Belasting betalen in Thailand.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belasting betalen in Thailand.

#31 Bericht door Lammert de Haan » zondag 20 september 2015, 14:51

prajak schreef:Lammert, dat vonnis en ik meen ook het Arrest Hof den B staan in het belastingdossier als ik me goed herinner.

Maar ik kan Jumbo troosten, of misschien juist niet, dat als hij met pensioen gaat alles wel weer anders kan zijn.

Op een punt wil ik Jumbo corrigeren; het verdrag is met Thailand, niet met Asean. Asean is geen staat.
Staat inderdaad in het Belastingdossier. Maar dat leest men jammer genoeg niet. :mrgreen:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting betalen in Thailand.

#32 Bericht door jumbo » zondag 20 september 2015, 15:08

prajak schreef:Lammert, dat vonnis en ik meen ook het Arrest Hof den B staan in het belastingdossier als ik me goed herinner.

Maar ik kan Jumbo troosten, of misschien juist niet, dat als hij met pensioen gaat alles wel weer anders kan zijn.

Op een punt wil ik Jumbo corrigeren; het verdrag is met Thailand, niet met Asean. Asean is geen staat.

Troosten hoeft niet mijn pensioen is 80% off shore opgebouwd en mijn aow te verwaarlozen :D

IK heb de overeenkomst en de titel van het document is ASEAN/THailand DTA Netherlands
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting betalen in Thailand.

#33 Bericht door prajak » zondag 20 september 2015, 15:10

Jumbo, ik heb het uit wetten.nl en daar staat geen Asean bij. Ik denk dat jij een andere bron hebt.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting betalen in Thailand.

#34 Bericht door jumbo » zondag 20 september 2015, 15:17

Lammert de Haan schreef:
jumbo schreef:
prajak schreef:Jumbo, de volgorde is als volgt:

Ik woon in Thailand en heb bedrijfspensioen uit NL.

Ik kijk in het verdrag: dat zegt, uitsluitend woonland mag heffen. Thailand dus.

Ik kijk in de Thaise wetgeving:
- als die zegt dat pensioenen niet belast worden dan betaal ik nergens
- als die zegt dat pensioenen belastbaar zijn (in casu dus) dan moet ik me in Thailand melden. Dat melden is een verplichting die voortvloeit uit de wet.

Tja, als de Thaise fiscus me dan wegstuurt met een verhaaltje dat onjuist is dan draai ik me uiteraard om en ga weg. Mijn bedrijfspensioen valt hier na aftrek van enkele posten in de nul-procent-schijf. Dus ik betaal sowieso niks.

Dat is het formele verhaal en dat houd ik aan.

Naar mijn mening staat er iets anders in het verdrag
Namelijk dat het land waar de uitkering en/of lijfrente wordt betaald over vroeger werkzaamheid heft..
Jouw uitkering wordt betaald in NL, als zij niet heffen om welke reden dan ook dan kan het andere land niet heffen
Jumbo, even een paar dingen rechtzetten.

Net als de AOW (waar RuudThai jou al op corrigeerde), is ook een lijfrente geen uitkering uit “vroegere werkzaamheden”, zoals jij stelt.

Henk Korat heeft een deel van artikel 18 al in dit topic geplaatst. Daaruit had je al een (gedeeltelijke) conclusie kunnen trekken.

Ik plaats nu even de volledige tekst van de artikel 18 en 19 van het Verdrag. En dan moet het toch wel duidelijk zijn “wie”en “waarover” belasting mag heffen:

“Artikel 18. Pensioenen en lijfrenten
1. Onder voorbehoud van de bepalingen van het tweede lid van dit artikel en het eerste lid van artikel 19, zijn pensioenen en andere soortgelijke beloningen ter zake van een vroegere dienstbetrekking betaald aan een inwoner van een van de Staten, alsmede aan een zodanige inwoner betaalde lijfrenten slechts in die Staat belastbaar.
2. Die inkomsten mogen echter ook in de andere Staat worden belast, voorzover zij als zodanig ten laste komen van winst, die in die andere Staat is behaald door een onderneming van die andere Staat of door een onderneming die aldaar een vaste inrichting heeft.
3. De uitdrukking “lijfrente” betekent een vaste som, periodiek betaalbaar op vaste tijdstippen, hetzij gedurende het leven, hetzij gedurende een vastgesteld of voor vaststelling vatbaar tijdvak, ingevolge een verbintenis tot het doen van betalingen, welke tegenover een voldoende en volledige tegenprestatie in geld of geldswaarde staat.

