Aangifte inkomstenbelasting 2015

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#31 Bericht door prajak » woensdag 02 maart 2016, 09:39

Stille, in jouw vorige stuk staat een link naar een site die in dit forum door de forumpolitie wordt gewijzigd in thailandforum. Hij werkt dus niet. Ik denk dat je een zeker blog bedoelt.

Ik vind dat jouw laatste zin het beste is: wacht tot de software klaar is. En maak je niet blij met een dooie mus, in het belastingdossier postactieven is in najaar 2014 al opgenomen dat deze maatregel er aan komt.

En een jaar terug heb ik deze waarschuwing hier afgegeven:
viewtopic.php?f=2121&t=823785

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#32 Bericht door RuudThai » vrijdag 04 maart 2016, 07:28

Het zou zo simpel kunnen zijn..... ;) :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#33 Bericht door Lammert de Haan » zondag 13 maart 2016, 19:59

prajak schreef:Stille is uitgeschreven uit Nederland, ik geloof hem. Maar heeft hij zijn emigratie zelf bij de belastingdienst gemeld, het info formulier ingevuld en ingeleverd, een M biljet gekregen, ingevuld en ingeleverd, een conserverende aanslag gehad, etc?

Melden bij de gemeente en uitschrijven is NIET voldoende.
“Melden bij de gemeente en uitschrijven is NIET voldoende.”

En uit latere berichten:

“Lammert, ik adviseer altijd je zelf te melden en dat contact warm te houden vanwege ... M-biljet, vrijstelling, woonadres, correspondentieadres en conserverende aanslag
Toen ik emigreerde was het doorgeven van gemeente naar de belastingdienst lang niet perfect. Misschien is dat nu beter doch ik hou dat soort dingen liever zelf in de hand.”


“Die registratie RNI is een volslagen bezopen omstandigheid. TIG keer heb ik de fiscus brieven gezonden met mijn echte en mijn correspondentieadres en je krijgt geeneens antwoord van die lui.”

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Prajak, om te voorkomen dat lezers van TF deze opmerkingen opvolgen lijkt het mij gewenst om hier nader op in te gaan, zulks ter voorkoming van problemen, zoals jij die hebt ondervonden, omdat je niet de juiste weg hebt bewandeld.

Het melden bij de gemeente (je op je oude adres laten uitschrijven) is het ENIGE wat je moet doen. Schrijf in geen geval daarnaast ook nog eens een brief naar je Belastingkantoor. Hier kom ik op terug.

In de Basisregistratie Personen (BRP) wordt vervolgens jouw buitenlandse adres opgenomen. De BRP bevat zowel informatie van ingezetenen als van niet ingezetenen. Na uitschrijving bij je gemeente wordt je persoonslijst opgenomen in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
De gemeente stelt (overheids-)organisaties met een publiekrechtelijke taak, zoals de Belastingdienst, de SVB en pensioenfondsen, op de hoogte van je nieuwe adres in het buitenland. Hierdoor ben je ervan verzekerd dat zij allen over dezelfde informatie beschikken.

Wil je absolute zekerheid of jouw buitenlandse adres wel goed is vermeld, log dan in op http://www.mijn.overheid.nl en controleer het daar gegeven buitenlandse adres.

Sinds 6 januari 2014 kunnen niet-ingezetenen zich inschrijven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) bij inschrijfvoorzieningen bij 19 gemeenten in Nederland. Hiervoor met je je daar in persoon melden. Omdat dit niet of nauwelijks zal voorkomen laat ik dit verder onbesproken. Dit kun je echter niet even vanuit Thailand regelen, Prajak en dus is jouw stelling dat de "RNI een volslagen bezopen omstandigheid is" een gevolg van het niet weten hoe de RNI werkt! Dat regel je niet even met een brief vanuit Thailand.

Te vaak kom ik klanten tegen die denken de regie in eigen hand te houden door zelf een brief te sturen naar hun Belastingkantoor met hun buitenlandse adresgegevens. In geen enkel geval werd dit echter op de juiste manier gedaan. En hiermee geef je in feite de regie volkomen uit handen!
Het doorgeven aan o.a. de Belastingdienst van je buitenlandse adres is alleen noodzakelijk bij een binnenlandse verhuizing in je nieuwe woonland. Het voorliggende is immers al door de gemeente gedaan (je verhuizing naar het buitenland).
Stuur dan echter GEEN brief naar je Belastingkantoor maar gebruik hiervoor het daartoe gebezigde formulier van de Belastingdienst en stuur dit vervolgens naar het JUISTE postbusnummer in Heerlen en dus niet naar je eigen Belastingkantoor! Alleen dan kun je ervan verzekerd zijn dat je (nieuwe) adres in het buitenland centraal binnen de Belastingdienst op de juiste wijze wordt geregistreerd. Het daartoe in te vullen formulier met vermelding van de juiste adresgegevens voor inzending kun je hier downloaden:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... buitenland

Bij het zelf sturen van brieven aan ook nog eens een foutief adres van de Belastingdienst loop je het gevaar dat zij beschikt over verschillende adresbestanden / -gegevens en vraag je om moeilijkheden, die dan wel aan jezelf te wijten zijn. Daarmee heb je de regie volledig uit handen gegeven!

