Prinsjesdag 2015

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Prinsjesdag 2015

#1 Bericht door prajak » dinsdag 15 september 2015, 16:48

Mag hopen dat Lammert ons nog een beetje blij kan maken maar....

Inkomstenbelasting gaat iets omlaag in schijf 2 en 3. Maar wij arm volk dat in NL alleen de AOW belast heeft komt schijf 1 niet uit. We krijgen dus niks gecompenseerd voor de 62% verhoging op 1-1 dit jaar. Wij blijven 8,35% of zo betalen.

En verder is er voor ons niks te beleven. Het valt mee dat we een keer per zoveel jaar het rode potlood nog mogen hanteren..... Ik kan me voorstellen dat velen dan zeggen 'stop dat rode potlood maar in je belastingplan' of zo..... :mrgreen:

Was ik maar een 'hoppa', denk ik dan; dan komt er veel geld naar me toe.... :giggle:

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Prinsjesdag 2015

#2 Bericht door serpay » dinsdag 15 september 2015, 17:01

als het dan zo slecht is kom dan terug, dan zie je pas wat er werkelijk zich in nederland afspeelt.
kijken of je dan ook zo reageerd
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#3 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 15 september 2015, 17:37

serpay schreef:als het dan zo slecht is kom dan terug, dan zie je pas wat er werkelijk zich in nederland afspeelt.
kijken of je dan ook zo reageerd
Serpay, als ik jou was dan zou ik alleen maar meepraten over zaken waar je ook nog een beetje verstand van hebt maar niet over belastingheffing als je in het buitenland woont.

Dan zou je nl. weten dat, als je van een (AOW-)uitkering rond moet komen, de belasting- én premie druk bij wonen in Nederland tezamen lager is dan alleen de belastingdruk bij wonen in bijv. Thailand. Dus bij terugkeer naar Nederland ben je nogal voordeliger uit wat dat betreft. Daarnaast hoef je niet ook nog eens een extra dure ziektekostenverzekering af te sluiten, mocht je dat al lukken in Thailand. En als je nog geen AOW geniet bouw je ook nog eens AOW op. Hoe anders is dat bij wonen in Thailand!

Niet voor niets krijg ik regelmatig de vraag voorgelegd van Thaise en Filippijnse klanten wat een terugkeer naar Nederland voor hen betekent!

En Prajak: mijn bericht over de kabinetsplannen voor 2016 hoop ik vanavond te plaatsen, maar zal inderdaad weinig (zeg maar: geen enkel) positief nieuws bevatten voor jullie.
Laatst gewijzigd door Lammert de Haan op dinsdag 15 september 2015, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Prinsjesdag 2015

#4 Bericht door serpay » dinsdag 15 september 2015, 17:47

lammert de haan ik woon niet in nederland
en heb er misschien geen ballen verstand van, maar jij moet en zal het altijd beter weten
vandaar je nu alweer in de fout gaat helaas.
een tip leer begrijpend lezen en schrijven.
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#5 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 15 september 2015, 17:58

serpay schreef:lammert de haan ik woon niet in nederland
en heb er misschien geen ballen verstand van, maar jij moet en zal het altijd beter weten
vandaar je nu alweer in de fout gaat helaas.
een tip leer begrijpend lezen en schrijven.
Ik dacht dat Prajak het had over belasting betalen in Thailand waar jij vervolgens op reageert maar dat kan ik natuurlijk fout hebben en bedoelde Prajak iets geheel anders. :giggle:

NB. De wijziging die ik heb aangebracht betreffen slechts de "()"om "AOW".
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#6 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 15 september 2015, 19:46

De belastingplannen van het Kabinet in vogelvlucht.

Vandaag las koning Willem-Alexander zijn derde Troonrede voor. Hierin benoemde hij de plannen die de regering voor het komende jaar heeft.

De Troonrede van 2015 draait om vier kerngebieden: werken aan economisch herstel, groei van de werkgelegenheid, een goede uitvoering van ingezette hervormingen en bijdragen aan internationale stabiliteit.