Artikel 19. Overheidsfuncties
1. Beloningen, daaronder begrepen pensioenen, betaald door of uit fondsen in het leven geroepen door een van de Staten of een staatkundig onderdeel of een plaatselijk publiekrechtelijk lichaam daarvan aan een natuurlijke persoon ter zake van diensten bewezen aan die Staat of aan dat onderdeel of dat plaatselijke publiekrechtelijke lichaam daarvan in de uitoefening van overheidsfuncties, mogen in die Staat worden belast.
2. De bepalingen van de artikelen 15, 16 of 18 zijn evenwel van toepassing op beloningen of pensioenen ter zake van diensten, bewezen in het kader van een op winst gericht bedrijf uitgeoefend door een van de Staten of een staatkundig onderdeel of een plaatselijk publiekrechtelijk lichaam daarvan.”


Simpel gezegd:
a. mag Thailand heffen over een bedrijfspensioen (tenzij dit pensioen rechtstreeks ten laste komt van een in Nederland gevestigde onderneming; zie artikel 18, lid 1 en lid 2 van het Verdrag);
b. mag Nederland heffen over (noem het maar) overheidspensioen (zie artikel 19, lid 1 van het Verdrag).

De AOW-uitkering is niet in het Verdrag geregeld. Dat betekent dat hierop, Prajac wees er al op, de nationale wetgeving van toepassing is. Dus Nederland heft over de AOW-uitkering.

Lijfrente uitkeringen zijn in het Verdrag gelijk gesteld met pensioenen. Normaliter mogen zij dan ook slechts door Thailand worden belast (artikel 18, 1e lid van het Verdrag). In de belastingaangiftes die ik dan ook voor Thailand- en de Filippijnen-gangers samenstel merk ik ze dan ook steevast aan als zijnde “niet belast in Nederland”.
Op dit punt ben ik echter toch een beetje huiveriger geworden. Er zijn kennelijk verzekeringsmaatschappijen die hun zaakjes niet goed hebben geregeld en de uitkeringen als zodanig rechtstreeks ten laste van de winst brengen van hun in Nederland gevestigde onderneming. En in dat geval is Nederland wél weer heffingsbevoegd (zie artikel 18, 2e lid van het Verdrag). Zie wat dat betreft ook de uitspraak van Rechtbank Zeeland-West-Brabant (19 juni 2013, ECLI:NL:RBZWB:2013:5593).

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... :2013:5593
Ik snap je conclusie dat TH mag heffen over een bedrijfs of overheidspensioen niet helemaal
Beiden wordt klip en klaar aan gegeven dat de belastingplicht geldt in het land waar het geld wordt uitbetaald
en dat daar slechts de verplichting is als je er woont (dus meer als 180 dagen per jaar verblijfd want dan ben je zgn. tax resident
Alleen als het pensioen /de uitkering ten laste komen van exploitatie in bijvoorbeeld het nieuwe woonland dan mag het nieuwe woonland ook heffen
Staat er toch allemaal in voor mij duidelijk engels en nederlands...

2. Die inkomsten mogen echter ook in de andere Staat worden belast, voorzover zij als zodanig ten laste komen van winst, die in die andere Staat is behaald door een onderneming van die andere Staat of door een onderneming die aldaar een vaste inrichting heeft.
Dit betreft namelijk vooral holdings en pensioen bv's die men nog wel eens wilde reloceren naar tax vriendelijkere oorden....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting betalen in Thailand.

#35 Bericht door jumbo » zondag 20 september 2015, 15:18

prajak schreef:Jumbo, ik heb het uit wetten.nl en daar staat geen Asean bij. Ik denk dat jij een andere bron hebt.
Klopt register DTA and FTA maar daar moet je op geabonneerd zijn, hetgeen ik ben voor mijn werk
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting betalen in Thailand.

#36 Bericht door prajak » zondag 20 september 2015, 15:26

Jumbo, je leest het niet goed. Misschien is dat onder andere verdragen zo maar niet onder TH-NL.

