ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#16 Bericht door printen44 » donderdag 07 januari 2016, 08:31

Troost je Ruud, ook mijn bedrijfspensioen van de Grafische gaat niet omhoog. Met de belastingmaatregel ga ik, alles bij elkaar, 8% er op achteruit in 2016.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#17 Bericht door RuudThai » donderdag 28 januari 2016, 04:15

In 2016 geen verhoging van de pensioenen en het lijkt erop dat deze in 2017 zelfs verlaagd moeten worden vanwege de te lage dekkingsgraad dankzij de lage rente, de dalende beurskoersen en geen herstel van de economie.
Lees het artikel in De Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/economie/geen- ... ~a4233481/

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#18 Bericht door robin33 » donderdag 28 januari 2016, 06:17

Hoe bedoel je nodig hebben.? Is AOW en een klein pensioen niet genoeg? En wat is BV's een klein pensioen?
Geen aanval maar dacht altijd dat pensioen gerechtigde het oké voor elkaar hadden.

Mijn moeder heeft AOW en pensioen van 400 (weet niet of dat veel of weinig is ) maar komt prima rond.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#19 Bericht door RuudThai » donderdag 28 januari 2016, 08:52

robin33 schreef:Hoe bedoel je nodig hebben.? Is AOW en een klein pensioen niet genoeg? En wat is BV's een klein pensioen?
Geen aanval maar dacht altijd dat pensioen gerechtigde het oké voor elkaar hadden.

Mijn moeder heeft AOW en pensioen van 400 (weet niet of dat veel of weinig is ) maar komt prima rond.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ik heb de woorden "nodig hebben" niet gebruikt, maar het is natuurlijk voor iedereen persoonlijk anders.
Jouw moeder kan prima rondkomen met AOW plus een aanvullend pensioen van € 400, maar hoe zijn haar omstandigheden? Eigen afbetaalde woning of sociale huurwoning, alleenwonend enz.
Maar ik moet bijv. nog wel een gezin onderhouden (plus nog wat familieleden wat je in Thailand al gauw hebt) en mijn uitgavenpatroon ligt dan ook waarschijnlijk wat hoger dan jouw moeder.
En dan is een normale verhoging van de pensioenen altijd welkom, ook al is het slechts een inflatie-compensatie.
Op dit moment loopt mijn aanvullend pensioen al 10 % achter vanwege de al jarenlange bevriezing daarvan en als dat volgend jaar nog eens wordt gekort dan voel je dat best wel in je portemonnee.

Het is daarom voor ons gepensioneerden gunstig als de economie eindelijk eens fors zou aantrekken, de ECB de rente flink verhoogt en de beurzen daar positief op zouden reageren. Misschien dat we dan over een paar jaar weer eens een verhoging van de pensioenen tegemoet kunnen zien plus een compensatie voor de gemiste verhogingen van de afgelopen jaren.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#20 Bericht door prajak » donderdag 28 januari 2016, 09:44

Pensioen is gebaseerd op het gespaarde bedrag, de rendementen, de levensverwachting en als minpost wat verzekeren kost voor de weduwe en andere nagelaten betrekkingen, en de beheerskosten. Wat je nodig hebt of waarvan je kunt rondkomen staat niet in dit rijtje en terecht ook want de persoonlijke omstandigheden mogen niet meetellen.

Ik heb een C-polis en mijn pensioen is vast tot mijn 75e maar dan komt een renteherziening. Dus nog 5,5 jaar wachten. Overigens verwacht ik geen stijging gezien de rentestand. Dus dat wordt een gaatje er bij in de broekriem? Nou, zou geen kwaad kunnen :giggle: maar dat zie ik tegen die tijd wel.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#21 Bericht door robin33 » vrijdag 29 januari 2016, 18:21

Vergeet niet dat wij nog opbouwende er ook niet op vooruitgaan. Al 4 jaar achtereen krijg ik rond deze tijd een brief dat de premie omhoog moet. Dat in ook afgelopen haren met gelijk blijvend loon van wegen de crisis.
En dan met opbouw van het middel loon princiepe .

Maw het is voor iedereen iets inbinden. Maar we eten nog goed :)




Http://video.eropuit.in
Laatst gewijzigd door robin33 op vrijdag 29 januari 2016, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#22 Bericht door driver » vrijdag 29 januari 2016, 18:55

robin33 schreef:Hoe bedoel je nodig hebben.? Is AOW en een klein pensioen niet genoeg? En wat is BV's een klein pensioen?
Geen aanval maar dacht altijd dat pensioen gerechtigde het oké voor elkaar hadden.

Mijn moeder heeft AOW en pensioen van 400 (weet niet of dat veel of weinig is ) maar komt prima rond.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Het is toch voor iedereen anders wat ze nodig hebben of denken te hebben op hun ouwe dag zie reactie van Ruud qua voorbeelden o.a. Ik krijg geen pensioen alleen Aow dus moet zelf voor wat extra centen zorgen tzt dus ik zie het wel tegen die tijd of ik nog kan leven zoals ik graag zou willen. Duurt nog 10 jaar dus er kan nog zoveel gebeuren in die periode en ik ga me er niet echt druk om maken zoals ik nu denk althans want als het moet kunnen wij van heel weinig leven en een paar stappen achteruit zetten heb ik geen moeite mee als dat nodig is

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#23 Bericht door robin33 » zaterdag 30 januari 2016, 04:24

10. Jaar is niet veel meer.
Moet zelf nog 25 jaar.

Aan de andere kant. Ben begonnen om te kijken wat ik er aan kan doen.

