ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#46 Bericht door prajak » zondag 13 maart 2016, 06:17

"...Je profiteerd notabene al van de bruto netto regeling ,waar een in Nederland wonende alleen maar van kan dromen..."

Onjuist maar zelfs een Weten kan niet alles weten...... :giggle:

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#47 Bericht door stevenl » zondag 13 maart 2016, 12:33

Kunnen we het hier svp informatief houden zonder persoonlijke aanvallen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#48 Bericht door RuudThai » zondag 13 maart 2016, 18:30

weten schreef:
RuudThai schreef:
robin33 schreef:Hoe bedoel je nodig hebben.? Is AOW en een klein pensioen niet genoeg? En wat is BV's een klein pensioen?
Geen aanval maar dacht altijd dat pensioen gerechtigde het oké voor elkaar hadden.

Mijn moeder heeft AOW en pensioen van 400 (weet niet of dat veel of weinig is ) maar komt prima rond.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ik heb de woorden "nodig hebben" niet gebruikt, maar het is natuurlijk voor iedereen persoonlijk anders.
Jouw moeder kan prima rondkomen met AOW plus een aanvullend pensioen van € 400, maar hoe zijn haar omstandigheden? Eigen afbetaalde woning of sociale huurwoning, alleenwonend enz.
Maar ik moet bijv. nog wel een gezin onderhouden (plus nog wat familieleden wat je in Thailand al gauw hebt) en mijn uitgavenpatroon ligt dan ook waarschijnlijk wat hoger dan jouw moeder.
En dan is een normale verhoging van de pensioenen altijd welkom, ook al is het slechts een inflatie-compensatie.
Op dit moment loopt mijn aanvullend pensioen al 10 % achter vanwege de al jarenlange bevriezing daarvan en als dat volgend jaar nog eens wordt gekort dan voel je dat best wel in je portemonnee.

Het is daarom voor ons gepensioneerden gunstig als de economie eindelijk eens fors zou aantrekken, de ECB de rente flink verhoogt en de beurzen daar positief op zouden reageren. Misschien dat we dan over een paar jaar weer eens een verhoging van de pensioenen tegemoet kunnen zien plus een compensatie voor de gemiste verhogingen van de afgelopen jaren.
Dus eigenlijk is het zo omdat jij gekozen hebt om op jou leeftijd nog een gezin te stichten Nederland je daar voor zou moeten ontzien. Je profiteerd notabene al van de bruto netto regeling ,waar een in Nederland wonende alleen maar van kan dromen , plus nog eens in een stik goedkoop land en dan durf je te klagen????? je normen en waarden in Nederland achter gelaten pffff je kan ook besluiten om morgen er nog maar een vrouwtje bij te nemen en doe er dan gelijk maar een Mercedes bij. Wat een onzin betoog
Nou, een warrig betoog met foute aannames!
Ik betaal gewoon belasting in Nederland over al mijn inkomsten, dus geen bruto=netto regeling. Ik hoef geen sociale premies te betalen maar als "compensatie" krijg ik 10 % minder AOW want die heb ik wegens verblijf in het buitenland niet opgebouwd.

Vorig jaar is de belasting verhoogd dus ontving ik minder inkomen.
Vorig jaar is ook de mogelijkheid om als binnenlands belastingplichtige afgeschaft voor buiten de EU landen wonende mensen en daarmee vervielen de heffingskortingen. Daardoor ontving ik 10 % minder inkomen.
Ik heb nu een buitenlandse zorgverzekering bij wie ik ruim de dubbele premie betaal dan een zorgverzekering die je in Nederland kunt afsluiten als je daar woont. Bovendien zijn dan bepaalde zaken uitgesloten, wordt er alleen vergoed als er een ziekenhuisopname is of bij behandeling van een chronische ziekte als kanker en is mijn eigen risico 1000 euro per jaar. Dus komen de kosten nog hoger uit. En daarom wordt mijn inkomen alweer minder.