Maar nu jouw pensioen off shore is opgebouwd, ik neem aan dat je bedoelt dat het niet in een staat is opgebouwd, zul jij er geen last van hebben. Staat het wel in een staat dan geldt straks het verdrag tussen die staat en jouw woonland alsdan. Dat duurt nog zo lang dat ik je er niet bij van dienst kan zijn..... :giggle:

AOW zal in NL belast blijven doch het tarief is in 2015 'maar' 8,35% vanaf de eerste euro.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Belasting betalen in Thailand.

#37 Bericht door Lammert de Haan » zondag 20 september 2015, 17:20

jumbo schreef:
Lammert de Haan schreef:
jumbo schreef:
Jumbo, even een paar dingen rechtzetten.

Net als de AOW (waar RuudThai jou al op corrigeerde), is ook een lijfrente geen uitkering uit “vroegere werkzaamheden”, zoals jij stelt.

Henk Korat heeft een deel van artikel 18 al in dit topic geplaatst. Daaruit had je al een (gedeeltelijke) conclusie kunnen trekken.

Ik plaats nu even de volledige tekst van de artikel 18 en 19 van het Verdrag. En dan moet het toch wel duidelijk zijn “wie”en “waarover” belasting mag heffen:

“Artikel 18. Pensioenen en lijfrenten
1. Onder voorbehoud van de bepalingen van het tweede lid van dit artikel en het eerste lid van artikel 19, zijn pensioenen en andere soortgelijke beloningen ter zake van een vroegere dienstbetrekking betaald aan een inwoner van een van de Staten, alsmede aan een zodanige inwoner betaalde lijfrenten slechts in die Staat belastbaar.
2. Die inkomsten mogen echter ook in de andere Staat worden belast, voorzover zij als zodanig ten laste komen van winst, die in die andere Staat is behaald door een onderneming van die andere Staat of door een onderneming die aldaar een vaste inrichting heeft.
3. De uitdrukking “lijfrente” betekent een vaste som, periodiek betaalbaar op vaste tijdstippen, hetzij gedurende het leven, hetzij gedurende een vastgesteld of voor vaststelling vatbaar tijdvak, ingevolge een verbintenis tot het doen van betalingen, welke tegenover een voldoende en volledige tegenprestatie in geld of geldswaarde staat.

Artikel 19. Overheidsfuncties
1. Beloningen, daaronder begrepen pensioenen, betaald door of uit fondsen in het leven geroepen door een van de Staten of een staatkundig onderdeel of een plaatselijk publiekrechtelijk lichaam daarvan aan een natuurlijke persoon ter zake van diensten bewezen aan die Staat of aan dat onderdeel of dat plaatselijke publiekrechtelijke lichaam daarvan in de uitoefening van overheidsfuncties, mogen in die Staat worden belast.
2. De bepalingen van de artikelen 15, 16 of 18 zijn evenwel van toepassing op beloningen of pensioenen ter zake van diensten, bewezen in het kader van een op winst gericht bedrijf uitgeoefend door een van de Staten of een staatkundig onderdeel of een plaatselijk publiekrechtelijk lichaam daarvan.”


Simpel gezegd:
a. mag Thailand heffen over een bedrijfspensioen (tenzij dit pensioen rechtstreeks ten laste komt van een in Nederland gevestigde onderneming; zie artikel 18, lid 1 en lid 2 van het Verdrag);
b. mag Nederland heffen over (noem het maar) overheidspensioen (zie artikel 19, lid 1 van het Verdrag).

De AOW-uitkering is niet in het Verdrag geregeld. Dat betekent dat hierop, Prajac wees er al op, de nationale wetgeving van toepassing is. Dus Nederland heft over de AOW-uitkering.

Lijfrente uitkeringen zijn in het Verdrag gelijk gesteld met pensioenen. Normaliter mogen zij dan ook slechts door Thailand worden belast (artikel 18, 1e lid van het Verdrag). In de belastingaangiftes die ik dan ook voor Thailand- en de Filippijnen-gangers samenstel merk ik ze dan ook steevast aan als zijnde “niet belast in Nederland”.
Op dit punt ben ik echter toch een beetje huiveriger geworden. Er zijn kennelijk verzekeringsmaatschappijen die hun zaakjes niet goed hebben geregeld en de uitkeringen als zodanig rechtstreeks ten laste van de winst brengen van hun in Nederland gevestigde onderneming. En in dat geval is Nederland wél weer heffingsbevoegd (zie artikel 18, 2e lid van het Verdrag). Zie wat dat betreft ook de uitspraak van Rechtbank Zeeland-West-Brabant (19 juni 2013, ECLI:NL:RBZWB:2013:5593).