Onderstaand beperk ik me in hoofdzaak tot de voorgenomen belastingmaatregelen, welke een impuls moeten geven aan banengroei en de koopkracht van mensen. Ik waarschuw jullie nu alvast: al deze voornemens zullen nauwelijks van invloed zijn voor de in Nederland belastingbetalende buitenlandse belastingplichtige.
• De loonkosten voor werknemers die het minimumloon of net iets meer verdienen, worden verlaagd. Dat maakt het voor werkgevers financieel aantrekkelijker om deze werknemers in dienst te nemen of te houden.
• De inkomstenbelasting gaat omlaag. Dit moet de consumptie en dus ook de werkgelegenheid stimuleren.
• Door de beschikbare loonruimte in de private en publieke sector verbetert de koopkracht voor iedereen die werkt. Voor gepensioneerden en mensen met een uitkering blijft de koopkracht op peil.
• Jonge ouders krijgen in een veeleisende periode van hun leven meer ruimte om werk en gezin te combineren. De kinderopvangtoeslag gaat omhoog. Er komen extra betaalbare plekken voor peuteropvang. Het vaderschapsverlof wordt verlengd van 3 naar 5 dagen.
• Dit najaar presenteert de regering een werkprogramma waarin zij de plannen voor het toekomstige pensioenstelsel verder uitwerkt. Het stelsel moet transparanter, eenvoudiger en persoonlijker, met een juiste balans tussen keuzevrijheid en risicodeling.
• Er komt structureel € 210 miljoen beschikbaar om de zorg in de verpleeghuizen te verbeteren en ruimte te maken voor meer persoonlijke aandacht.
• Het hoger onderwijs krijgt er zo’n 4.000 docenten bij en extra onderzoekers met een onderwijstaak. Studenten krijgen meer persoonlijke aandacht, intensievere begeleiding en een betere entree op de arbeidsmarkt. Dit wordt betaald uit geld dat vrijkomt door de invoering van het studievoorschot voor studenten.

Een hoop goede voornemens voor mensen die werk hebben of (maar dan wel in mindere mate) werkeloos zijn. Maar wat als je geen werk hebt en er ook geen duidelijk perspectief is dat hierin spoedig verandering komt of niet meer werkt omdat je al gepensioneerd bent? Dan zul je toch echt moeten wachten op de volgende Troonrede met hopelijk ook voor jou echt goed nieuws!

Hoe de regering kans ziet om de koopkracht voor gepensioneerden en mensen met een uitkering op peil te houden is voor mij een compleet raadsel.
De uitkering zullen dan wel worden aangepast. Maar dit zal niet gelden voor de pensioenen. Vrijwel alle pensioenfondsen hebben naar de normen van DNB te kampen met een te lage dekkingsgraag. Zo voorspelt het grootste Nederlandse pensioenfonds ABP al dat een aanpassing van de pensioenen aan de gestegen kosten van levensonderhoud (de zgn. indexering) er de komende 10 jaren waarschijnlijk niet in zit! Hoe de regering dan kans ziet om ook dit gat te reparen: ik laat me graag verassen!

Geraadpleegde bronnen: de Troonrede en Fiscaal Rendement.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Prinsjesdag 2015

#7 Bericht door elst99 » dinsdag 15 september 2015, 20:00

Leg me dat is uit, de belastingdruk is groter in Thailand? Daar geloof ik namelijk helemaal niets van.
Alleen mensen met een rijksbetrekking, betalen belasting over hun AOW.
Ik denk dat het netto van bruto is in Thailand?
Geen dure verzekering, de verzekeringen in Thailand zijn duur, maar de nominale / aanvullende en eigen bijdrage en volksverzekeringen in Nederland ook en zijn verplicht.
Dan zijn de indirecte belastingen in Nederland ook niet mis!
Dus als je mensen voorlicht, zou ik eerst een poosje in beide landen gaan wonen en dan pas kun je zeggen wat het voor hun betekent.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Prinsjesdag 2015

#8 Bericht door v@go » dinsdag 15 september 2015, 22:21

Dan hebben we het nog niet over het levensonderhoud in Nederland vs Thailand
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#9 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 16 september 2015, 00:20

elst99 schreef:Leg me dat is uit, de belastingdruk is groter in Thailand? Daar geloof ik namelijk helemaal niets van.
Alleen mensen met een rijksbetrekking, betalen belasting over hun AOW.
Ik denk dat het netto van bruto is in Thailand?
Geen dure verzekering, de verzekeringen in Thailand zijn duur, maar de nominale / aanvullende en eigen bijdrage en volksverzekeringen in Nederland ook en zijn verplicht.
Dan zijn de indirecte belastingen in Nederland ook niet mis!
Dus als je mensen voorlicht, zou ik eerst een poosje in beide landen gaan wonen en dan pas kun je zeggen wat het voor hun betekent.
Daar hebben we het weer: woon je in het buitenland dan betaal je geen belasting meer over je AOW-uitkering. HET grote misverstand.De AOW-uitkering is dan bruto-netto, zoals jij ook al schrijft.
Ook wat jij schrijft over mensen met een rijksbetrekking is iets breder, dat geldt nl. voor iedereen met een overheidspensioen.