Dat is 3 keer minder inkomen dan wanneer je in een Nederlandse situatie verkeert. Minder minder minder, dat moet Weten toch aanspreken als fan van de club die dit zo graag propageert :mrgreen: .
En ik klaag niet, net zo min als mijn geciteerde bericht, ik som alleen maar op wat er allemaal in je inkomen minder kan worden. En dat ieder geval weer anders is.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#49 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 15 maart 2016, 13:25

weten schreef:
RuudThai schreef:
robin33 schreef:Hoe bedoel je nodig hebben.? Is AOW en een klein pensioen niet genoeg? En wat is BV's een klein pensioen?
Geen aanval maar dacht altijd dat pensioen gerechtigde het oké voor elkaar hadden.

Mijn moeder heeft AOW en pensioen van 400 (weet niet of dat veel of weinig is ) maar komt prima rond.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ik heb de woorden "nodig hebben" niet gebruikt, maar het is natuurlijk voor iedereen persoonlijk anders.
Jouw moeder kan prima rondkomen met AOW plus een aanvullend pensioen van € 400, maar hoe zijn haar omstandigheden? Eigen afbetaalde woning of sociale huurwoning, alleenwonend enz.
Maar ik moet bijv. nog wel een gezin onderhouden (plus nog wat familieleden wat je in Thailand al gauw hebt) en mijn uitgavenpatroon ligt dan ook waarschijnlijk wat hoger dan jouw moeder.
En dan is een normale verhoging van de pensioenen altijd welkom, ook al is het slechts een inflatie-compensatie.
Op dit moment loopt mijn aanvullend pensioen al 10 % achter vanwege de al jarenlange bevriezing daarvan en als dat volgend jaar nog eens wordt gekort dan voel je dat best wel in je portemonnee.

Het is daarom voor ons gepensioneerden gunstig als de economie eindelijk eens fors zou aantrekken, de ECB de rente flink verhoogt en de beurzen daar positief op zouden reageren. Misschien dat we dan over een paar jaar weer eens een verhoging van de pensioenen tegemoet kunnen zien plus een compensatie voor de gemiste verhogingen van de afgelopen jaren.
Dus eigenlijk is het zo omdat jij gekozen hebt om op jou leeftijd nog een gezin te stichten Nederland je daar voor zou moeten ontzien. Je profiteerd notabene al van de bruto netto regeling ,waar een in Nederland wonende alleen maar van kan dromen , plus nog eens in een stik goedkoop land en dan durf je te klagen????? je normen en waarden in Nederland achter gelaten pffff je kan ook besluiten om morgen er nog maar een vrouwtje bij te nemen en doe er dan gelijk maar een Mercedes bij. Wat een onzin betoog
"Je profiteerd notabene al van de bruto netto regeling ,waar een in Nederland wonende alleen maar van kan dromen."

Jouw kennis van zaken schiet ernstig tekort, Weten. Iedereen moet zo langzamerhand weten dat RuudThai een overheidspensioen geniet. Dat heeft hij meerdere malen aangegeven in dit forum. En dan gaat de stelling 'bruto netto regeling" niet op. Woon je in Thailand dan "mag" je over je AOW-uitkering en overheidspensioen juist aanzienlijk méér belasting betalen dan bij wonen in Nederland het geval zou zijn. En dat is dan omdat je in Nederland géén gebruik meer maakt van wat voor voorziening dan ook!

Je bent het melkkoetje van de Nederlandse Staat: je "mag" melk leveren in de vorm van harde euro's, maar krijgt geen voer. Daar moet je nieuwe woonland (in dit geval dus Thailand) maar voor zorgen (in de vorm van bijv. aanleg en onderhoud van wegen, waar jij dan weer gebruik van maakt) of dat moet je zelf maar zien op te lossen!

M'n advies aan jou is dan ook: ga je eerst verdiepen in de materie, voordat je zo'n bericht plaatst in het forum.

