Remittance base in het verdrag NL-TH

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#16 Bericht door RuudThai » donderdag 25 februari 2016, 07:32

dutch schreef: Neem nu de AOW; Ik heb daar in Januari 2015 vijf keer met Nederland gebeld en in Augustus 2015 nog 2 maal.Er werd mij bezworen dat alles in orde was en dat alles al geregeld was volgens de nieuwste voorschriften en toch heb ik al jaren zo ongeveer hetzelfde bedag met de gebruikelijke enkele eurootjes verhoging.Ik kom er niet uit en het kost me duizenden bahtjes aan telefoonkosten.
Eventjes een zijspoor en reageren op je telefoonkosten: als je rechtstreeks belt met je mobieltje naar Nederland kost dat inderdaad een vermogen, er staat me iets bij van 30 baht per minuut.
Neem Skype op je computer, vul dat met een x bedrag bijv. € 20 en bel voortaan via Skype. Doe ik al jaren, verbinding en geluid perfect en het kost ongeveer 1 eurocent per minuut.

Wat het onderwerp betreft: interessant, maar ik heb AOW, staatspensioen van het ABP en een kleine lijfrente. Daar wordt overal keurig 8,4 % belasting van afgehouden dus voor mij geldt dit belastinggrapje niet. De heffingskortingen zijn voor ons vorig jaar afgeschaft wat mij 10 % inkomen scheelt dus ik word al genoeg gepakt..... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#17 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 25 februari 2016, 10:53

RuudThai schreef: Wat het onderwerp betreft: interessant, maar ik heb AOW, staatspensioen van het ABP en een kleine lijfrente. Daar wordt overal keurig 8,4 % belasting van afgehouden dus voor mij geldt dit belastinggrapje niet. De heffingskortingen zijn voor ons vorig jaar afgeschaft wat mij 10 % inkomen scheelt dus ik word al genoeg gepakt..... :mrgreen:
Afschaffing heffingskortingen én daarnaast ook nog eens jarenlang geen indexatie van het ABP-pensioen! Tel uit je 'verlies'.

Nog even RuudThai en dan zie ik jou ook zo aan de kant van de weg zitten ergens in Thailand. :giggle:

Afbeelding

Toch nog even een serieuze vraag. Wordt er ook loonbelasting ingehouden op je lijfrente, zoals je schrijft? Dan is het maar zeer de vraag of dat wel juist is. In de meeste gevallen gaat dat nl. niet op en zou jouw 'vrijwillige' bijdrage in de kosten van het te houden referendum wel eens te hoog kunnen uitvallen.

Je ziet maar weer: ik kan nooit te lang serieus blijven. :giggle3:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#18 Bericht door prajak » vrijdag 26 februari 2016, 06:40

Lammert, kreeg van iemand een vraag en ik weet denk ik het antwoord wel maar dan leest iedereen hier gelijk mee.....:

Als je een NL pensioen rechtstreeks laat overmaken naar een NL niet-ingezetene rekening, is dat ook afdoende?

Ik denk van niet want de Thaise wet zegt ' belast indien brought into Thailand...'

Maar laat svp ook jouw licht er eens over schijnen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#19 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 26 februari 2016, 11:36

prajak schreef:Lammert, kreeg van iemand een vraag en ik weet denk ik het antwoord wel maar dan leest iedereen hier gelijk mee.....:

Als je een NL pensioen rechtstreeks laat overmaken naar een NL niet-ingezetene rekening, is dat ook afdoende?

Ik denk van niet want de Thaise wet zegt ' belast indien brought into Thailand...'

Maar laat svp ook jouw licht er eens over schijnen.
Dat klopt helemaal Prajak. Als je een bedrijfspensioen laat over maken naar een Nederlandse bankrekening dan is dat op dat moment niet belastbaar voor de Thaise inkomstenbelasting. De Thaise 'Personal Income Tax' bevat hierover de volgende bepaling:

"Taxpayers are classified into “resident” and “non-resident”. “Resident” means any person residing in Thailand for a period or periods aggregating more than 180 days in any tax (calendar) year. A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand. A non-resident is, however, subject to tax only on income from sources in Thailand."

Vanuit jouw Nederlandse periode zul je Mazars zeker nog wel kennen als één van de grote spelers op het terrein van o.a. belastingadviezen met 17.000 professionals in 77 landen.
Mazars, kantoor Bangkok, gaat daarbij nog een stap verder in hun omschrijving van de belastinggrondslag voor de Thaise inkomstenbelasting en wel als volgt:

"A resident will be taxable on income from all sources in Thailand on a cash basis regardless of where the money is paid, and on the portion of income that is brought into Thailand in the same year that it is earned."

http://www.mazars.co.th/Home/Doing-Busi ... Income-Tax

Deze onderstreepte toevoeging klinkt jou vast heel bekend in de oren! Hierover heb ik contact gehad met Mazars en kreeg van hun kort samengevat de bevestiging van hetgeen ik al vermoedde:
1. net als vrijwel overal ter wereld hanteert ook Thailand het kalenderjaar als belastingtijdvak voor de inkomstenbelasting;
2. 'inkomen' betreft slechts al hetgeen wat over dat belastingtijdvak als zodanig is ontvangen; wat daarbuiten ligt is 'vermogen'.