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... :2013:5593
Ik snap je conclusie dat TH mag heffen over een bedrijfs of overheidspensioen niet helemaal
Beiden wordt klip en klaar aan gegeven dat de belastingplicht geldt in het land waar het geld wordt uitbetaald
en dat daar slechts de verplichting is als je er woont (dus meer als 180 dagen per jaar verblijfd want dan ben je zgn. tax resident
Alleen als het pensioen /de uitkering ten laste komen van exploitatie in bijvoorbeeld het nieuwe woonland dan mag het nieuwe woonland ook heffen
Staat er toch allemaal in voor mij duidelijk engels en nederlands...

2. Die inkomsten mogen echter ook in de andere Staat worden belast, voorzover zij als zodanig ten laste komen van winst, die in die andere Staat is behaald door een onderneming van die andere Staat of door een onderneming die aldaar een vaste inrichting heeft.
Dit betreft namelijk vooral holdings en pensioen bv's die men nog wel eens wilde reloceren naar tax vriendelijkere oorden....
Jumbo wat voor jou dan klip en klaar is, is echter geheel onjuist.

Het recht om belasting te heffen.

Over bedrijfspensioen is slechts het woonland bevoegd om belasting te heffen (artikel 18, lid 1 van het Verdrag). Nederland wordt hierbij dus uitgesloten.

Komt zo'n pensioen echter rechtstreeks ten laste van een in Nederland gevestigde onderneming dan mogen in principe beide landen hierover heffen (dus het bronland Nederland en het woonland Thailand). In dat geval heft Nederland inderdaad en Thailand doet dat niet (zie artikel 18, kid 2).

"Overheidspensioen' mag, voor zover dat afkomstig is uit Nederland ook in Nederland worden belast (bronlandheffing). Nederland doet dat vervolgens ook maar Thailand heft ook dan niet (zie artikel 19 van het Verdrag).

Lijfrente uitkering t.l.v. de winst van een Nederlandse onderneming

Uit jouw opmerking: "Dit betreft namelijk vooral holdings en pensioen bv's die men nog wel eens wilde reloceren naar tax vriendelijkere oorden" meen ik te moeten concluderen dat jij het vonnis van de Rechtbank niet hebt gelezen. Je wilt toch niet AEGON hieronder scharen neem ik aan?

Overigens kent Nederland nog de Wet voorkoming dubbele belastingheffing. Echter als er met het betreffende land een belastingverdrag is gesloten, dan kun je ook geen beroep doen op deze wet, mocht Thailand ooit besluiten om haar heffingsbevoegdheden te gaan uitbreiden.

Overigens is deze hele materie min of meer uitvoerig beschreven in het Belastingdossier. Ik wil je dan ook aanraden om dit te gaan lezen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting betalen in Thailand.

#38 Bericht door prajak » maandag 21 september 2015, 00:12

Jumbo, het is nu nog de ver-van-jouw-bed show. Maar ik heb een voorstel:

Ik moet in mei of juni naar BKK voor een nieuw paspoort. Als ik een dag eerder vertrek en met de trein van 7 uur ben ik om 15 uur in Ayutthaya en pak een hotel. Dan kunnen we bij een hapje en een wijntje eens een boom opzetten en heb ik wel wat leesvoer voor je.

Ga ik de dag er na met trein of bus door naar BKK; zal een 70/80 km zijn denk ik. Tegen die tijd maar eens overleggen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting betalen in Thailand.

#39 Bericht door jumbo » maandag 21 september 2015, 05:26

Kan altijd Prajak, kwestie van plannen...

Dan;
Onder voorbehoud van de bepalingen van het tweede lid van dit artikel en het eerste lid van artikel 19, zijn pensioenen en andere soortgelijke beloningen ter zake van een vroegere dienstbetrekking betaald aan een inwoner van een van de Staten, alsmede aan een zodanige inwoner betaalde lijfrenten slechts in die Staat belastbaar.

Dus jullie schijnen hier te lezen dat slechts in die Staat betekend dat het refereert aan de woonlocatie van de betreffende persoon, waar het volgens mij terugkoppelt naar de staat waar de vroegere dienstbetrekking heeft plaatsgevonden... dus in dit geval NL en ben je in TH niet belastbaar....

