Beroepschrift per e-mail is niet geldig

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Beroepschrift per e-mail is niet geldig

#1 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 10 december 2015, 14:33

Een beroepschrift wordt niet-ontvankelijk verklaard als je het niet op de juiste wijze indient. Daarbij is het niet mogelijk om het e-mailadres van de algemene publieksvoorlichting van de Rechtbank te gebruiken voor het indienen van je beroepschrift. Rechtbank Oost-Brabant vond dat de heffingsambtenaar terecht het niet ontvankelijk verklaren van het gelijkertijd ingezonden maar buiten de beroepstermijn door de rechtbank ontvangen beroepsschrift vorderde.

Het betrof hier een aanslag in de onroerend zaakbelasting over het jaar 2014. De gemeentelijke heffingsambtenaar had zijn bezwaar tegen deze belasting afgewezen. Belanghebbende ging vervolgens in beroep bij de Rechtbank. Dat deed hij op de laatste dag van de beroepstermijn om 23:37 per e-mail naar de algemene publieksvoorlichting van de Rechtbank. En hiermee beging hij een kapitale fout.
Wel zond hij ook nog een schriftelijk beroepsschrift in maar dat werd dus na de termijn die gold voor het instellen van beroep door de rechtbank ontvangen.

In de Algemene wet bestuursrecht en in het Besluit elektronisch verkeer met de bestuursrechter is exact aangegeven op welke wijze een beroepsschrift lang elektronische bij de bestuursrechter behoort te worden ingediend, nl. uitsluitend via een van de applicaties van, in dit geval, de rechtbank en niet via een e-mail bericht. Van dit feit had de gemeentelijke heffingsambtenaar in de afwijzing van het bezwaar zelfs zorgvuldig melding gemaakt, zoals dat trouwens ook hoort te gebeuren. Maar ook de website van de rechtbank wijst hier nog eens nadrukkelijk op.

In zijn verweerschrift vorderde de gemeentelijke heffingsambtenaar dan ook terecht het niet ontvankelijk verklaren van het buiten de termijn ontvangen beroepsschrift. De Rechtbank volgde hem hierin. De man kreeg geen herstelmogelijkheid, omdat hij geen gebruik had gemaakt van het officiële digitale loket van de rechtbank.

Kom je in zo’n situatie te verkeren als je in Thailand woont: geen nood. Maar dien dan wel je beroepsschrift in op deze wijze zoals aangegeven in de website van de rechtbank. Dus via een webapplicatie van de rechtbank en niet even via een e-mail.

Hou je je hier niet aan dan ben je er zeker dat je, zelfs al ben je nog zo’n goede parelvisser, in dit geval achter het net vist.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... :2015:5556
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Beroepschrift per e-mail is niet geldig

#2 Bericht door prajak » donderdag 10 december 2015, 15:14

Je moet dat soort dingen tijdig indienen, de termijnen en regels zijn van openbare orde. Maar er zijn mensen die tot het laatste uur wachten.

Toch, Lammert, uit de oude doos, zijn er mensen die er ludiek mee omgaan. Zoals de man die zijn bezwaarschrift om 31 december om 23.50 uur indiende door aan te bellen bij de Inspecteur thuis die hij wist te wonen en het ding toen af te geven..... :giggle2:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Beroepschrift per e-mail is niet geldig

#3 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 10 december 2015, 18:45

prajak schreef:Je moet dat soort dingen tijdig indienen, de termijnen en regels zijn van openbare orde. Maar er zijn mensen die tot het laatste uur wachten.

Toch, Lammert, uit de oude doos, zijn er mensen die er ludiek mee omgaan. Zoals de man die zijn bezwaarschrift om 31 december om 23.50 uur indiende door aan te bellen bij de Inspecteur thuis die hij wist te wonen en het ding toen af te geven..... :giggle2:
"aan te bellen bij de Inspecteur thuis"

Een grappige anekdote. En daar ging de inspecteur mee akkoord? Dan was hij in een wel héél goede bui. Waarschijnlijk had hij genoten van een heerlijke door zijn vrouw bereide maaltijd en vervolgens ook nog van een paar glazen heerlijke wijn. Er werd immers niet voldaan aan artikel 6:4 van de Algemene wet inzake bestuursrecht, welk artikel in lid 1 voorschrijft dat het bezwaarschrift moet worden ingediend bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. Je kunt een inspecteur in privé niet beschouwen als een bestuursorgaan.

