ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#31 Bericht door stevenl » maandag 01 februari 2016, 00:49

prajak schreef:Robin33, bedrijfspensioen heeft iets dat zelf sparen niet heeft: dekking voor de weduwe/partner, dekking voor wezen tot zekere leeftijd, en dekking mocht jij 110 worden.

Het pensioen dat je verzekerd hebt opgebouwd loopt dan door. De spaarpot niet: is die leeg dan ie die leeg. Daarom is pensioenopbouw duurder dan zelf sparen. En dan heb ik het nog niet over de belasting op sparen.
Eigen pensioneopbouw kan dat wel degelijk allemaal bieden, denk aan een spaarplan voor een lijfrenteverzekering.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#32 Bericht door prajak » maandag 01 februari 2016, 01:10

stevenl schreef:Eigen pensioenopbouw kan dat wel degelijk allemaal bieden, denk aan een spaarplan voor een lijfrenteverzekering.
Als je het weduwe- en wezenrisico niet meeverzekert heb je gelijk. Dan spaar je die kosten uit. Verzeker je het wel dan gaat een deel van die spaarpot in een risicoverzekering. Dat bedoel ik te zeggen. Uitgaande van zorgplicht zou ik dat overigens wel verzekeren.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#33 Bericht door stevenl » maandag 01 februari 2016, 01:48

prajak schreef:
stevenl schreef:Eigen pensioenopbouw kan dat wel degelijk allemaal bieden, denk aan een spaarplan voor een lijfrenteverzekering.
Als je het weduwe- en wezenrisico niet meeverzekert heb je gelijk. Dan spaar je die kosten uit. Verzeker je het wel dan gaat een deel van die spaarpot in een risicoverzekering. Dat bedoel ik te zeggen. Uitgaande van zorgplicht zou ik dat overigens wel verzekeren.
Er hoeft dus geen verschil te zijn tussen een collectieve pensioenverzekering en een individuele pensioenverzekering. Alleen de collectieve is meestal verplicht (m.i. terecht, van individuele vrijwillige verzekeringen zou in heel veel gevallen niets terecht komen). En bij die collectieve verzekering werkt het net als bij de AOW: leef (samen met je vrouw) langer dan je collegas en je hebt een goede zaak gedaan, sterf vroeg en je hebt op alle fronten pech gehad.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#34 Bericht door robin33 » maandag 01 februari 2016, 04:26

Bij een bedrijfstak pensioen ben je sowieso voordeliger uit dan een bedrijfs of eigen pensioen verzekering. Vanwegen de beheers kosten.
Dacht ooit bij kassa of radar gezien te hebben dat de kosten bij een bedrijfs tak pensioen ongeveer 3 prc kunnen zijn en binden verzekering kunnen oplopen tot 8

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#35 Bericht door prajak » maandag 15 februari 2016, 15:59

Heer Ruud, ik weet niet of je een zeker groot NL-talig blog hebt gelezen, maar daar is de discussie over korten weer eens gestart/herstart en wat me opvalt, er zit een persoon die zorgkosten en pensioenpotten door elkaar haalt en een standpunt inneemt dat je boven x jaar leeftijd geen medische behandeling mag krijgen die meer kost dan y euro per maand.

Want, is het verhaal, de overheid doet vanwege de zorgkosten een greep in de pensioenpotten.

Nu is die 'greep' volgens mij maar een keer voorgekomen en wel bij ABP want in andere potten is de overheid geen aandeelhouder, slechts mede-bestuurder in het controle-orgaan. Dus het is een larie standpunt.

Een andere meneer probeert mij wijs te maken dat van mijn pensioen 25% kosten is geboekt door X-leven waar ik zit en ook dat klopt niet.

Maar ik lees met verdriet dat pensioenpotten nog steeds niet in staat zijn hun broek op te houden en vraag me voorts af of jullie pensioengenieters daar in zeker verband iets aan gaan doen. Want wie van jullie zit in de 'pensioengenietersraad' die er toch is, en wie vraagt de accountantsverklaring wel eens op?

RTL heeft laatst ook een programma daaraan gewijd, ik heb dat helaas gemist, maar heb wel al gezien dat gemeenplaatsen het aardig doen als je over pensioenpotten praat.