Je vraagt om uitleg. Dat kan. Daarvoor heb ik een tweetal voorbeelden uitgewerkt, nl.:
1. Je geniet een bruto AOW-uitkering voor alleenstaanden van € 14.218 per jaar.
2. Je bent gehuwd of woont samen. Je geniet een AOW-uitkering voor gehuwden/samenwonenden met de volledige AOW-partnertoeslag
Je bruto uitkering bedraagt dan € 19.334 per jaar. Daarnaast geniet jouw partner aan uitbetaling van de algemene heffingskorting een bedrag van € 1.431.

Het vraagt me veel te veel tijd om de uitkering van deze voorbeelden hieronder ook nog eens uit te typen. Daarom volsta ik met een sprint screen van één van de bladen op mijn website.

Afbeelding
Zoals je ziet ga je in het eerste voorbeeld € 452 en in het tweede voorbeeld € 677 op achteruit.
Je betaald inderdaad niet meer voor de volksverzekeringen, w.o. ook de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet. Maar dat wordt ruimschoots "gecompenseerd" door de uiteindelijke inkomstenbelasting.
Doordat je niet meer betaald onder de noemer "volksverzekeringen" ben je ook niet meer verzekerd voor de zorgkosten en bouw je geen AOW meer op. Maar betaal je ook niet? Kijk eens even goed!

"Dus als je mensen voorlicht, zou ik eerst een poosje in beide landen gaan wonen en dan pas kun je zeggen wat het voor hun betekent."

Elst99, om mensen goed te kunnen voorlichten hoef ik echt niet eerst een poosje in beide landen te gaan wonen. Wat dat voorlichten betreft: ik adviseer de hele dag klanten (veel wonend in het buitenland) over belastingzaken. Als dat een "must" zou moeten zijn dan wordt ik de rest van m'n leven een nomade, daar ik klanten heb uit alle wind streken. Ik kan je verzekeren dat ik beter op de hoogte ben van het Thaise belastingstelsel dan jij van het Nederlandse. En als je voor je zelfs jouw advies aan mij had opgevolgd, dat had je misschien ook wel beter geweten: ga echt eens een tijdje wonen in Thailand en kijk wat er gebeurd!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#10 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 16 september 2015, 00:42

v@go schreef:Dan hebben we het nog niet over het levensonderhoud in Nederland vs Thailand
Ik heb het inderdaad niet over de hoogte van de kosten van levensonderhoud in Thailand, vergeleken met die in Nederland. Je hoeft maar te kijken naar de woonlandfactor en je weet al genoeg. Deze factor wordt per 1 januari a.s. zelfs nog verlaagd van 0,5 naar 0,4 en niet omdat het in Thailand zoveel goedkoper is geworden. Nee: Nederland is zoveel duurder geworden!

Maar daar was het mij ook niet om te doen. Ik wilde graag het eeuwige misverstand als zou je geen belasting hoeven te betalen in Nederland als je in Thailand woont (zie ook weer de reactie van Elst99) ontzenuwen. Hiermee werd ik de afgelopen week maar al te vaak geconfronteerd. Vandaar!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#11 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 16 september 2015, 01:08

Elst99. Ik heb dit bericht nogmaals geplaatst. Ik weet dat jij er een hekel aan hebt als een afbeelding te groot uitvalt en je moet schuiven. Ik had het aanvankelijk wel gezien maar niet in de gaten dat daarmee de tekst ook dezelfde breedte gaat aannemen. Dus: voor het gemak even een kleinere afbeelding (en daardoor gemakkelijker te lezen tekst).
elst99 schreef:Leg me dat is uit, de belastingdruk is groter in Thailand? Daar geloof ik namelijk helemaal niets van.
Alleen mensen met een rijksbetrekking, betalen belasting over hun AOW.
Ik denk dat het netto van bruto is in Thailand?
Geen dure verzekering, de verzekeringen in Thailand zijn duur, maar de nominale / aanvullende en eigen bijdrage en volksverzekeringen in Nederland ook en zijn verplicht.
Dan zijn de indirecte belastingen in Nederland ook niet mis!
Dus als je mensen voorlicht, zou ik eerst een poosje in beide landen gaan wonen en dan pas kun je zeggen wat het voor hun betekent.
Daar hebben we het weer: woon je in het buitenland dan betaal je geen belasting meer over je AOW-uitkering. HET grote misverstand.De AOW-uitkering is dan bruto-netto, zoals jij ook al schrijft.
Ook wat jij schrijft over mensen met een rijksbetrekking is iets breder, dat geldt nl. voor iedereen met een overheidspensioen.