Ik zal dus ook NOOIT een klant adviseren om bij een verhuizing naar het buitenland zelf d.m.v. een brief adresgegevens aan de Belastingdienst door te geven, maar te vertrouwen op de jarenlang beproefde en gekoppelde automatiseringssystemen.

Gebruik voor een binnenlandse verhuizing in je woonland vervolgens ENKEL het door de Belastingdienst daartoe gebezigde formulier en stuur dit naar het JUISTE adres. M.a.w.: schrijf geen brieven naar je Belastingkantoor. Anders kun je er welhaast zeker van zijn dat er iets fout gaat, wat je volledig zelf in de hand hebt gewerkt!
Laatst gewijzigd door Lammert de Haan op zondag 13 maart 2016, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#34 Bericht door RuudThai » zondag 13 maart 2016, 20:23

Lammert, je hebt helemaal gelijk! Na aangifte van emigratie bij je gemeente gaat alles volautomatisch naar overheidsinstanties, semi-overheid, zorgverzekeraars enz. enz.
Nooit zelf knoeien met briefjes sturen, inderdaad alleen als je in je nieuwe woonland verhuist.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#35 Bericht door Lammert de Haan » zondag 13 maart 2016, 20:30

RuudThai schreef:Lammert, je hebt helemaal gelijk! Na aangifte van emigratie bij je gemeente gaat alles volautomatisch naar overheidsinstanties, semi-overheid, zorgverzekeraars enz. enz.
Nooit zelf knoeien met briefjes sturen, inderdaad alleen als je in je nieuwe woonland verhuist.
En jij bent de kenner bij uitstek als het om dit soort zaken gaat! Het was jouw vakgebied. Ik heb alleen maar zijdelings hiermee te maken gehad.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#36 Bericht door prajak » maandag 14 maart 2016, 01:58

" Lammert, je hebt helemaal gelijk! Na aangifte van emigratie bij je gemeente gaat alles volautomatisch naar overheidsinstanties, semi-overheid, zorgverzekeraars enz. enz. Nooit zelf knoeien met briefjes sturen, inderdaad alleen als je in je nieuwe woonland verhuist...."

Alles volautomatisch? Tegenwoordig misschien?

Han emigreerde in 1997 naar Thailand en had zich laten uitschrijven bij zijn gemeente, Schiedam. Adres in Thailand doorgegeven.

NOOIT meer iets gehoord tot ie na 4 jaar werd geconfronteerd met definitieve aanslagen, ambtshalve aanslagen, beslag op WAO, in de kranten gezocht, giga kosten, en ik er in mocht kruipen om het op te lossen.

Wat bleek: de gemeente had gefaald bij het doorgeven, meneer had aangiftebiljetten 'thuis' gekregen op zijn oude adres en die waren keurig in het ronde archief beland, aanslagen en brieven gingen daar ook in, en dan gaat de molen lopen en komt er ineens geen geld uit de muur.

Ik heb veel kunnen terugdraaien maar niet de peperdure advertenties in een landelijk en lokaal dagblad. Dus vertel mij niks van de computersystemen van die overheid, voor mij is het klufhout.

Trouwens, afgelopen jaar krijg ik zomaar geld van de fiscus op mijn bank gestort, 't was maar 160 e (bij 1 miljoen e was ik met de noorderzon vertrokken....) en het heeft een maand of tien geduurd voor men daar achter kwam. Automatisering is een groot goed maar de mensen die het moeten regelen, tja, daar zit wel eens wat los.

Mijn vertrouwen in hun systemen en procedures is nihil.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#37 Bericht door printen44 » maandag 14 maart 2016, 06:06

Sinds vier jaar moet ik belasting betalen. Waarom, weet ik nog niet, maar goed. Dus koos ik, op advies van Prajak en Lammert, als binnenlandse belastingplichtige. Wel, dat hielp, want ik hoefde maar de helft belasting betalen als ik voor "buitenlandse belastingplichtige" zou hebben betaald.