Hoe dan ook, een nog ondoorzichtige materie die klaarblijkelijk iemand er toe brengt een standpunt over ouderen en medische kosten naar voren te brengen die ik in deze tijd niet verwacht.

En nu zie ik vandaag op TV dat we misschien 600 jaar kunnen worden, in de toekomst. Ik hoop dat men zich realiseert dat je dan tot je 500e moet werken...... :clap:

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#36 Bericht door yandre » dinsdag 16 februari 2016, 02:18

enigste wat ik tijd terug gelezen heb de vakbonden
reageren wel en die zitten ook in de pensioen raad.
maar er zal nog wel een tijd over heen gaan voor
er iets veranderd.
ja heb het stuk ook gelezen ja domme uitspraak om als iemand
bepaalde leeftijd heeft maar niet meer te helpen
denk de grote boos doener het percentage wat ze nu moeten bezitten
ben daar niet in thuis maar .
dat is denk de grote boos doener en verkeerde belegingen enz

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#37 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 18 februari 2016, 14:21

prajak schreef:Heer Ruud, ik weet niet of je een zeker groot NL-talig blog hebt gelezen, maar daar is de discussie over korten weer eens gestart/herstart en wat me opvalt, er zit een persoon die zorgkosten en pensioenpotten door elkaar haalt en een standpunt inneemt dat je boven x jaar leeftijd geen medische behandeling mag krijgen die meer kost dan y euro per maand.

Want, is het verhaal, de overheid doet vanwege de zorgkosten een greep in de pensioenpotten.

Nu is die 'greep' volgens mij maar een keer voorgekomen en wel bij ABP want in andere potten is de overheid geen aandeelhouder, slechts mede-bestuurder in het controle-orgaan. Dus het is een larie standpunt.
In 1996 heeft de regering inderdaad een greep gedaan in de kas van het ABP en wel voor een bedrag van 30 miljard gulden.
Maar daarbij is het heus niet gebleven. Wat denk je van het blokkeren door de rijksoverheid, als grootste werkgever binnen het ABP, van een noodzakelijke premieverhoging en zelfs het verlagen van de premie? De daardoor uitgespaarde extra kosten konden vervolgens ingezet worden voor de dekking van de looneisen van ambtenaren. Rijk tevreden en bonden tevreden. Maar de ambtenaren krijgen een koekje van eigen deeg: door verzwaarde eisen van de regering voor wat betreft de dekkingsgraad moesten de pensioenen door het ABP gedurende 1 jaar worden verlaagd terwijl indexatie al een reeks van vele jaren achterwege is gebleven. En hier 'genieten' niet alleen de gepensioneerden van maar ook de nog werkenden!

Conclusie: het Rijk blijft graaien in het ABP.

Daarnaast heeft er wel degelijk ook bij andere pensioenfondsen een greep uit de kas plaatsgevonden. Natuurlijk niet door de regering maar door de bedrijven die hier achter zitten. Mij schieten op dit moment even twee voorbeelden te binnen, nl. Imtech en Philips.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#38 Bericht door prajak » donderdag 18 februari 2016, 14:25

Lagere pensioenen betekent lagere belastinginkomsten door het rijk. Snijden in eigen vlees heet dat.....

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#39 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 18 februari 2016, 15:25

prajak schreef:Lagere pensioenen betekent lagere belastinginkomsten door het rijk. Snijden in eigen vlees heet dat.....
Inderdaad. Maar lang niet 1 : 1! :happyno: "Snijden in eigen vlees", maar de slager houdt nog genoeg vlees over. Alleen de vetrandjes zijn verwijderd! Dus wie wordt hier uiteindelijk beter van: HET RIJK en niet de deelnemers aan het ABP. Werkenden profiteren weliswaar van de salarisverhogingen maar uiteindelijk is dat een koekje van eigen deeg, zoals ik eerder al aangaf, en die vind ik doorgaans minder lekker. :giggle: Zij die reeds pensioen 'genieten' profiteren niet van de loonontwikkeling bij de overheid: hun pensioen is al jarenlang bevroren! En dit heeft uiteindelijk ook z'n uitwerking op de pensioenen voor nog werkenden! :mrgreen:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#40 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 18 februari 2016, 15:31

Daar is-ie dan! De eerste pensioenkorting van 2016 is een feit.