Je vraagt om uitleg. Dat kan. Daarvoor heb ik een tweetal voorbeelden uitgewerkt, nl.:
1. Je geniet een bruto AOW-uitkering voor alleenstaanden van € 14.218 per jaar.
2. Je bent gehuwd of woont samen. Je geniet een AOW-uitkering voor gehuwden/samenwonenden met de volledige AOW-partnertoeslag
Je bruto uitkering bedraagt dan € 19.334 per jaar. Daarnaast geniet jouw partner aan uitbetaling van de algemene heffingskorting een bedrag van € 1.431.

Het vraagt me veel te veel tijd om de uitkering van deze voorbeelden hieronder ook nog eens uit te typen. Daarom volsta ik met een sprint screen van één van de bladen op mijn website.

Afbeelding

Zoals je ziet ga je in het eerste voorbeeld € 452 en in het tweede voorbeeld € 677 op achteruit.
Je betaald inderdaad niet meer voor de volksverzekeringen, w.o. ook de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet. Maar dat wordt ruimschoots "gecompenseerd" door de uiteindelijke inkomstenbelasting.
Doordat je niet meer betaald onder de noemer "volksverzekeringen" ben je ook niet meer verzekerd voor de zorgkosten en bouw je geen AOW meer op. Maar betaal je ook niet? Kijk eens even goed!

"Dus als je mensen voorlicht, zou ik eerst een poosje in beide landen gaan wonen en dan pas kun je zeggen wat het voor hun betekent."

Elst99, om mensen goed te kunnen voorlichten hoef ik echt niet eerst een poosje in beide landen te gaan wonen. Wat dat voorlichten betreft: ik adviseer de hele dag klanten (veel wonend in het buitenland) over belastingzaken. Als dat een "must" zou moeten zijn dan wordt ik de rest van m'n leven een nomade, daar ik klanten heb uit alle windstreken. Ik kan je verzekeren dat ik beter op de hoogte ben van het Thaise belastingstelsel dan jij van het Nederlandse. En als je voor je zelfs jouw advies aan mij had opgevolgd, dat had je misschien ook wel beter geweten: ga echt eens een tijdje wonen in Thailand en kijk wat er gebeurd!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Prinsjesdag 2015

#12 Bericht door prajak » woensdag 16 september 2015, 03:40

Nee, ik bedoel dat ik over mijn AOW in Nederland inkomstenbelasting betaal en als je alleen AOW in NL belast hebt kom je schijf 1 niet uit. En juist in schijf 1 komen geen wijzigingen in het belastingtarief, wel in schijf 2 en 3 en daarmee komt men de laagste inkomens NIET tegemoet. En dat valt tegen na de 62% verhoging op 1 januari l.l.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Prinsjesdag 2015

#13 Bericht door elst99 » woensdag 16 september 2015, 08:09

In tegenstelling tot jou, heb ik 16 jaar lang 7/8 maanden in Thailand gewoond, veel mensen gesproken en vele die uitgeschreven zijn uit Nederland.
Zij betalen in Thailand geen belasting, wordt niet geheven, nog niet! De meeste hebben een klein pensioen en hun AOW, zijn uitgeschreven uit Nederland, houden derhalve meer over in Thailand, dat zou kunnen veranderen ALS Thailand wel gaat heffen.
Vallen in Nederland ook niet onder de IB, hun inkomen te laag.
Voor de rest interesseert het mij niet, dit zijn de feiten die mij verteld zijn.
De kosten van levensonderhoud, zeg : huur, kleding, nutsbedrijven, onroerend-goedbelasting, rioolbelasting, waterschapsbelasting, reinigingsrecht, wegenbelasting en levensmiddelen zijn veel voordeliger of niet aanwezig.
Dus je zou in jouw ogen goedkoper in Nederland uit zijn, dat weegt nog lang niet op tegen de kosten op die je in Nederland hebt.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#14 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 16 september 2015, 12:23