De Nederlandse Belastingdienst past dan ook volkomen terecht artikel 27 van het Belastingverdrag Nederland-Thailand (de 'remittance base') toe over pensioenen die niet (rechtstreeks) zijn overgemaakt naar een Thaise bankrekening.
Voor wat betreft de ingehouden loonbelasting, met een belastingtijdvak van één maand, wordt in ieder geval niet voldaan aan het criterium van 'brought into Thailand'. Voor wat betreft de achteraf in te dienen aangifte inkomstenbelasting geef ik het je te doen om de bewijslast rond te krijgen, dat de alsnog naar Thailand overgeboekte bedragen ook over dat jaar genoten inkomen betreft en geen spaarsaldo. Zonder een grondige administratie zal je dat niet lukken!

Aardig is nog om te weten wat het 'Verzoek vrijstelling inhouding loonbelasting/premie volksverzekeringen' hieromtrent bevat.
Onder A.3c wordt de vraag gesteld of je inwoner bent van Groot-Brittannië, Noord-Ierland, Maleisië of Malta. Als je deze vraag met "Ja" beantwoord, dan moet je ook aangeven naar welke bankrekening de inkomsten worden overgemaakt. Kun je dat niet aantonen dan volgt er geen vrijstelling. Voor genoemde landen geldt eveneens de 'remittance base'. Ik vermoed dat Thailand aan het rijtje van landen zal worden toegevoegd, nu het beleid van de belastingdienst zich op het punt van de 'remittance base' t.a.v. Thailand heeft gewijzigd.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 787
Lid geworden op: maandag 17 maart 2008, 15:21
Locatie: Zuid Holland- Cha am

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#20 Bericht door weten » vrijdag 11 maart 2016, 06:33

En ik maar denken die mensen zijn in Thailand gaan wonen om rustig te kunnen leven en van hun pensioen te genieten , geld genoeg , ik moet straks ook mijn spulletjes weer inleveren enne eigenlijk het zelfde verhaal, nou nee het is minder ingewikkeld :|
Mijn grootste probleem op dit moment is de temperatuur :mrgreen:
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#21 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 11 maart 2016, 12:01

weten schreef:En ik maar denken die mensen zijn in Thailand gaan wonen om rustig te kunnen leven en van hun pensioen te genieten , geld genoeg , ik moet straks ook mijn spulletjes weer inleveren enne eigenlijk het zelfde verhaal, nou nee het is minder ingewikkeld :|
Mijn grootste probleem op dit moment is de temperatuur :mrgreen:
Of jouw belastingaangifte inderdaad een stuk eenvoudiger is dan die van een Thailandganger, dat wil er bij mij niet helemaal in, Weten.

De Nederlandse wetgever heeft het juist ingaande 1-1-2015 voor onze Thaise vrienden een stuk gemakkelijker gemaakt:
a. zij hoeven niet meer hun hoofd te breken over de vraag of zij wel of niet als binnenlandse belastingplichtigen behandeld willen worden (daarin werden in het verleden nogal eens foute keuzes gemaakt) en
b. zij hoeven zich eveneens niet meer af te vragen voor welke aftrekposten zij in aanmerking komen.

Maar, om met de woorden van een groot Nederlandse voetbalfilosoof te spreken:”Elk voordeel heb z’n nadeel”.
Deze voordelen gaan nl. gepaard met het aanmerkelijk meer betalen van belasting aan Nederland dan wat men gewend was. De liefde moet natuurlijk wel van beide kanten komen: meer gemak is meer belasting betalen (onder het mom van ‘voor wat hoort wat’).

Aan de andere kant kunnen Thailandgangers met ingang van het belastingjaar 2015 te maken krijgen met de verscherpte visie van de Belastingdienst ten aanzien van het daadwerkelijk binnenbrengen van het inkomen naar Thailand IN HETZELFDE JAAR WAARIN DEZE INKOMSTEN ZIJN GENOTEN.
Bestaat dit ‘binnenbrengen’ uit oud (opgespaard) inkomen (je banksaldo van voor 1-1-2015) dan zul je over het niet binnengebrachte GENOTEN INKOMEN (voor zover daar sprake van is) in Nederland aangifte moeten doen. Thailand heft daarover geen inkomstenbelasting en dus keert het recht om te heffen terug naar Nederland (de ‘remittance base’).
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#22 Bericht door prajak » zaterdag 12 maart 2016, 01:33

Hoe het ook zit, ik ben blij dat Weten terug is hier. Weten kan bij mij niet meer kapot nu hij een zuurdesem een 'wolf in schaapskleren' heeft genoemd. Deze rake typering doet mij roepen "Weten for president!"

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#23 Bericht door sirc » woensdag 30 januari 2019, 09:02

Ik heb persoonlijk geen problemen met de belastingheffing op mijn pensioen, want die komt niet uit NL.
Maar er is al genoeg discussie over geweest.
Bij toeval las ik de reflecties van jungbloed.
Het kan interessant zijn voor de een of de ander:

https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.n ... _thailand/

"Op grond van oude jurisprudientie uit 1977 kan de remittance base bepaling niet van toepassing zijn indien het woonland het exclusieve heffingsrecht in het belastingverdrag heeft gekregen. Het bronland dient dan geen "vermindering" te verlenen, maar dient het inkomen "vrij te stellen".

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Remittance base in het verdrag NL-TH

#24 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 30 januari 2019, 10:01

Klopt, en de belastingdienst eist ook geen remittance base meer. Alleen is dat niet algemeen bekend gemaakt al heb ik daar iets over geplaatst in trefpuntazie.com en in een blog. Ik zoek de link even op en kom hier terug.

De link: https://www.trefpuntazie.com/belastingd ... kkuijpers/
en ook in T-landblog, gebruik de zoekfunctie naar remittance base.

Mocht je de indruk krijgen dat ik enorme heisa met de dienst heb gehad dan is het antwoord 'ja' ...... Dat krijg je als je je nek uitsteekt.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”