Ik vind het trouwens wel uitermate onredelijk dat je over je overheidspensioen in Nederland belasting moet betalen, terwijl je vrijgesteld bent van belasting betalen aan Nederland als dit een bedrijfspensioen zou betreffen! Maar dat is weer een ander verhaal.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 787
Lid geworden op: maandag 17 maart 2008, 15:21
Locatie: Zuid Holland- Cha am

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#50 Bericht door weten » woensdag 16 maart 2016, 02:24

Sorry hoor ik bedoelde er wordt al gebruik gemaakt van de bruto netto regeling van je Aow waar ik dus wel bel. over betaal. Vindt ik ook niet kunnen het is hier al zo goedkoop , de reden dat er hier zoveel gepensioneerde zijn.
Verder heb je er voor gekozen om Nederland te verlaten dus moet je ook niet zo zeuren als er andere regels gelden zolang als ik die forums lees is het altijd maar klagen. Eten kost hier niks wonen kost hier niks scholen zijn goedkoop verzekeringen goedkoop auto,s goedkoop wegenbelasting goedkoop tel dat eens bij elkaar op wat dat scheelt per jaar. Uiteraard de armen daar gelaten die geen auto hebben geen koophuis geen gezin ,maar die hadden net zo goed thuis kunnen blijven.
Enne er komen nog wel wat regeltjes , luilekkerland gaat steeds minder worden , met al die onrust , geld bij drukken de Euro gaat steeds
minder waard worden dus Thailand duurder.

Enne Thailand is allang het land van de glimlach niet meer het is het land van halen geworden tenslotte is het onze schuld dat het niet zo goed gaat met Thailand we geven te weinig uit. :mrgreen:
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#51 Bericht door prajak » woensdag 16 maart 2016, 02:36

'Ga jij weer naar Thailand dit jaar, Roderick-Peter?'
'Nee, Josefien, Thailand wordt te duur. We gaan naar Monaco.'

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#52 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 16 maart 2016, 02:57

weten schreef:Sorry hoor ik bedoelde er wordt al gebruik gemaakt van de bruto netto regeling van je Aow waar ik dus wel bel. over betaal. Vindt ik ook niet kunnen het is hier al zo goedkoop , de reden dat er hier zoveel gepensioneerde zijn.
Verder heb je er voor gekozen om Nederland te verlaten dus moet je ook niet zo zeuren als er andere regels gelden zolang als ik die forums lees is het altijd maar klagen. Eten kost hier niks wonen kost hier niks scholen zijn goedkoop verzekeringen goedkoop auto,s goedkoop wegenbelasting goedkoop tel dat eens bij elkaar op wat dat scheelt per jaar. Uiteraard de armen daar gelaten die geen auto hebben geen koophuis geen gezin ,maar die hadden net zo goed thuis kunnen blijven.
Enne er komen nog wel wat regeltjes , luilekkerland gaat steeds minder worden , met al die onrust , geld bij drukken de Euro gaat steeds
minder waard worden dus Thailand duurder.

Enne Thailand is allang het land van de glimlach niet meer het is het land van halen geworden tenslotte is het onze schuld dat het niet zo goed gaat met Thailand we geven te weinig uit. :mrgreen:
"Sorry hoor ik bedoelde er wordt al gebruik gemaakt van de bruto netto regeling van je Aow waar ik dus wel bel. over betaal."

M.a.w.: als je in Thailand woont betaal je geen belasting over je AOW-uitkering (bruto = netto) terwijl je dat bij wonen in Nederland wel doet.

Ik kan wel merken dat jij een tijdje afwezig geweest bent in dit forum. Hier is een uitvoerige discussie over gevoerd binnen Thailand Forum omdat meerdere mensen die mening waren toegedaan.

Het tegenovergestelde is echter waar: als je in Thailand woont dan betaal je aanmerkelijk meer belasting over je AOW-uitkering dan het geval is bij wonen in Nederland!

Dus nogmaals: ga je eerst verdiepen in de materie voordat je zoiets schrijft in het forum!

