Tegenvaller van € 200 miljoen dreigt voor Wiebes

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Tegenvaller van € 200 miljoen dreigt voor Wiebes

#1 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 28 november 2015, 20:04

Er dreigt een forse tegenvaller voor staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën. De extra belasting die in 2012 en 2013 werd geheven op salarissen boven de 150.000 euro, de zogeheten crisisheffing, mocht niet.

Dat schrijft de advocaat-generaal van de Hoge Raad in zijn conclusie over de omstreden heffing. In de meeste gevallen neemt de Raad, het hoogste rechterlijke orgaan van Nederland, de conclusies van de advocaat-generaal over. En ik twijfel er niet aan dat dat ook nu weer gaat gebeuren. Dat betekent vervolgens dat het Rijk over de jaren 2012 en 2013 zo’n 200 miljoen euro moet terugbetalen aan de werkgevers. De crisisheffing van 16 procent extra belasting op inkomens van anderhalve ton gold dan wel voor werknemers, maar werkgevers betaalden hem.
Het kabinet kondigde namelijk pas op Prinsjesdag 2013 (17 september van dat jaar) aan dat de crisisheffing met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012 zou gaan gelden.

Iedereen die ook maar enigszins verstand heeft van het Nederlandse recht weet onmiddellijk dat hiermee een doodzonde werd begaan. Dat gold kennelijk niet voor het gehele wetgevende apparaat. Van ministerie tot en met de Eerste Kamer, met hun wetenschappelijke bureaus achter de hand, heeft men zitten slapen. En als het dan om tamelijk recente wetgeving gaat die over het hoofd werd gezien, dan kan ik daar nog wel enig begrip voor opbrengen. Het betreft hier echter wetgeving van “al wat” oudere datum. Van 15 mei 1829 om precies te zijn. Toen werd nog onder koning Willem de volgende wet van kracht en bepalende o.a.:

“Wet van 15 mei 1829, houdende algemeene bepalingen der wetgeving van het Koningrijk

• Wij WILLEM, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, Groot-Hertog van Luxemburg, enz., enz., enz.
Allen den genen, die deze zullen zien of hooren lezen, salut! doen te weten:

• Artikel 4
De wet verbindt alleen voor het toekomende en heeft geene terugwerkende kracht.”


En mocht een Nederlandse rechter nu denken:”Ik vind deze wet toch wel een beetje ‘out of date’” dan komt hij of zij onmiddellijk in conflict met:

“Artikel 11
De regter moet volgens de wet regt spreken: hij mag in geen geval de innerlijke waarde of billijkheid der wet beoordeelen.”


Uit de aangehaalde wettelijke bepalingen valt af te leiden dat men in 1829 nog niet beschikte over het huidige Groene Boekje.

Voor de rechter is er dus geen gewin aan: hij of zij kan tot geen andere conclusie komen dan dat aan de crisisheffing ten onrechte terugwerkende kracht is gegeven.
Het feit dat Staatssecretaris Wiebes deze zaak doorzet tot en met de Hoge Raad is dan ook verbazingwekkend.

Alhoewel de uitspraak van de Hoge Raad slechts tot vernietiging zal leiden van enkel de aanslag waartegen verzet is gedaan, valt de laatste tijd een ‘coulante’ houding van de zijde van de Belastingdienst te bespeuren, inhoudend een terugbetaling in alle soortgelijke gevallen.

Of de strop van 200 miljoen euro voor de Nederlandse Schatkist verrekend zal worden met het heffen van inkomstenbelasting ingaande 2016 en dus ook gevolgen zal hebben voor veel in Thailand wonende Nederlanders, valt nu nog niet te overzien. Als het Kabinet dat wél voornemens is, dan is het zaak om voortvarend op te treden, nl. voor 1 januari 2016, want anders vist zij ook dan weer achter het net.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tegenvaller van € 200 miljoen dreigt voor Wiebes

#2 Bericht door prajak » zondag 29 november 2015, 01:56

We horen het wel. Het zijn niet de grootste miskleunen van de kabinetten na de oorlog. De trein Fyra, de Joint Strike Fyra, de Betuwelijn, de HS lijn, ach er zijn er wel meer.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Tegenvaller van € 200 miljoen dreigt voor Wiebes

#3 Bericht door Gardensafari » zondag 29 november 2015, 07:56

Ik heb het niet nagelezen, maar baseer me op wat jij schrijft, Lammert.
Als de HR deze conclusie overneemt is de aanslag (het betreft hier een inhouding, maar aanslag praat wat gemakkelijker) nietig. Dan zal de fiscus het geld wel terug moeten geven, bezwaar of niet. En aan degenen die bezwaar/beroep hebben aangetekend en die een consulent in de arm genomen hebben zal ook nog eens een integrale kostenvergoeding moeten worden uitbetaald, er is immers sprake van een onrechtmatige overheidsdaad.

