recht op heffingskorting ook als woont je in thailand
Geeft niet alle gegevens prijs maar dit is de uitslag die ik krijg van aangifte
Inkomstenbelasting 2.614
premie volksverzekeringen 0+
2.614
Heffingskortingen 1.131
Ingehouden loonheffing 1.068+
2.199-

Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 415

Groetjes stille
Heb nog niet opgestuurd misschien hebben jullie wel gelijk

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#14 Bericht door prajak » dinsdag 01 maart 2016, 16:34

Lammert, reken jij dit svp eens na? Ik kom tot een andere conclusie.

En ik ben bezig een ex collega ruim te feliciteren met een dienstverband van 40 jaar. Da's geen kattenpis ...... daarom mag ie even mijn onderschrift hebben.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#15 Bericht door printen44 » dinsdag 01 maart 2016, 17:23

stille schreef:Lammert de Haan
Natuurlijk heb je wel recht op heffingskorting ook als woont je in thailand
Geeft niet alle gegevens prijs maar dit is de uitslag die ik krijg van aangifte
Inkomstenbelasting 2.614
premie volksverzekeringen 0+
2.614
Heffingskortingen 1.131
Ingehouden loonheffing 1.068+
2.199-

Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 415

Groetjes stille
Heb nog niet opgestuurd misschien hebben jullie wel gelijk
Vanaf 1 januari 2015 worden AOW'ers en gepensioneerden van het ABP die permanent in het buitenland wonen, buiten de EU en Bes-eilanden, als buitenlandse belastingplichtige aangemerkt, waardoor ze geen recht meer hebben op de heffingskortingen. Dit is uitgebreid in dit forum behandeld. Buitenlandse belastingplichtigen mogen later hun aangifte doen op de speciale aangifte formulier voor buitenlandse belastingplichtige. Die kan men vanaf half april downloaden vanaf de site van de Belastingdienst.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... lichtigen/

Mocht ik het niet helemaal het bij het rechte eind hebben, zullen Lammert en/of Prajak mij wel corrigeren.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”