Ben in het dividend belegen gestapt.
Zet all het kleine beetje extra geld wat ik over heb om in aandelen voor dividend ( en extra geld is niet veel, ben niet eens modaal verdienend).
Maar ben nu vanaf september bezig. En zit nu op een maandelijks dividend. Van ongeveer een derde wat ik via mijn bedrijfs pensioen in 16 jaar heb opgebouwd. Zou willen dat ik eerder was begonnen.



Http://video.eropuit.in

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#24 Bericht door prajak » zaterdag 30 januari 2016, 06:13

Robin33, bedrijfspensioen heeft iets dat zelf sparen niet heeft: dekking voor de weduwe/partner, dekking voor wezen tot zekere leeftijd, en dekking mocht jij 110 worden.

Het pensioen dat je verzekerd hebt opgebouwd loopt dan door. De spaarpot niet: is die leeg dan ie die leeg. Daarom is pensioenopbouw duurder dan zelf sparen. En dan heb ik het nog niet over de belasting op sparen.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#25 Bericht door printen44 » zaterdag 30 januari 2016, 06:14

Mijn pensioenfonds, Grafisch, zit nu op 105%, uiteraard niet genoeg om een verhoging dit jaar te geven. In de drie maandelijkse nieuwsbrief hoopt men in 2017 of 2018 een start te maken met verhogingen. Maar het is koffiedik kijken.

De AOW werd per 1 januari redelijk verhoogd. Ik kreeg er 16 euro bij. [$). Maar in de loop van het jaar zal ik, nadat ik een aangifte zal hebben verstuurd, een mooie blauwe brief of via internet een aanlag krijgen van ruim 900 euro. En dat geldt voor elke AOW'er die buiten de EU woont. Alleen het bedrag kan varieeren. Ik moet ruim 900 euro betalen.

Van mijn militair pensioen van 110 euro per maand, werd door het ABP, vanaf januari verleden jaar 10 euro belasting ingehouden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#26 Bericht door prajak » zaterdag 30 januari 2016, 06:21

"...En dat geldt voor elke AOW'er die buiten de EU woont...."

Nou, behalve voor de mensen (die alleen AOW in NL belast hebben) die het advies hebben opgevolgd en de uitbetaling van heffingskorting hebben gestopt.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#27 Bericht door robin33 » zaterdag 30 januari 2016, 06:54

prajak schreef:Robin33, bedrijfspensioen heeft iets dat zelf sparen niet heeft: dekking voor de weduwe/partner, dekking voor wezen tot zekere leeftijd, en dekking mocht jij 110 worden.

Het pensioen dat je verzekerd hebt opgebouwd loopt dan door. De spaarpot niet: is die leeg dan ie die leeg. Daarom is pensioenopbouw duurder dan zelf sparen. En dan heb ik het nog niet over de belasting op sparen.
Nee ik heb het niet over sparen maar over dividend beleggen, het gaat niet op. ,het kan zijn. Dat de dividend van een bedrijf verminderd of zelf stopt. Maar kan ook verhoogt worden.
Als. Je in bepaalde bedrijven belegd is stoppen of verminderen heel klein.

Zoals de bedrijven in de s en p aristocrates. Dat zijn bedrijven die al 25 jaar of meer dividend verhogen.
Denk aan. Cocacola johnson en johnson , proctor en gamble.

Dat zijn geen bedrijven die heel snel zullen omvallen of geen paar jaar. In een slechtere economie kunnen overleven.

Op dit moment gaat alle dividend terug naar de markt.
Je bent ook niet heel erg afhankelijk van de koers. . Zoals nu staat alles laag, dividend blijft gelijk dus. Heb dan weer met het dividend geld, meer dividend betalende aandelen kunnen terug kopen.

Voor de belasting, betaal nu gelijk 15 prc op de us aandelen. Dat is weer aftrekbaar in nl
Dacht ik , gaat mijn belastingman naar kijken
Zie tekst belastingdienst

Als u dividend ontvangt

Ontvangt u dividend? De vennootschap waarvan u het dividend ontvangt, moet over de uitkering dividendbelasting inhouden. Deze ingehouden dividendbelasting kunt u verrekenen met de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting.

Voor mijn vrouw... Als ik dood gaat zijn de aandelen van haar en gaat dus verder.




Http://video.eropuit.in

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#28 Bericht door prajak » zaterdag 30 januari 2016, 07:12

OK, begrepen. Je belegt in een dividendstroom.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#29 Bericht door Lammert de Haan » zondag 31 januari 2016, 16:47

robin33 schreef:Vergeet niet dat wij nog opbouwende er ook niet op vooruitgaan. Al 4 jaar achtereen krijg ik rond deze tijd een brief dat de premie omhoog moet. Dat in ook afgelopen haren met gelijk blijvend loon van wegen de crisis.
En dan met opbouw van het middel loon princiepe .

Maw het is voor iedereen iets inbinden. Maar we eten nog goed :)
Http://video.eropuit.in
Alleen: als je in Thailand woont en moet leven van je AOW en een klein pensioentje, je aanmerkelijk méér moet inleveren t.o.v. wonen in Nederland! Jij geniet nog volop van alle heffingskortingen, terwijl (als je een fiscale partner hebt) jouw fiscale partner of geheel of voor een niet onbelangrijk deel de door jou te betalen belasting terug kan krijgen. Dat levert jou/jullie al gauw zo'n € 4.500,-- aan voordeel op. Dat is wel even anders als je in Thailand woont! :mrgreen:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#30 Bericht door robin33 » zondag 31 januari 2016, 21:59

Denk dat de rest in nl duurder is, dus die 4500 zijn zo door jouw terug verdiend.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”