Het pensioenfonds voor verloskundigen zal dit jaar nog de pensioenen gaan verlagen. Eind maart volgt er meer duidelijkheid over de hoogte van de korting. Mogelijk volgen andere fondsen dit voorbeeld.

Dat pensioenfondsen het lastig hebben is bekend. Door de steeds grotere druk van een vergrijzend werknemersbestand en de extreem lage rente is de financiële positie van veel fondsen de afgelopen jaren verslechterd. Ook het korten van pensioenen door andere fondsen hangt in de lucht. Dan geldt zeker voor 2017!

Met hoeveel de pensioenen van de circa 3.500 (oud-)vroedvrouwen worden gekort is nog niet duidelijk. Er wordt nog gerekend. Eind maart wordt bekend gemaakt om hoeveel het zal gaan.

Dekkingsgraad verslechterd
Het fonds van de verloskundigen verkeert al anderhalf jaar in moeilijkheden. Dat is te zien aan de zogeheten dekkingsgraad. Deze dekkingsgraad geeft aan hoeveel geld een fonds heeft om aan alle toekomstige pensioenverplichtingen te kunnen voldoen.
De verloskundigen staan er wat dat betreft niet goed voor. Al anderhalf jaar heeft hun pensioenfonds gemeten over twaalf maanden een te laag minimaal vereist eigen vermogen. Eind januari bedroeg de beleidsdekkingsgraad 92,9 procent, flink lager dan de 104,6 procent die De Nederlandsche Bank als eis stelt.
Waarom gaat het nu mis voor de vroedvrouwen? Het fonds wijt het aan de extreem lage rente. Die maakt het steeds lastiger om pensioenpremies rendabel te beleggen in relatief veilige obligatieleningen en daarmee toekomstige uitkeringen te waarborgen.

Jonge deelnemers
Maar ook de jonge leeftijd van veel deelnemers raakt het fonds. Dat komt omdat De Nederlandsche Bank de rekenrente heeft verlaagd die pensioenfondsen gebruiken om de waarde van hun toekomstige verplichtingen te berekenen.
Het pensioenfonds voor verloskundigen wordt extra hard geraakt door de verlaging van de rekenrente, omdat het veel jonge deelnemers heeft. De rekenrente weegt dan relatief zwaarder mee, omdat de verplichtingen van het fonds verder in de toekomst liggen.

Wie volgt?
Hoewel het fonds voor vroedvrouwen relatief klein is en de samenstelling afwijkt van de norm, is de pensioenkorting een domper voor de pensioenwereld. Het roept de vraag op of er meer fondsen het voorbeeld van de verloskundigen moeten volgen.
Het is niet zo moeilijk om een paar fondsen te benoemen die in vergelijkbare omstandigheden verkeren. Zij zouden het voorbeeld van het Pensioenfonds voor Verloskundigen best wel eens kunnen navolgen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#41 Bericht door RuudThai » donderdag 18 februari 2016, 15:53

Van EenVandaag:

In het nieuws: Zorgen over het pensioen


RADIO | DO 18 FEB 2016 REDACTIE BAS ALTENA REDACTIE LAMMERT DE BRUIN

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) maakt zich grote zorgen over de risico’s die op de loer liggen op het gebied van pensioenen. De lage rente op de kapitaalmarkten zorgen voor hogere hypotheekleningen en een forse waardevermindering van de pensioenen.

Dat stelt Merel van Vroonhoven, de voorzitter van de AFM, vandaag in de Volkskrant. ‘We zien dat steeds meer financiële risico’s bij het individu komen te liggen.’ En: de burger beseft zich die risico’s niet.

De grote pensioenfondsen staan er intussen erg slecht voor; ze voldoen niet aan de minimale dekkingsgraad. Dat betekent dat de pensioenen volgend jaar weer gekort gaan worden, terwijl ze de afgelopen jaren al niet zijn meegestegen met de lonen.
----------------

Het ABP heeft zijn leden/pensioengerechtigden al voorbereid via hun nieuwsbrief :( .