Volg jij trouwens wel de ontwikkeling van de euro t.o.v. de baht? Het lijkt me van niet, anders was je tot een geheel andere conclusie gekomen!

Een ziektekostenverzekering in Thailand is overigens vele malen duurder dan zo'n verzekering in Nederland (als je het al lukt om zo'n verzekering af te sluiten zonder al te veel uitsluitingen), zeker als je hierin betrekt de al snel te verkrijgen Zorgtoeslag! Eigenlijk zou je dat behoren te weten als je in Nederland woont of vraag jij geen Zorgtoeslag aan? Dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Elk jaar kom ik wel enkele klanten tegen die dit uit onwetendheid ook niet doen, terwijl ze er wel recht op hebben en dus regel ik het voor hen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#53 Bericht door prajak » woensdag 16 maart 2016, 09:49

Laten we blij zijn dat Weten terug :clap: is uit de hel waar ie werd genomen door een wolf in schaapskleren....

Trouwens, als ik zo de pensioendiscussie zie vandaag in de krant met de V dan konden wel eens ALLE deelnemers die in een NL-collectief pensioenfonds zitten de dupe worden. Tel daarbij op de duurder wordende zorgpremie voor als je ver gaat reizen en het vakantiebudget is het eerste dat er aan gaat. Da's de pest met gepensioneerd zijn, je kunt niet door hard werken een extraatje verdienen. Arm Nederland.

Voor wie het heeft gelezen, ik heb al mijn Plan B doorgerekend voor als er zodanige dingen gebeuren dat ik terug moet naar NL. En ... Plan B werkt.

Zou jammer zijn maar tegen die tijd heb ik al meer pensioenjaren in Thailand dan ooit iemand zich een weekje Pension Boszicht in Lochem kan veroorloven of een ha-gezelli-bustocht naar Rundumhausen.....

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#54 Bericht door driver » woensdag 16 maart 2016, 17:36

Ffe bijgelezen en wel of niet wonen in Nederland met alle ge of ongemakken erbij is het voor mij heel makkelijk.
Daar waar ik woon moet ik van mijn geld rondkomen en of dat nu alleen of met 8 personen is dat is de keuze die ik dan maak lijkt me en dat geldt m.i voor iedereen.
Klagen over bijvoorbeeldt een lage koers t.o.v 10 jaar geleden heeft ook weinig zin vindt ik want vlgs mij zitten we in Nederland met de euro ook niet echt lekker.
En dan nog..in de toekomst kijken kan vlgs mij niemand dus nooit jezelf blind staren op een koers vindt ik.
Pensioenen niet verhogen ?..Dat boeit mij 3 keer niks want ik heb en krijg dat niet tzt.
Wat me wel boeit ?..Zorgen voor mijn toekomstige ouwe dag als het kan en tzt tevreden zijn met wat ik heb mocht ik het halen en zo niet zijn anderen er wslijk blij mee :mrgreen:
Groot huis, klein huis..aanzien of weinig aanzien daar staat en valt alles financieel vaak bij wat ik zo hoor ,lees en zie her en der.
Mensen die nu blind varen op een ooit uit te betalen pensioen op aanvulling van hun Aow moeten m.i zelf proberen wat geld bij een te sprokkelen ook al is de rente momenteel dramatisch laag.
Elke maand een x bedrag op een rekening zetten en er niet aankomen bijvoorbeeld.
Dat kan natuurlijk niet iedereen dat snap ik en de inflatie oid zal je spaargeld ook niet leuk vinden maar vlgs mij is het altijd beter dan niks aan spaargeld hebben ?
Heb je bijv zoals ik een koop/rijtjes/huis met een vrij lage hypotheek erin en nog wat geld op de bank ( om de motorhobby o.a te bekostigen :thumbsup: ) dan is dat dus mijn/ons pensioen tzt bij weggaan uit Nederland.
Blijven we toch hier in Nederland dan heb ik wslijk over 4 jaar een zo goed als afgelost huis als alles gaat zoals gepland en nog wat eurootjes op de bank hoop ik maar naarmate ik ouder wordt zal geld verdienen/sparen wat lastiger worden verwacht ik dus huis verkopen zou dan toch de eerste optie zijn om meer geld te generen indien nodig en dan moeten we toch weg uit Nederland denk ik en wslijk binnen Europa iets vinden om het betaalbaar te houden gezien de huidige ontwikkelen in/over Thailand wat ik meekrijg momenteel.
Beetje warrig verhaal misschien maar ik bedoel er dus mee dat je gewoon moet zorgen voor een financiele buffer als je Nederland verlaat voor iets in den vreemde ;)
En kun of wil je dat niet dan is het gewoon accepteren als het minder gaat financieel vindt ik en het doen met datgene wat je hebt.