Dus kwam ik terecht in de mallemolen van de Belastingdienst in Heerlen. Prajak en Lammert hielpen me met het opstellen van een bezwaarschrift en warempel, ik kreeg alles weer terug gestort op mijn bankrekening. Maar dat ging niet zomaar. Hoewel ik een half jaar lang maandelijks een bedrag overmaakte naar de Belastingdienst, vroeg de Belastingdienst dat zij geen bankrekeningnummer van mij hadden. Of ik zo vriendelijk wilde zijn op mijn bankgegevens naar hun op te sturen, zodat het verschuldigde bedrag op mijn bankrekening gestort zou worden. En dat terwijl ik zes maanden lang via mijn bankrekening, geld overmaakte naar de Belastingdienst.

Ik gaf hun dus mijn bankgegevens, die men al had en na drie weken kreeg ik het bericht, dat men niet kon controleren of die bankgegeven wel degelijk van mij waren. Of ik wat bankafschriften kon opsturen waaruit bleek dat de bankgegevens ook op mijn Thais adres stonden. Ik stuurde hen dus mooi de afschriften van de betalingen aan de Belasting dienst, gekopieerd van internetbanking, naar de Belastingdienst. En na vier weken werd dus eindelijk geld overgemaakt op mijn bankrekening in Nederland.

Het jaar daarop kreeg ik weer al het geld terug, wat ik in eerste instantie aan de Belastingdienst had betaald. En, ja hoor, hetzelfde liedje, men had geen bankgegevens van mij en de hele riedel moest ik weer overdoen.

Ik moet zeggen dat verleden jaar ik wat minder terugkreeg. En dit jaar zal ik wel niets terugkrijgen, want ik ben buitenlandse belastingplichtige geworden. Ben nu wel benieuwd hoe alles gaat, want je mag geen elektronische handtekening meer gebruiken.

Automatisering van Belastingdienst. Het lijkt net op Comedy Capers.....

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#38 Bericht door stevenl » maandag 14 maart 2016, 06:44

Wil je absolute zekerheid of jouw buitenlandse adres wel goed is vermeld, log dan in op http://www.mijn.overheid.nl en controleer het daar gegeven buitenlandse adres.
Hiervoor is een DidiD vereist. Ik beschik daar niet over, evenmin als denk ik velen met mij die al langer in het buitenland wonen. Degenen die pas verhuizen vanuit Nederland wel natuurlijk.
En DigiD bvanuit het buitenland aanvragen is tegenwoordig wel mogelijk, maar nog steeds verre van gemakkelijk.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#39 Bericht door prajak » maandag 14 maart 2016, 07:13

Steven, als ik me goed herinner heb ik mijn DigiD gekregen toen ik 65 werd en dat aanvroeg via de AOW aanvraag, toen woonde ik al hier. Toen moest ik, de grijze cellen even raadplegend, een adres in NL opgegeven waar men per post de inlogcode kon zenden, dus mijn broer.

De RNI is van de jaren na mijn emigratie maar nu ineens staan mijn gegevens er wel netjes in. Het is onzin te denken dat we even naar NL vliegen om een adresje bekend te maken maar zo denkt men in Den Haag helaas wel.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#40 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 15 maart 2016, 19:36

prajak schreef:Steven, als ik me goed herinner heb ik mijn DigiD gekregen toen ik 65 werd en dat aanvroeg via de AOW aanvraag, toen woonde ik al hier. Toen moest ik, de grijze cellen even raadplegend, een adres in NL opgegeven waar men per post de inlogcode kon zenden, dus mijn broer.

De RNI is van de jaren na mijn emigratie maar nu ineens staan mijn gegevens er wel netjes in. Het is onzin te denken dat we even naar NL vliegen om een adresje bekend te maken maar zo denkt men in Den Haag helaas wel.
Nee Prajak, zo denkt men in Den Haag helemaal niet! Maar geef een adreswijziging wél op de juiste manier door aan de Belastingdienst (zie ook mijn eerdere bericht hierover). Gebruik daarvoor uitsluitend het volgende formulier en zend het in naar het juiste postbusnummer:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... buitenland

Alleen dan kun je er van verzekerd zijn dat het ook op de juiste manier wordt verwerkt.

En Steven: naast het aanvragen van een DigiD, gelijktijdig met je AOW-aanvraag bij de SVB, kun je ook altijd nog een nieuwe DigiD aanvragen op de Nederlandse ambassade in Bangkok (alhoewel dat ook niet altijd dicht naast de deur is natuurlijk). Zie daartoe de volgende link:
http://thailand.nlambassade.org/nieuws/ ... digid.html

Met een pincode lukt het inderdaad niet meer. Maar als je een uitnodiging hebt gekregen van de Belastingdienst om over 2015 aangifte te doen: geen nood! Begin april stuurt de Belastingdienst jou automatisch een gebruikersnaam en een wachtwoord om digitaal aangifte te doen.
Heb je géén uitnodigingsbrief ontvangen en je wilt toch aangifte doen omdat je bijvoorbeeld een teruggave verwacht, vraag dan zelf een gebruikersnaam en een wachtwoord aan bij de Belastingdienst.