Is dat het verschil van interpretatie??
Ik kan dat uiteraard best verkeerd lezen... ben geen neerlandicus.. en ben meer dan bereid toe te geven dat ik hier fout kan zitten

Over off-shore en daar kunnen anderen hier je wellicht ook wat over informeren, zolang je geen tax resident ben in een land kan je daar je fondsen belasting vrij opbouwen en halen, daar zijn staten als Hong Kong, Singapore e.d. nagenoeg voor opgezet en niet alleen op zakelijk maar ook op persoonlijk nivo. Malta, Cyprus en zelfs NL zijn ook landen die dergelijke faciliteiten bieden, maar dan meer corporate. En er zijn er meer, je kan ze zelf 'creeren'...
Voor mij persoonlijk is zelfs NL een off-shore gebeuren waar mijn inkomen belastingvrij is. Ik woon er niet, verricht er geen arbeidsactiviteiten, mijn inkomsten bron is geen NL entiteit (degenen die mijn vergoeding betalen) en ben er minder als 180 dagen per jaar aanwezig.

@ Lammert, ik wil niet direct Aegon als voorbeeld nemen sec in dit onderwerp, maar als jij denkt dat Aegon zich in NL voor haar 100% winsten laat belasten dan heb je nog iets te leren over wat men noemt tax holdings...en wat het doel van dergelijke holdings is, los van ondoorzichtigheid.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting betalen in Thailand.

#40 Bericht door jumbo » maandag 21 september 2015, 05:52

een linkje van een ander forum dat hetzelfde probleem bespreekt
http://www.thaivisa.com/forum/topic/808 ... d+%2Btaxes

het probleem, om daar duidelijk over te zijn, is dan als het uitkerende land geen belasting heft ben
je dan belasting plichtig in TH (eventueel gedekt door een DTA) of geef je het dan aan?

als je rechtstreeks je pensioen of governemtal allowance (AOW) hierheen laat storten en je wilt hier
belast worden voor welke reden dan ook, dan ja, dan ben je belastingplichtig en zal NL om een bewijs van
taxatie kunnen vragen...
Maar als je het belastingvrij in NL ontvangt (wat ik niet weet of dat het geval is of zal worden) dan
is er geen verplichting om in TH belasting te gaan betalen

Ook wordt het door Dutch aangestipte 12 maanden beleid een paar keer aangehaald, dat schijnt nu achterhaald
te zijn

Alles valt en staat met het controle apparaat in TH en dat is niet bestaand en daar zullen ze ook nimmer aan toekomen
tenzij ze gaan begrijpen dat ze een paar miljard per jaar mislopen
Vervolgens zetten ze dan het gebruikelijk bureaucratische systeem op waardoor ze er geld op bij moeten leggen :D
Dus zover zal het niet komen..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting betalen in Thailand.

#41 Bericht door prajak » maandag 21 september 2015, 06:48

'...Alles valt en staat met het controle apparaat in TH en dat is niet bestaand en daar zullen ze ook nimmer aan toekomen tenzij ze gaan begrijpen dat ze een paar miljard per jaar mislopen...'

Dat is de crux! Nederland heeft een goed werkend apparaat en daar loopt het wel maar hier loopt het mank.

Je hebt geen keuzevrijheid te kiezen in welk land je betaalt behalve bij een verdragsbepaling als de 'Noorse methode' zoals in het dossier beschreven. En dat werkt als volgt:

Je woont in Thailand en hebt Noors bedrijfspensioen. Noorwegen belast jouw Noors bedrijfspensioen maar is bereid achteraf vrijstelling te verlenen indien en voor zover Thailand over dat pensioen heft en je daar bewijs van levert. Dat bewijs is een bepaald stuk papier dat de Thaise fiscus je geeft.

Dan valt niks tussen wal en schip en kun je een beetje spelen met de tarieven: geef (bedrag A) aan in Thailand en (pensioen minus A) aan in Noorwegen en in beide landen haal je een goedkoper tarief. Net zoals salary-split werkt als je werkt bij een multinational op diverse plaatsen in de wereld.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting betalen in Thailand.

#42 Bericht door jumbo » maandag 21 september 2015, 07:09

:thumbsup: duidelijk...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

bert2
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 14 maart 2015, 05:46

Re: Belasting betalen in Thailand.