gr driver

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#55 Bericht door prajak » donderdag 17 maart 2016, 01:22

Jij bent er op tijd bij, Driver, je bent nog een flink aantal jaren weg van emigratie naar .. welk land dan ook. Er is voor jou nog steeds kans dat je een land vindt binnen de EU waar je een soort 4+8 kunt doen of 6+6 waarmee je de koude winter kunt doorbrengen op jouw krent op een lekker strand.

Maar mensen die nu uit NL weg zijn, geen verdiencapaciteit meer hebben, alleen AOW en pensioen en laten we mekaar geen mietje noemen, er zullen er weinig zijn met een miljoen euro of dollar in de bank, die krijgen een probleem. Helemaal na de uitkleedpartij op 1-1-2015 door het afschaffen van heffingskorting etc, door de 62% belastingverhoging in schijf 1, eerder het schrappen van onze particuliere ziektekosten (1-1-2006) en dat zijn geen dingen waar mijn knip dikker van wordt of het moet lucht zijn.

Jij hebt het nog ver voor je en kunt sparen om die AOW leeftijd op te vangen. Da's gemakkelijk praten, jij bent afhankelijk van wie jouw werk wil, maar je hebt meer kansen dan mensen die gepensioneerd zijn.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#56 Bericht door driver » donderdag 17 maart 2016, 08:43

prajak schreef:Jij bent er op tijd bij, Driver, je bent nog een flink aantal jaren weg van emigratie naar .. welk land dan ook. Er is voor jou nog steeds kans dat je een land vindt binnen de EU waar je een soort 4+8 kunt doen of 6+6 waarmee je de koude winter kunt doorbrengen op jouw krent op een lekker strand.

Maar mensen die nu uit NL weg zijn, geen verdiencapaciteit meer hebben, alleen AOW en pensioen en laten we mekaar geen mietje noemen, er zullen er weinig zijn met een miljoen euro of dollar in de bank, die krijgen een probleem. Helemaal na de uitkleedpartij op 1-1-2015 door het afschaffen van heffingskorting etc, door de 62% belastingverhoging in schijf 1, eerder het schrappen van onze particuliere ziektekosten (1-1-2006) en dat zijn geen dingen waar mijn knip dikker van wordt of het moet lucht zijn.