prajak schreef:Nee, ik bedoel dat ik over mijn AOW in Nederland inkomstenbelasting betaal en als je alleen AOW in NL belast hebt kom je schijf 1 niet uit. En juist in schijf 1 komen geen wijzigingen in het belastingtarief, wel in schijf 2 en 3 en daarmee komt men de laagste inkomens NIET tegemoet. En dat valt tegen na de 62% verhoging op 1 januari l.l.
Dat klopt helemaal Prajak. Zelfs met een klein aanvullend pensioen kom je de eerste schijf niet uit. Maar voor ouderen is er toch een lichtpuntje. De ouderenkorting wordt (hou je maar aan je stoel vast en schrik niet) met € 139 verhoogd. Dat heet "inkomensreparatie voor ouderen". Maar, zoals je weet, heb je hier niets aan als je in Thailand woont!

Ik heb even de tijd gevonden om de wijzigingen in de schaalbedragen en de tarieven in twee tabelletjes te gieten. Daarbij zijn de tussen haakjes geplaatste bedragen en tarieven, zoals zij gelden voor 2015.

LET WEL: de percentages zijn incl. de premie volksverzekeringen!

Afbeelding

Het Kabinet komt de laagste inkomens inderdaad niet tegemoet. Maar had jij dan wat anders verwacht? Ik niet! Aanvankelijk stonden zij in de min en moeten nog blij zijn dat minister Assher dit binnen het Kabinet iets heeft weten om te buigen.

De vermogensrendementeheffing gaat van 4% naar 2,9% tot € 100.000,--.Had je als oudere in je werkzame leven nog wat gespaard, dan kon je bij een inkomen tot maximaal € 19.895 en een vermogen wat niet hoger was dan € 279.708, naast het algemeen vrijgestelde bedrag, nog eens € 27.984 per belastingplichtige aan ouderenkorting in mindering brengen. Deze ouderenkorting is ooit ingevoerd om ouderen, die in hun werkzame leven hadden gespaard, wat extra financiële leefruimte te geven Daarnaast was zij bedoeld voor opvang van de kosten van begraven, etc.

Deze ouderenkorting komt in 2016 geheel te vervallen.

Conclusie: de moeilijke tijden voor de minima blijven ook voor 2016 voortduren. Maar wie weet: over een jaar krijgen we een nieuwe Troonrede!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Prinsjesdag 2015

#15 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 16 september 2015, 15:39

elst99 schreef:In tegenstelling tot jou, heb ik 16 jaar lang 7/8 maanden in Thailand gewoond, veel mensen gesproken en vele die uitgeschreven zijn uit Nederland.
Zij betalen in Thailand geen belasting, wordt niet geheven, nog niet! De meeste hebben een klein pensioen en hun AOW, zijn uitgeschreven uit Nederland, houden derhalve meer over in Thailand, dat zou kunnen veranderen ALS Thailand wel gaat heffen.
Vallen in Nederland ook niet onder de IB, hun inkomen te laag.
Voor de rest interesseert het mij niet, dit zijn de feiten die mij verteld zijn.
De kosten van levensonderhoud, zeg : huur, kleding, nutsbedrijven, onroerend-goedbelasting, rioolbelasting, waterschapsbelasting, reinigingsrecht, wegenbelasting en levensmiddelen zijn veel voordeliger of niet aanwezig.
Dus je zou in jouw ogen goedkoper in Nederland uit zijn, dat weegt nog lang niet op tegen de kosten op die je in Nederland hebt.
Elst99, jij bent niet de enige hoor die er zo over denkt. Laat dat een schrale troost zijn. Maar dat je na mijn uitleg en uitvoerige berekeningen er zo over blijft denken, dat verbaast me toch wel wat.

Ik hoor nl. regelmatig: “Als je geëmigreerd bent naar Thailand (en dan bedoel ik uiteraard niet voor zeven of acht maanden met vakantie waar jij het over hebt), dan betaal je geen belasting meer in Nederland.” En om dat hardnekkige misverstand, wat zich dus ook bij jou voordoet, uit de wereld te helpen, schreef ik mijn bijdrage! Ik denk trouwens dat jij heel bewust 16 jaren lang hebt gekozen voor een verblijf in Thailand van 7 à 8 maanden per jaar!