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#42 Bericht door prajak » vrijdag 11 maart 2016, 10:37

Lees in de krant met de V de mededeling dat de laatste rente-actie van de EU Bank de pensioenen nog meer onder druk gaat zetten. En hier kunnen de pensioenfondsen nu eens niks aan doen.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#43 Bericht door Gardensafari » vrijdag 11 maart 2016, 22:52

De knoflookbelt heeft opnieuw gewonnen.
Voor de economie nauwelijks stimulerend, en voor de spaarders in de "zuinige" landen, pensioenfondsen incluis, een drama.
Heel langzaam hel ik over van pro-Europees naar anti...
Het is nog niet helemaal zover, maar dit en de houding van Oost-Europese landen ten opzichte van het opvangen van vluchtelingen..
En dat terwijl we Hongarije en Polen e.d. met miljarden per jaar steunen.
Nee, de eensgezindheid in Europa ligt op zijn gat.
Maak er maar twee aparte blokken van: Zuid en Noord, want dit werkt niet.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#44 Bericht door prajak » zaterdag 12 maart 2016, 01:21

"...Maak er maar twee aparte blokken van: Zuid en Noord, want dit werkt niet..."

Maar dan verknip je het machtsblok en maak je internationaal helemaal geen vuist meer. Die rentezaak is geen knoflookbeslissing, het is de wereldeconomie die dat dicteert. Nederland op zijn eentje was ook meegegaan of er in 2008 al onderdoor gegaan.

Uitzitten en uitzingen. Hard werken en sparen voor je eigen oude dag. Meer zit er niet op.

Gebruikersavatar
weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 787
Lid geworden op: maandag 17 maart 2008, 15:21
Locatie: Zuid Holland- Cha am

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#45 Bericht door weten » zondag 13 maart 2016, 05:12

RuudThai schreef:
robin33 schreef:Hoe bedoel je nodig hebben.? Is AOW en een klein pensioen niet genoeg? En wat is BV's een klein pensioen?
Geen aanval maar dacht altijd dat pensioen gerechtigde het oké voor elkaar hadden.

Mijn moeder heeft AOW en pensioen van 400 (weet niet of dat veel of weinig is ) maar komt prima rond.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ik heb de woorden "nodig hebben" niet gebruikt, maar het is natuurlijk voor iedereen persoonlijk anders.
Jouw moeder kan prima rondkomen met AOW plus een aanvullend pensioen van € 400, maar hoe zijn haar omstandigheden? Eigen afbetaalde woning of sociale huurwoning, alleenwonend enz.
Maar ik moet bijv. nog wel een gezin onderhouden (plus nog wat familieleden wat je in Thailand al gauw hebt) en mijn uitgavenpatroon ligt dan ook waarschijnlijk wat hoger dan jouw moeder.
En dan is een normale verhoging van de pensioenen altijd welkom, ook al is het slechts een inflatie-compensatie.
Op dit moment loopt mijn aanvullend pensioen al 10 % achter vanwege de al jarenlange bevriezing daarvan en als dat volgend jaar nog eens wordt gekort dan voel je dat best wel in je portemonnee.

Het is daarom voor ons gepensioneerden gunstig als de economie eindelijk eens fors zou aantrekken, de ECB de rente flink verhoogt en de beurzen daar positief op zouden reageren. Misschien dat we dan over een paar jaar weer eens een verhoging van de pensioenen tegemoet kunnen zien plus een compensatie voor de gemiste verhogingen van de afgelopen jaren.
Dus eigenlijk is het zo omdat jij gekozen hebt om op jou leeftijd nog een gezin te stichten Nederland je daar voor zou moeten ontzien. Je profiteerd notabene al van de bruto netto regeling ,waar een in Nederland wonende alleen maar van kan dromen , plus nog eens in een stik goedkoop land en dan durf je te klagen????? je normen en waarden in Nederland achter gelaten pffff je kan ook besluiten om morgen er nog maar een vrouwtje bij te nemen en doe er dan gelijk maar een Mercedes bij. Wat een onzin betoog
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”