Jij hebt het nog ver voor je en kunt sparen om die AOW leeftijd op te vangen. Da's gemakkelijk praten, jij bent afhankelijk van wie jouw werk wil, maar je hebt meer kansen dan mensen die gepensioneerd zijn.
Op tijd erbij kan kloppen ja ik heb nog 10 jaar te gaan ongeveer tot de Aow.
Maar iedereen die bijvoorbeeld 10 jaar terug uit Nederland is vertrokken en toen uitging van bijvoorbeeld een mooi pensioen en dat nu niet hebben of krijgen door allerlei omstandigheden hadden indertijd ook al moeten bedenken dat tijden veranderen en dat de wetgeving dat ook doet waar dan ook.En dus had men toen gewoon een financieel buffertje moeten hebben en zo niet is het nu natuurlijk heel vervelend dat het minder is qua bestedingspatroon maar dat geldt ook voor veel mensen in Nederland toch ondanks zorgtoeslag of huursubsidies oid .
Ik ben nu 57 en heb ook al e.e.a meegemaakt in het verleden en het financieel ook vaak nooit breed gehad maar me altijd gered hoe dan ook.
Makkelijk praten doe ik niet maar ik zie wel in dat je gewoon geld nodig hebt om te overleven op oudere leeftijd zeker als je geen pensioen vooruitzicht hebt maar slechts zo,n 700/800 Aow tzt krijgt mits dat zo blijft en mits ik hier nog 10 jaar woon anders geldt ook voor mij de 2 % minder per jaar regeling.
Daarnaast geen partnertoeslag voor Suk als ik 67 ben maar gewoon wachten op haar kleine Aow tzt wat ze hier opbouwt ieder jaar dat ze hier nu is en die toeslag krijgen veel expats nu wel vlgs mij voor hun Thaise partner al dan niet ooit in Nederland geweest dus dat gedeelte is dan weer pure winst voor die expats t.o.v mij bijvoorbeeld.
Zit ik met dit laatste stukje fout hoor ik het graag maar ik weet van een paar mensen die nu Aow hebben en die ook daarvoor toen ze dat nog niet hadden maar bijv Wao /wachtgeldregeling van hun werk oid voor hun jongere Thaise partner gewoon iedere maand een x bedrag ontvingen vanuit Nederland terwijl de dames in kwestie nooit hier geweest zijn.

Wij, de toekomstige expats zijn toch ook het bekende haasje als er aan Thailand wordt gedacht als laatste rustplek..700/800 Aow en geen partner toeslag hoe doe je dat dan ?
Betekent dus gewoon dat als je Thaise partner nu in Nederland is je allebei moet werken en moet sparen om later de middelen te hebben om in Thailand wel die dure zorgkosten verzekering te kunnen betalen ect.Ik praat nu over arbeiders inkomsten he! en dan werken en sparen voor later niet voor veelverdieners ect die zich geen zorgen hoeven te maken later.
De huidige expats die dus al 10 jaar of langer in Thailand zitten krijgen daar nu pas mee te maken dus al die voorgaande jaren hebben ze m.i relatief goedkoop in Thailand kunnen wonen.
En als je dan even voor het gemak Aow had van zo,n 1200/1400 of wao of oid incl partnertoeslag en een arbeiders pensioen van 400 maakt dat dus 1600/1800 netto per maand in Thailand vlgs mij kun je van zo,n bedrag ook makkelijk elke maand een bedrag sparen afhankelijk van hoeveel mensen je wilt onderhouden uiteraard en ook van je leefstijl en dan had men nu dus ook dat buffertje gehad om misschien eea op te kunnen vangen.En dan niet dat grote huis en dure auto moeten kopen al dan niet op afbetaling maar gewoon ouderwets moeten sparen voor later.
Vooruit zien is regeren zeggen ze toch ?

Mocht mijn bovenstaand betoog nu ergens bestaan uit klinkklare onzin hoor ik dat graag uiteraard maar ik heb nu eenmaal in mijn kop dat ik gewoon een x bedrag wil hebben voordat ik uit Nederland vertrek.
Werk..Veel werk en inkomsten daaruit heb ik niet mede door wat gezondheidsgedoe en als ik nu zou willen kan ik met een uvw regeling vertrekken maar dat wil ik eigenlijk nog niet want zolang ik nog wat kan werken ga ik daar geen gebruik van maken heel simpel en ik vindt het meestal ook wel leuk om nog wat te kunnen werken.Meestal zeg ik he! dus niet altijd :mrgreen:
En eigenlijk snij ik me door deze houding in mijn eigen vingers want als ik nu alles verkoop en dat stukje uvw meeneem naar bijv. Hongarije kunnen we daar ruimer leven dan nu en heb ik wslijk meer rust in mijn leven.
Ik denk er overigens wel aan om dat te gaan doen maar ...Er is nu een tweede kleinkind op komst en dat zijn ook weer dingen waarvan je denkt is het wel slim om met zijn tweetjes in Hongarije te gaan wonen en hier alles te missen wat betreft kinderen/kleinkinderen ?.
Suk maakt het allemaal niks uit waar ze moet wonen die volgt me gewoon zegt ze.