Ik ben ook nog wel eens een enkele keer aan de late kant en deponeer het bezwaarschrift voor 24:00 uur in de brievenbus van PostNL (met een aantekening van het tijdstip van ter post bezorging). De brievenbus wordt echter morgen pas geleegd en het bezwaarschrift wordt nog weer een dag later door de Belastingdienst ontvangen. Dit heeft tot nu toe nog niet voor problemen gezorgd, daar de verzendtheorie van toepassing is. Het moet echter wel binnen een week na afloop van de termijn zijn ontvangen door de Belastingdienst.

Als het een beroep of hoger beroep betreft, dan neem ik echter geen enkel risico en rij even naar Leeuwarden. Daar moet ik vervolgens goed opletten of ik het wel in de juiste brievenbus gooi (Rechtbank of Gerechtshof). Deze bussen zitten nl. heel dicht bij elkaar. Één keer is me dat ontkomen. Dat realiseerde ik me toen ik al weer in Heerenveen was. Dus de volgende ochtend direct gebeld met de Rechtbank maar kreeg te horen:"Geen probleem meneer. Wij hebben het stuk al van een stempel met datum van ontvangst voorzien en zorgen voor doorzending." Overigens heeft het indienen bij het verkeerde bestuursorgaan of rechtscollege geen rechtsgevolgen, maar je probeert het natuurlijk correct te doen. Vandaar ook even m'n telefoontje.

Gelukkig komt dit sporadisch voor, maar voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen en stuur ik het doorgaans ruim op tijd in. "Voorkomen" leidt dan in ieder geval tot "voor komen" (naar Fons Jansen). :giggle:

Maar als je in Thailand woont dan moet je je er terdege van bewust zijn, dat de termijn van indienen van bezwaar of beroep aanvangt met ingang van de dag na die van dagtekening van het aanslagbiljet (bij een aanslagbelasting uiteraard) of van het afschrift van een voor bezwaar vatbare beschikking,
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Beroepschrift per e-mail is niet geldig

#4 Bericht door prajak » vrijdag 11 december 2015, 00:44

Het ludieke verhaal was onder de vorige AWR, Lammert. Toen stond er nog 'inspecteur'. De AWR is nu veel strenger.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Beroepschrift per e-mail is niet geldig

#5 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 11 december 2015, 12:32

prajak schreef:Het ludieke verhaal was onder de vorige AWR, Lammert. Toen stond er nog 'inspecteur'. De AWR is nu veel strenger.
Nee Prajak. De AWR is nu niet veel strenger. Over "hoe" je bezwaar en beroep instelt moet je in dit geval niet zijn bij de AWR van 2 juli 1959 maar al dik 23 jaar bij de AWB van 4 juni 1992. In mijn bericht haal ik dan ook de AWB aan en niet de AWR! DE AWR kent slechts enkele bepalingen ter zake van bezwaar en beroep, en dan veelal betreffende afwijkingen en verbijzonderingen van de AWB. De AWR van voor 1992 kende trouwens, wat betreft het indienen van een bezwaarschrift, een gelijke bepaling als sinds 1992 opgenomen in de AWB. Men heeft toen dus niet opnieuw het wiel uitgevonden.
Je weet het: formeel belastingrecht heeft mijn voorkeur boven materieel belastingrecht. Ik hou me het liefst met het eerste bezig. Een 'bezoekje' aan de inspecteur, Rechtbank of Gerechtshof vind ik leuker dan een aangifte doen. Maar ja: het laatste komt wel veel meer voor natuurlijk en levert dus ook meer 'brood op de plank' op. :giggle:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Beroepschrift per e-mail is niet geldig

#6 Bericht door prajak » vrijdag 11 december 2015, 15:08

Ik zit in dit vak vanaf 1966 Lammert en heb veel zien wijzigen.

De gezellige belastingdienst is er niet meer; bijkantoortjes waar je struikelt over de leggers en de horeca-controleurs het bordje 'volledige vergunning' boven hun bureau hadden hangen.

Tegen 1 april was het eens een zaterdag en de brievenbus van Directe Belastingen Weert puilde uit, ik kon mijn aangiften er niet in kwijt. Dan reed ik naar de woning, die ik wist, van de hoofdcontroleur in de rang van referendaris, belde aan, en hij reed in mijn auto mee naar het kantoor om de brievenbus uit te ruimen.