Of de HR moet er een rare draai aan geven en zeggen dat de aanslag alleen maar vernietigbaar is, dan beperkt het zich tot degenen die tijdig bezwaar hebben aangetekend.

Maar mede gelet op jouw volkomen juiste betoog denk ik dat de heffing nietig is.
NB voor de "slachtoffers": dit geldt alleen voor 2012 en 2013. De latere jaren blijven gewoon overeind.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Tegenvaller van € 200 miljoen dreigt voor Wiebes

#4 Bericht door Lammert de Haan » zondag 29 november 2015, 17:01

prajak schreef:We horen het wel. Het zijn niet de grootste miskleunen van de kabinetten na de oorlog. De trein Fyra, de Joint Strike Fyra, de Betuwelijn, de HS lijn, ach er zijn er wel meer.
Ik ben weer terug Prajak van m'n zondagse 'uitje' naar Landsmeer en Zaandijk. Waarom ik het bericht over de crisisheffing heb geplaatst is, omdat zij van een veel grotere omvang is (kan zijn) dan de 'toeslagenfraude', welke eind maart/begin april in het forum aan de orde is geweest.

Jouw opsomming van de 'plagen' die door de naoorlogse kabinetten over Nederland zijn uitgerold verbaast mij echter. Inderdaad: tijdens de parlementaire enquête stond de teller voor de Fyra op 11 miljard euro en zelfs nu kan de eindbalans nog niet worden opgemaakt. Maar de Joint Strike Fighter kost maar 110 miljoen dollar per stuk en levert een leuk speeltje op voor de Luchtmacht en een hoop werkgelegenheid in Nederland. :happyno:
Maar wat me dus verbaast is dat jij, nota bene als starter van het topic met de meeste reacties en het meeste aantal keren dat het is gelezen in de hele geschiedenis van Thailand Forum, de 'Euro-plaag' over het hoofd ziet. Niet alleen had Nederland nooit moeten beginnen aan het 'Fyra-project' maar ook niet aan het 'Euro-project'. :giggle3:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tegenvaller van € 200 miljoen dreigt voor Wiebes

#5 Bericht door prajak » maandag 30 november 2015, 00:45

Ik heb het Euroverhaal dat Wilders heeft laten maken gelezen voor zover ik dat kon vinden en het maakte geen indruk op me. Ik denk dat zonder de euro alle kleine Europese landen in de 2008-crisis door de bodem waren gezakt. Ik zie de euro nu als iets wat er is en zal blijven tot we iets beters vinden; de global of zo. Ben je gelijk van speculatie af.

Junior ligt 'ziek' in bed, de zieke kater is dood en door mij begraven dus ik heb een opkikkertje nodig. Ik neem een speculaasje; lekker bij de koffie! Ik ga vandaag een artikel schrijven over Thaise horror.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Tegenvaller van € 200 miljoen dreigt voor Wiebes

#6 Bericht door Lammert de Haan » maandag 30 november 2015, 01:10

prajak schreef:Ik heb het Euroverhaal dat Wilders heeft laten maken gelezen voor zover ik dat kon vinden en het maakte geen indruk op me. Ik denk dat zonder de euro alle kleine Europese landen in de 2008-crisis door de bodem waren gezakt. Ik zie de euro nu als iets wat er is en zal blijven tot we iets beters vinden; de global of zo. Ben je gelijk van speculatie af.

Junior ligt 'ziek' in bed, de zieke kater is dood en door mij begraven dus ik heb een opkikkertje nodig. Ik neem een speculaasje; lekker bij de koffie! Ik ga vandaag een artikel schrijven over Thaise horror.
Junior ligt 'ziek' in bed
Sterkte met de "patiënt" Prajak.

de global of zo
Ik denk dat je eerder moet denken aan de Chinese Yuan (CNH). :giggle:

Afbeelding

Binnen vijf jaar is het afgelopen met de USD als handelsvaluta nr. 1 in de wereld. :giggle3:
Ik ga zo meteen eerst een tijdje slapen en wacht maar niet jouw a.s. horror-bericht af. Dat lijkt me niet aan te raden voor een goede nachtrust. :giggle2:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”