Kortom...Goed is het nooit en iedereen ziet en doet het anders maar we zitten hier in dat ABP pensioen draadje wat in 2016 niet verhoogt wordt en duszz...heb ik daar in ieder geval geen last van ;)

gr driver

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#57 Bericht door prajak » donderdag 17 maart 2016, 09:55

Maar NL kent een ultiem vangnet, de bijstandswet, en organisaties die zorgen dat je niet verrekt van de honger. Thailand kent dat niet al is het familievangnet degelijker maar ook geen vetpot.

Eigenlijk kan ons niks gebeuren; ik heb een bijna-vast inkomen (krijg pensioenherziening op 75 maar omhoog zal 't niet gaan ... ) en als Kai 67 is vervalt de p-toeslag uit de AOW maar de wettige echtgenoot van Kai is nu 92 en ik mag hopen dat ie gezond heel oud wordt maar hij valt een keer om en dan heeft Kai recht op Duits pensioen, dat is een prettig bedrag en Steuerfrei in twee landen.

Maar ik ken er zat die het met AOW+ moeten doen en geen enkele buffer hebben en die zitten er slechter voor.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#58 Bericht door driver » donderdag 17 maart 2016, 10:07

prajak schreef:Maar NL kent een ultiem vangnet, de bijstandswet, en organisaties die zorgen dat je niet verrekt van de honger. Thailand kent dat niet al is het familievangnet degelijker maar ook geen vetpot.

Eigenlijk kan ons niks gebeuren; ik heb een bijna-vast inkomen (krijg pensioenherziening op 75 maar omhoog zal 't niet gaan ... ) en als Kai 67 is vervalt de p-toeslag uit de AOW maar de wettige echtgenoot van Kai is nu 92 en ik mag hopen dat ie gezond heel oud wordt maar hij valt een keer om en dan heeft Kai recht op Duits pensioen, dat is een prettig bedrag en Steuerfrei in twee landen.

Maar ik ken er zat die het met AOW+ moeten doen en geen enkele buffer hebben en die zitten er slechter voor.
92..Das een taaie :mrgreen:
Duits pensioen is dan weer een meevaller uiteraard.
Vangnet in Nederland is zeker beter dan in Thailand maar wat betreft de verschillen tussen ons en de Thai ook dus wie er uiteindelijk beter of slechter af zijn ?
En de mensen met nu alleen die Aow+ en geen buffer is uiteraard niet leuk maar willen ze in Thailand blijven zullen ze toch met de riemen moeten roeien die er zijn en als terug gaan naar Nederland geen optie (meer) is dan is het de buikriem aanhalen om te overleven op redelijk nivoo.
En dat is dus iets wat ik wil voorkomen tzt maar of dat lukt weet ik natuurlijk ook niet dat ga ik indien ik zo oud wordt vanzelf meemaken.

Ik moet weg spullen halen voor morgen en het weekend ..3 dagen Rostock e.o moet weer worden terug verdiend ;)

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#59 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 22 maart 2016, 11:27

PANIEK OM PENSIOENKORTINGEN: TERECHT OF NIET?

De pensioenfondsen roepen de hulp in van de overheid nu er gevreesd wordt voor een massale pensioenenafslag voor volgend jaar. Boosdoener is de lage rentestand die onlangs opnieuw daalde als gevolg van het agressieve rentebeleid van de Europese Centrale Bank, gekoppeld aan de kwantitatieve verruiming van de euro. Een beleid trouwens wat tot nu toe geen zoden aan de dijk heeft gezet en dat volgens vooraanstaande economen ook niet zal doen. En waarom zou dat in Europa wel werken terwijl eenzelfde soort beleid in de VS geen meetbare positieve effecten heeft gehad? Om nog maar niet te spreken over het falen van zo’n beleid in Japan!
De pensioensector vindt dat politiek Den Haag de burgers moeten compenseren. De overheid kan immers daardoor goedkoop geld lenen en zou best een deel van dat voordeel kunnen aanwenden voor deze compensatie.