Raadpleeg voor verdere informatie de volgende pagina van de Belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... plichtigen

De slogan van de Belastingdienst:"Gemakkelijker kunnen we het niet maken" begint gestalte te krijgen. :clap: Je moet alleen de weg even weten.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#41 Bericht door stille » dinsdag 05 april 2016, 14:14

Ben benieuwd.
Tot 2010 of 2011 kon je bij de belastingdienst als binnenlandse plichtige aftrekken wat je meer betaald aan je ziektekosten verzekering, als dat je in nederland
betaald.
In 2010 of 2011 is het afgelopen
Hoe zit het nu, omdat je nu als buitenlandse belastingplichtige aangifte moet doen en volgens mij, heb je dan ook geen heffingskorting meer.
En Thailand is geen verzorgingsland.
Kan je nu ook je ziektekostenpremie aftrekken
Weet iemand hier een antwoord op
Stille

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#42 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 05 april 2016, 14:25

stille schreef:Ben benieuwd.
Tot 2010 of 2011 kon je bij de belastingdienst als binnenlandse plichtige aftrekken wat je meer betaald aan je ziektekosten verzekering, als dat je in nederland
betaald.
In 2010 of 2011 is het afgelopen
Hoe zit het nu, omdat je nu als buitenlandse belastingplichtige aangifte moet doen en volgens mij, heb je dan ook geen heffingskorting meer.
En Thailand is geen verzorgingsland.
Kan je nu ook je ziektekostenpremie aftrekken
Weet iemand hier een antwoord op
Stille
Ik ben blij Stille dat je nu ook inziet dat de heffingskortingen ingaande 2015 zijn komen te vervallen. Hierover verschilden wij aanvankelijk van mening.
Maar naast het vervallen van de heffingskortingen zijn ook alle mogelijkheden van aftrek t.z.v. persoonlijke verplichtingen, zoals bijv. specifieke zorgkosten en hypotheekrenteaftrek, komen te vervallen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#43 Bericht door stille » dinsdag 05 april 2016, 15:10

Lammert de Haan.
Waar heb je de software buitenlandsebelasting plichtige kunnen downloaden.
In welke belasting amanak of iets dergelijks kan je het precies vinden.
Heb de belstingdienst buitenland gebeld en die zei komt pas op 18 april uit ook een brief gekregen
Als je het weet waar je het vandaan heb wil ik het graag hebben.
Ben je dan zeer dankbaar.
Stille

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#44 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 05 april 2016, 15:41

stille schreef:Lammert de Haan.
Waar heb je de software buitenlandsebelasting plichtige kunnen downloaden.
In welke belasting amanak of iets dergelijks kan je het precies vinden.
Heb de belstingdienst buitenland gebeld en die zei komt pas op 18 april uit ook een brief gekregen
Als je het weet waar je het vandaan heb wil ik het graag hebben.
Ben je dan zeer dankbaar.
Stille
Stille, ik heb nergens aangegeven dat je het programma voor buitenlandse belastingplichtigen zou kunnen downloaden. Die mogelijkheid is ingaande 2016 geheel komen te vervallen (dus ingaande het belastingjaar 2015). Ik gaf eerder in dit topic al aan dat je pas vanaf half april aangifte kunt doen als buitenlandse belastingplichtige en dan via 'Mijn Belastingdienst'. Dus niet meer via een te downloaden programma!
Dat meldde ik als reactie op jouw bericht, dat je op 1 maart je aangifte over 2015 al had ingevuld (maar nog niet ingezonden).

Maar jouw vorige vraag ging over heel iets anders, nl. of er nog aftrekposten, zoals voor bijv. bijzondere ziektekosten, mogelijk zijn voor de inkomstenbelasting voor buitenlandse belastingplichtigen (niet wonend in de "EU+"). En daarop is het antwoord heel simpel: NEE. Deze mogelijkheid is, gelijk met het vervallen van de heffingskortingen, komen te vervallen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Aangifte inkomstenbelasting 2015

#45 Bericht door prajak » dinsdag 05 april 2016, 16:42

Lammert, vandaag op BVN, een aanbeveling van de Nationale Ombudsman dat de belastingdienst niet iedereen mag verplichten via internet aangifte doen.

Ik heb begrepen dat de dienst de blauwe enveloppe niet helemaal gaat verbannen. Weet jij hoe je die blauwe brief kunt aanvragen, bijv voor mijn geval?

Trouwens, denk je dat ze iedereen een elektronische uitnodiging zullen sturen om aangifte te doen? Kijk, ik ben bijvoorbeeld te dom om te weten dat ik aangifte moet doen. Wat dan? Ik heb trouwens helemaal geen zin aangifte te doen want dat kost me een maand AOW.......

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”