Maar eigenlijk is dat niet zo’n vreemde gedachte: je maakt in Nederland immers ook geen gebruik van wat voor voorziening dan ook. Je bent zelfs uitgesloten voor het afsluiten van een Nederlandse zorgverzekering. En vooral dat laatste betekent heel wat. Maar is deze stelling ook waar? NEE: IN HET GEHEEL NIET. Ben je geëmigreerd dan draag je vaak zelfs meer bij aan de Nederlandse staatskas. Zie mijn in een eerder bericht opgenomen berekeningen.
In feite ben je dan dus het melkkoetje: je krijgt geen “voer” maar moet wel “melk” geven. Maar dan in klei harde euro’s!

“Zij betalen in Thailand geen belasting, wordt niet geheven, nog niet! De meeste hebben een klein pensioen en hun AOW, zijn uitgeschreven uit Nederland, houden derhalve meer over in Thailand, dat zou kunnen veranderen ALS Thailand wel gaat heffen.” En “Vallen in Nederland ook niet onder de IB, hun inkomen te laag.”

Nu al twee hardnekkige misverstanden.

Je zou er goed aan doen om een onderscheid aan te brengen in “belastingheffing” en “belastingschuld”.
Ook je AOW-uitkering valt in Nederland volgens de normale spelregels onder de heffing van inkomstenbelasting. Maar of je vervolgens op aangifte een aanslag krijgt (dus nog belasting verschuldigd bent) is een geheel ander verhaal.
Na het berekenen van de inkomstenbelasting over je AOW-uitkering worden hier nl. de heffingskortingen vanaf getrokken tot maximaal de berekende inkomstenbelasting. Heb je alleen een AOW-uitkering dan ben je vervolgens op aanslag geen belasting meer verschuldigd. Er vindt dus gaan naheffing meer plaats. Vaak hoef je zelfs geen aangifte te doen. De Belastingdienst weet immers wat jouw inkomen geweest is.
Maar doe je tóch aangifte, dan krijg je wel vaak keurig netjes aan aanslag in de bus met daarin de berekende belasting en de afgetrokken bedragen aan heffingskortingen, resulterend in een bedrag aan naheffing van NIHIL. Maar soms volstaat de Belastingdienst ook wel met de simpele opmerking, dat de aangifte niet leidt tot het opleggen van een aanslag.

En hierin steekt nu de “kloe”. Als je in Thailand woont dan valt je AOW-uitkering onder de normale regels, welke gelden voor de heffing van inkomstenbelasting. Bij de vaststelling van de te heffen inkomstenbelastingbelasting worden hier echter NIET de heffingskortingen op toegepast en ben je vervolgens de geheven inkomstenbelasting ten volle verschuldigd. Zie ook mijn eerder genoemde berekeningen onder “heffingskortingen”.
Eigenlijk zou je dit al wel moeten weten. Hierover is op het forum veelvuldig geschreven. Kijk anders even bij vraag 17 van het Belastingdossier post actieven.

Wat betreft jouw opmerking: “dat zou kunnen veranderen ALS Thailand wel gaat heffen” kan ik je uit de droom halen. Dat zal nl. niet gebeuren, zolang het Belastingverdrag Nederland-Thailand van kracht blijft.

“De kosten van levensonderhoud, zeg : huur, kleding, nutsbedrijven, onroerend-goedbelasting, rioolbelasting, waterschapsbelasting, reinigingsrecht, wegenbelasting en levensmiddelen zijn veel voordeliger of niet aanwezig.”

Hierin heb je volstrekt gelijk. Trouwens: niet iedereen betaald in Nederland onroerendgoedbelasting of rioolrechten. Daarnaast kent Nederland een ruimhartig kwijtscheldingsbeleid.
Maar dat is niet datgene waar ik over schreef. Nee; dat was over het hardnekkige misverstand over belasting betalen, als je in Thailand woont, zoals dat ook voor jou geldt.
Zie voor wat betreft de verdere kosten mijn reactie op het bericht van V@go daarover. Daaruit blijkt dat deze kostenverhouding steeds verder uitvalt in het nadeel van Nederland, met als gevolg een aanpassing van de “woonlandfactor” per 1 januari a.s. van 0,5 naar 0,4.

Maar mocht je blijven bij jouw mening, waarvoor overigens geen enkele grond bestaat, dan kan ik jou dat natuurlijk niet beletten. Dat wil ik ook helemaal niet. Ik heb echter meer dan voldoende uitleg gegeven, zelfs nog onderbouwd met een tweetal berekeningen. En daar zal ik het dan ook maar bij laten!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”