Dat is voorbij. Het is clean en afstandelijk geworden. De AWB bestond vroeger niet eens ..... die is gemaakt om het totaal van regels in EEN mandje te schudden. Ben blij dat ik daar niet meer dagelijks mee te maken heb.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Beroepschrift per e-mail is niet geldig

#7 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 12 december 2015, 00:56

prajak schreef:Ik zit in dit vak vanaf 1966 Lammert en heb veel zien wijzigen.

De gezellige belastingdienst is er niet meer; bijkantoortjes waar je struikelt over de leggers en de horeca-controleurs het bordje 'volledige vergunning' boven hun bureau hadden hangen.

Tegen 1 april was het eens een zaterdag en de brievenbus van Directe Belastingen Weert puilde uit, ik kon mijn aangiften er niet in kwijt. Dan reed ik naar de woning, die ik wist, van de hoofdcontroleur in de rang van referendaris, belde aan, en hij reed in mijn auto mee naar het kantoor om de brievenbus uit te ruimen.

Dat is voorbij. Het is clean en afstandelijk geworden. De AWB bestond vroeger niet eens ..... die is gemaakt om het totaal van regels in EEN mandje te schudden. Ben blij dat ik daar niet meer dagelijks mee te maken heb.
Dan hebben we bijna hetzelfde aantal ‘kilometers op de teller’ staan. Er is in die 50 jaren inderdaad veel veranderd. Veel is er verbeterd maar niet elke verandering is een verbetering gebleken. Tot voor enkele jaren had Heerenveen z’n ‘eigen’ belastingkantoor en op loopafstand van m’n huis. Ik was daar dan ook regelmatig om iets te overleggen of om wat af te geven. Nu alles is gecentraliseerd in Leeuwarden verloopt dat natuurlijk heel anders. En dat is voor mij dus een verslechtering.
Daarnaast heeft het opheffen van het kantoor Heerenveen me klandizie gekost. Als daar een buitenlander aan een loket verscheen werd hij of zij al snel doorverwezen naar mij. Maar dat komt nu, vanuit Leeuwarden, niet meer voor. De tweede verslechtering voor mij dus.

Ook op het punt van wet- en regelgeving is er in de loop van de jaren heel wat gebeurd. Nieuwe wet- en regelgeving volgen elkaar steeds sneller op. Als je daar niet elke dag tussen zit en e.e.a. op de voet volgt, dan is je kennis na een halfjaar al verouderd. Bijblijven, waaronder ook bijscholing, is een ‘must’.

Veel nieuwe wetgeving is tevens ook een verbetering van de oude situatie. Een belangrijk voorbeeld daarvan is de invoering in 1992 van de Algemene wet bestuursrecht (AWB), waar ik in een eerder bericht op wees. Aan deze invoering is een tijd van 9 jaren van voorbereiding voorafgegaan.
Voor de invoering van de AWB was het bestuursrecht zeer verbrokkeld. Er waren veel voorschriften in evenzoveel wetten die onderling verschilden, terwijl er voor die verschillen meestal geen rechtvaardiging was. Dat alles is met de invoering van de AWB tezamen gebracht en gestroomlijnd. Dat hield gelukkig niet in dat meteen ook alles overhoop werd gehaald natuurlijk. Men heeft toen niet getracht het wiel opnieuw uit te vinden maar alles werd in één wet samengebracht, meer gestroomlijnd en niet te rechtvaardigen verschillen werden opgeheven.
Zo werd bijvoorbeeld (en daar repte mijn eerdere bericht dan ook over) de wijze van indienen van een bezwaarschrift niet gewijzigd: dat was bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en dat bleef vervolgens ook zo. Het dus even op de valreep een bezwaarschrift bij een inspecteur van de Belastingdienst in de brievenbus aan huis deponeren was en is dus in principe uit den boze. En met dit laatste begon onze discussie.

En dat niet alles voortdurend wordt gewijzigd is maar wat gelukkig: je bent niet voortdurend aan het wissen van oude kennis op je ‘interne harde schijf’ en dat te vervangen door nieuwe informatie. Zo slijten je hersencellen ook minder snel. En dat maakt het werken van mij gelukkig al weer een heel stuk gemakkelijker.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”