#43 Bericht door bert2 » woensdag 23 september 2015, 14:33

Alhoewel het niet mijn bedoeling was, heb ik een discussie veroorzaakt over het wel of niet belasting betalen in ons woonland Thailand. De interpretatie van artikel 18 van het verdrag is ook een discussiepunt geworden. Heel interessant overigens.
Kuhn Prajak schrijft dat: “Nederland mag de vraag niet stellen of je hier bent geregistreerd”, waar kan ik dat terugvinden? De reden van mijn schrijven is juist dat Nederland ons in de belasting aangifte 2015 niet meer laat kiezen en ons beschouwt als buitenlands belastingplichtige. We moeten aan kunnen aantonen dat we in Thailand belasting betalen, zo niet, dan heft Nederland. In Nederland zijn er geen aftrekposten en heffingskortingen meer. Het is dan toch voordeliger om in Thailand aangifte te doen (is dat zo?). Thailand wordt ook wakker, in de Bangkok Post van maandag 20 juli 2015 stond een artikel in het business gedeelte: “Taxman to tighten screws next year, minister says” He wants to plug the loopholes for tax avoidance, taken effect in 2016. Dit is bedoeld voor de SME’s, maar dan is het nog maar een kleine stap naar de buitenlanders, want daar is ook veel te halen.
De vraag of er leden van Thaiform.nl zijn, die ervaring hebben met het aanvragen van een Thais Tax ID is tot nu toe alleen maar door Kuhn Prajak beantwoord.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting betalen in Thailand.

#44 Bericht door prajak » woensdag 23 september 2015, 15:05

Bert2, sorry, je haalt 2 dingen door elkaar.

De wetswijziging per 1-1-2015 heeft niets te maken met Thailand en met het verdrag.

In Nederland is de keuzemogelijkheid beperkt tot EN woonland EN 90% criterium EN verklaring van de lokale belastingdienst. Tezamen. Woon je in Thailand dan val je buiten de regeling 'kwalificerende belastingplichtige'. Dat is ook behandeld in het dossier.

Het verdrag is ongewijzigd en je hebt gelezen dat de toewijzing van inkomen aan een van de landen verplichtingen schept aan het andere land. Nederland MAG niet heffen over bedrijfspensioenen ingevolge artikel 18 lid 1. Nederland mag wel vragen hard te maken dat je EN Nederland uit bent EN waar je dan wel woont.

Men vraagt je dingen te bewijzen en dat is uitgelegd in vraag 6 t.m. 9 van het belastingdossier. Ik heb daar de correspondentie met de belastingdienst weergegeven en uitgebreid ervaringen van anderen verteld.

Ik heb jou een persoonlijk bericht gezonden om je attent te maken op ervaringen van andere NL-ers in Thailand. Daarin heb ik persoonlijke info gegeven en een naam genoemd. Je hebt die pb gemeld gekregen in jouw email en toch niet geopend; vanwege het vertrouwelijke karakter heb ik hem inmiddels verwijderd.

Ook forumlid Printen44 heeft in dit forum zijn ervaringen verteld. Blijf aandringen en je krijgt de vrijstelling, als jouw verhaal tenminste klopt en daar ga ik van uit.

bert2
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 14 maart 2015, 05:46

Re: Belasting betalen in Thailand.

#45 Bericht door bert2 » vrijdag 25 september 2015, 08:32

Kuhn Prajak, de wetswijziging per 1-1-2015 heeft inderdaad niets te maken met het verdrag van NL en Thailand, maar de wetswijziging heeft mij wel gedwongen om na te denken wat nu te doen.
Met vrijstellingen heb ik tot nu toe geen problemen gehad, ik heb ieder jaar, tot nu toe, het veld “Deel van deze uitkering dat niet in Nederland belast is” aangevinkt en het is steeds geaccepteerd. Ook is geaccepteerd dat ik resident van Thailand ben. Ik begrijp, dat een klein pensioen niet leidt tot feitelijke betaling, zoals in je voorbeeld, maar het plaatje wordt geheel anders als je ook nog een lijfrente hebt. En dan nog de kans van een 10 jaar naheffing, daar gaat het mij om. Moet ik hier vrijwillig een Tax ID vragen of afwachten wat er gebeurt of kan ik beter eerst een belastingconsulent raadplegen?

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”