Cruciale grens
Het grootste pensioenfonds ABP is in februari met de dekkingsgraad onder de kritieke grens van 90% gezakt. Als de situatie eind december niet verbeterd is, moet het fonds volgend jaar korten. De 90 procent geldt als een cruciale grens. De meeste fondsen gaan, wanneer de dekkingsgraad deze grens nadert, al over tot korten op de pensioenen. Dat doen ze om ervoor te zorgen dat er voldoende middelen overblijven om de pensioenen te kunnen blijven uitkeren.
In januari was de dekkingsgraad van het ABP al gezakt van 97,2 in december naar 91,2 procent.

AOW verhogen
Gerard Riemen, directeur van de Pensioenfederatie, de koepel van pensioenfondsen, vindt dat de overheid mee moet helpen het probleem op te lossen. Riemen noemt als voorbeeld het verhogen van de AOW of het verlagen van de belasting. Dat laatste zou dan eenvoudig kunnen door een verlaging van het percentage voor de inkomstenbelasting voor AOW-gerechtigden of een verhoging van de ouderenkorting. Jammer genoeg zou dit laatste middel geen effect sorteren bij wonen in Thailand.
Het kabinet wil daar misschien over nadenken, liet staatssecretaris Jetta Klijnsma (Sociale Zaken) onlangs in de Tweede Kamer weten. 'We kunnen kijken naar de koopkrachtplaatjes', zei de staatssecretaris, die geen harde toezeggingen wilde doen.

Is deze paniek terecht?
ABP-voorzitter Corien Wortmann-Kool vindt dat mensen het hoofd wel koel moeten houden. Zelfs wanneer de dekkingsgraag aan het eind van het jaar op 80% zou staan blijft de korting op de pensioenen maar heel beperkt.
In het Financieele Dagblad laat ze aantekenen: “Zelfs als we aan het eind van het jaar op 80% staan met onze dekkingsgraad, dan betekent dat bij een pensioen van €700,-- per maand een korting van €7,--.
Op jaarbasis dus bruto € 84,--. Als we hier vervolgens de lagere inkomstenbelasting en de lagere inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet vanaf trekken resteert een netto bedrag van nog geen € 64,--, oftewel ruim € 5,-- per maand! En dat is minder dan één pakje sigaretten per maand.

Compensatie voor loon- en prijsstijging
Veel kwalijker voor de koopkracht van gepensioneerden is het nu al een reeks van jaren niet kunnen compenseren voor loon- en prijsstijging. Daarbij vergeleken valt een mogelijke korting op de pensioenen ingaande het volgende jaar in het niet.
Het lijkt me veel juister als de Pensioenfederatie daar eens haar pijlen op zou richten. Ook dit is een gevolg van het rentebeleid, waarvan de overheid volop de vruchten plukt, in combinatie met de verzwaarde eisen ten aanzien van de dekkingsgraad en de gehanteerde systematiek van de aan te houden rekenrente voor de pensioenfondsen!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ABP kan pensioenen in 2016 weer niet verhogen

#60 Bericht door prajak » dinsdag 22 maart 2016, 15:20

Ik kan me voorstellen dat mensen hier koppijn van krijgen.

Ik heb gelukkig een C-polis bij Zw-leven en ik hoop dat men zich daar aan het contract houdt: na 20 jaar (is over 5 jaar) renteherziening en nee, er komt heus niks bij .... maar er staat een bodem in de polis en dan zal ik ook gaan inleveren maar dat is me al heel lang bekend.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”